MTB-teknik som ett proffs – Hoppa

Tekniktips 13 Dec 2016

Det blir allt vanligare med inslag av hopp på cross country-banorna. Oftast finns det en långsammare och tidskrävande B-linje runt hoppet om man inte känner sig bekväm med att hoppa. På EM-banan i Huskvarna fanns det framför allt ett ställe där cyklisterna fick sig en rejäl flygtur, vi kikar vad som kan vara viktigt att tänka på!

Olika typer av hopp
Det finns många olika varianter av hopp och även om inte alla fanns representerade på EM går vi igenom några av dem kortfattat.

Gap
Det finns så kallade gap där själva hoppet och landningen är separerade med ett mellanrum. Den här typen av hopp kan ställa till det lite i hjärnbarken. Vetskapen om att man måste matcha hoppet för att inte sätta framhjulet i kanten på landningen skrämmer många. På ett platåhopp kan man oftast tveka och det är inga större problem att landa kort, landar man kort i ett gap är risken stor att man skrotar.

Platåhopp
På den här typen av hopp är hoppet och landningen sammanbundna av en platå som gör att man har större chans att klara hoppet även om man inte har exakt rätt hastighet in i det. Det är ingen dröm att landa plant ovanpå platån, än mindre att landa där platån övergår i landning, men jämfört med ett gap är det skönare att landa kort på en platå.

Hopp på EM
Det hopp som var med på EM var av en sådan karaktär att själva hoppet inte hade någon direkt ramp som sköt cyklisten upp i luften. Här rörde det sig mer om att man i ett utförslut byggt upp en plan ramp som gjorde att cyklisten blev luftburen. Cyklisterna kom med hög fart in i hoppet och många flög imponerande långt. Då landningen enbart bestod av det fortsatta utförs­lutet gjorde det ingen större skillnad om man hoppade 2 meter eller upp mot 5-7 meter som en del gjorde.

Här krävs alltså inte att du måste upp i en viss fart för att ta dig över till landningen som är fallet i många hopp av gap-typen. Här fick cyklisterna med sig mycket fart vilket gjorde att det fanns gott om tid att göra sig redo för hoppet.

Stå stadigt på cykeln och ha blicken långt fram. När man kommer fram till kanten kan man rycka lätt i framhjulet så att man går plant över kanten. Helst vill man komma ut över kanten för att sedan låta cykeln vinkla sig något nedåt så att fram- och bakhjul tar i backen samtidigt. ­Fördelningen av krafterna blir då jämnare plus att man då har bästa möjliga kontroll på cykeln och situationen.

Läs mer Alla delar i MTB-teknik som ett proffs

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.