5 tips för spångcykling

Tekniktips 23 Nov 2016

Du kommer cyklande genom vad som närmast kan beskrivas som en magisk barrskog. Den hårdpackade stigen slingrar sig över roliga berghällar och kantas av små, fina sjöar. Livet känns som en saga och det enda som saknas är små magiska figurer som smyger runt i blåbärsriset.

Men som alla sagor har även denna en ondskefull och mörk karaktär, drömmen blir plötsligt till mardröm och framför dig sträcker sig en lång och smal spång över en sumpmark. Allt det kärleksfulla lugnet i ditt sinne är som bortblåst och istället fylls det av Spångest, det vill säga ångesten över att cykla på en spång! Men frukta icke, här kommer 5 tips för att bli av med din rädsla.

  1. Börja lätt
    Ta dig till en stor parkering och försök cykla på de vita linjerna, kom ihåg att lyfta blicken. När du är mästare på parkeringscykling kan man göra det lite svårare genom att lägga ut två rep med 10-20 centimeters mellanrum och sedan försöka cykla mellan dessa. Gör några kurvor och testa att lägga in något litet hinder som en gren eller liknande. Kan kännas lite fånigt, men det är en suverän övning!
  2. Se framåt
    ”Lyft blicken” sa befälen i ­värnplikten, det gäller även här! Vi måste ur mardrömmen och tillbaka till den där magiska skogen vi pratade om i inledningen. Kikar du rakt ner på framhjulet kommer du att tappa stabilitet och i stället vingla fram längs spången. Försök att lägga blicken 5-8 meter framför dig, då har du oftast gott om tid att göra de små korrigeringarna som krävs.

    Lyft blicken! Foto: Jesper Andersson
    Lyft blicken! Foto: Jesper Andersson
  3. Farten som dödar?
    Här är det snarare tvärtom. Man ­kanske inte ska dra det så långt och säga att ”ju snabbare, desto bättre”, men det är helt klart betydligt svårare att köra lite för långsamt än lite för fort.

    Håll tempot uppe! Foto: Jesper Andersson
    Håll tempot uppe! Foto: Jesper Andersson
  4. Var försiktig med styret
    Det kan låta lite lustigt, men försök att inte styra så mycket med styret uppe på spängerna. De svänger sällan överdrivet mycket och oftast räcker det med att svänga genom att vrida på höften och flytta tyngdpunkten något. Faran om man svänger med enbart styret är att det blir alldeles för mycket och då är risken att man kör av.

    Försök att styra genom att flytta kroppen, ibland kan det räcka med att fälla ut ett knä. Foto: Jesper Andersson
    Försök att styra genom att flytta kroppen, ibland kan det räcka med att fälla ut ett knä. Foto: Jesper Andersson
  5. Hala spänger
    Spängerna används ju i de flesta fallen för att man ska slippa klafsa sig genom blöta sumpmarker och liknande. Även om den mesta vätan håller sig under spängerna är det inte ovanligt att brädorna de är byggda av ständigt är fuktiga. Har man otur kan det dessutom växa alger på brädorna och då blir de halare än is! Var uppmärksam på hur spången ser ut när du närmar dig. Oftast drar man med sig lite skit upp på spången när man kommer och går eller cyklar så i början är de ganska ofta skitiga och kan vara extra hala. Med lite tur är det någon omtänksam och kärleksfull människa som till och med satt hönsnät eller något liknande på brädorna, då är fästet helt tokigt bra!

    Med lite övning kan du lämna spångesten bakom dig! Foto: Jesper Andersson
    Med lite övning kan du lämna spångesten bakom dig! Foto: Jesper Andersson

 

Läs mer Bli snabbast i starten

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.