Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Cycling Plus
Nyheter

Årskrönika över nya hojar 2018: CANNONDALE SYNAPSE

2018_Synapse_Lifestyle_Marin_Paris_Gore_Photo_03

Medan flera av de dominanta konkurrenterna utvecklar avancerade dämpnings­mekanismer på sina komfortracers, så väljer Cannondale en lite annan väg med sin uppdaterade Synapse.

Deras metod går helt enkelt ut på att optimera själva kolfiberkonstruktionen för att kunna absorbera stötar och vibrationer, och om vi ska tro Cannondales siffror har de lyckats väldigt väl med det. Cannondale kallar det SAVE-teknik, och det handlar om att optimera form och layup av kolfibrerna för att maximera komforten. Som exempel har då sadelstolpen en väldigt smal diameter på 25,4 mm, styret har en väldigt speciell och ”helplatt” konstruktion, och de olika storlekarna har olika dimension på nedre delen av gaffelröret – allt för att tillåta rätt typ av flex och därmed generera komfort.

Endurance Race
Cannondale kallar den här kategorin av cyklar som Synapse tillhör för Endurance Race, och den ska inte vara en soffa för att glida runt i maklig takt på. Därför har man också ­prioriterat vikt och styvhet, samtidigt som man gett den en geometri som inte är lika upprätt som vissa konkurrenter. Den ska vara en snabb och rolig cykel, men med en rejäl dos komfort på det. Som exempel har man också lyckats banta ner vikten med över två hekto på ramen från tidigare, så att denna nu väger 950 gram på Hi-Mod-modellerna.

Annons

Unikt styre
SAVE-sektionerna på ramen har omarbetats i både gaffelben, kedjestag och sadelstag, och som exempel är gaffeln nu oerhört ­assymetrisk för att stå emot skivbroms­krafter men ändå vara komfortabel. En annan sak som verkligen sticker ut är SAVE System-­styret, som man med lätthet kan missta för en vanlig integrerad styrkombo. Så är dock inte fallet, utan det platta styret (som ska deformeras på ett väldigt fördelaktigt sätt) skruvas fast i styrstammen underifrån. Därmed kan man också både justera styret inom ett spann på 8 grader, och byta bara stammen eller styret om dessa har fel längd eller bredd.

Andra saker som är värda att notera är att fälgbromsarna nu är avskaffade inom den här kategorin vad Cannondale anbelangar, och det känns som att cykeln verkligen är ­optimerad för en skivbromsad framtid. Vi nämnde gaffeln, men även baktriangeln är påfallande ­assymetrisk för att hantera kombinationen av krafter från trampande respektive bromsande. Precis som fallet är med många andra cyklar finns det en enklare variant som inte samma nivå på kolfiberkonstruktionen, och denna finns från 23 500 kr. Noterbart är också att denna ramen fortfarande är lättare än den gamla Hi-Mod-varianten, så utvecklingen sker på alla fronter.

Lämna en kommentar

Annons
Read previous post:
Årskrönika över nya hojar 2018: merida REACTO

Close