Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

CANNONDALE FORTSÄTTER UTVECKLA LEFTYN, PÅ EN HELT NY F-SI

Idag lanserades en ny modell av Cannondales hardtail F-Si, med en ny Lefty-gaffel vid namn Lefty Ocho som det kanske allra största dragplåstret. Detta är dock inte det enda som är spännande med den nya cykeln, som redan i sin första iteration 2015 faktiskt var en nyskapande varelse.

INGEN DUBBELKRONA

Det mest uppenbara med den nya cykeln är att nya Leftyn har en singelkrona istället för den dubbelkrona man haft på tidigare Leftys, där alltså gaffeln då fäst både över och under styrhuvudet. Ändå ska den vara styvare än innan (i de ledder där Cannondale ville ha maximal styvhet), och alla som provat vet att gamla Leftyn redan var en väldigt styv XC-gaffel. Denna designen är också en av anledningarna till att man kunnat spara 250 gram på kolfibervarianten mot den gamla gaffeln, så att denna väger in på 1446 gram.

En annan nyhet med just gaffeln är att den har en annan konstruktion invändigt, med ett tresidigt arrangemang av nållager istället för fyrsidigt. Detta ska göra att friktionen går ner och följsamhet och känslighet går upp ganska ordentligt, och återigen vet alla som provat att redan gamla Leftyn var en suveränt känslig och följsam gaffel. Styrkorna har stärkts ytterligare med andra ord, om vi ska tro Cannondale.

CYKELN DÅ?

Annons

Det mest radikala med den gamla F-Si:n var att det var en av de första hardtailcyklarna som hade geometri för att hantera svårare XC-banor, och den innovativa Outfront-geometrin gjorde dessutom att man förenade trygghet i svår terräng med smidighet på ett väldigt spännande sätt. Nyckeln då var en unikt hög gaffeloffset, och detta fortsätter man med, tillsammans med en gaffelvinkel som nu flackats ner ytterligare till 69 grader. I samma anda är reachen hyfsat rejäl och alla modellerna kommer med 760 mm styre.

Vidare vad gäller ramen har man lyckats banta ner den en del, så att Hi-Mod-ramen väger in på 900 gram. Den ska också vara komfortablare än innan, delvis genom att man har gått över till en integrerad sadelklämma som ska möjliggöra mer flex av den rätta sorten. Alltså den som gör att underlagets ojämnheter försvinner en aning på vägen upp, innan de landar i ryggraden eller fötterna.

Vi hoppas kunna kasta ett ben över en av cyklarna under året, bland annat för att kunna rapportera om den nya Leftyn levererar i enlighet med de höga anspråken!

Tre sidor med nållager istället för fyra, och de siffror Cannondales anger för den interna friktionen, i jämförelse med gafflar som bygger på bussningar (alltså alla andra), är imponerande.

 

Man fortsätter med sin assymetriska bakände, där navet hamnar ett par millimeter mer åt drivsidan till. Jämn ekerspänning, korta kedjestag, mycket plats för däck.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
SVENSKA CYKELFÖRBUNDET SATSAR PÅ PROVA-PÅ-CYKLAR TILL UNGDOMAR

Close