Få ut mer av dina backintervaller

Träningstips 11 Apr 2014

Det är väldigt sällan det är roligt att cykla i backe, men ju mer du tränar på det ju bättre kommer det att gå. Backintervaller är ett nödvändigt ont om du vill kunna prestera på lopp och tävlingar i vår, men det gäller att köra dem på rätt sätt. Därför bjuder vi idag på fyra tips som får dig att få ut så mycket som möjligt av dem…

Lär känna din fiende
Välj en backe som det tar några minuter att cykla uppför och som du känner väl. Detta gör att du vet vad som krävs för att ta dig till toppen och du slipper runda en sväng och upptäcka ytterligare en elak, oväntad stigning. En backe av denna längd gör att dina intervaller att blir smarta, i den bemärkelsen att du får ut mycket av träningen utan att behöva vara ute i många timmar.

Börja lugnt
Ett vanligt misstag när man attackerar en backe är att köra alltför hårt i början för att sedan tappa kraft innan man når toppen. För att undvika detta – särskilt när du vet att du kommer att köra backen mer än en gång – välj en låg, lätt växel redan från början och upprätthåll hög kadens. För att få ut som mest av ditt pass ska du förbli sittande.

Klättra uppåt
När du har cyklat i en eller två minuter och kommer högre upp i backen kan du prova att lägga i en högre växel samtidigt som du håller kadensen så konstant som möjligt. Efter ytterligare en minut växlar du upp igen – om du kan. Nu bör det kännas rätt så jobbigt, men det är just därför du tog det lugnt i början av backen. Försök att kontrollera din ansträngning medan du fokuserar på klättringen.

Tufft på toppen
När du ser toppen av backen växlar du upp ytterligare och ger allt ända till slutet. Här kan du ställa dig upp om du behöver och du ska ha i en relativt hög växel för vara i en backe. Använd nerfarten till att återhämta dig. Om du märker att du frihjular kan du försöka att i stället trampa bakåt en bit. Genom att hålla benen i rörelse ser du till att transportera bort så mycket mjölksyra som möjligt.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.