Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Ny XC-släde från Ellsworth

Tony Ellsworth – mannen bakom firman med samma namn – har hängt med ett tag runt kvarteret. Sedan 1991 faktiskt. En period syntes hans hojar under några av planetens häftigaste och ballaste freeriders. Åkare som fick cykling och huck längs med plank femton meter upp i luften att se ut som en loj promenad i parken. Ellsworth Joker hette den hojen och var svårt eftertraktad kring millennieskiftet. Ett annat FR-järn från Tony hette Dare – har det någonsin funnits ett mer lämpat namn för en friåkningshoj? – och var så pass åtråvärd att Prylbloggen själv importerade en från Staterna. I fel storlek. Men det är en annan historia.

Ellsworth Truth
Ellsworth Truth

Det som mest förvånande PB är att Tony faktiskt fortfarande finns kvar i business. Under några år under tidigt 2000-tal var han utsatt för hårt bombardemang på ett online-forum för olika garantiärenden som sprang i luften i händerna på honom. Och sedan dess har han som en liten boutique-manufaktur varit relativt osynlig i nomansland mellan de stor-stora tillverkarna.

Truth-Frame_1300x.progressive

Därför är det så kul att se att han fortfarande maler ur sig nya modeller och håller lyktan lysande över arbetsbänken – även om en modern reinkarnation av Dare lyser med sin frånvaro.

Frames_f80bbd53-864c-4172-af64-df62ded65f50_1300x.progressive

Ellsworth Truth var Tony:s och en av den dåtida marknadens riktiga racer-raketer för de som mest gillade att mäta sig mot andra med en nummerlapp på styret. Och nu har den återfötts i en väldigt annorlunda kropp jämfört med senast.

Ett låg-lågt insteg är det som slår en först, men andra detaljer uppenbarar sig vid närmare skrutinisation, som till exempel den intressanta lösning för baklänkaget. Pivot-punkterna är halvvägs upp eller ner (beroende på hur man ser på det) på sadel- respektive kedjestag. Tony:s Instant Center Tracking-teknik, ICT, är en hörnsten i fjädringssystemet Active. Ett system som utlovar både en neutral känslighet för att absorbera stötar från underlaget, som “zero chain growth“.

Ellsworth säger att Truth är mer redo för ruff cykling än någon annan hoj på marknaden. Ett resolut uttalande sett mot den djupa kontext av fin-fina stig/trail/XC-cyklar som grasserar i dagens utbud:

Designed with over 25 years of bike building experience and years of R&D, this short travel monster is more efficient, more capable, and more advanced than any other full suspension XC bike on the market.

Annons

Lyssna på Tony E själv här nedan:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=6kFBgpIg5BQ&w=560&h=315]

Och så en kort PR-reel…:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=YY-z0yBgX4M&w=560&h=315]

 

Reflektion: en gravelhoj saknas i Ellsworth:s program – kommer vi snart att få se en 700c-/650b-hoj fån Tony?

Läs mer på Ellsworth hemsida

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.