MTB-teknik som ett proffs – Kurvor

Tekniktips 27 Dec 2016

Svängigt värre
Att kunna köra snabbt och säkert genom kurvor är något som kräver en hel del träning. Det finns så otroligt många olika typer av kurvor, underlag och ­andra parametrar som gör att ingen kurva är den andra lik. På EM var alla kurvor i stort sett torra, de flesta kurvorna blir enklare under dessa förhållanden. Men man får vara på sin vakt, för torra kurvor kan ibland bli extremt hala!

Kurvor med vallar
Det är ganska ovanligt ute på naturliga stigar men på en del ställen finns det antingen byggda eller naturliga vallar i kurvorna. Vallarna ger dig stöd och gör att du kan hålla en betydligt högre hastighet. Med hjälp av vallar kan du dessutom generera mer fart om du använder ben och armar för att pumpa dig genom kurvan. Att köra snabbt med hjälp av vallar handlar om att våga behålla farten in i kurvan, luta ner cykeln och att lita på det stöd vallarna kan erbjuda.

Närma dig kurvan ståendes på ­pedalerna, kör in längs med vallen och böj lätt på armar och ben. Försök att lägga lika mycket vikt på båda hjulen. Planen är att ha samma lutning som vallen, lutar vallen mer kommer du således att få luta ner cykeln mer. Håll blicken uppe och titta ut längs den fortsatta stigen efter kurvan. När du befinner dig mitt i kurvan trycker du ifrån med benen på pedalerna. Tänk att du ska trycka cykeln genom vallen. Är det en fast vall ska denna förhoppningsvis inte flytta på sig då du trycker ifrån, istället kommer kraften att skjuta dig framåt.

Kurvor med löst eller halt underlag
Blött gräs, lera, rullgrus och självklart snö är några av de underlag som kan göra kurvor extremt hala. På EM-banan fanns det framför allt en kurva med löst grus som gjorde livet lite besvärligt för en del cyklister. Här gällde det att försöka behålla fästet på framhjulet. Tappar man det går man antingen omkull eller så tvingas man sätta ned en fot som stöd. För att behålla så mycket kontroll som möjligt genom kurviga partier med halt underlag är det vettigt att lägga lite mer vikt på framhjulet. Kommer man in i en kurva med hög fart kan man klicka ur foten på samma sida som kurvan svänger åt. Stå på ytterpedalen och flytta fram kroppsvikten närmare styret. Ha innerfoten beredd som stöd ifall du skulle förlora fästet på framhjulet.

Det bästa är såklart om du kan fortsätta med båda fötterna i pedalerna och häva eventuella sladdar utan att klicka ur skorna ur pedalerna. Luta cykeln under din kropp för att komma ned på däckens grövre mönster samtidigt som kroppens tyngdpunkt ligger mer centralt över cykeln. Om fästet försvinner på framhjulet och detta börjar hasa på underlaget är första räddningen att försöka vinkla upp cykeln och styra lätt in mot kurvan. Förlorar du fästet på bakhjulet vill du fortfarande få upp vinkeln på cykeln men du kommer istället häva sladden genom att styra ut från kurvan.

TIPS
Det är lättare att kontrollera en cykel där man förlorar fästet på bak- än på framhjulet. Det är anledningen till att man inte sällan ser elitcyklister köra med grövre däck på fram- än på bakhjulet. Genom att aktivt jobba med kroppsvikten fram och tillbaka över cykeln kan du påverka fästet på de olika hjulen. Testa att provocera fram släpp på ett ställe där du inte skadar dig själv, andra eller cykeln. En blöt gräsmatta eller på vintern då det finns snö att leka i är några bra exempel på sådana ställen. Flytta tyngdpunkten framåt och bakåt, in över och ifrån cykeln. Känn efter hur det påverkar fästet på fram- ­respektive bakdäcket.

Läs mer Alla delar i MTB-teknik som ett proffs

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.