MTB-teknik som ett proffs – klättringar

Tekniktips 20 Dec 2016

Långa klättringar
Långa klättringar kan vara en lika stor utmaning för psyket som för benen. Att bara se en lång stigning framför sig kan få de tuffaste cyklisterna att vilja vända om. Vid långa klättringar är det en fördel att komma in i ett bra gung och hitta ett tempo man orkar hålla hela backen.

Växla mellan sittande och stående
I långa klättringar som inte är alltför branta behöver man inte tänka så mycket på kroppens tyngdpunkt. Cyklar man sittandes går det åt mindre syre än om man står upp. Men det kan fortfarande vara skönt att få lite omväxling genom att ställa sig upp och trampa ståendes till och från.

Dela upp backen i flera delmål
I långa klättringar är det en fördel för psyket att dela upp backen i flera mindre etapper. Använd lyktstolpar, träd eller kurvor som delmål. Stirra inte bara uppåt utan ägna även någon sekund på att blicka nedåt i ­backen. Njut av utsikten och känn dig nöjd över de höjdmeter du ­tillryggalagt.

Branta klättringar
I brantare klättringar kan du sällan sitta som vanligt på sadeln och trampa. När det blir brantare tvingas du flytta fram din tyngdpunkt på sadeln för att framhjulet hela tiden ska ha kontakt med underlaget.

Tyngdpunkten
Lutningen på backen avgör hur pass långt fram på sadeln du tvingas sitta. I en del klättringar där lutningen och fästet tillåter det är tyngdpunkten inte så viktig och oftast går det att ställa sig utan att det varken släpper eller tippar bakåt. Men är det riktigt brant gör man bäst i att hålla sig på sadeln, sitter du långt fram, precis på spetsen av sadeln, har du både fäste och förmågan att styra. Böj på armarna så att du hamnar närmare styret med överkroppen i de brantaste backarna.

Utväxling
I en del klättringar kan man få med sig värdefull fart och då finns det oftast utrymme för att växla ner allt eftersom farten avtar. Se till att inte växla under full belastning då det kan bidra till att kedjan hoppar. Ta några hårda tramptag om du behöver växla ned så att du har lite fart att kunna trampa lätt, utföra växlingen och fortsätt sedan på en annan växel.

I andra klättringar krävs det att man mer eller mindre har rätt växel i från början eller att man kan göra en snabb nedväxling efter exempelvis en tight kurva. Du vill ha en växel som är lätt nog att du orkar ha ett jämnt driv på pedalerna samtidigt som den inte får vara så pass lätt att du bara sitter och studsar på sadeln. Kör man på för lätta växlar är det lätt hänt att man tappar fästet på bakhjulet eller att man oavsiktligt lyfter framhjulet.

Backar kräver mer än lår
Branta klättringar sätter inte bara ben, hjärta och lungor på prov. Ju brantare backarna blir, desto mer kommer det att ta på överkroppen och då framför allt armarna. Man tvingas att arbeta aktivt med hela kroppen för att hålla sig framme på sadeln samtidigt som man kan använda överkroppen för att hämta kraft och trycka hårdare på pedalerna.

Kadens
I tekniska klättringar är det en fördel att köra med lite högre kadens. Kör man mellan och över stenar eller andra hinder krävs det ofta att du får drivet på bakhjulet vid ett väldigt specifikt tillfälle. Kör man med en högre kadens och ett jämnhögt driv blir det enklare att hitta den där lilla explosiviteten som kan krävas för att ta sig upp för ett hinder. Kör man med en låg kadens är det lätt hänt att man inte orkar över olika hinder.

TIPS – Justera däcktrycket
Med ett lägre tryck i däcken formar sig dessa bättre efter underlaget och du kommer få ett bättre grepp. Nackdelen med ett lägre däcktryck är att risken för genomslagspunkteringar ökar. Sänk trycket lite åt gången och testa dig fram till vad som passar dig, din vikt och din körstil bäst.

Läs mer Alla delar i MTB-teknik som ett proffs

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.