Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

CANNONDALES KLÄTTRARHOJ HAR BLIVIT VASS I VINDTUNNELN

Tour de France är mer öppet än på evigheter i år, och i dessa tider när segermarginalerna i de stora treveckorsloppen ofta räknas i sekunder kan varje liten fördel vara skillnaden mellan att vinna och att komma tvåa.  De färgglada cyklisterna i EF Education First som satsar på att prestera i bergen brukar köra på Cannondales klättrarhoj Supersix Evo, och den har bland annat burit Rigobero Uran till just en andraplats i Touren. Förra året testade vi den gamla modellen som han då körde på, och vi imponerades rejält av hur livfull, lätt och intuitiv den kändes att köra. Men, vi vet numera också att runda rör är ganska ogynnsamma för vindmotståndet, så när Cannondale nu rullar ut en ny version som ska ta Rigoberto högst upp på podiet är det aerodynamiken man satsat stenhårt på att optimera. Det har man gjort genom det man kallar en ny familj av rörformar, som enligt Cannondale ska göra att man sparar 30 watt mot den förra modellen om man susar fram i proffsfart (48 km/h alltså). Vi har varit och kört den nya modellen, och det kommer du kunna läsa om i nästa nummer av Svenska Cycling Plus. Men till dess kollar vi lite snabbt på vad den nya cykeln har att för vapen i arsenalen…

Naturligtvis har man inte velat kasta ut barnet med badvattnet och förvandla Supersix till en ren aeroracer. Den var tvungen att behålla sin låga vikt, knicka uppträdande och erkänt fina komfort. Och med en ramvikt på 866 gram för en målad 56:a med skivbroms är det inte många gram vikten gått upp trots aerooptimeringen.

Ska man ha låg vikt, bra styvhet och samtidigt bra aerodynamik är såklart lösningen avklippta droppformar till rör, och här har man en slags form som är ungefär lika bred som lång, ett slags avlångt D med rundande kanter. Den ser vi överallt, och tillsammans med en helt integrerad och aerodynamisk styrkombo samt nya aerohjul på 45 mm menar Cannondale att nya Supersix är den mest aerodynamiska av alla etapploppshojar/klättrarhojar enligt deras egna vindtunneltester. Naturligtvis är det inte några 30 watt i skillnad mot den gamla modellen om man håller sig i lite mer moderata hastigheter än 48 km/h, men numera vet vi ju att det ska till en ganska brant backe för att vikt ska trumfa aerodynamik när det gäller prestanda. Se upp för Rigoberto Uran och Michael Woods i Touren alltså, och spana in nästa nummer av Svenska Cycling Plus om du vill veta hur cykeln uppförde sig på vägen! Tills dess kan du läsa mer om cykeln och de olika modellerna som erbjuds på Cannondales sida, här: Cannondale Supersix Evo.

Annons

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.