Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
ArtiklarMTB

Änggården i Göteborg – Så gjorde Göteborgs Stigcyklister för att behålla cykelrätten

Föråldrade reservats- och underhållsplaner i kombination med cykel- och traillöparboomen har gjorde att Länsstyrelsen började utreda Sveriges stigtätaste cykelområde: Änggårdsberget mitt i centrala Göteborg. Från att fritt kunna använda området kommer cyklister i framtiden hänvisas till markerade stigar. Göteborgs Stigcyklister insåg tidigt att de behövde vara med i Länsstyrelsens arbete, vilket kommer resultera i betydligt fler cykelstigar än vad planen var från början.

Edvin Mellergård (bilden) och Fredrik Westman från Göteborgs Stigcyklister har varit drivande för att få så många cykelstigar som möjligt i Änggårdsbergen. Foto: Filip Svalander

Edvin Mellergård, stigvårdsansvarig på Göteborgs Stigcyklister (GSC), varför är Änggårdsberget så populärt att cykla i?

Det är unikt med ett så stadsnära reservat som har bra MTB cykling. Tack vare sandig jordmån är det torrt tidigare på året jämfört med andra delar av Göteborgs skogar och resten av landet. Många kommer hit på vårkanten för att starta säsongens utecykling.

Underhållet av reservatet är inte utformat för dagens slitage vilket gjort att Länsstyrelsen började utreda området, vad gjorde att ni tog kontakt för att delta i arbetet?

Eftersom Länsstyrelsen inte sköter det dagliga underhåller så började de med att göra en översyn av området för att identifiera problem och möjligheter. Vilken natur som behöver skyddas, vilka intressen är viktigare än andra. Utifrån detta skriver det ett förslag om ändring av reservat och underhåll. Förslaget går sedan ut på internremiss och sedan offentlig remiss.

Vi fick reda på att de gjorde en översyn och tog kontakt. Eftersom det rör sig många cyklister i området behövdes det en part som representerade gruppen. Vi förklarade hur cyklingen fungerar, vilka områden som är populära med mera.

Var det tal om cykelförbud redan då?

Vi kom in innan Länsstyrelsen börjat fundera på lösningar, då de skapade sig en bild av området och hur cyklingen fungerar i Änggårdsbergen. Det var i ett senare skede vi fick börja argumentera.

När då?

Den offentliga remissen släpptes i höstas, men vi i GSC fick informationen om uppdelningen med cykelstigar och icke cykelstigar redan i våras mot att vi inte gick ut med informationen till andra. Först försökte vi vända beslutet men det gick inte.

Vad gjorde ni då?

I det första förslaget fanns inga av de populäraste stigarna med. Så vi började med att ta fram ett förslag för att vinna tillbaka så många av de bra stigarna som möjligt. Via trailforks kunde vi visa på hur många som cyklade dem, vi visade också på lämpliga stigar för nybörjare och barn, stigar som håller sig torra med mera. Arbetet gav bra resultat och vi fick med många av stigarna i remissen, dock inte alla.

Vilka kom inte med och varför?

I norra området som gränsar till Botaniska trädgården har Botaniska Arboretum motsatt sig alla kompromisser. Det är ett område där Botaniska trädgården har planteringar av exotiska träd från hela världen i uppvisningssyfte. Vi i GSC respekterar givetvis detta. Men men det går flera stigar genom vanlig skog i det här området. Där borde det vara fullt rimligt att få cykla.

Länsstyrelsen har valt att helt gå på Botaniskas linje om ett totalförbud. Botaniska säger att de vill anlägga fler planeringar vilket är rimligt, men de skulle kunna avgränsa och inte planera på stigarna.

Det framgår tydligt att reservatet skapats för att ge möjlighet till friluftsliv och inte för att skydda naturen om man tittar på vad som skrevs när reservatet bildades.

Har det skett några olyckor i Änggården mellan de olika “motionsgrupperna” som vistas där?

Länsstyrelsen har tagit upp ett par incidenter som argument för cykelbegränsningen. Men de har inte kunnat precisera vart eller vilken typ av incident. Inte heller hur många incidenter i korrelation till antalet besökare. De incidenter vi känner till har inte skett på stigar utan på de grusvägar som finns. En del cyklister kör intervaller upp och ner där och det gillar inte vi i GSC. Vi går ut med info om att ta det väldigt lugnt på grusvägarna då det är där man möter flest gående. Det är vi på cykel som ska lämna företräde och låg fart minskar risken att skrämma gående.

Annons

Vad händer nu?

Sista svarsdatumet på den officiella remissen var sista januari. Länsstyrelsen ska nu titta igenom och göra avvägningar. Kanske kommer det ett officiellt beslut under sensommaren. Detaljfrågor om hur skyltningen för cykelstigarna kommer se ut är lämnat till Göteborgs kommun som tar norra delen och Mölndals kommun som tar den södra halvan. Det ska också ske mer underhåll av stigarna och grusvägarna i området, vi har fått frågan om att komma med råd vilket vi gärna gör. Vi i GSC sitter på mycket kunskap om stigunderhåll och hur man cykeloptimerar stigar.

Vad är ditt tips till cyklister i liknande situation?

Börja jobba med kommunen och landstinget innan detta händer. Visst är det en balansgång, man vill kanske inte öppna ögonen för ett problem ingen sett än. Vi hade sådanda funderingar. Ska vi höra av oss eller vara ute och cykla och hoppas på att ingen märker det. Men vi är så många cyklister i Änggårdsberget så vi insåg att vi behövde ta diskussionen.

Vi har i efterhand bara fått positiv feedback på vårt jobb från andra cyklister, utan det hade det nog blivit mycket värre. Kanske bara ett par av områdets stigar att cykla på.

På tal om stigunderhåll så samarbetar ni mycket med Göteborgs kommun om Delsjöområdet, ett annat av Göteborg populära cykelområden. Kan du berätta mer om det?

Det stämmer, i Delsjön så har vi bra kontakt med Göteborgs kommun som förvaltar området och gör varje år ett antal underhållsåtgärder. Det kan vara antingen kommunen eller vi som kommer med ett problem, vi tittar på en lösning som vi presenterar för kommunen och sedan får tillåtelse att åtgärda. Det kan vara bygge av spänger, omdragning av stigar från blöta områden eller röja sly för att förbättra sikt och därigenom minska skrämsel. Det samarbetat gör att vi kan fånga upp problem tidigt, innan de riskerar att eskalera.

 

 

Bakgrund:

På 1970 talet bildades naturreservatet Änggårdsberget, en skogsyta som gränsar till centrala Göteborg och Mölndal. Man ville skydda ytan från exploatering av bostäder, vägar med mera och ge Göteborgarna möjlighet till stadsnära friluftsliv.

När reservatet bildades skrevs också en skötselplan som områdets förvaltare ( Botaniska Trädgården som gränsar till området och Mölndals stad) ska förhålla sig till.

Men det som skrevs på -70 talet stämmer inte med hur Änggårdsberget används idag. Det är många fler besökare och framförallt fler cyklister sedan MTB boomen kom för några år sedan.

Det gör att stigarna slits. Enligt Edvin Mellergård beror det i många fall på att stigarna inte är anlagda utan skapats där människor velat ta sig fram, exempelvis i sänkor där vatten kan bli stående. Därför har länsstyrelsen gjort en genomgång av området för att uppdatera reservatet och underhållsplanen så Änggårdsberget ska klara av alla som vill nyttja området. Arbetet startade 2016 och resultatet kommer presenteras senare i år.

 

Text: Angelica Edvardsson Edin

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
BANREKNING I BERGSLAGEN: BONESHAKER GRAVEL

Close