TREK Boone Cykelsmedjan edition

10 Feb 2016

I samband med att jag bestämde mig för att köra The Transcontinental Race började jag självklart att fundera på vilken cykel och vilka prylar jag skulle behöva. Det hade säkerligen funkat att cykla de dryga 415 milen på någon av cyklarna i min källare men det skulle ju vara roligare med ett nytt projekt.

Jag tänkte att cykeln skulle klara av följande och ha dessa egenskaper:

  • Tillräckligt komfortabel för att klara av många timmar om dagen på cykeln.
  • Lätta växlar till bergen.
  • Bra bromsar för att klara alperna med lite extra packning.
  • Tillräckligt bra belysning för att cykla på natten.
  • Möjlighet att ladda gps och telefon med dynamo.
  • Plats för 28 mm däck.
  • Tempopinnar för att kunna avlasta händer, axlar och rygg.
  • MTB-pedaler för att kunna gå i skorna. Jag planerade att bara ha cykelskorna.
  • Packväskor för att få med det jag behövde under två veckor.
  • Gärna lätt men viktigare att den skulle hålla och tåla lite stryk.

Efter många besök hos cykelhandlare Conny på Cykelsmedjan i Eksjö kom vi fram till att vi skulle bygga ihop en maskin utifrån en cyclocrossram. TREK och Cykelsmedjan kunde göra en bra deal på en BOONE-ram i kolfiber så det blev utgångspunkten. Ramen har iso-speed och ganska högt styrrör så den är hyggligt komfortinriktad.

Bygget är påbörjat.
Bygget är påbörjat.

 

Vissa klistermärken betyder mer än andra.
Vissa klistermärken betyder mer än andra.

 

Jag ville gärna köra med elektroniska växlar, framförallt för att jag hade läst en del om att många ultracyklister fått problem med händerna och som följd av detta fått svårt att växla efter några dagars cyklande. Valet föll på Shimano Ultegra Di2 med hydrauliska skivbromsar vilket var ett önskemål. Jag valde kompaktvevparti (50/34) och 11-32 kassett för att få en riktigt lätt växel till bergen. Vi monterade även växelreglage i tempopinnarna så att jag skulle kunna ligga kvar och växla.

Elektroniken utgick från Supernova-prylar. Alla deltagare fick handla från dem med 40% rabatt så jag gick all-in. Navdynamo, fram- och baklyse samt usb-uttag på styrstammen i form av the plug löste mina bekymmer. I hastigheter över 12km/h fick jag ström i usb-porten och kunde ladda gps eller mobiltelefon.

Navdynamo från Supernova
Navdynamo från Supernova

 

The Plug under ett av de första testen. Vi vände på uttaget senare.
The Plug under ett av de första testen. Vi vände på uttaget senare.

 

Hjulen byggde Conny utifrån H Plus Son Archetype fälgar. Jag ville ha hållbara fälgar med 32 ekrar för att de skulle tåla dåliga vägar och i värsta fall hålla sig hyfsat raka även om någon eker gick av. Baknav blev Hope som håller bra kvalitet på sina prylar.

Nu var det mesta i kravspecen uppfyllt. Jag valde Continental GP 4000 4 season 28mm däck som är kevlarförstärkta. Inte jättelätta däck men jag ville att de skulle hålla hela vägen och ha bra punkteringsskydd. Shimano XT pedaler och, styre och tempopinnar från Zipp i aluminium och en Cobb Randee att vila rumpan på.

Packväskor för att få plats med sovutrustning, kläder, energi, hygienartiklar, reservdelar m.m. köpte jag från brittiska Apidura.

IMG_2620
Färdig cykel & dags för äventyr.

 

Jag bjuder även på en liten dogmafilm av varierande kvalitet för er som vill se mer.

På återseende.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.