Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Bontrager Flash Charger tubeless-pump

Slanglöst. Tubeless. `Stansade däck´. Kärt barn har som bekant många namn. De senaste åren utveckling mot en subtraktion av innerslangen hos de flesta moderna hjulsystem har skett i ett rasande tempo. Det är framförallt – men inte bara – på mountainbike-sidan av cykeluniversumet som den här tekniska skiftet har skett. Genom att eliminera innerslangen kan man spara vikt på en av de mest kritiska platserna på cykeln – den roterande sorten som dessutom befinner sig nästan längst ut i hjulets omkrets. En annan fördel är att man kan sänka däckstrycket lite extra utan att riskera genomslagspunktering och således tjäna extra grepp. Latexvätskan tätar dessutom småhål.

Så idel positivism eller? Bara bra? 

I stort och det mesta smått, ja. Men att sätta däckskanten mot fälgsidan kräver att luften snabbt och hastigt rusar in i däcket. Somliga kan åstadkomma detta med en vanlig golvpump och/eller med en urskruvad ventilkropp. Andra – undertecknad till exempel – har gått bet med detta tillvägagångssätt. Hittills. Kompressor säger en del. Visst, om man har ett skjul/garage/mancave där luftbomben kan stå och skaka och dallra och föra oväsen. Bor man i lägenhet så har man andra aspekter att ta hänsyn till.

Skärmavbild 2016-12-12 kl. 13.07.58

Bontrager FlashCharger är därför en intressant produkt. Rekommenderat utpris är 1299 kronor och för detta får man en genomtänkt golvpump med hög finish på yta och djup.  Förutom att fungera som en golvpump gör, så har den en intressant funktion just för att kunna åstadkomma en lyckad ´sättning´av däck mot fälg. Fäller man ned den röda spaken så pumpar man upp trycket i den svarta avlånga cylindern. Anslut slangchucken mot däcksventilen (som förresten automatjusterar mellan Presta och Schraeder-ventil), fäll ned det röda handtaget och släpp lös den komprimerade luften. Tillsammans med en skopa eller två av latexvätska i däcket så åstadkommer man en lufttätt giftermål mellan denne och fälgen.

Annons

Det går dessutom att reglera hur mycket luft man vill släppa ut ur den svarta cylindern. Den röda spaken är inte på något sätt en digital strömbrytare i sin funktion, utan det går att relativt finkänsligt reglera luftflödet från lufttanken.

De två par hjul vi hittills har ´stansat´ har konverterats enkelt och utan alltför mycket kladd med gummivätska. En annan aspekt som är viktig i de här sammanhangen med höga lufttryck, är att vi alltid känt oss trygga i processen med att komma upp i exposiva 160PSI med FlashCharger. Klickar man runt lite så finns det folk som gör egna ghettofierade varianter av PET-flaskor, gaffatejp och lite gummislang. Kan vara supersäkert. Eller en hörselskada i det varande. Bestäm själv.

Så på rent säkerhetsmässiga grunder så är Bontrager FlashCharger en trygg försäkring när man ska ge sig in på slanglöst territorium. Utöver att den fungerar precis som Trek lovar och ter sig byggd för att tåla mångårig användning. Två tummar upp!

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.