Revolution!
Byt ut styret! Nu får det vara nog, ut med gubbväldet!
Eller så dramatiskt kanske det inte var. Men vid halv tiotiden i fredagskväll fick jag ett infall av den där typen jag får allt för ofta. Kanske bättre om rycket kommit på ett cykellopp istället men nu fick jag för mig att jag skulle bli snabbare och det omedelbart. Förutom dopning är det inte mycket som åstadkommer den effekten med ett undantag.
Man eller i det här fallet jag kan bli mer aerodynamisk. Det går att åstadkomma genom att sänka styret eller ändra styrstam. Konsekvensen blev att jag genast sågade av gaffelröret i syfte att kunna sänka styret och bli av med “gubbvinkeln” som det ibland kallas. Det gjordes på en uteplats, i mörker med en bågfil och lite på en höft, en sned höft visade det sig. Sandpapper hette lösningen.
En mer försiktig general kanske hade valt att bara flytta den sista stora spacern som satt under styrstammen och fick framvagnen på cykeln att likna en giraff och placerat den ovanpå. Men inte jag och nåja, giraffhals är väl lite överdrivet då jag hade ett drop redan innan. Nu är det ett markant drop istället, 13 centimeter för att vara mer exakt.
En provtur runt kvarteret gav vid handen att det fungerade. Emellertid strulade spänningen i framgaffeln efter en stund och det kändes som det var på gränsen till glapp. Gamla versioner med utanpåliggande styrlager och invändiga “nötter” kan jag meka med. Moderna diton kan jag inte. Eller kunde skall väl tilläggas. Jag har just varit på snabb konsultation hos Växjö Cykelservice och lärt mig att de fungerar exakt som de gamla fast med en snällare expander inne i kolfiberröret. Nu vet jag det och gaffeln sitter som gjuten. Inga vibrationer vid inbromsning längre. Tack Marcus!
Jag har en liten ring kvar att laborera med. Återstår att se om jag blev något snabbare. Den som cyklar får se som det heter.
PS. Dagens tips: Meka inte med saker som kan lossna i mörker. Såga heller inte av svarta saker under de förhållandena.
/ J – gördetsjälvförstörare