Ny F-Si och Lefty från Cannondale Lättat race-chassi och mono-kronad dämpgaffel

28 Maj

Cannondale är en firma som länge gått sin egen väg. Vevlagerstandarden BB30 är ett exempel på C-dale:s ingenuitet, konceptet System Integration ett annat för att inte tala om de intrikata vevarmar och kedjehjul – SiSL2 och Spiderring.

Cannondale F-Si 1

Och nu har de sjösatt en andra generation av XC-järnet F-Si, en modell som vi alltid gillat väldigt mycket på Cycling Plus. En cykel som alltid varit i stort sett race-klar från kartongen.

Även om heldämpade XC-piskor är vanliga på scenen, så kan de inte riktigt matcha en fintrimmad hårdsvans för rå klätterkraft. Och då är kanske vikten en av de viktigaste statistik-siffrorna: F-Si i topputförandet med Hi-Mod kolfiber väger blott 900 gram. 80 gram mindre än för den första generationen. F-Si med “vanlig”-modulus kolfiber bekymrar vågen till 1100 gram för en storlek medium.

2019 Cannondale F-Si

Sadelstagen är tunnare, kedjestagen smalnar av ännu mer än tidigare och den interna sadelstolpsbulten fixerar stolpen en bit ned i ramen – mer flex, mer komfort. Win-win. En intressant detalj – som vi också sett hos andra tillverkare – är att Cannondale har valt en ett bromsok med FlatMount-standard, en standard som i stort sett endast används på landsvägssidan. Är ett paradigm-skifte på gång?

Cannondale kör vidare med sitt Ai-koncept, vilket innebär en assymmetri hos ramen: kedjehjul och bakhjul med Boost 148-nav är förskjutet med 3 millimeter mot drivsidan. Cannondale hävdar att de genom denna lösning kan pussla in 2.35 tums breda däck OCH matcha de med kedjestag på 427 millimeter.

I övrigt har “front-center” blivit längre, styrvinkeln blivit slackare och gaffel-offset ökat. Tryggt, stabilt, säkert.

Då så. Gaffeln. Lefty Ocho:

Cannondale Lefty Ocho

Ja, vi tänkte samma sak. “Var är den övre gaffelkronan?”. Lefty har ju alltid varit en mono-benad dubbelkrona. Men nu är Lefty alltså ett fjäderben modell MacPherson, nästan. Slaglängd? 100 millimeter. Vikt? 1446 för kolfiber-versionen. 1735 för den i aluminium. Alltså i runda slängar 100 gram tyngre än RockShox:s och Fox:s finaste XC-gafflar.

Men det är ett litet pris att betala för de fördelar som Cannondale radar upp: överlägsen styvhet åt alla håll plus en delikat finkänslighet tack vare gaffelns tre-sidiga nållager jämfört med en “vanlig” gaffels bussningar.

Läs mer på Cannondale:s hemsida

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.