Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Canyon pressar vikten

Tune. THM. Lightweight. Tre tyska företag som tillverkar kolfiberdelar av extremt hög kvalité som väger extremt lite. Det är därför varken en slump eller förvånande att internetjätten Canyon har specat delarna från de här företagen för att skapa sina två lättaste landsvägscyklar hittills.

Canyon Ultimate CF EVO 10.0 LTD
Canyon Ultimate CF EVO 10.0 LTD – 13000 euro

De bägge cyklarna bygger på race-ramen Ultimate CF SLX, men med en annan layup på kolfiberarken som är av en särskild försvarsmakts-godkänd typ. Så här säger Canyon om den: “ultra-high modulus pitch-based fibres that required special permission from the Japanese Ministry of Defence to access”. Resultatet? En ram i storlek medium klockar in på 665 gram. Gaffeln på 270 gram.

Canyon Ultimate CF EVO 10.0 SL
Canyon Ultimate CF EVO 10.0 SL – 10000 euro

Ultimate CF EVO 10.0 SL och Ultimate CF EVO 10.0 LTD heter de bägge modellerna. SL är den lättare av de två och kostar tretusen euro mindre än LTD. Men det är nog bäst att du sätter dig ned, för 10000 euro går SL på och LTD (med SRAM eTap, Canyon:s Aerocockpit och praktiska kanttrådshjul) på 13000. Vill du veta exakt specifikation på den lättaste modellen så klicka dig till Antons artikel. Som väger 4.96 kilo.

THM Clavicula-vevarmar och SRM-effektmätare. Premiumprylar med skyhög kvalite på LTD.
THM Clavicula-vevarmar och SRM-effektmätare. Premiumprylar med skyhög kvalite på LTD.

Det gör oss lite glada i hjärtat att en så stor aktör som Canyon fortfarande kan sikta mot stjärnorna/leka loss lite och se hur lågt de kan gå viktmässigt. Priset är däremot av det höga slaget, men för pengarna får du en cykel som inte ens UCI-proffsen är tillåtna att tävla på. Se det lite som att kunna kliva in och köpa en av McLaren:s Formel 1-bilar…

Annons
THM Fibula-broms med Tune-bromssko på SL. 120 gram!
THM Fibula-broms med Tune-bromssko på SL. 120 gram!

 

Lightweight Meilenstein-hjul på LTD. Canyon:s logotyp är en fin detalj.
Lightweight Meilenstein-hjul på LTD. Canyon:s logotyp är en fin detalj.

 

Canyon

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.