Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Randobloggen

255 mil av ruttplanering avslutad.

Idag är det två veckor kvar till resan startar mot Japan och the Japanese Odyssey och jag är precis klar med den tyngsta delen av förberedelserna, nämligen ruttplaneringen. Tävlingen innehåller 11 kontroller som vi får ta i valfri ordning och längs valfria vägar. Det är bara några enstaka mil i anslutning till tre av kontrollerna som måste cyklas på ett visst sätt. Den här planeringen tar mycket tid och jag vill ju helst vara väl förberedd och ha gjort ett bra förarbete. Det är ju inte en tävling heller i traditionell mening utan man har 14 dagar på sig för att bli godkänd. Ingen resultatlista kommer att publiceras och av den anledningen har jag försökt att hitta lite fina vägar och bitvis planerat in någon sightseeingavstickare. Sedan kan ju allt hända, vädret, cykeln, kroppen eller huvudet kan ju sätta käppar i hjulet så jag har även planerat för ett dåligt väder alternativ. Min långa och fina rutt är på 255km och nästan 50000 höjdmeter medan mitt korta alternativ stannar på 228 mil och ca 43000 höjdmeter. De här sträckorna är kontrollerade i Google Earth för att kolla om det är asfalt, hur stora vägarna är m.m. Sedan har jag kollat otaliga geotaggade foton för att bilda mig en uppfattning om hur det ser ut och kanske välja en vackrare väg. I kombination med att väga höjder, städer, tunnlar m.m. tar detta självklart en hel del tid. Planeringen gör jag i ridewithgps som jag tycker funkar riktigt bra.

map-x1

Sedan är sträckorna uppdelade i max 20 mil långa delsträckor för att funka i min Garmin Etrex 30. Totalt 23 stycken GPX-filer blev det som jag laddade in i Etrexen. Utöver det har jag tankat in Open Street Map kartor över Japan. Jag hittade en grymt smidig hemsida där man väljer ut typ av karta och över vilket område man vill ha kartan. Sedan klickar man på beställ och får ett mail med en länk när kartan är klar att ladda ner. Sedan väljer man img. filen och laddar in den i sin Garminenhet. Klart! Så sjukt smidigt och det finns kartor över hela världen helt gratis. Jag laddade även in alla sträckor och kartan i min Edge 1000 som får följa med som reservgps.

IMG_6410 IMG_6411

Nu är det inte så värst mycket utöver packning och genomgång av alla prylar kvar. Cykeln är servad, nytt vevlager, ny kedja, nya bromsbelägg och en ny Plug på styret. Ja just det jag klämde på ett par 32 mm Continental Grand Prix 4 Season däck också så att jag förhoppningsvis kan rulla mjukt.

Annons

Tänkte avsluta med en liten film som åtminstone får mig att längta ut till det enkla livet.

Enjoy!

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.