Canyon pressar vikten
Tune. THM. Lightweight. Tre tyska företag som tillverkar kolfiberdelar av extremt hög kvalité som väger extremt lite. Det är därför varken en slump eller förvånande att internetjätten Canyon har specat delarna från de här företagen för att skapa sina två lättaste landsvägscyklar hittills.
De bägge cyklarna bygger på race-ramen Ultimate CF SLX, men med en annan layup på kolfiberarken som är av en särskild försvarsmakts-godkänd typ. Så här säger Canyon om den: “ultra-high modulus pitch-based fibres that required special permission from the Japanese Ministry of Defence to access”. Resultatet? En ram i storlek medium klockar in på 665 gram. Gaffeln på 270 gram.
Ultimate CF EVO 10.0 SL och Ultimate CF EVO 10.0 LTD heter de bägge modellerna. SL är den lättare av de två och kostar tretusen euro mindre än LTD. Men det är nog bäst att du sätter dig ned, för 10000 euro går SL på och LTD (med SRAM eTap, Canyon:s Aerocockpit och praktiska kanttrådshjul) på 13000. Vill du veta exakt specifikation på den lättaste modellen så klicka dig till Antons artikel. Som väger 4.96 kilo.
Det gör oss lite glada i hjärtat att en så stor aktör som Canyon fortfarande kan sikta mot stjärnorna/leka loss lite och se hur lågt de kan gå viktmässigt. Priset är däremot av det höga slaget, men för pengarna får du en cykel som inte ens UCI-proffsen är tillåtna att tävla på. Se det lite som att kunna kliva in och köpa en av McLaren:s Formel 1-bilar…