Cyklar för två!

11 Aug 2015

Jag är nu gravid i 28 veckan och min cykelträning har fått justeras en aning. Jag har mått bra hela tiden även om jag är ganska trött och sliten. Men jag jobbar fortfarande på som vanligt och instruerar flera fitnessklasser i veckan även om jag får modifiera lite, speciellt under styrkepassen.
Min cykelträning har naturligtvis ändrats och tyvärr är jag inte jättebekväm på sadeln och har fått hänga upp min tempohoj ett tag framåt. Men jag kör på cykeln på gymmet och har höjt styret lite så jag inte sitter så hoptryckt och får mer rum för magen!
Jag försöker fokusera mer på styrketräning och simning istället just för att jag känner att det funkar bäst för kroppen. När det kommer till styrketräning under graviditet så är den fokuserad på bål, höftstabilisering samt kroppens baksida. Man blir ju ganska ”framtung” under graviditeten så att stärka rygg, rumpan och baksida lår hjälper med hållningen.

photo-39

”Dagens träningspass, en timme power walk och 20 min styrka”

5 saker att tänka på när man tränar som gravid

*Lyssna på kroppens signaler, kroppen är smart!

*Styrketräna! Fokusera på kroppens baksida, bålen och höftstabilisering.

*Justera intensiteten och distansen. Högintensiv träning och för långa pass bör undvikas.

*Undvik att bli för varm. Klä dig i lager, undvika att träna ute om det är för varmt och drick mycket vatten och ät ordentligt före och efter passen.

*Avsluta passet om du känner dig snurrig, har kramper, blödningar, känner smärta eller om du känner att kroppen helt enkelt inte känns okej.

Jag jobbar ganska mycket med träning före, under och efter graviditet och tycker det är ett oerhört viktigt ämne. Just nu håller jag och min partner på att slutföra ett mycket spännande projekt i detta ämne mer om det i september när allt är klart! :)

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.