Randobloggen

Cykelutflykt till Kalmar och tillbaka

Den här helgen blev en riktig cykelhelg. Jag, Christian och Christer i Outnorth Adventure Team skulle till Kalmar och Outnorth för att vara med när de skulle ha lite trevligt från fredag eftermiddag till lördag förmiddag. Det vankades teambuildingaktiviteter, matlagning på muurikka, lekar, föreläsning, tältning och mysfrukost vid lägerelden.

Christian och jag bestämde oss för att det skulle passa utmärkt att ta cyklarna till Kalmar, klämma in en övernattning längs vägen och få några fina mil i benen. Vid 4-tiden i torsdags stämplade vi ut från jobbet och rullade österut. Jag med min TREK 920 lastad med sovutrustning, kläder, mat, vatten, kaffe, kök, 2 IPA m.m. Christian på sin TREK Superfly med prylarna i ryggsäcken. Han är ju multisportare och van vid att cykla med tung ryggsäck medan jag börjat bli bekväm och föredrar att ha packningen på cykeln. Efter ett snabbt stopp på Mc Donalds i Vetlanda för middag så drog vi vidare på små, vackra vägar genom den småländska kvällen.

IMG_4723 IMG_4729

Vi använde oss av Cykelkartan där det finns massor av förslag på leder, banvallar och vägar lämpade för cykling. Jag är imponerad av kartorna och de var verkligen en tillgång under helgen.

Efter 10 mil nådde vi Älghult och här hade vi tänkt oss att det skulle vara lämpligt att slå läger. I anslutning till campingen såg vi en liten udde som gick ut i sjön och letade upp stigen som gick ut på udden. Väl framme fanns det både eldstad och en slät fin yta som skulle passa perfekt som säng. Eld, korv med bröd, varsin IPA, kaffe och lite skitsnack senare var det skönt att krypa in i bivybagen för några timmars sömn.

IMG_4736 IMG_4739

0545 ringde klockorna och vi styrde vidare mot Nybro. Jag var nonchalant med navigeringen och missade ett y-kors som jag vikt bort på kartan och efter en knapp mils felcykling upptäckte jag misstaget. Christian konstaterade bara positivt att nu fick vi ju se ytterligare lite fin småländsk landsbygd och jag gladdes åt att cykla med en multisportare som insett att gnäll knappast tillför något. Vi cyklade på jättefina små grusvägar som vi kanske bara kommer se en gång i livet, då det är långt ifrån säkert om man kommer dit någon mer gång. I Nybro blev det en fenomenal frukostbuffé på ett café innan de sista milen in till Kalmar och vi hade cyklat 8 mil på fredagsmorgonen när vi kom fram till stugan utanför Kalmar strax före 1100.

Personaleventet var riktigt nice. Fika vid ankomst, 5 km promenad i lag om 5-6 personer med tre små stationer som vi höll i. Efter det bjöds det på kebab lagad på muurikka, god dryck och blandade lekar. Christian körde sedan ett föredrag om senaste world series tävlingen i adventure racing på Nya Zeeland som laget var och körde. Föreläsningen hölls utomhus vid lägerelden så det var riktigt mysigt. Kvällen avslutades med marshmallows och gitarrspel vid lägerelden innan de flesta från Outnorth gick och lade sig i tält. Christian och jag körde bivybag igen och hade tur att det inte blev något regn.

IMG_4801 IMG_4803

Efter lite frukost tackade vi för oss och rullade hemåt. Hemresan blev riktigt fin med 19,5 mils cykling. Inledningsvis på småvägar till Orrefors där vi klippte en glass och en banan och småpratade lite med en äldre gentleman som inledde sin dag med en öl och en cigg och tyckte vi var konstiga och hade väldigt svårt att förstå att vi skulle cykla hela vägen hem. Från Orrefors cyklade vi längs en gammal banvall nästan hela vägen till Braås vilket borde blivit drygt 5 mil. Från Braås blev det mindre asfaltvägar via svärmor och svärfar för lite kaffe med tilltugg innan vi delade på oss i Norra Sandsjö för sista milen till våra hem.

IMG_4750 IMG_4762 IMG_4785 IMG_4789 IMG_4792

Avslutningsvis så var det en helt fantastisk liten utflykt. Cykla till en vacker plats, grilla lite korv, koka kaffe, sova lite och sedan cykla vidare är en klart underskattad aktivitet. Det är ju ganska likt vandring men skonsammare för kroppen och det går ju bra mycket snabbare. Cykelkartan är ett riktigt bra hjälpmedel för er som är sugna på att hitta lite nya vägar. 20 mil om dagen med Svensk kupering, huvudsakligen bra vägar och bra väder känns för min del som en ganska bra gräns om jag vill cykla flera dagar i rad och ha tid att njuta, äta gott och inte behöva tulla för mycket på sömnen. Med mer än 20 mil om dagen så är jag ganska övertygad om att misären kommer och knackar på.

Tack Christian och Christer för sällskapet och tack Outnorth för en trevlig tillställning och all stöttning.

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.