MTB-teknik som ett proffs – Branta utförskörningar

Tekniktips 29 Nov 2016

Våga!
Ett vanligt inslag i mountainbike är branta och ibland tekniska utförs­körningar. Oftast är de branta ­partierna inte så långa här i Sverige utan det rör sig om några sekunder, max någon minut. Dock är det ­tillräckligt för att sätta andra delar av kroppen såsom arm-, bål- och bröstmuskulaturen på prov. Att köra utför kan vara lite klurigt, men med följande tips så kan du inte bara ta dig ned snabbare utan ­dessutom säkrare!

Position på cykeln
Den sannolikt viktigaste detaljen att tänka på när man kör nedför branta utförslöpor är att positionera sig rätt på cykeln. Generellt kan man säga att ju brantare det är, desto längre bak måste du flytta din kroppsvikt. Ibland räcker det med att man sätter sig långt bak på sadeln och rätar ut armarna något, men i en del riktigt branta utförskörningar krävs det att du flyttar stora delar av din vikt ned bakom sadeln för att minska risken att slå över framåt.

Bromsa rätt
Är det en inte alltför brant ­utförskörning kan man med ­fördel ­använda båda bromsarna. När ­lutningen tilltar blir frambromsen allt mindre och mindre effektiv. Eftersom du då måste flytta tyngdpunkten bakåt minskar trycket på framhjulet och använder du frambromsen är risken stor att du låser upp framhjulet och tappar fästet. Man tvingas därför att använda bakbromsen mer desto brantare det blir. När du hänger bakom sadeln, i stort sett rakt över bakhjulet har man en suverän bromsverkan om man använder bakbromsen.

Långsamt inte alltid säkrare
När du kör utför blir det oftast enklare ju snabbare man kör, självklart till en viss gräns! Men det vi vill få fram är att långsammare inte alltid är enklare. Kör man för långsamt händer det lätt att man välter åt sidorna och det kan dessutom vara svårt att placera framhjulet där man vill. Men det är klart att om något går fel så går det troligtvis mer fel och gör man illa sig så finns risken att skadorna blir mer omfattande om man håller en högre hastighet. Det gäller att hitta och känna sina begränsningar och en balans mellan hastighet och säkerhet.

Blicka framåt
Då du kör brant utför gäller det att inte stirra sig blind på framhjulet. Försök läsa av underlaget några meter framför cykeln. Förr eller senare tar backen slut, planar den ut på ett snällt sätt är det en stor fördel om man kan få med sig en del av farten från backen framåt. Om du tittar mer framåt än ned på framhjulet kan du dessutom upptäcka stenar, rötter och andra hinder i god tid så att du hinner ta ett annat spår.

Läs mer Alla delar i MTB-teknik som ett proffs

TIPS
En del cyklar är utrustade med ­­höj- och sänkbara sadelstolpar. De ­fungerar så att du har ett reglage, antingen högst upp på sadelstolpen, precis under sadeln, eller så har man ett reglage liknande det till dämp­arna på styret. Då man trycker ned spaken på reglaget öppnas en ventil och sätter du dig på sadeln kommer denna att sjunka. Släpper du reglaget stängs ventilen och sadeln håller sig nere. När sadeln är nere kan du lättare röra dig över cykeln och på så vis flytta din tyngdpunkt. När du passerat hindret eller branten trycker du till på reglaget och sadeln skjuts upp till sitt ursprungsläge som är din vanliga ­sitthöjd. Det blir allt ­vanligare även bland eliten och här kan man bland annat se det på Alexandra Engens cykel!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.