Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Randobloggen

Uppdaterad cockpit och pulver till musklerna

Min TREK Boone Cykelsmedjan Edition har varit på service hos Conny på Cykelsmedjan. Jag vill ju att allt är i toppskick inför Transcontinental Race om en dryg månad. Conny fick bygga om framhjulet med en ny dynamo efter att den förra dött tyfondöden under Japanese Odyssey. Jag har säkert kört närmare 2000 mil med den förra dynamon så det kanske var dags för byte. Utöver det så har det bytts lager i bakhjulsnavet, nytt vevlager, ny kedja, ny kassett och ny 34-klinga.

IMG_9617

Utöver det så har jag lagt ner lite tid på cockpiten. Ny 3,2 mm tjock styrlinda från Lizard Skins är monterad. Har kört med den tidigare och gillar känslan skarpt. Den förra var inte direkt sliten men blev lite sönderskavd när jag krockade med gubben i Japan. Jag har även återanvänt lite delar från tempobågen från Profile Design och monterat dem längre fram på pinnarna för att kunna fästa min Garmin Etrex 30 på en bra plats. Jag vill gärna ha fram gps-erna lite längre fram för att kunna se dem även i tempoställning. Jag kör med Zipp alupinnar fast med fjädrande armstöd från Profile för att kunna få in händerna under armstöden. Min plan är att köra med två gps-er. Jag kommer använda min Garmin Edge 1000 med kartvy för navigering och Etrexen kommer användas med datafönster för allehanda info. Tänker att det blir skönt att slippa bläddra i den enheten jag använder och istället ha all info tillgänglig hela tiden. Edgen laddar jag via dynamon och jag kommer fästa kontakten på undersidan med Sugaru då den har en tendens att glappa. Etrexen kör jag på AA litium batterier och brukar kunna få ut 3 dagars cykling ur två batterier. Lyxade även till det med en ringklocka från Spur. Ringklocka är grymt underskattat och när man cyklar genom städer och på cykelbanor vill jag verkligen inte vara utan en bra ringklocka. Den här är både snygg och låter bättre än det mesta. Klistrade dit lite reflexer på ramen också, känns inte som att man kan synas för mycket på vägarna.

IMG_9611 IMG_9612 IMG_9613 IMG_9614 IMG_9615 IMG_9616

Planen är att köra genrep med cykeln nästa helg då La Lepre Stanca bjuder in till en 600 km brevet. Troligtvis kommer jag även testa lite nya sovprylar men det får jag återkomma till. Efter det återstår byte till nya däck och packning.

Annons

Jag har dessutom fått förmånen att testa lite kosttillskott i form av Essentiella aminosyror från Svenskt Kosttillskott.

IMG_9673

Min tanke är att köra med det här nu under sista månaden fram till TCR och sannolikt även under loppet. Jag tror att effekten blir större under själva loppet när jag går på energiminus och dessutom i huvudsak håller igång kroppen med skräpmat och godis. Utan att ha kollat så noga på innehållet i en Haribopåse så tror jag att det saknas en hel del nyttigheter. Det behövs bara en liten skopa pulver per dag så även om jag tar med för 13 dagar så blir det inte så mycket volym eller vikt. Jag har än så länge bara hunnit testa smaken på den som heter Juicy Apple och jag kommer inte ha några problem att dricka den om jag blandar lite svagare än vad förpackningen säger.

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.

4 kommentarer

  1. Mycket planering innan TCR, cykel är ju en sak men allt annat som måste till. Blir många timmar att planera sträckan förstår jag. Testa prova och förbättra är ju spännande och allt måste ju funka när det är dags. Lycka till på först 600km i Jönköping och inte minst TCR i juli.

    1. Jo Per det blir grymt mycket planering. Rutten blir man aldrig riktigt färdig med, finns ju alltid mer att fila på eller kontrollera. Sedan behöver man kanske inte överplanera allting utan lite äventyr kan ju få finnas kvar.
      Vad gäller prylar så går det ju även där att förbättra och förfina. Bland det viktigaste är nog ändå att man kör med prylar som man känner utan och innan och inte provar nya grejer under genomförandet.
      Tack så mycket. Ska bli kul med en långrunda nästa helg.

  2. Kollade på 600 km sträckan såg att det blir lite järnväg denna gången också Vegby och söder ut. Du behöver inte äta pizza i Falköping och få ont i magen.

    1. Nä ska bli skönt att slippa Falköping för en gångs skull. Matrutinen på 600 rundan brukar annars bli bensinmack i Falkenberg, Hamburgare utanför Värnamo och frukostbuffé i Växjö. Får väl se om det blir så även denna gång.

Lämna ett svar till Daniel Johansson Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.