Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Cycling Plus
Prylar

4 cyklar som är snabbast i världen

Aldrig förr har så många cyklar varit “världens snabbaste”. Vilken som egentligen går fortast har vi ingen aning om, och går nog aldrig helt att bevisa, men klart är i alla fall att det i triathlonvärlden, som inte begränsas av UCIs reglemente, just nu sker en explosionsartad utveckling mot aerodynamiska och minst sagt okonventionella tempocyklar.

Redan förra året kom Specialized med den vågade konceptcykeln f’UCI, som förvisso aldrig var tänkt för kommersiellt bruk. Nu har det dock kommit flertalet triathlon-hojar som går längre utanför UCIs ramverk än någonsin tidigare och verkligen släppt tanken fri.

Dimondback Andean

Först ut på vår lista är Dimondback som gått hyfsat bananas med sin modell Andean. Sadelstagen är borta, diagonalröret kröker sig runt framhjulet och hydrauliska skivbromsar sköter fartminskningen. I förvaringslösningar i ramen kan man få med sig packning nog för att överleva ett par dagar i vildmarken om det skulle behövas.

Den är utvecklad i samarbete med University of Toronto och är optimerad för att fungera med HEDs Jet 6-hjul, helst 24 mm däck fram och 26 mm bak. Toppmodellen har Shimano Dura Ace Di2 och kommer att kosta drygt 8 000 dollar.

Cervélo P5X

Cervélos P5X har varit denna veckas stora snackis. Deras UCI-legala modell P5 har länge varit måttstocken bland tempocyklar, och nu tar man ett par aerodynamiska steg till med sin triathlon-hoj. Och nog är den optimerad, de har jobbat på den sedan 2013. Över 150 versioner har testats och 180 timmar har spenderats i vindtunnel (vilket är svindyrt!).

Liksom konkurrenten från Dimondback finns det gott om förvaringsutrymme för energi och vatten, men det Cervélo hävdar är deras största fördel är att den har så stora justeringsmöjligheter för att man ska hitta rätt sittposition.

Toppversionen kommer med SRAMs trådlösta Red eTap-växlar och ENVE 7.8-hjul, och kommer att kosta ca 15 000 dollar. Även denna cykel är skivbromsförsedd, men med mekaniska skivbromsar, vilket i vår mening inte riktigt känns värdigt en sådan dyrgrip.

Läs mer: Specializeds olagliga konceptcykel

Annons

Dimond Marquise

Det amerikanska märket Dimond släppte även de i veckan en super-triathlon-cykel, och gissa vad… Det är också den snabbaste cykeln på marknaden!

Dimond håller fast vis fälgbromsar, och vi ska erkänna att de integrerat dem snyggt. Deras faktiska bromsverkan vet vi dock ingenting om. För ynka 7 500 dollar blir ramen din, men då får du också välja färg själv!

Cube C:68

Även Cube har skapat världens snabbaste cykel. Till skillnad från Dimondback, Cervélo och Dimond har den dock kvar sadelstagen, även om de nu sitter så långt ner att de snarare har mer att göra med diagonalröret.

Med de andra tre på näthinnan ser denna tempocykel nästan klassisk ut, men det finns fortfarande många okenventionella lösningar, där vi framför allt är nyfikna på slitsen bakom styrhuvudet, som förmodligen finns där för att minska turbulens.

 

 

Anton Persson
En maskin-teknologi-studerande, före detta orienterare som dagdrömmer om såväl singletracks som småvägar. Trots relativt få år i cykelvärlden har han inga problem att tycka till om vare sig strumplängd, styrlinda eller sadelväskor. Spenderar onyttigt mycket tid på Strava och har fler cyklar i vardagsrummet än vad flickvännen anser är försvarbart. Gillar du fikarundor och cykelkepsar har du hittat rätt!

1 kommentar

Lämna en kommentar

Annons
Read previous post:
Inför Landsvägs-VM

Close