Veckans gravelhoj
Denna veckas hoj för alla underlag(TM) kommer från svenskkändisen Merida. Silex är en relativt ny plattform och introducerades tidigare i år. Det progressiva greppet är geometrin som på internationellt cykelspråk kallas Forward Geometry. Eller som Merida har döpt det: Adventure-Endurance Geometry. Förenklat kan detta sammanfattas som en längre reach matchat med en kortare styrstam. Syftet är att nå en naturlig stabilitet och säkert uppförande på lösa underlag och vid högre hastigheter. Ett tänk som länge existerat på mountainbike-sidan, men som först nu börjar sippra in i landsvägs- och gravelvärlden. Se också isländska Lauf och deras True Grit som ett närliggande exempel på denna nytänkande geometri-teori.
Den höga stacken är en annan aspekt av den trygga geometrin. Med ett högt styrrör slipper man vässa på med en massa fula spacers för att nå en avslappnad och bekväm sittställning. Chassiet sväljer däck upp till mastiga 700 x 42 eller 650b x 2.2. Fästen för skärmar, pakethållare och hela fem flaskhållare finns redo för att ackommodera alla dina äventyrsönskningar. Eller om du bara vill rulla till jobbet. Andra tekniska finesser är genomgående axlar i bägge ändar, heldragna vajerhöljen för växlarna och flatmount-fästen för bromsoken.
En intressant detalj är den för Merida karakteristiska kylflänsen för bromsoket, som för Silex har tagit ett nytt amorft utseende. Silex finns tillgänglig i åtta olika specer och med ram tillverkad i kolfiber och aluminium, så det finns en grus-Merida för alla och envar oavsett storlek på plånboken. Kanske är det en sådan här cykel som de allra flesta egentligen bör välja framför en råhård och totaltuff och läskigt lätt landsvägsraket. Ni vet, bara för att de som tävlar i UCI ProTour gör det. Ett är säkert i alla fall och det är att mer och fler val av cyklar är en bra sak. Vi ger den två tummar upp. Läs mycket mer på Meridas hemsida, där man också får en lektion i vad de kallar för “god svenska”!
Egentligen hade vi tänkt skriva om Meridas fina cykelcrossar, men Silex lockade för mycket denna gång. Toppversionen i CX-programmet ser dock superfin ut med ram och gaffel i kolfiber, hjul från DT Swiss och en komplett 1x-grupp från SRAM modell Force.