Håll värmen när du vintercyklar

Träningstips 16 Dec 2016

Det är svårt att hålla avsatt träningstid med kompisarna så här års. Man glömmer att det tar längre tid att ta på sig när temperaturen går under 10 grader. Det är många lager som ska på, men om man bara ger sig tid och tänker igenom sina lager kan cykelturen bli riktigt bekväm.

Att cykla utomhus är underbart, så länge man är väl förberedd. Foto: Calle Andersson
Att cykla utomhus är underbart, så länge man är väl förberedd. Foto: Calle Andersson

Vi bad Marcus Carlholt, stancaista och överlevare från förra årets Abloc Winter Challenge (ett varv runt Vättern i snöstorm), att dela med sig av sina bästa tips för hur man bör klä sig för att kunna köra distanspass vintertid. Vi börjar uppifrån.

Huvud, axlar…

Huvudet är den lättaste kroppsdelen att skydda mot kyla och det handlar mest om att hitta en lagom tjock mössa och buff till halsen, eller en balaclava om man föredrar det. På ben och överkropp är det oftast heller inga problem. Man tar fler lager ju kallare det är. Grunden läggs i ett merinounderställ närmast kroppen och sen antal lager utifrån personliga preferenser.

Finns det risk för nederbörd i väta eller snö tar man en jacka som tål väta. Kommer det i stället vara torrt väder tar man en jacka som främst tar vinden framifrån. Skillnaden från sommartid är så klart att vinterjackorna har isolerande egenskaper och för mig är det viktigaste att kläderna andas eller att jag kan ventilera utan att kyla ner mig.

Jag är svag för jackor som är vindtäta fram men tunnare på ryggen alternativt att dom är vindtäta runt om kroppen men har ventilation under armarna. Då kan man justera ventilationen mer efter tempot och terrängen.

Men benen då?

Benen fryser jag sällan om och där räcker flossade långbyxor bra. Dom ska givetvis nå högt upp på överkroppen samtidigt som underställströjan räcker ner mot rumpan. En ullstrumpa kan vara ett bra komplement att lägga i skrevet om man upplever att det är svårt att utföra sina behov efter en kall runda.

Hur gör du för att inte fingrarna ska trilla av?

När vi kommer till händerna börjar det bli lite svårare. Se till att ha tumvantar eller lobstervantar som är luftiga och minst en storlek större än vanliga handskar. Kanske till och med sådana med uttagbart foder. En lyx kan vara att ha med sig ett par extra vantar i bakfickan att kunna byta till. Många kör även med bar-mitts som fungerar som neoprenöverdrag till hela handsken över styrreglagen.

Hur undviker du att få kalla fötter?

Fötterna är även dom lite av en personlig smak och något där man måste hitta rätt själv. Grunden bör ligga i ett par lite tjockare men ändå luftiga ullstrumpor. Är ullen för tjock kan upplevelsen ändå bli för svettig.

Det finns kraftiga vintercykelskor som liknar kängor och det finns tjocka skoöverdrag som man kan använda över vanliga cykelskor. Jag har testat båda varianterna och kommit fram till att jag föredrar mina vanliga mtb-skor som grund då jag behåller känslan i var pedalen sitter under foten.

Skillnaden mot sommartid är att jag lägger i en tunnare ullsula i skon och en engångsfotvärmare som aktiveras av luft. Det isolerar den värsta kylan från sulan och pedalen. Jag knäpper inte skon särskilt hårt på foten utan tillåter att foten kan röra sig något och att tårna går att vifta på.

Över skon tar jag sedan först tåöverdrag av neopren följt av skoöverdrag i softshell- eller thermostoppning. Överdragen får inte vara för tighta, du ska fortfarande kunna röra på foten i skon, och luften mellan överdrag och sko har bra isolerande effekt.

Vad är det värsta som kan hända?

Marcus Carlholt vet hur man tar sig igenom snö och kyla på cykeln. Foto: Erik Abrahamsson
Marcus Carlholt vet hur man tar sig igenom snö och kyla på cykeln. Foto: Erik Abrahamsson

Det som absolut inte får ske om man ska vara ute många timmar är att man drar på sig för mycket värme, att man blir för svettig. En skyltspurt eller ett ryck i en backe kan leda till för mycket varm, instängd fukt vilket en liten stund senare istället ger en kylande effekt. Känner du dig för kall är det bättre att ta ett kort stopp och springa runt lite.

För att summera: När du stiger utanför dörren för att trampa iväg ska du frysa lite, arbetstemperaturen kommer värma upp kroppen. Jobba i lager över hela kroppen med ull närmast huden, se till att det är luftigt under yttersta lagren, ventilera längs turen och var aldrig för lat för att ta ett kaffestopp så att du kan lufta fötterna. Då är det inga problem att fortsätta vidare även om just omstarten kan vara lite kall.

Läs mer: Runt Vättern i snöstorm
Läs mer: 
Veckans träningspass – femtonmarinaden
Läs mer: Ludvigsson får svenskt sällskap i nya laget
Läs mer: Canyon lanserar nya skivbromsade cyklar
Läs mer: Cycling Plus julkalender 2016

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.