Sätt smarta mål

Träningstips 3 Dec 2016
Foto: Valentin Baat
Foto: Valentin Baat

Vi alla vet hur det känns att sticka ut på cykeln utan att egentligen ha en plan för dagens pass. Man känner av hur benen känns, man kollar hur väder och vind ligger till. Kanske kollar man i Facebook-gruppen vilka som också ska ut.

Efter dessa och ytterligare några fler avvägningar bestämmer man sig för vad man ska göra under den tid man spenderar på cykeln, om man nu väljer att träna överhuvudtaget.

Såhär ser vardagen ut för många. Man glider igenom träningen utan någon egentlig styrning eller övergripande plan för vad man vill åstadkomma med sin träning. Missförstå mig rätt, en plan kan vara att inte ha en plan och bara njuta av att komma ut eller att bara motionera. Då har man nått sitt mål för dagen i och med att man bara kommer ut.

Har man större ambitioner än så skulle jag dock verkligen rekommendera dig att ha mål med din träning och lägga upp en plan för hur du, med dina förutsättningar och din ambition effektivast skall komma dit du vill.

Tänk smart!

Det finns många teorier om hur man ska ”bygga” sina mål. En populär och enligt mig relativt vettig teori är den man kallar ”S.M.A.R.T”. Det betyder att ett mål ska vara:

  • Specifikt
  • Mätbart
  • Accepterat
  • Realistiskt
  • Tidsbundet

Följer man dessa fem punkter är man en bra bit på väg. Det är viktigt att man själv känner att målet når upp till dessa kriterier för att man ska tycka att arbetet som krävs för att nå det är värt mödan, och kanske ännu viktigare för alla som ska bolla med både jobb, familj och andra träningskompisar.

Det är då lättare att motivera för sina barn varför mamma som brukade sova till 11 på helgen, nu åker ut och cyklar klockan 6 en lördagsmorgon och kommer hem svettig, med nybakta frallor och en intorkad spya i mungipan kl 8 istället. Eller att din partner får stå ut med att du ska ut och träna med klubben på onsdagarna istället för att kolla på bonde söker fru.

Så se till att ditt mål är specifikt. Det skulle till exempel kunna vara att du vill öka din träningsmängd med 10 %. Men det räcker inte med att det är specifikt, du måste kunna mäta målet för att veta om du lyckats eller inte. Följ upp din träning med någon bra träningsapp eller tjänst så du kan logga alla dina pass.

Se till att ditt mål är accepterat, både av dig själv och din omgivning som kommer få stå ut och vara med på ditt äventyr.

Var realistisk. Om du inte kan träna mer än 3 timmar i veckan är möjligheten att du slår Alexander Wetterhall eller Emma Johansson på tempo-SM nästa år relativt minimal.

Sätt en deadline. Man kan nästan klara av vilken situation som helst, bara man vet att den inte kommer vara för evigt. Ungefär som när man drar ut en visdomstand, det gör ont som fan men man vet att det går över och blir bättre sen, eller när min flickvän får stå ut med mig under hårda träningsveckor.

Men som en bonuspunkt skulle jag vilja lägga till:

KÄNN EFTER!

Målet måste få dig att känna något. Du måste gå igång på det och bara vilja krossa det och ge precis allt för att nå syftet med varje pass.

Har du ett mål som är satt utefter dessa premisser slipper du rulla ut ur garaget och låta stjärnorna och Mars position i förhållande till Jupiter avgöra vad du skall träna just idag.

Lycka till!
/Richard

Läs mer: Veckans träningspass – Åttor
Läs mer: Tre effektiva trainerpass
Läs mer: Allt du behöver veta om Train Low, Compete High

Häng med i en svensk mästares vardag, följ @richardlarsen på instagram eller kika in på www.richardlarsen.se!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.