Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Söndagens supersimpla SS…

Transition är en av dessa mindre cykeltillverkare som med flin, flärd och en lagom dos fxxx you, tillverkar hojar för högt och lågt. På programmet har de rejäla downhillslädar, nättare trailhojar med 29-tumshjul och stadiga dirtjumpers. För några år sedan hade de en fin retro-klunker i lineupen, men den verkar inte längre finnas till salu från Transition. Kanske går att hitta begagnad från Craigslist i Staterna?

Specs:

  • 1 size fits all
  • Chromoly 3 piece BMX style crankset
  • Kenda Nevegal 2.35 DH tires
  • Transition Park n Ride Jump Saddle
  • Motorcycle Handlebar (800mm wide)  YEEES!
  • Slack 67 Degree Head Angle
  • Coaster Brake
  • PRICE: $549 USD När det begav sig…
Transition-2014-Tonka-Truck-Yellow-Klunker-Outside-600x412
Keepin´it real: Transition Klunker

Det går att rippa trails på en hoj tillverkad av några vattenrör och lite gummi…

Airing-Transition-Klunker-397x600

[vimeo 51119615 w=640 h=360]
<p><a href=”https://vimeo.com/51119615″>Klunking 2</a> from <a href=”https://vimeo.com/user4108505″>Transition Bikes</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a>.</p>

En annan tillverkare som också haft en trevlig soulbike på programmet är sverige-kändisen Kona. Dessvärre verkar det som de också har förpassat sin Humu till de sälla jaktmarkerna. För -17 så lyser deras klunker med sin frånvaro. 2016 var tydligen det sista året för Humuhumunukunuku apu´a som den hette. Det intressanta var att Kona då hade uppdaterat Humu-chassiet för att fungera med 29-tumshjul och skivbromsar. En aptitretande mashup mellan då och nu.

Annons

humuhumu

 

CX/Gravel/New Road/Groad-trenden sveper över bransch och glob just nu. En cykel som jag fastnade för på Transitions hemsida är 700c-hojen Rapture. En cykel som verkar redo att ta sig an lite all möjlig terräng. Dessutom med växelöra ifall knän, huvud eller lungor inte rimmar med singlespeed.

Bike2016_Side_Rapture

[vimeo 83347849 w=640 h=360]

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.