Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus

CANYON SLÄPPER KRALLIGA MTB-HOJAR PÅ LÖPANDE BAND

Canyon har verkligen inte tagit julledigt, utan snarare verkar det vara högsäsong för cykellanseringar nere i Koblenz, där Canyon har sitt säte. Bara en vecka efter att man släppte en ny allround-stighoj genom den uppdaterade Spectralen, så släpper man nämligen även en ny Sender i aluminium, och dessutom gör freeridehojen Torque comeback i modellprogrammet i uppdaterad version. torque

Torque finns i både kolfiber och aluminium och är en lite genreöverskridande cykel som handlar om att ha kul på stora berg, i bikeparks, eller varhelst det finns möjlighet att köra fort och fläktigt utför. Den ska vara mer lekfull än en downhillcykel men klara av mer utförsåka än en enduro, och till sin hjälp för att klara detta har den 180/175 mm sofistikerad dämpning fram och bak.

sender al

Sender Al ska vara en downhill-hoj för folket, i en mera överkomlig förpackning än den kolfiber-Sender som exempelvis Troy Brosnan rattade till en världscupseger under säsongen som gick. Alla cyklarna har fjäderdämpare i aktern och en robust aluminiumram som ska tåla rejält med misshandel nedför Åreskutan eller annan lämplig plats, där den kan komma till sin rätt.

spectral

Annons

Spectral som lanserades för en vecka sedan är gissningsvis den cykeln med störst målgrupp av de tre, och den finns också med hela tre olika ramalternativ – kolfiber, kolfiber/alu, respektive alu. Den handlar om att ha kul på stig, och då gärna lite köttigare sådana än vanliga rådjursstigar i utkanten av trädgården. Canyons ambition har varit att skapa en rolig cykel, som är lekfull men ändå lätt att trampa uppför, och trygg när det går utför. Man har valt 150/140 mm dämpning och många modeller får 2.6-tums-däck på 27,5-tumsfälgar, vilket vi tycker känns helt i linje med att just ha kul. Ska det vinnas tävlingar, oavsett vilka, är troligen 29-tumshjul att föredra, men för optimerad stigglädje på en cykel av det här slaget känns Canyons prioritering som ett smart drag. Cykeln har även en del smarta lösningar för att göra den enkel att äga, som exempelvis ett rejält plasthölje under diagonalröret som huserar alla vajrar och slangar.

 

För mer info om cyklarna rekommenderar vi ett besök hos Canyon.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Årskrönika över nya hojar 2018: lapierre PULSIUM

Close