5 tips till Cykelvasan

Träningstips 31 Jul 2016

 

Cykelvasan står snart för dörren, och vi delar med oss av några snabba tips som kan göra gott för din resa från Sälen till Mora.

Cykeln

Största skillnaden mellan de som kör från Sälen till Mora på 2 timmar och 45 minuter och de som gör det på 4 timmar är såklart inte materialet, dock är det en stor fördel om man har en bra cykel lämpad för uppgiften. Cykelvasan är lite speciell då det stora utrymmet, det lättåkta underlaget och det stora antalet startande gör att det ofta blir klungor som går med hög fart.

Förutom att man bör se till att ha en fräsch och välservad cykel när man ställer sig på starten kan man ägna några minuter åt att fundera över framförallt två saker, däck och utväxling. Många cyklar kommer numera med 1×11 drivlina, alltså man har en klinga fram och en elvadelad kassett bak. Som vi var inne på tidigare är Cykelvasan ett lite annorlunda lopp och cyklarna har sällan en utväxling som räcker till för klungkörning i upp emot 40 km/h. Testa att trampa på ordentligt i en nedförsbacke och känn efter hur kadensen är i höga hastigheter, kanske kan det vara läge att sätta på en större klinga, i sådana fall är det hög tid att kolla upp det nu då det finns många olika standarder och cykelhandlarna kan behöva beställa hem delar.

Fundera också över däcken. Det finns en del partier med sten som påminner om sprängsten. De smalaste och tunnaste däcken rullar kanske fint på asfalten och på grusvägarna, men en punka kostar en hel del tid. Man bör lämna de allra grövsta däcken hemma men en viss luftkammare och en del nabbar är inte dumt.

Logistik

Det här kan verka som en fånig punkt men om du kan komma till Sälen i lugn och ro och veta att allt är ordnat i förväg så kan du koncentrera dig på tävlingen istället för att springa runt i sista sekund och exempelvis leta langning. Nummerlappen skall hämtas, vart gör du det? Du skall ha någonstans att bo och någonting att äta innan och efter loppet.

Väljer man att övernatta i Sälen kvällen innan racet är det enkelt att rulla ner till starten men då kan man bli tvungen att hämta en bil efter racet. Har du hjälp med langning är det en klar fördel om de som langar kan komma iväg lite innan starten då man knappast är själv om att vilja ta sig fram till bra ställen att langa på.

Man får lov att skicka med en påse med ombyte till Mora, packa med överdragskläder i denna, det kan bli kallt i starten. Ta en flaska vatten extra som du kan dricka ur under tiden du befinner dig i startområdet. Det kan tyckas vara småsaker, men de suger en hel del mental energi!

Simulera ett race

Med den här punkten menar vi inte att du skall samla 13 000 människor för att testa hur skorna känns efter fyra mil, men se till att gör en enklare racesimulering. Elitstarten brukar ligga förhållandevis tidigt på Cykelvasan. Testa att ställa klockan som om det vore tävlingsdagen, ät din frukost och när klockan slår racedags så ger du dig iväg. Det behöver inte vara öppna spjäll i 95 kilometer men testa gärna att cykla distansen för att känna på det. Prova att äta det du kommer äta på loppet, känns efter så att du inte får några skav från kläder och skor och drick samma typ av sportdryck du sannolikt kommer dricka på racet. Hellre att magen kraschar nu än på tävlingen!

Se målet framför dig!

Vad är din målsättning med Cykelvasan, är det att komma in som tredje cyklist på sista raksträckan för att där spurta sig till en pallplats eller handlar det om att genomföra ditt första lopp på cykel? Oavsett om du är elitcyklist eller en glad motionär kan det vara vettigt att ha några mål uppsatta att kämpa för!

95 kilometer är långt och du kommer bli trött. Alla blir trötta, annars har man inte tagit i ordentligt. När det känns som hårdast och jävligast kan det underlätta att ha något som driver dig. Ge dig själv en klapp på axeln, du har ställt upp i ett mountainbikelopp där man skall cykla 95 kilometer, det är tråkigt att åka bil så långt! Men du gör det på cykel, BRA JOBBAT! Fortsätt kötta mot målet!

Seeding

Detta hör lite samman med den tidigare punkten. Har du ambitioner om att köra på en viss tid eller passera mållinjen på en viss plats så är seedning A och O. Du kan jaga gram på hojen, göra den bästa uppladdningen men står du i fålla tolv så kommer du inte att vinna oavsett.

Seedning gör att de cyklister som är snabba hamnar längre fram i starten, där de hör hemma. Inte bara är det en fördel för prestationen, det är också en fråga om säkerhet. Är du snabb nog att köra in bland de 100 främsta men lämnar starten som åkare 3000 kommer det bli många potentiellt farliga omkörningar längs vägen. ‘

Kör ett långlopp för att seeda till dig en bättre startplats, det är dessutom ett bra test för att se hur det känns. Se bara till att loppet är seedinggrundande för Cykelvasan, det börjar bli lite knapert om tid för detta men du har en chans den 7/8 då Finnmarksturen i Ludvika går av stapeln.

 

Sist men inte minst vill vi önska alla er läsare ett stort lycka till, glöm inte det viktigaste – att ha roligt!

Tips till Cykelvasan

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.