Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Cycling Plus
Nyheter

Årskrönika över nya hojar 2018: CANYON INFLITE CF SLX

Inflite-CF-SLX-9.0-Pro-Race---Lightning-Yellow---Copyright---Canyon-Bicycles

När Canyon nu för första gången lanserar en renodlad tävlingscross gör man det verkligen inte slentrianmässigt, utan vi tycker det verkar vara en synnerligen genomtänkt och innovativ hoj de satt ihop.

Det första som väcker ens uppmärksamhet är såklart den minst sagt oortodoxa formen på rören kring sadelstolpen, och vi gissar att ­utseendet kan vara lite av en vattendelare. I sann Canyon-anda är det dock en direkt följd av två funktioner man vill förena, där det ena är att man vill skapa utrymme inuti fram­triangeln för att kunna bära cykeln på ett bra sätt. ­Problemet om man bara skulle flytta upp ­överröret för att skapa plats därunder är att man tappar mycket komfort om man tvingas korta ned mängden flexande sadelstolpe, så därför har man krökt överröret, och dess­utom gjort en integrerad sadelklämma under och framför detsamma. Den kombinationen ger då massor av effektiv flexande längd på ­sadel­stolpen, för maxad komfort.

Inflite-CF-SLX-Detail-4---Copyright---Canyon-Bicycles

Annons

LÄTT OCH LERFRITT
Ramen är i en kombination av kolfibrer med high och medium modulus, för att den både ska få sin imponerande vikt som uppges till 940 gram (i medium) och ändå vara både styv och slagtålig. En lätt ram är dock inte mycket att glädja sig åt om cykeln släpar runt på ett kilo lera efter en vända i spenaten, så därför har man fokuserat en stor del av formgivningen på att minimera yt-arean på nyckelplatser, och ta bort alla lerfällor.

”Problemet om man bara skulle flytta upp överröret för att skapa plats därunder är att man tappar mycket komfort om man tvingas korta ned mängden flexande sadelstolpe, så därför har man helt enkelt krökt överröret.”

 

DAGENS BEHOV ÄR INTE GÅRDAGENS
Canyon talar också mycket om att deras cross ska vara optimerad för dagens mer tekniskt krävande CX-banor, och att man därför kanske har mer att lära av sina mountainbikes än av landsvägscyklarna. Man vill ha ju stabilitet utan att offra smidighet och manövrerbarhet, och det man förändrat mot sin gamla cross är först att man förlängt reachen och ­hjulbasen för att få stabilitet. Samtidigt har man sedan mått och vinklar i fronten som snabbar till styrningen (kortare trail), samt också en lite kortare ­styrstam för att kompensera för den extra reachen. Den integrerade styr­kombon är faktiskt samma modell som sitter på ­komfortracern ­Endurace, fast kortare och ­bredare i sann, modern mtb-anda. Cykeln kommer också i hela åtta storlekar, där man använder sig av hjul i storleken 650B på de två minsta för att kunna garantera samma fina köregenskaper som på de större storlekarna.
Slutresultatet av Canyons ansträngningar är en cross som är verkligen ser ut att kunna utmana de gamla rävarna på CX-banan, och som kastar sig in i gamet med draget svärd!

Lämna en kommentar

Annons
Read previous post:
Årskrönika över nya hojar 2018: CANNONDALE SYNAPSE

Close