Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Annons
Annons

Bikefit i 3D med Retül

”Kroppen ska klara av att jobba på cykeln som den är designad”, ­säger Fredrich Hammarström, Retül Fit Instructor. Vi befinner oss i ­Specialized Concept Store i Göteborg, där bikefit med Retülsystemet nyligen ­introducerats. Det är en bikefit som visar cyklistens rörelsemönster i 3D medan denne cyklar. Mer exakta svar på hur man rör sig på cykeln och hur den ska anpassas efter ens kropp går inte att få, visar det sig.

 

RetulIR
Fredrich Hammarström mäter in cykeln i systemet via IR.

Det börjar bli svettigt för mountain­bike­cyklisten Sara Öberg från Team Serneke Allebike, men hon får trampa ett tag till, Fredrich Hammarström visar datorskärmen där man ser hur Saras högerknä rör sig under tramprörelsen.

I en annan ruta syns fler mätpunkter och om dessa håller sig inom ramen för vad som är godkänt. Det är nödvändigt att bli lite svettig, för om man tar i för lite är det svårt att se hur kroppen rör sig när den utsätts för belastning, samtidigt som det ofta är då som ett felaktigt rörelsemönster kan ge problem.

”Vi brukar rekommendera att cyklisterna ligger på 70 procent av maxpuls för att få ett bra snitt”, säger Fredrich Hammarström.

 

RetulHel
Sensorerna kopplas på cyklistens kropp på utvalda kontaktpunkter.

Mäter live
På Saras sko, fot, knä, lår, höft, rygg, axel, armbåge och handled sitter sensorer som är sammankopplade med en sele. Denna sänder IR-signaler till en mottagare i andra sidan av rummet och mätningarna visas live i 3D på datorskärmen bredvid medan Sara trampar. Gör hon minsta ändring syns det direkt. Systemet heter Retül och ägs av Specialized. Inom bikefit-branschen är konceptet väldigt ovanligt, och klart mer avancerat än en bikefit av standardformat. Enligt Fredrich är det ett säkrare sätt mäta en cyklists rörelsemönster och ställa in cykeln i jämförelse med konventionella metoder, eftersom man kan mäta kroppens positioner live.

”Mäter man exempelvis cyklistens knävinkel manuellt när denne sitter still på cykeln är risken stor att personen hinner ändra position lite grand och vinkeln motsvarar inte den som är under tramprörelsen” säger Fredrich.

 

RetulData
Sara börjar trampa och Fredrich ser minsta rörelse i 3D på skärmen.

Kameror används på vissa håll för att fånga rörelse­mönstret live, men det kräver mycket datorkraft och ­siffrorna blir inte lika exakta.

Retülsystemet känner av exakt var i rummet Sara befinner sig. I och med 3D-tekniken ser man hur exempelvis knät rör sig både från sidan och framifrån.

”Sedan talar inte systemet om vad jag ska göra. Det ger mig siffror som jag sedan med kunskap om kroppens anatomi och biomekanik gör justeringar efter i samråd med cyklisten”.

 

”MTB har varit bortknuffat på många håll. Många tänker att man inte sitter så mycket som under landsvägscykling och därför inte behöver ställa in cykeln.”

 

Retulsensorer
Att göra en bikefit med IR är unikt och säkrare än konventionella metoder enligt Fredrich.

Hänsyn till asymmetrier
Innan mätslingan kopplades på gjordes en analys av Saras rörlighet, kroppskonstitution och stabilitet. Den del som gör en bikefit till en riktig bikefit.

”Det räcker inte med att sätta en person på en cykel och göra justeringar för att det ska kallas bikefit. En människa ska sättas på en mekanisk sak med tre fasta punkter – styret, sadeln och pedalerna. Dessa ska anpassas efter människan och inte tvärtom”, säger Fredrich.

För att göra det behöver man veta hur personen ser ut. Kroppen har naturligt olika asymmetrier, något som ­förlåts i större grad under aktiviteter som är naturliga för ­människan, som att springa och gå. Men eftersom kroppen blir låst mellan tre punkter på cykeln kan assymetrierna ge ­skadeproblem.

”Vi vill hitta en persons neutrala position på cykeln, vilket alltid är individuellt. Är rörligheten i baksida lår begränsad behöver man ta hänsyn till det, är benlängden olika behövs justeringar göras för det. Kroppen ska klara av att jobba på cykeln så som den är designad”, säger Fredrich.

 

Retulsadel
Sadelbredden är det första som provas ut genom att kunden sitter på en mätplatta. Rätt bredd är viktigt för att kunna aktivera cykelspecifika muskler och sitta med bra komfort.

Sadeln viktigast
Fredrich noterar alltid klientens träningsbakgrund, mål och eventuell skadehistorik innan rörelseanalysen börjar.

”Vi kan eliminera cykeln som riskfaktor. Får man problem ändå, eller om de inte försvinner, brukar vi rekommendera besök hos en fysioterapeut”, säger Fredrich.

Sara får först sitta på en mätplatta som talar om avståndet mellan sittknölarna. Måtten används för att prova ut den viktigaste kontaktpunkten, sadeln.

”En för smal sadel gör att man inte får tillräckligt med stöd. Varje gång en cyklist trampar gör den i princip en enbens knäböj, då behöver hen ha stabilitet för bäckenet”, säger Fredrich.

Annars rör sig bäckenet, fel muskler får jobba för att stabilisera och det blir svårt att få ner all kraft i pedalerna. Stabiliteten underlättar också för en framåtroterad position av bäckenet. En position där de muskler, i huvudsak sätet, som ska jobba med att stabilisera och utveckla kraft kan fungerar som bäst.

”Sitt på en stol med rakt bäcken och försök ställa dig upp. Roterar du framåt med bäckenet aktiveras sätet och du kan resa dig”, säger Fredrich.

 

Retulbaksidalår
En grundlig rörelseanalys är det som gör en bikefit till en bikefit.
Retullbenlängd02
Skillnaden rätas ut när Sara Öberg reser sig, vilket betyder att det inte märks på cykeln.
Retulbenlängd01
I liggande position kollas benlängden av, här skiljer det cirka en centimeter mellan höger och vänster ben.

MTB bortknuffat
I rörelseanalysen går man bland annat igenom foten, ­höfterna, hållningen, rörlighet i korsrygg och baksida lår samt benlängdsskillnad.

Annons

Innan cyklandet sedan börjar har Retül-systemet ­kopplats på och Fredrich markerat punkter på cykeln med en sändare, så systemet vet var i rummet cykeln finns. Han har också registrerat måtten mellan exempelvis sadel och styre.

Oftast kör kunderna på sin egna cykel, men ibland ­används Retül egna stationära cykel, om testet görs ­innan ett köp och kunden ligger mitt emellan två storlekar. Hittills har ­kundgruppen för bikefit mestadels bestått av ­landsvägscyklister.

”MTB har varit bortknuffat på många håll. Många tänker att man inte sitter så mycket som under landsvägscykling och därför inte behöver ställa in cykeln, men tänker man efter sitter en MTB-cyklist väldigt mycket, speciellt under långlopp”, säger Fredrich.

Lita inte bara på känslan
Att göra en bikefit på en landsvägscykel och föra över ­måtten till sin MTB går, men det är inte optimalt.

”Skorna bygger olika mycket, vevarmslängden varierar.

Det är många parametrar som skiljer en landsvägscykel och MTB åt.”

De olika sittpositionerna gör också att måtten är svåra att föra över. En MTB-cyklist sitter mer upprätt och vinkeln mellan sadel och styre blir inte lika aggressiv som på en landsvägscykel.

”Grundproblemet är att många går på känsla när de ställer in sin cykel. Det kan kännas bra i 150 mil, sedan får man ont och ändrar lite utan att veta vad man gör. Cyklisten kan köra lite till innan problemen dyker upp igen. Känslan är viktig, men den ska kombineras med vetenskap”, säger Fredrich och fortsätter:

”En triathlet på tempocykel kan sitta med 120 graders vinkel i höften när vi börjar en bikefit, men efter mina mätningar vet jag att den bara har 110 graders rörlighet. Att sitta för högt gör att mindre kraft går ner till pedalerna och skaderisken ökar”, säger Fredrich.

Bikefit är också en färskvara. En otränad person som får sin cykel inställd kommer behöva göra ändringar ju mer tränad den blir, precis som den som cyklat mycket tidigare men är på väg tillbaka efter uppehåll.
”Proffscyklister kan göra fyra bikefits före och under säsongen”, berättar Friedrich.

 

RetulSara
Bikefit har inte slagit igenom hos MTB-åkare i samma grad som hos landsvägsåkare, men Fredrich ser ett ökat intresse hos gruppen.

Ingen exakt sadelhöjd
Efter fem minuters trampande startar mätningarna. Fredrich studerar Saras rörelsemönster både i datorn och verklig­heten, sedan är det dags att börja med justeringar av cykeln. Målet är att siffrorna för de olika mätpunkterna ska hamna inom gränsvärdena.

Sadelhöjden är det första som justeras. Oftast behöver man inte göra stora ändringar, men Fredrich har upplevt extremfall där han fått höja sadeln fyra centimeter.

”Då får man höja successivt så att personen hinner vänja sig. Även om man gör mindre justeringar rekommenderar vi att man inte kör för långt eller hårt de första passen. En aktiv cyklist lär musklerna fortare än en mindre aktiv”.
Sadelhöjden går inte att bestämma på millimetern utan man letar efter en höjd där personen kan pendla mellan extrema positioner.

”Cyklisten ska kunna anpassa sin position på cykeln efter terrängen, sitta långt fram eller långt bak. Därför finns det ett spann på en centimeter som är personens sadelhöjd”.
Bikefiten tar sammanlagt två till tre timmar, men skulle Sara komma tillbaka och ställa in sin landsvägscykel eller uppdatera cykelns inställningar går det fortare då hennes grunddata redan finns i systemet.

 

”Bikefit är också en färskvara. En otränad person som får sin cykel inställd kommer behöva göra ändringar ju mer tränad den blir.”

 

Starten för bikefit
Tillsammans med cyklisten dr Andy Pruitt grundade ­Specialized konceptetet Body Geometry Fit, där bland annat sadlar och sulor som skulle passa olika typer av kroppar togs fram i slutet av 1990-talet. Andy Pruitt hade mycket kunskap inom området, och hade bland annat själv cyklat framgångsrikt trots att han tvingats amputera benet under knät som ung. Han började utveckla ett bikefitkoncept på 1980-talet, och grundade senare Boulder Sports Center for Medicine. Specialized började göra bikefits i sina butiker efter Pruitts koncept år 2005, och ett par år senare köpte man sedan in Retül-systemet.

Det som är själva Retül-tekniken kommer ­ursprungligen från sjukvården. Vid hjärnoperationer behöver läkarna vara väldigt exakta med sina instrument och via ir-ljus på ­instrumentets ända vet man precis var man befinner sig,
med högsta precision.

Cliff Simms jobbade på ett företag som utvecklade ­tekniken för sjukhusen. Han fick köpa licens för systemet och tog med sig det till cykelvärlden där han grundade Retül 2005. Sju år senare köpte alltså Specialized Retül och ­började använda tekniken i sina bikefits.

”Retül är baserat på vetenskap om kroppens biomekanik. Det är inte någon som sitter och hittar på detta. En bra fysioterapeut skulle kunna komma fram till allt som datorn visar”, säger Fredrich.

 

Text & Foto: Angelica Edvardsson

 

Tags : Retül

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Notis: Snart Live-sänder SCF igen

Close