5 tips för bättre höstcykling
Hittills har det varit en fantastiskt fin höst med massor av sol och fina dagar. Men som vi alla vet kan det inte fortsätta så för evigt, just nu är det bara en tidsfråga innan regnet kommer och stigarna blir härligt blöta, hala och leriga.
Många av oss är nöjda med att ställa in dämpningen en gång och sedan köra med samma tryck för alltid, och justerar inte heller däcktrycket efter väderlek. Men med relativt små och enkla förändringar kan du få ut betydligt mycket mer njutning från höstcyklingen, vi ger dig våra fem bästa tips på hur!
1 Kolla igenom cykeln innan du ger dig ut
Börja med att säkerställa att din hoj är i bra skick. Det sista du vill göra är att plocka fram multiverktyget och dra åt lerinpackade skruvar, eller råka tappa bort något i en gyttjepöl flera mil hemifrån.
Det räcker att göra en snabb, enkel koll. Se till att snabbkopplingarna eller de genomgående axlarna är åtdragna, att alla skruvar sitter som de ska, att inga ekrar är lösa och att hjulen är raka.
2 Lätta på trycket
Det som kommer göra allra mest skillnad på hur din cykel upplevs är däcktrycket. Genom att släppa ut 2-3 psi mot vad du normalt har kommer du att få bättre grepp, förvisso på bekostnad av rullmotståndet men på en blöt söndagstur är det grepp du bör prioritera.
Om du har en minipump med tryckmätare kan du ta med den och justera trycket ett par gånger under turen för att se hur det påverkar cykelns uppträdande och grepp. Ganska snabbt kommer du att få till en bra kombination av grepp utan att du riskerar genomomslag.
3 Fundera på däckvalet
De allra flesta cyklarna kommer med bra däck direkt när du köper dem och det finns många allround-däck som ger hyfsat bra grepp så länge det inte blir allt för blött och att du följer punkt 2.
Är det däremot en lerfest utan dess like i skogen och stigen ser ut som chokladmousse kan det vara värt att överväga ett aggresivt mönstrat lerdäck för att minimera risken för sladdar och vurpor.
4 Justera dämpningen
Många är skyldiga till att ställa in dämpningen en enda gång och sedan inte röra en gaffelpump igen förrän de köper ny cykel. Men det finns många faktorer som påverkar hur bra dina dämpare presterar, som hur mycket saker du bär med dig, förhållandena på stigen och till och med temperaturen.
Om du har för lite tryck i gaffeln och kör ner i ett lerhål kommer framänden att dyka, och du får en gratis flygtur över styret. Därför kan det vara vettigt att ha lite högre tryck i gaffeln för att kompensera och undvika den där dykningen.
Kör du fulldämpat kan det vara en god idé och göra tvärtom där bak, alltså lätta lite på trycket. Det kommer nämligen öka greppet, och när det går brant utför kommer du sitta något mer över bakhjulet och därmed minska risken att du slår över styret.
5 På med stänkskärmar
Det finns två anledningar till att den här punkten är med på listan. Först och främst kommer du inte att få bättre kontroll över cykeln om du har hela ansiktet fullt med lera och en mindre sandlåda i ögonen. Dessutom minimerar du mängden smuts som letar sig in på baksidan av jackan och byxorna.
Sist men inte minst – glöm inte tvätta cykeln!
Att cykla i lera är kul, men skadan den kan göra på din cykel är inte lika rolig. Smuts letar sig in i alla rörliga delar och sliter ut dem i förtid, så att tvätta cykeln efter varje runda är A och O.