Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

7 SAKER SOM KAN BETYDA NÄSTAN VAD SOM HELST

Marknadsföringen av cyklar är full av saker som kan låta nog så imponerande när de landar i öronen på en prylgalen cykelvärld. Men många av de ord som används kan ärligt talat betyda lite vad som helst, och här kommer ett axplock av vaga grejer som låter bra men inte alltid säger så mycket…

VINDTUNNELTESTAD

”Aero is everything” har ju varit de senaste årens mantra när det gäller snabba racercyklar, och såklart blir det populärt att marknadsföra sina prylar som ”vindtunneltestade”. Men, vi förstår alla att det är ganska stor skillnad på att stoppa in sin färdiga produkt i en vindtunnel för att helt enkelt kunna bocka av det, eller att faktiskt förlägga utvecklingsarbetet till vindtunneln, där man låter prototyp efter prototyp leda en närmare och närmare ett aerodynamiskt nirvana, i samklang med oräkneliga digitala simuleringar. Med tanke på att det andra alternativet kostar multum kan vi i alla fall nog vara säkra på att det inte är det som har skett om inte tillverkaren berättar om det.

X PROCENT STYVARE

Styvhet känns ju inte alls lika hett som aero nuförtiden, men det är ändå fortfarande en viktig del när man ska lansera sina produkter som överlägsna allt som tidigare skådats. Kanske har vi blivit slappa med styvheten på senare år, men det känns som att styvhet ofta används ganska svävande och utan att man talar om vad som egentligen avses. Styvhet i vevlagret, vridstyvhet i framtriangeln, styvhet som gör att små vibrationer får perfekt transport upp i armar eller sittben – ja det finns många sätt som en ram kan motstå det vi utsätter den för utan att flexa.

SPARAR X WATT JÄMFÖRT MED…

Eftersom aero alltså är allt så är det såklart poppis att lyfta fram hur mycket snabbare en ny cykel är än en gammal, men här känns det väldigt ofta som att helt avgörande saker blir utelämnade. framförallt när det snackas watt, och hur många som sparas. Här är den helt avgörande pusselbiten som ofta utelämnas vid vilken hastighet man sparar de X watten, och säger man inget kan vi vara nästan säkra på att man testat det hela vid en väldigt hög hastighet. Då blir skillnaden större eftersom det totala luftmotståndet blir så enormt mycket större vid högra hastighet än lågt (luftmotståndet ökar som många vet exponentiellt, inte proportionerligt). Ett bättre mått är i så fall hur mycket snabbare en pryl är över en given sträcka, för det beror inte på hastigheten på samma sätt.

VÄGER XXX GRAM

En klassiker på temat vag marknadsföring är att ta en ram i minimal storlek, innan den blivit lackad och försedd med olika typer av tillbehör som växelöron och liknande, och sedan hänga den på vågen för att förbluffas över vilken fantastiskt lätt produkt som just blivit tillgänglig för den cyklande befolkningen. På denna punkten tror vi dock att konsumenter i allmänhet blivit lite mer vaksamma än tidigare, och många tillverkare har anpassat sig till detta genom att tillhandahålla siffror för en angiven storlek.

Annons

OPTIMERAD

Optimerad är ett ord som känns ganska poppis för att marknadsföra cykelprodukter, men det är inte helt ovanligt att man ser ordet stå ganska ensamt, utan närmare förklaring. Alla konstruktioner är en kompromiss, och ingenting kan vara lättast, styvast, hållbarast, mest aero, billigast, etc på samma gång. Med andra ord behöver vi veta lite mer vilka saker som fått vilken prioritet i optimeringen, annars blir det ganska innehållslöst.

X PROCENT MER KOMFORTABEL

Såvitt vi vet finns det inget etablerat test som alla använder sig av för att mäta hur mycket komfort en cykelram erbjuder. Och i den mån det finns en gemensam utgångspunkt handlar det om att mäta hur mycket flex man får när man belastar en ram på ett visst sätt, vilket vi i ärlighetens namn inte kan vara helt säkra på att det verkligen motsvarar det vi upplever som ”komfort” i våra hjälmprydda huvuden. Det är inget snack om att det finns ett samband, men det finns alldeles för mycket osäkerhet kring hur vi upplever olika saker på olika underlag med olika fart, för att det ska vara rimligt att uttrycka sig så exakt kring hur mycket ”komfortablare” en viss sak är jämfört med en annan.

GJORD I XXXX – ETT XXXX MATERIAL

Vi är väldigt benägna att säga att olika material är si eller så, till exempel att ”stål är följsamt”, ”aluminium stötigt”, ”kolfiber absorberar vibrationer”, ”titan håller för evigt”, och liknande saker i ungefär samma anda. Sanningen är ju den att ett material i sig knappt är någonting alls, innan man vägt in hur man använt det i konstruktionen. Att stål kan användas i följsamma ramar är i så fall för att det går att göra ramar med smala rörprofiler som kan flexa utan att gå av, men stål i sig är verkligen ingen garant för att det ska vara följsamt. Kolfiber och alla andra material har också egenskaper som gör dem mer eller mindre lämpade att jaga särskilda egenskaper, men i sig själva har de inte materialegenskaper i alls den omfattningen som vi tillskriver dem.

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Distansträningens ABC – Timmar i zon 2

Close