Hitta rätt däcktryck till cykelcross

Mektips 3 Sep 2016

Att hitta rätt däcktryck när man kör cykelcross är cyklingens motsvarighet till raket­forskning. Även fast vi har försökt har vi inte lyckats göra något pålitligt program som kan väga in åkstil, erfarenhet, vikt, väder, banprofil, gummiblandning i däcken och sedan räkna ut ett optimalt tryck. Trycket ska vara tillräckligt lågt för att du ska få maximal kontakt med marken och därigenom bättre grepp och mer komfort, men samtidigt högt nog för att du inte ska bottna och slå fälgen i marken. Hur många bar är det egentligen?

För att ta reda på det här måste du leka statistiker. Börja med att skaffa en bra tryckmätare eller använd åtminstone samma pump hela tiden. Vi har märkt att olika pumpar kan visa vitt skilda siffror för exakt samma tryck, men om du använder samma blir det i alla fall lika mycket fel varje gång och därför kan du gå efter vad den visar. Se bara till att den inte går sönder så att du måste byta…
CX-däcktryckOm du inte kört så mycket cyclocross innan kan du börja med att pumpa upp 3,5 bar om du kör med kanttrådsdäck, det kommer utan tvekan räcka för att du inte ska riskera genomslag. Släpp sedan ut lite luft allteftersom, och anteckna hur det känns när du tränar. Testa att gå ner riktigt lågt någon gång, proffsen kör ofta så lågt som 1,5 bar med sina tubdäck på tävling.

Får du genomslag på en träning? Öka trycket. Känns det som att du sladdar och studsar runt som en flipperkula? Sänk lite. Framför allt – håll koll på dina tryck och vad de ger för resultat! Det kanske låter lite omständigt men det går snabbt att bygga upp en kunskapsbank och få ihop tillräckligt med data för att kunna dra vettiga slutsatser. Och kom ihåg att vad som fungerar bra för någon inte nödvändigtvis behöver vara rätt för någon annan.

Att bygga upp en databank kan hjälpa dig att spara tid på tävling och träning, men efter alla mätningar, test och banrekningar handlar det i slutändan ändå om känsla. Däcket ska ha maximalt grepp och stötupptagande förmåga utan att bottna fälgen, och du ska kunna vara aggressiv i kurvtagningen utan att kavla av däcket.

Saker att tänka på

Vikt: Om du väger mer är det så enkelt som att du kommer behöva ett högre tryck för att skapa samma ”däckavtryck” på marken som en som väger mindre. Det går inte att säga emot, det är ju trots allt väldigt grundläggande fysik och gravitationen är inget man trollar bort hur som helst, men du kan i alla fall lura Newton lite – se åkstil här nedan.

Åkstil: Om du är ny i gemet är det ganska troligt att du inte kör lika lätt och avslappnat som de mer erfarna. Den som kör mer kantigt och stötigt kommer behöva ett högre däcktryck än en som vet hur man flyttar tyngdpunkten från cykeln vid rätt tillfällen och flyter fram genom banan. Med andra ord, i takt med att du blir mer erfaren så kommer du kunna sänka ditt tryck utan att öka risken för genomslag.

Mätare: Om du använder en gammal tryckmätare på din pump eller kompressor, eller byter mellan olika pumpar, finns det inte en chans att du kan skapa tillförlitliga data. Skaffa en vettig tryckmätare och använd den, och bara den, till allt. När du skapat dig en känsla för hur olika tryck funkar i olika förhållanden blir det enklare att bestämma sig.

Hjul och däck: Det här är lätt. Kanttrådsdäck med slang innebär störst risk för genomslagspunka och måste därför ha högre tryck. Kör du med latexslangar kan du dock gå lite lägre eftersom de inte är lika känsliga. Slanglösa däck klarar lägre tryck men risken är att du tillslut kavlar däcket, och det vill du inte. Tub är det i särklass bästa när det kommer till cykelcross. Det ska mycket till för att du ska punktera dem och du kommer definitivt märka skillnad. Olika tubdäck kräver olika tryck beroende på gummiblandning och hur de är uppbyggda, men det är en annan femma.

Yttre förutsättningar: När du börjar få kläm på hur det här med tryck fungerar kan du börja ta beslut om hur hårt du ska pumpa däcken beroende på lokala faktorer och hur banan ser ut. Om banan är hård, lite stenig och torr kommer du behöva ett högre tryck för att inte slå sönder dina fälgar, och tvärtom kan du gå lägre när det är blött och lerigt.

Väder: Samma som ovan, erfarenhet kommer att göra dig vis. Generellt kan man säga att ju sämre väder det är, desto långsammare går det och desto lägre tryck kan du ha.

En tumregel

Om du tycker att det här är för nördigt kan du istället köra tum-testet. Det går ut på att du lägger din tumme tvärs över däcket, och sedan din andra handflata ovanpå. Luta dig sen över hjulet och lägg mer och mer tyngd på tummen. Det hela kommer sluta med att du antingen når fälgen med tummen eller att du lyfter dig själv från golvet.

Det du vill åt är att tummen ska vara precis ovanför fälgen när du har precis all din vikt över däcket, då borde du inte få genomslag. Testet funkar som en tumregel (plats för skratt) men tar inte hänsyn till typ av däck, väder eller åkstil, och därför blir det inte särskilt tillförlitligt. Det är dock bättre än ingenting och du kan ändå använda det som en mätning (om än en väldigt primitiv sådan) för att få ett hum om hur mycket tryck du bör ha.

cykelcross

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.