Svenska Cycling Plus
Mektips

10 HUVUDMISSTÄNKTA KÄLLOR TILL OLJUD

Det finns inte mycket som är mer förödande för sinnesfriden än att få sin underbara stund i cykelsadeln nedsmutsad av regelbundna ljud-föroreningar, alltså knak, gnissel eller knäppande från den stolta springaren mellan benen! Det är oklart om vidden av hur irriterande det är beror på en utbredd störning i det mänskliga psyket, eller kanske den stora besvikelsen över att en ägodel som man värderar så högt inte är i toppskick. Missljuden är i alla fall enligt vår erfarenhet nästintill omöjliga att ignorera när man väl börjat tänka på dem, i alla fall om man inte kör för allt vad man är värd. Och det kan man ju inte göra hela tiden, det har vi lärt oss av träningsexperterna. Ifall du har oturen att vara drabbad ger vi dig här en lista på de 10 vanligaste orsakerna till oljudsrelaterat vansinne, och de mekaniska vägarna till sinnesfrid. Och kom ihåg, det är extremt svårt att sitta i sadeln och göra en korrekt bedömning av varifrån ljudet kommer, för örat är en bedräglig mekpartner…

1 VEVLAGER

Vevlager är troligen den vanligaste boven när det gäller oljud, i alla fall vissa system som har varit väldigt benägna att låta. BB30 som exempel har i sig många företräden, men det har varit en mer frekvent oljudsmakare än många andra system. I ett vevlager med tillhörande vevparti finns det en massa ytor som bygger på perfekt passform, och om fettet har försvunnit av någon anledning finns det risk att saker rör sig och låter. Ta isär och fetta in kontaktytor som första åtgärd.

2 KLINGOR (ELLER SPINDEL)

Klingorna, eller mer exakt klingbultarna och ytan mellan klinga och vevparti, är en annan väldigt vanlig källa till oljud. Det är inte ovanligt att de är monterade utan fett eller gänglåsning, och då kan dessa väldigt svårdiagnostiserade ljud komma krypande. Vissa vevpartier består också av en vevarm och spindel som är två separata delar, och här är det stora krafter som lätt kan göra att oljuden breder ut sig. Ta isär, fetta in, skruva ihop.

3 SADEL

Här har vi i alla fall ett problem som kan diagnosticeras lite mer enkelt, för det är högst osannolikt att det är sadeln som låter om ljudet finns kvar när du står upp. Dels kan sadeln låta i infästningen mellan railsen och stommen, men det är nog vanligare att ljudet kommer från ytan mellan railsen och sadelstolpen.

4 SADELSTOLPE

Just sadelstolpen är också en lurig komponent, som kan vara ansvarig för två sorters mystiska ljud. Dels har vissa stolpar ett huvud som är pressat i själva stolpen, och då vet vi vid det här laget att presspassningar är ett gungfly när det gäller stillhet och tystnad. Sedan är det heller inte ovanligt med oljud mellan sadelstolpen och ramen, så se till att du har lite fett eller monteringspasta beroende på vad det är för material i delarna.

5 VAJERÄNDAR

En riktig luring på oljudsfronten är om man har vajerhylsor i aluminium, vilket kan göra att det uppstår en massa otrevliga ljud när ståltrådarna i växelvajerhöljet rör sig mot insidan av hylsan. Dessutom finns det en massa andra sätt som vajrarna kan låta, för att de är dragna på ett dåligt sött eller är gamla och i dåligt skick.

 

6 STYRLAGER

Ett styrlager är naturligtvis som en hel godisbutik när det gäller tänkbara oljud, i och med att vi har en massa rörliga delar och dessutom vissa delar som ska pressas i eller utanpå andra delar, med tighta toleranser. Mycket kan gå fel om fettet börjar se slutet på sin vistelse i kontaktytorna med andra ord!

7 PEDALER

Annons

Pedalerna kan också låta på flera sätt, där ett vanligt men inte alltför svårupptäckt problem är slitna klossar som låter på det ena eller andra sättet när de rör sig mot pedalkroppen och fasthållningsmekanismen. Själva pedalen kan låta för att det exempelvis är glapp i den, för att lager (eller eventuella bussningar) i den är slitna.

8 STYRCOMBO

Här finns det en massa kontaktytor som kan låta lite, om man exempelvis monterat sitt kolfiberstyre utan monteringspasta och bänder mycket i det när man gnetar sig uppför backar, eller något liknande. Använder man bara monteringspasta och rätt åtdragningsmoment försäkrar man sig dock mot att bli drabbad av denna outsägliga plåga!

9 EKRAR

Ekrar låter normalt sett inte om allt är i sin ordning, förutom den första turen på ett par mindre tjusiga hjul då det kan knäppa lite i hjulen när ekrarna sätter sig tillrätta. Men om en ekernippel gängat upp sig eller en eker fått en rejäl smäll så att den tappat den rätta ekerspänningen, då kan detta med stor lätthet ge upphov till lömska ljud (och skevhet).

10 DRIVLINAN

Usch, detta är naturligtvis självklart, men en dåligt underhållen drivlina som låter som ett helt tröskverk är en riktig pest, både för en själv, för drivlinans livslängd, och för ens medcyklister som tvingas ligga på rulle och genomlida eländet. Känslan här är påfallande lik att gnida skarpslipade bestick mot en porslinstallrik full av proteinbars, vilket alla vet är rejält plågsamt. Rent och välsmort ska det vara!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Intervju: Åsa Erlandsson

Close