Svenska Cycling Plus
Annons
Annons

KÖPGUIDE FÖR BARNCYKLAR

När det är dags att köpa cykel till nästa generation cyklister är det lätt hänt att det snålas lite, eftersom denna yngre generation har en benägenhet att växa så att det knakar i lederna, varpå cyklarna ganska snabbt kan bli lite små.

Jo, så är det kanske, men tänk på vilken påverkan den första riktiga cykeln kan få på ditt barns känsla för cykel! Cykeln får inte många chanser att fånga dem på kroken och göra dem till cyklister, så om du vill ge dem en ärlig chans att gilla det bör cykeln vara i rätt storlek och tillräckligt lätt för att de ska kunna vara smidiga med den.

De följande sakerna kan vara bra att ha med i bakhuvudet för att göra ett bra köp:

Användbar

De flesta barn kör ju samma cykel till allt, så särskilt när det gäller hojar med 20- och 24-tumshjul är det mycket värt att leta efter cyklar med brett användningsområde. Klarar den lite terräng, men är ändå rolig att cykla till skolan eller till en kompis? Bra! Färgen och hur den ser ut är också klart viktigare för många barn än vad det egentligen är för märke på bromsarna eller sådana saker.

Pris

Cyklarna blir inte mycket billigare för att de är små, så räkna med att lägga en närapå liknande summa som du skulle för en fullstor cykel med samma utrustningsnivå. Även för en liten cykel helt utan växlar får man räkna med att par tusen om den ska vara bra. Men, fina barncyklar har ett väldigt mycket bättre andrahandsvärde än sämre sådana, särskilt om man uppmuntrar barnet att ta hand om den.

Storlek

Om det är en endaste liten sak du ska lägga energi på att få rätt när det gäller cykelinköpet, då är det storleken. Det är frestande att tänka att de ska ”växa i” cykeln, men det är en väg som leder till väldigt trista cykelerfarenheter. I värsta fall har barnet helt tröttnat på cykeln när den väl är lagom stor, och då är det faktiskt klart roligare för ett barn att cykla på en cykel som är lite för liten, som känns smidig för dem. Med vuxna är det lite annorlunda eftersom vi kan välja att gå upp i storlek för att få en trygg cykel, men för barn utgör cykeln en så pass stor klump i förhållande till deras egen vikt att det saboterar upplevelsen. Det är heller inte kul att krascha för att man inte når marken på cykeln, och krascher för att man inte kan kontrollera cykeln är sådant som kan få barn att tappa sugen helt och hållet.

 

HJUL OCH BROMSAR

Undvik stora hjul till små cyklister. Även om de rullar bättre över hinder är de tunga och styrningen känns segare. I många fall blir också vevlagret högre, och hela cykeln blir längre och mer svårkontrollerad än en som verkligen passar i storlek. Bromsarna måste vara tillräckligt nära styret och ha tillräcklig utväxling för att en vuxen ska kunna använda lillfingret för att stanna.

Annons

VEVPARTI

Barn, precis som vuxna, behöver vevarmar som är ungefär en femtedel av längden på sitt innerben. En tiondel av hela ens längd är ett annat mått som förekommer, och även om det ger en högre siffra för de allra flesta än det förstnämnda är det tillräckligt nära. För långa vevar är inte bara väldigt o-ergonomiska, utan antingen slår de i marken i terrängen eller så får tillverkaren höja upp vevlagret, vilket är det sista ett barn behöver för kontrollen.

VIKT

Vikt är otroligt viktigt på barncyklar, och gör en enorm skillnad för hur lätt en cykel kan hanteras, vilket i slutändan avgör hur roligt det är att köra på den. 1 kilo i viktbesparing på en cykel till en 30-kilos 6-åring är lika mycket som 2,5 kilos besparing till en vuxen på 75, och ofta väger lite sämre barncyklar en fullkomligt astronomisk andel av barnets totala vikt. Tänk dig själv att cykla runt på en cykel på 30 kilo, utan elmotor. Om du var tvungen att göra det skulle du troligen klaga dig igenom varenda runda. All komplexitet adderar vikt, så enkelhet hos barncyklar är ofta en väldigt bra sak.

DÄMPNING

Av anledningen här ovan ska man definitivt undvika dämpning på cyklar till mindre barn, och vara restriktiv med mängden dämpning även för större. Det ger inte bara en seg och tung känsla för barnet, utan det kan också vara negativt för barnets teknikutveckling på cykeln. Tänk på att stela gafflar alltid är bättre än dåliga dämpgafflar, och detta gäller ännu mer för barn än för vuxna. Ska barnet ha dämpgaffel ska det vara en luftgaffel.

REACH

Detta betyder alltså hur långt det är i horisontell led fram till styret, och de flesta barn föredrar en lite mer upprätt sittställning än vad en vuxen skulle välja. Med andra ord behöver de en cykel som inte har alltför lång reach, utan där det är förhållandevis nära till styret, utan att hjulbasen blir alltför kort. Moderna trender kring MTB-geometri gäller inte rakt av på barncyklar.

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
MIPS IFRÅGASÄTTER ANSPRÅKEN KRING WAVECEL

Close