Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Skivbromsstandard bestämd för proffscirkusen (?)

Varning. Ännu ett inlägg om landsvägsskivbromsar. Del 372 av 10000. 

Enligt en intervju med UCI:s tekniske tekniske chef Mark Barfield, har man kommit fram till ett beslut gällande standarder för storleken på bromsskivor (140, 160, 180 millimeter?) och dimension på axlarna. Ryktena (inget är ännu officiellt) säger att man under mötet klubbade en rotorstorlek på 160 millimeter och Shimanos axelstandard E-thru – 12 millimeters genomgående axlar fram och bak.

Stämmer dessa uppgifter så är det ett tydligt steg framåt mot införandet av skivbromsar på landsvägssidan av cykelsporten. Med en bestämd dimension för bromsskivor och hjulaxlar kan tillverkare (Shimano, SRAM, Campagnolo, FSA osv) och neutral tävlingssupport arbeta mot en gemensam standard. Att detta kommer förenkla tillvaron för otal personer och företag i cykelbranschen är tydligt. Men kommer vi också se en stämning i bäcken beträffande olika tillverkares egna standarder och unika lösningar? Och hur nöjda är de andra komponenttillverkarna över att dansa till den japanska jättens pipa? Nåväl, hittills är som sagt inget officiellt. Kanske är det i själva verket Campagnolo som sätter standarden i World Tour-cirkusen? Underligare saker har hänt…

Om vi tillåter oss själva att spekulera kring de ryktade standarderna en sekund.

160-millimeters bromsskiva. De storlekar som figurerar i landsvägsvärlden är 140, 160 och 180. Större än så är det i stort sett bara tandemcyklar som nyttjar. Att man sägs ha valt 160 millimeter är nog en klok avvägning för att säkra upp bromsinstallationen för brantare berg (mer värmeutveckling). Här hemma i Sverige fungerar 140 millimeters skivor fint (dessutom ser de nätta metallrundlarna väldigt “rätt” ut på en landsvägshoj), men skulle få det svettigt under längre utförslöpor. Att man gått på 160:or är också en säkerhetssak beträffande cykelns och cyklistens totalvikt. Det är stor skillnad på en lätt klättrare på runda 60 kilo drypande blöt och en muskulös spurtare modell André Greipel.

Annons

Shimano E-thru genomgående axlar. Man har valt genomgående axlar av en lagom diameter som både säkert förankrar hjulet och ger förbättrad systemstyvhet (hjul, nav, gaffel, ram). Här kommer stallmekanikerna få träna en del, med directeur sportif sittandes bredvid med tidtagaruret i högsta hugg. Det kommer ta längre tid att byta hjul jämfört med traditionella snabbkopplingar, men införs E-thru på ett bräde så är förutsättningarna samma för alla.

Vi har sagt det tidigare men det har aldrig varit mer intressant att arbeta i cykelbranschen än nu. Den tekniska lekfulheten och innovationsandan är omatchad. Tillsammans med ett UCI som verkar på vippen att på allvar se över sina något föråldrade regler om vikt och tekniska nyfundigheter, så ser vi framtiden med tillförsikt.

 

/E

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.