Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Mektips

8 skivbroms-tips för landsvägsrävar

De flesta mtb-cyklister har sedan länge vant sig vid att sköta om ett par skivbromsar, men för landsvägscyklister är det inte lika självklart med den här typen av ingrepp riktigt ännu. Med betoning på ännu. Så här kommer ett par mektips för den som vill hålla bromsförmågan på topp in i framtiden!

01 byta klossar

Klossarna slits olika mycket beroende på vad det är för slags belägg och förhållandena. När en kloss är helt nedsliten är det inget man undgår att märka, genom att det blir ett väldigt oväsen när du rycker i bromshandtaget.

När du ska byta ett par slitna klossar kan du med fördel först pressa isär de gamla, för annars kommer du troligen inte få dit skivan när du monterat de nya klossarna. Det fina med hydrauliska bromsar är ju att de är självjusterande, så kolvarna följer med ut allteftersom klossarna slits, men måste pressas tillbaka när det är dags för nya klossar. Sedan tar du bara bort sprinten som håller klossarna och drar helt sonika ut dem. Efter det sätter du dit ett par nya med fjädern rätt placerad mellan, och monterar tillbaka sprinten. Se till att det är rätt sorts klossar, för det finns en uppsjö av modeller.

02 lufta

Om bromsarna är svampiga eller klossarna inte lyckas klämma om skivan brukar lösningen oftast vara att lufta dem, alltså att använda en spruta för att pressa igenom bromsvätska genom systemet så att luftbubblor följer med. Är det Shimano så är det mineralolja som ska användas, och är det SRAM ska det vara DOT 5.1-vätska. Utöver själva vätskan behöver man ett luftningskit för att genomföra den här operationen på ett bra sätt, är det SRAM innehåller det två sprutor och är det Shimano är det en spruta och sedan en oljekopp som man fäster uppe på reglaget istället för en spruta där. Efter att man lossat hydraulslangar för att korta dem eller dra dem genom ett styre och liknande behöver de luftas.

03 kontaminering

Bromsklossar (och skivor) är väldigt känsliga för om de får till exempel olja på sig, och då kan bromsverkan bli extremt dålig. Skivan är enkel att rengöra med lämplig avfettning, men med bromsklossen är det värre. Vill man vara på den säkra sidan köper man helt enkelt nya, men det finns också en lite mer cowboy-aktig metod där man helt enkelt steker beläggen på en spisplatta till de slutar ryka. Då brukar de fungera anständigt igen.

04 skev skiva själ fart

En av få nackdelar med en skivbroms är ju att skivan kan bli lite skev, och här är enligt vår erfarenhet transport det absolut mest kritiska momentet. Men det är inte så farligt som man kan tro, utan det går vanligtvis fint att rikta upp den tillräckligt för att man ska slippa oljud. Lämna hjulet i ramen och titta från precis rätt vinkel – alltså i linje med skivan så att du ser att det finns luft mellan skiva och kloss. Då kan du se var skivan är skev, och sedan använder du med fördel en stor skiftnyckel för att böja den rätt. Om du inte har det avsedda verktyget vill säga, men det är verkligen ingen nödvändighet.

Annons

05 centrera

Skivbromsar är ju självjusterande till sin natur, men de kan inte rikta upp sig själva i sidled eftersom skivan oftast ger med sig om bromsen sitter snett monterad. Har man en liten och styv bromsskiva kan man ofta lossa oket, hålla in bromshandtaget, och sedan skruva fast oket igen. Är skivan klenare går inte det, utan då tycker vi det smidigaste helt enkelt är att rikta upp oket medan man tittar från rätt vinkel och ser att man har luft på båda sidorna om skivan. Innan man drar åt skruvarna igen. Ibland kan det underlätta att lossa en skruv i taget och rikta upp oket, så att det inte skramlar omkring vind för våg. Detta fungerar inte med den typen av skivbromsar som har konkava/konvexa brickor (till exempel klassiska Avid BB7), där bromsen måste riktas i en ledd till.

06 Mekaniska bromsar

Har du mekaniska bromsar med vajer måste du ju justera bromsen allteftersom den slits. Vill man ha maximal bromskraft ska man göra detta genom att justera in klossarna med justerskruvarna på sidorna, och försöka hålla vinkeln som bildas mellan vajern och hävarmen kring 90 grader när klossarna går emot skivan. Då får man bäst utväxling i bromsen, om man gillar att stanna snabbt.

07 Korta slangen

Köper man en ny cykel är ofta bromsslangarna väldigt långa, och det är varken snyggt eller snabbt att ha en massa extraslang eller hölje som fladdrar omkring uppe vid styrhuvudet. När det gäller just luftmotståndet har flera tillverkare visat att vajerhölje faktiskt har lika mycket luftmotstånd som en 3 centimeter tjock aeroform(!), så det vill vi såklart inte ha mer än nödvändigt av.

För att korta en bromsslang skruvar man helt enkelt loss slangen i reglage-änden, drar loss den, kapar av den helt rakt i lagom längd med ett vasst verktyg. Sedan behöver man en ny så kallad oliv och insert till bromsslangen (de på bilden är för Shimano), samt ett par block för att hålla slangen utan att den kläms ihop. Är det Shimano trär man först på oliven, sedan håller man slangen med blocken och knackar i inserten i änden med en hammare. Sram skruvas dit istället. Därefter skruvar man dit slangen och luftar bromsen.

08 Få i hjulet

cycling workshop maintenance steps walkthrough

Det kan vara lite bråkigt att få i hjulet ibland med skivbroms och tighta landsvägsramar, men det underlättar alltid att lägga kedjan på minsta klingan. Det vet alla proffs att de ska göra när de punkterat och stannar vid vägkanten för att låta service-bilen ombesörja ett mer eller mindre blixtsnabbt hjulbyte.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
INFÖR SVENSKA CYKELMÄSSAN 15-17 MARS

Close