Randobloggen

Årets första Brevet

Då var äntligen luffarcykelsäsongen igång. Igår körde vi La Lepra Stancas 200km runda med start och mål i Jönköping. Jag hade jobbat natt så jag hade ingen möjlighet att hinna till strarten på Statoil i Österängen klockan 0800. Som tur var så passerade ju rundan Eksjö och jag kunde ansluta där strax efter klockan 10. Det var fem cyklister som lämnade Jönköping för att cykla lite drygt 20 mil, huvuddelen med dubbdäck men två modiga körde utan dubb. Alla med skärmar vilket var skönt då det bitvis var ganska blött och slaskigt på vägbanan. Jag rullade ut för att möta dem på väg mot Anneberg och efter ca 7 km så möttes vi och jag vände tillbaka mot Eksjö igen för första stämplingen på Gulfmacken.

Väderprognosen sa att det inte skulle bli någon nederbörd men det bjöds på ett lätt snöblandat regn och de som startade i Jönköping hade även haft hagel på morgonen. Andra stämpling var i Österbymo och vi gjorde ett kort stopp för att fylla på vatten och köpa lite godis.

IMG_4195 IMG_4199

Planen var att vi skulle göra ett lite längre stopp i Ödeshög efter drygt 15 mils cyklande för de som startat i Jönköping. Kafét som Randosektionens ordförande Marcus spanat in var stängt men som tur var så var 56:ans bar öppet och vi kunde fylla på med hamburgare med tillbehör. Tårna var ganska kalla så det var skönt att komma ur skorna och tina upp det värsta.

IMG_4203 IMG_4204 IMG_4207

Från Ödeshög, via Gränna och in till Jönköping är det helt fantastiskt fin cykling. Det är ganska lättcyklar med många fina nedförsbackar, bra asfalt, lite trafik och väldigt vackert utmed Vättern. Det rullade på ganska bra i gruppen trots att det verkade kännas för oss alla att det är tidigt på säsongen och kroppen inte riktigt är van vid att cykla långt. Själv har jag inte kört många rundor över 10 mil sedan Abloc Winter Challenge även känt som Vintervättern. Jag tror det blivit 3 stycken och ingen över 12 mil. Det kändes självklart och det är tur att det är några månader kvar innan det ska cyklas 250 mil på Irland, jag känner mig inte riktigt i slag för det än. Sista milen fick grabbarna med riktiga randomaskiner tillfälle att använda sina tjusiga dynamolysen och vi rullade nöjda in i Huskvarna efter solens nedgång.

IMG_4208 IMG_4215

För egen del återstod ca 50 km i motvind och mörker. Jag petade in hörlurarna och trampade vidare. Sista 2-3 milen kom det ett glest underkylt regn men det var inga större problem med dubbdäcken trots att det blev lite halt på slutet.

Tack för en riktigt bra lördag kamrater och jag hoppas vi ses om tre veckor när det ska cyklas 300 km.

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.