Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Nyheter

Årskrönika över nya cyklar 2018: SPECIALIZED DIVERGE

K91A9506

Vi blev väldigt förtjusta i den gamla modellen av Diverge när vi testade den, och nu har ­Specialized lanserat en helt omgjord version som verkar ta ytterligare steg mot en förädlad grusvägsupplevelse.

Annons

Den allra största skillnaden är att man lagt till en Future Shock i fronten, alltså en dämpare för cockpiten som på Roubaix- och Ruby-modellerna. Här har den dock en progressiv fjäderkurva, för att passa bättre i en lite mer äventyrlig terräng. Man har också förbättrat komforten bak, delvis genom att sänka ned sadel­stagens infästning. Dessutom har man bland annat skapat extra plats för större däck (700 x 42 mm eller 650b x 47 mm), lättat ­ramen, givit plats för en sänkbar sadelstolpe, och gjort vissa ändringar i geometrin. Som ­exempel har man sänkt ned vevlagret ytterlig­are jämfört med innan, vilket vi verkligen ­applåderar när det gäller grusvägsåka med stora däck. Numera svävar vevlagret därmed hela 85 mm under hjulaxlarna, och detta är alltså ingen cykelcross med grusvägsdäck, utan en cykel som ända ut i sina väldämpade fingerspetsar är optimerad för vägar med skiftande underlag. Den kommer finnas i kolfiber och aluminium, och i det senare fallet med och utan Future Shock. Vi ser fram emot att slänga benet över en och gasa iväg mot närmsta o-civilisation.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Årskrönika över nya cyklar 2018: rose X-LITE 2

Close