Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
ArtiklarExtraHighlights

BANREKNING I BERGSLAGEN: BONESHAKER GRAVEL

2019 är onekligen ett år när grusvägstrenden tar nya kliv framåt, och det även börjar arrangeras ordentligt med lopp på det rullande underlaget. Under första helgen i september kommer ett nytt lopp i Bergslagsskogarna att ha premiär, och vi åkte till den lilla orten Fredriksberg för att provköra bansträckningen.

Foto: Ola Lindgren

Text: Anton Persson

Sverige är ett, i cykelsammanhang, väldigt platt land. Kinnekulle, Hallandsåsen och Dundret i all ära, men den flacka terrängen gör att vi går miste om cykelgodis som serpentinvägar och utförskörningar som aldrig tar slut.

Men, vi förvaltar en till stora delar outnyttjad cykelskatt inom landets gränser – och det är en gigantisk skattkista vi pratar om! För den som vill komma nära naturen, få äventyrskänsla bakom husknuten och slippa i princip all trafik är det svenska grusvägnätet en riktig guldgruva. Faktum är att det finns så många grusvägar att även du cyklade 1 000 mil varje år utan att köra samma väg två gånger, skulle det ta över 30 år innan du var tvungen att köra samma sträcka igen.

Att ge sig ut och cykla grus kräver dock aningen mer förberedelser, det är sällan några skyltar som visar en rätt och skulle man råka köra fel kan man hamna riktigt långt bort. Att ställa sig på startlinjen till ett arrangerat lopp, där någon annan redan gjort jobbet med att hitta fina vägar åt en, är desto enklare. Därför är det glädjande att det dyker upp allt fler grusvägsevent, som Dalsland Gravel Race, Abloc Gravel Challenge och Century CX för att nämna några.

Foto: Ola Lindgren

Rent intuitivt går tankarna mot glesbygd och vildmark när vi tänker på grusvägar, och i sådan miljö kommer ett nytt lopp att arrangeras under året. Boneshaker Gravel är ett en cykelfest i dagarna två med utgångpunkt i den lilla orten Fredriksberg, kanske mest känd genom skidanläggningen Säfsen som i princip är sammanväxt med byn. Det må ligga i den södra halvan av Sverige, men befolkningstätheten i socknen är knappt två personer per kvadratkilometer – tillräckligt för att få kalla det glest, tycker vi.

Om Peter Tonér, som är mannen med idén bakom hela arrangemanget, får som han vill kommer antalet människor i Fredriksberg att fördubblas när starten går 6 september för den lite kortare, första etappen. Någon kort tempoprolog är det dock inte tal om, 52 kilometer tuff grusväg väntar de som kör i den längsta klassen, och 32 för de som inte vill köra fullt så långt under helgen. Framåt lördagen väntar sedan cirka 65 eller 120 kilometer, men oavsett klass stundar en riktigt härlig naturupplevelse och garanterat trötta ben.

Skog och vatten, vatten och skog

Annons

Vi fick möjlighet att provköra lördagsetappen, som går söderut från Fredriksberg, guidade av Peter. Längs de 120 kilometerna, varav cirka 110 går på grusväg, hinner man med att lämna Dalarna och ta sig in i Värmland, vidare till Västmanland, tillbaka till Värmland och sedan slutligen till Dalarna igen. Mycket mer detaljerat än så går inte att beskriva rutten i skrift, för på hela rundan passerar man inte genom en enda tätort utöver Fredriksberg. Och de där länsgränserna märker man inte mycket av när man trampar runt i Bergslagsskogarna. I ärlighetens namn är det inte mycket mänskligt skapat man märker alls, mer än vägarna själva, skogsbruket och en och annan lämning från den forna gruvindustrin. Undantaget de få, snabbcyklade kilometerna på länsväg 550 såg vi sammanlagt fem fordon på hela turen, och det mest dramatiska som hände ur trafiksäkerhetssynpunkt var en skrämd tjäder som flög över vägen. Såhär borde det alltid vara att cykla.

Det är skog och vatten, vatten och skog. Peter har verkligen lyckats hitta vackra vägar, det känns som att nästan halva turen har sjöutsikt. Underlaget är däremot, som namnet avslöjar, inte helt jämt. Bitvis består vägen av grus som är betydligt mer närbesläktad med makadam och sprängsten än den snabbrullade varianten, utlagt för att framförallt klara den tunga skogstrafiken. Banan gör verkligen skäl för sitt namn, och rejäla däck med ordentlig däckvolym är därför att rekommendera för både komforten och punkteringsmotståndets skull.

Inspirationen till hela arrangemanget kommer delvis från det amerikanska loppet Dirty Kanza, ett riktigt hårt lopp med mer än 30 mil grusväg över prärien. Än så länge är distanserna för Boneshaker Gravel mer modesta, men Peter utesluter inte än längre variant i framtiden – och är det någon som vet hur det är att cykla långt är det Peter själv, som är en av Sveriges absolut mest erfarna randonneurer, både som cyklist och arrangör.

Men medan många randonnélopp kan vara väldigt ensamma är det något mer folkligt Peter vill få till i Säfsenskogarna. Även om eventet på många sätt blir minimalistiskt ställer de lokala idrottsklubbarna upp som funktionärer, och längs med banan finns både depå och bergspris. Upplevelsen är däremot tänk att gå mer åt det maximala hållet, och det kan vi intyga efter vårt varv runt banan. När vi åter rullade in i Fredriksberg efter dryga fem timmar i sadeln var det i första hand en akut längtan efter bakverk som fyllde medvetandet, men med magen fylld av våfflor och kokkaffe från det eminenta Vildmarkscafét i byn var det istället intrycken från dagen som tog överhanden. Första helgen i september är det nog desto mer livat, när cyklistcirkusen intar byn. Det vill du inte missa.

Foto: Anton Persson

TIPS
Vill du hitta nya grusvägar hemma hos dig? Surfa in på nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket och välj ”Slitlager” uppe till höger, så visas alla landets grusvägar i grönt på kartan.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Därför får cyklister ont i knäna- Studie från Göteborg visar på två specifika  riskfaktorer

Close