Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Mektips

8 NYBÖRJARMISSTAG I VERKSTADEN

Alla gör vi misstag, och här är några klassiker på temat ”Hur man gör sin cykel en riktig otjänst, trots de bästa av avsikter”.

 

 1

1 ANVÄNDA FEL SMÖRJMEDEL

WD-40 och liknande produkter är ju utmärkta om man har en gammal rostig bult på sin skördetröska som man vill kunna få bort, eller om man vill ta bort klister efter ett gammalt klistermärke. Men, det är inte alls lika förträffligt när det gäller att exempelvis smörja en cykelkedja, och om något kommer den snarare lösa upp den olja som finns inne i länkarna. Överhuvudtaget tycker vi inte att sprayer är något att ha på cykelkedjor, eftersom man bara vill ha smörjmedel precis där det är tänkt – i länkarna. På andra platser fyller det bara funktionen att fånga upp smuts, och därmed öka slitaget.

 

2

2 SKRUVA ÅT ÄNDLÄGESSKRUVARNA

”Huh, de här skruvarna är ju helt lösa! Bäst att dra åt dem!” Nej, det blir inte bra alls, för de är naturligtvis bara till för att justera hur långt in respektive ut bakväxeln kan röra sig, så att kedjan inte hoppar förbi minsta eller största drevet. Om din cykel en gång varit bra inställd så ska du heller aldrig någonsin behöva röra de här skruvarna egentligen, och om de behöver lossas eller dras in är det ett tecken på att växelörat fått sig en smäll och blivit lite skevt.

3

3 SMÖRJA BROMSARNA FÖR ATT FÅ BORT SKRIKANDET

Har man riktig otur så får man inte ens chansen att göra om det här misstaget två gånger, för bromsar och smörjmedel fungerar verkligen inte så bra ihop. Eller rättare sagt, smörjmedlet är väldigt effektivt på just bromsar, så att all bromsverkan försvinner. Många bromsklossar suger också åt sig olja på ett väldigt hungrigt sätt, och har man väl råkat få dit lite olja är det nästan lika bra att köpa nya. Det kan gå att ordna genom att grilla dem på en spisplatta man inte så rädd om, men det bästa är att vara noggrann och aldrig någonsin använda sprayflaska med smörjmedel i närheten av bromsarna. Lite skrikande får man acceptera med vissa klossar och skivor.

4

4 DRA ÅT STYRLAGRET FÖR HÅRT

Styrlagret ska ju inte dras ihop för kung och fosterland, utan om något snarare det motsatta. Skruven i täcklocket ovanpå styrstammen behöver bara dras precis så mycket att glappet försvinner, och inte mer än så. En klassiker är att man håller in bromsen och ruckar fram och tillbaka, varpå man tycker sig uppfatta ett litet glapp, och skruvar åt styrlagret mer. Inte sällan är det dock så att bromsklossen glappar en liten aning i själva bromsoket, men man tror att glappet sitter i styrlagret.  Lösningen är att svänga 90 grader om detta är ens metod för att avgöra om glappet är bortskruvat.

Annons

5

5 INTE STÄNGA SNABBKOPPLINGAR KORREKT

Av någon outgrundlig anledning tror somliga att snabbkopplingen ska skruvas ihop, istället för att skruvas ihop lagom mycket och sedan stängas genom att fällas till stängt läge. Vissa av dessa ”skruvare” gör heller inte skillnad på stängt och  öppet läge på snabbkopplingen, och skruvar fast snabbkopplingen med den i öppet läge. Det gjorde bland annat att en stor cykeltillverkare fick återkalla över en miljon cyklar, eftersom bygeln i öppet läge kunde fällas in i bromsskivan och låsa densamma. Gjorde man bara som man skulle fungerade den dock ypperligt.

6

6 FÖR HÅRT TRYCK I DÄCKEN

Detta misstag är det långt ifrån bara nybörjare som begår, men med moderna breda däck med stor omkrets och volym, samt breda fälgar, så behöver man häpnadsväckande lite tryck. Enligt vår erfarenhet är det väldigt lätt att trycka i för mycket om man går på känslan när man klämmer på däcket, så en golvpump med en exakt och tydlig manometer är guld värd för att få komfort, grepp och fart på stigen.

7

7 TVÄTTA IHJÄL CYKELN

Detta är ju inte heller bara nybörjare som ägnar sig åt, men högtryckstvättar och rengöringsmedel som tränger sig in i lager för att lösa upp fett är verkligen inte att rekommendera. Ändå händer det att man möts av ett gäng högtryckstvättar när man leder sin smutsiga cykel från målfållan till tvätt-platsen, efter att ha kört ett lopp. Överlag tycker vi inte att man behöver vara alltför petnoga med tvättandet, förutom när det gäller att hålla dämpare och drivlinan rena från smuts. Lite skit på lacken är ett långt mindre hot mot cykelns välbefinnande än en högtryckstvätt.

8

8 MONTERA UTAN FINESS

De flesta kontaktytor på en cykel mår bra av någon slags väl vald smörja, och det beror helt på sammanhanget vilken som är den lämpliga. Som exempel är det inte att rekommendera att använda vanligt fett när man monterar kolfiberdelar, för att sedan dra dem sönder och samman med insexnyckeln i högsta hugg när de inte vill sitta på plats. Fett har sina användningsområden, och sedan finns det de ställen där det inte är reducerad friktion vi är ute efter. Styret är ett exempel på en sådan plats, för att vara övertydlig. Där använder vi istället monteringspasta för kolfiber, och lever sedan lyckliga i alla våra dagar.

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Gen-vägen till toppen

Close