Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
MTBTräningstips

4 TIPS FÖR ATT DET SKA BLI TRÄNING AV MOTIONEN

Vi är många som tycker det känns viktigt att ­utvecklas till snabbare cyklister, vare sig det är för att tävla, köra ifrån kompis­arna, eller bara för att det är roligt att helt enkelt bli bättre. Ändå är det ganska lätt hänt att man tar fram cykeln, sticker ut och kör en sväng, och kommer hem utan att egentligen ha gett kroppen något med tillräckligt tuggmotstånd för att den ska just utvecklas.

Utveckling kräver stimuli, helt enkelt att man stressar kroppens olika system på något sätt. Man behöver utmana den genom att köra hårt, långt, svårt, eller var det nu kan vara man vill träna på. Annars är man bara ute och rör på sig och blir lite trött, även om det också såklart är härligt, och inte fel på något sätt överhuvudtaget. Det ska ju vara härligt att var cyklist, annars kan vi lika gärna bli något annat. Hursomhelst kommer här ett par tips för den som har lätt att ramla ner i mellanmjölksträsket, där man tvärt emot både intentioner och bättre vetande bara glider omkring och icke-tränar under en stund. Även om detta också som sagt har sin plats!

1 Välj en backig runda
Det fina med att välja en backig runda är att det blir naturlig intervallträning av det hela, där du helt enkelt blir så illa tvungen att köra på en intensitet där du belastar kroppen i uppförsbackarna, och sedan kan återhämta dig när det går nedför. Varierande intensitet är nyckeln om vi ska kunna köra så hårt som krävs för att kroppen ska stressas.

Annons

2 Kör en slinga på tid
Det kanske låter trist att bara köra samma sträcka flera ­gånger istället för att sticka ut och köra lite längre bort. Men det är klart mera lätt hänt att det blir just mellanmjölk av ­alltihopa i det sistnämnda fallet, om man jämför med att ha en runda där man kan pressa sin tid, vila lite, och sedan försöka köra ännu fortare nästa gång.

3 Använd Strava
…och extra gärna Strava Live Segments tillsammans med en kompatibel cykeldator. När man vet att man närmar sig ett ­Strava-segment är det mycket lättare att motivera sig till att gasa på ordentligt, och därmed också se till att det blir träningseffekt på dagens meny. För återigen, vi vill få till variation och alterner­ande mellan återhämtning och mera högintensivt arbete.

4 Ha bränsle i tanken
Vill man vara säker på att få till en runda som är riktigt dålig ur träningssynpunkt ska man ta en runda när man har cirka en timme till sitt förfogande, och sedan förbereda sig inför denna genom att inte ladda kroppen med raketbränsle, mer känt som kolhydrater. Då blir det en långsam runda, och en som inte är tillräckligt lång för att stimulera exempelvis uthållighet. Ska man få till bra intensitet under de hårda delarna av passet är det A och O att ha laddat lite.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Ny Canyon Grail i aluminium

Close