Bästa GPSen för långa cykelturer

10 Apr

Rubriken är lite lätt överdriven. Jag har ganska långt ifrån provat alla marknadens gps-er men det finns en GPS som är den mest populära bland bikepackers och ultracyklister och det är Garmin Etrex 30 som egentligen inte ens en cykelspecifik enhet utan en frilufts-gps.

Jag har kört mycket med både Garmin Edge 1000 och Garmin Etrex 30 och väljer kanske hellre Edgen om jag bara ska köra ett kortare pass. Den har lite fler funktioner, är möjlig att parkoppa med pulsmätare, wattmätare, telefon m.m. och den har wifi för direkt uppladdning av träningspasset till Strava om man gillar det. Den enskilt största nackdelen är dock batterikapaciteten och att den förbrukar en hel del ström. Det är svårt att få ut så mycket mer än 10 timmar ur den även om man kör utan belysning och en massa sammankopplade enheter. Visst den går strömförsörja via dynamo eller power-banks men det är ändå ett bekymmer.

IMG_0321
Bild från TCRno5 när jag körde med båda enheterna och strömförsörjde Edgen med dynamo.

 

DSC00069
Nya hojen. Salsa Cutthroat med monterad Etrex.

 

IMG_2407

Alla funktioner som finns på de moderna cykel-gpserna använder jag inte på tävlingar eller långa turer. Jag planerar rutten i förväg hemma och laddar upp GPX-filer till min GPS. Sedan följer jag helt enkelt det planerade spåret i enheten. Jag låter inte enheten föreslå förändringar till rutten om jag skulle komma utanför spåret eller för den delen använder turn-by-turn navigering. Ett spår att följa, trippmätare och klocka är egentligen det som behövs. Till detta är en enkel och billig Etrex 30 alldeles lysande. Den absolut största fördelen är att den körs på 2 st AA-batterier, väljer man lithium så klarar jag 2-3 dygns cykling på 2 batterier. Den går att köra via extern strömförsörjning via exempelvis en dynamo men det är inget jag brukar använda. Den är liten, robust och har inte touchscreen utan knappar. Knappar är ju även det en fröjd då de inte påverkas av vare sig handskar eller regn vilket kan ställa till det för min Edge 1000.

Nyligen hittade jag en nedladdningsbar profil till Etrex tillverkad av Kerry Slaite som driver k-lite. Profilen förenklar menysystemet i Etrexen och gör framförallt att man kan växla mellan tre skärmar genom att bara trycka på “back”. Detta var inte möjligt tidigare utan man var hänvisad till ganska krångliga menyer, inte direkt vad man kanske önskar när man är trött, blöt, kall och hjärnan inte fungerar som bäst. Nu kan jag ha karta med spåret och två små infofält på en sida, en sida med diverse data såsom tid, batteri, solens upp- och nedgång, distans m.m. och en sista sida med höjdprofil och lite höjddata. Grymt bra och väldigt smidigt att fixa. Känns som att min gps blivit så mycket bättre med den här förändringen.

Kartor till Garmins olika GPSér är verkligen smidigt att lösa gratis oavsett vart man skall i världen och cykla med hjälp av Open Street Maps som är gratis att tanka hem. Jag hämtar kartor via den här sidan där man bara väljer vilka oråden man behöver, väljer Open Fiets Maps, routable och beställer. Sedan lägger man bara in filen direkt under Garmin-mappen på sin enhet och kör. Möjligen behöver man välja att enheten skall visa aktuell karta men oftast funkar det utan handpåläggning.

Jag pratade lite kort med Garmins representant på Cykelmässan i Kista om att Etrex 30 är den mest populära GPS-en bland ultracyklister och bikepackers något de knappt verkade känna till. Det är ju knappast så att de har med sig och visar upp den på cykelmässor eller i cykelbutiker. Det är ju lite synd tycker jag då fler som vill ha en robust, billig gps med lång batteritid och klarar sig utan en massa funktioner inte ens får se skönheten.

Vad händer annars då? Jodå det rullar väl på ganska hyggligt just nu. Väskorna till Salsan är inmomsade så de borde landa vilken dag som helst hemma. Jag har sålt min gamla CX och vintercykel och gjort plats för höghjulingen som förhoppningsvis levereras i denna veckan. Äntligen är säsongen i gång på allvar lagom till snön försvann.

Nu kör vi!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.