Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Tekniktips

MTB-teknik som ett proffs – Droppa eller rulla?

Det kan komma partier där du tvingas ta ställning till om du ska droppa ut eller om du ska rulla nedför. Att droppa utför en avsats innebär att man precis innan avsatsen drar upp cykeln på bakhjulet och rullar på detta ut över kanten. När man rullar utför en avsats försöker man att alltid ha framhjulet i marken. Man tvingas då sträcka ut armarna en del och flytta bak kroppsvikten. De olika metoderna har sina respektive för- och nackdelar och här följer några tips på hur du gör samt hur du vet vilken metod som fungerar bäst.

Rulla nedför
Man har oftast bättre kontroll på cykeln och situationen i stort om man rullar nedför en avsats. Eftersom framhjulet är i backen kan du hela tiden korrigera och styra dig igenom hindret. Man kan inte hålla samma hastighet som när man droppar utför men istället har man oftast bättre kontroll. Det kommer en gräns då det inte längre lämpar sig att rulla nedför en avsats, när avsatsens höjd gör att man inte kan rulla ned med framhjulet utan att vevpartiet tar i. Då blir man mer eller mindre tvungen att droppa eller på något sätt hoppa ut för att få vevpartiet förbi kanten.

Så här gör du för att rulla nedför en avsats eller brant

  1. Rulla fram mot kanten
    När du närmar dig en avsats börjar du med att ställa dig upp på pedalerna. Ha fingrarna beredda på bromsarna.
  2. Kör över kanten 
    Då du kommit fram till kanten är det en fördel om du inte har alltför låg fart. Det är bra om man har tillräckligt med fart för att kunna utföra små, styrande korrigeringar.
  3. Ned med framhjulet
    När du rullar över kanten med framhjulet och detta börjar röra sig nedåt sträcker du på armarna och flyttar din vikt bakåt på cykeln. Är det en liten avsats kan det räcka med att sätta sig längre bak på sadeln medan större avsatser kan kräva att du kryper ned långt bakom sadeln och ut över bakhjulet.
  4. På väg nedför
    Är det en längre brant kan du tvingas hålla en fortsatt låg och ­bakåtjusterad ställning på cykeln. Handlar det om en lägre avsats flyttar du fram kroppen över cykeln allt eftersom avsatsen planar ut. När avsatsen eller branten är slut vill du vara tillbaka över cykeln med lätt böjda armar.

Droppa
Att droppa utför avsatser är en metod som i många fall går snabbare än att rulla. Det kommer sig rätt naturligt, rullar du och håller framhjulet i marken hela tiden finns det en gräns för hur snabbt det går att köra utan att framhjulet lämnar marken. Om du i stället droppar ut för en avsats finns det ingen begränsning för hur snabbt du kan köra, bortsett från ljusets hastighet månne. Ett dropp kräver att det finns mer utrymme efter hindret, dels kommer det behövas tillräckligt med plats för att en hel cykel ska kunna landa och dels är det bra med lite utrymme ifall man kommer snett i luften.

Annons

Så här droppar du

  1. Fram till kanten
    Rulla fram mot kanten ståendes på pedalerna med dessa i våg, se till att du har den foten du är van vid att ha framåt i detta läge.
  2. Framme vid kanten
    Beroende på hur droppet ser ut och hur mycket fart man har med sig kan det räcka med att rycka lätt i styret medan det i andra situationer kan krävas att man trampar till för att lyfta framhjulet. Försök att hålla tyngdpunkten hyfsat centralt över cykeln.
  3. I luften
    Sträck ut armarna och knäna och försök få cykeln att ha samma vinkel som landningen. Är landningen helt plan bör du ha cykeln vågrätt i luften. Lutar det lätt utför så är det bra att luta sig lite framåt och på så vis släppa ner framhjulet lite så att du fortfarande kan landa på båda hjulen samtidigt.
  4. Landningen
    De flesta droppen klarar man genom att landa på båda hjulen samtidigt men att först låta bakhjulet ta i marken kan krävas om droppen blir högre. Däremot är det ingen fördel att först sätta framhjulet i backen. Landar man på framhjulet beror det troligen på att man har för mycket framåtvikt eller ryckte för lite i styret då man körde över krönet. Det i kombination med att framgaffeln kommer att komprimeras då hjulet slår i backen gör att vikten flyttas fram ytterligare och det finns en ganska stor risk för att man slår runt framåt.

Hoppa eller droppa?
Ett dropp liknar till stor del ett hopp. Lite slarvigt kan man säga att ett hopp utför en avsats är ett dropp i högre fart. Då man droppar tar man oftast ett kort tramptag för att lyfta framhjulet precis vid krönet. Då man hoppar rycker man snarare upp framhjulet eller helt enkelt kör ut för kanten.

När ska du droppa och när rullar du?
Ett dropp kräver en del utrymme och att man kan fortsätta framåt en bit då man landat. Därför kan det vara bra att rulla nedför avsatser om stigen exempelvis viker av efter hindret. Det är också bra att rulla nedför avsatser om du vill hålla ned farten, vilket kan vara fallet i en del branta utförskörningar. Men ibland går det inte att rulla. Om en brant är tillräckligt hög eller tvär så kommer det uppstå ett problem när vevpartiet ska över kanten. Då blir man tvungen att antingen rycka till och få med sig bakhjulet över krönet eller droppa.

Läs mer Alla delar i MTB-teknik som ett proffs

Jesper Andersson
Jesper ”Jeppman” Andersson är en elitsatsande cyklist tävlandes för Cykelhuset i Upplands Väsby med Knivsta CK som klubbtillhörighet. Helst av allt susar fram i full fart på sin mountainbike. Han är en idéspruta utan dess like och kombinationen av för mycket energi och tokiga idéer gör att han har många järn i elden. När han inte cyklar spenderar han mycket tid med att nörda ner sig i diverse intressen så som fotografering, kaffe och gud vet vad!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.