Okategoriserade

Välkommen till Randobloggen!

Randobloggen – En blogg om långa cykelturer, cyklar och äventyr.

Jag tyckte det saknades något bland bloggarna på den här sidan. Det var ju ingen som skrev om randonneurcykling, bikepacking, riktigt långa cykeltävlingar eller för den delen äventyr med cykel som transportsätt. Jag ska verkligen göra mitt bästa för att fylla ut det här tomrummet och förhoppningsvis kan jag inspirera någon där ute till att med ett stämpelkort i cykeltröjan upptäcka hur roligt det kan vara att cykla långt och länge.

TCR15 Mont Ventoux
På väg uppför Mont Ventoux under The Transcontinental Race.

Jag som kommer skriva på den här bloggen heter Daniel Johansson. Jag är smålänning och har precis fyllt 40 år. Jag jobbar heltid i Försvarsmakten, är gift och har två barn. Utöver familjen så är cykling min stora passion. Jag fascineras av hur långa sträckor man kan förflytta sig för egen maskin och upplevelserna man kan få från en cykelsadel.

Jag har alltid gillat cyklar och cykling. Jag fick min första racer i 10-årsåldern efter att jag låtit bli att äta godis under ett år. En röd Nishiki med vit styrlinda och vit sadel. På den cyklade jag och pappa, som tidigare tävlingscyklat rundor utan fika. Jag med plasthjälm på huvudet och farsan med sin hjälm av svarta stoppade skinnkorvar. Efter detta blev det en period med mountainbike. Jag köpte en flammig Merida och senare en fin Gary Fisher Supercaliber med Manitougaffel. Det fanns dock ingen cykelklubb i lilla Sävsjö utan det blev mest träningsrundor på egen hand eller tillsammans med kompisar.

Cyklingen var sedan lite vilande i mitt liv under ett antal år och det var först i samband med att jag och några kompisar fick för oss att göra en Svensk Klassiker som det satte fart igen. Det var 2008 och jag köpte mig en ny racer. En Cannondale SuperSix med kolfiberram och Ultegrakomponenter.

SuperSix vid pyramiden
Min gamla trotjänare under en utflykt i September

Jag var fast ordentligt och cyklade nu mer och mer. Efter klassikern ville jag utmana mig själv lite till och började tävla i multisport. I multisport tävlar man vanligtvis i lag om två eller fyra personer, löpning, mountainbike och paddling är huvudgrenarna och oftast ingår orientering i alla discipliner. Jag och några kompisar startade ett lag och det blev mer och mer seriöst. Vi tävlade i korta tävlingar (3-6 timmar) och åkte till Bornholm och Slovenien för att köra tävlingar som var två dygn långa. Jag lockades av äventyret och av att uppleva nya miljöer i högt tempo. När vi sprang eller paddlade så längtade jag bara efter att få cykla, så tyvärr var det bara en tredjedel av tävlingarna som jag egentligen såg fram emot. Det här var jag ju tvungen att göra något åt så för ett par år sedan började jag sadla om till att bara köra cykeltävlingar. Jag tävlar för Outnorth Adventure Team, ett multisportlag som nu satsar mot en tävling på Nya Zeeland i vår och sedan mot VM under hösten.

Simning med MTB på Bornholm
Multisporttävling med den exotiska grenen cykelsimning på Bornholm.

Efter multisportandet har jag kört Nordic 24, en 24-timmars MTB-tävling i Danmark. Där man ska cykla så många varv som möjligt på en ca. 15 km lång bana under 24 timmar. En fantastisk tävling som man kan köra både solo och i lag. Jag körde solotävlingen och lärde mig massor.

Nordic 24 trea
Pallen på Nordic 24

Något år senare körde jag och två multisportkompisar Vätternrundan XL. Vi startade i Stockholm, cyklade till Motala, cyklade Vätternrundan och sedan tillbaka till Stockholm igen. Det blev en runda på 85 mil som tog oss 41 timmar. Här började jag fastna ordentligt för att cykla långt.

Under cykelåret 2015 hann jag med att cykla drygt 1400 mil, jag blev Superrandonneur, körde The Transcontinental Race, Rapha 12 Hills, Abloc Winter Challenge a.k.a. Vintervättern, Rapha Festive 500 och andra härliga cykelturer men mer om det i kommande inlägg.

Varmt välkomna till Randobloggen och hoppas vi får trevligt tillsammans.

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.