En blogg om långa cykelturer, cyklar och äventyr

Daniel
Johansson

Nytt från Rapha

23 Mar

För ett par dagar sedan damp det ner lite nytt från Rapha i brevlådan som skall bli grymt spännande att testa. Dels var det den uppdaterade versionen av deras Brevet Bibs och dels Brevet Insulated Jacket.

IMG_8696

Jag gillar verkligen Raphas brevet serie. En hel kollektion med fokus på att cykla långt passar mig alldeles utmärkt. Plaggen är innovativa med tilltänkta materialval och är tänkta att användas flera dagar i rad.

Brevet Bib Short II är uppföljaren till Brevet Bibs som är den bästa långfärdsbyxan jag provat hittills. 2016 körde jag både Transatlantic Way Race, Japanese Odyssey och många långa träningsturer i mina. Det skall verkligen bli spännande att se om uppdateringarna har gjort en redan utmärkt byxa ännu bättre.

Brevet Insulated Jacket är jackvarianten av Brevet Insulated Gillet som jag köpte när den lanserades. Jag gillar västen skarpt och har använt den många timmar. Lätt, isolerad, snabbtorkande och lätt att packa ner i ryggfickan eller i en väska gör att den ofta får följa med ut när det väntas lite kyligare väder. Så här innan jag testat så känns jackan kanske lite mindre användbar än västen men jag ska testa den ordentligt innan jag säger för mycket.

Nu ska jag bara köra in plaggen ordentligt innan det dyker upp en mer utförlig recension. Tror jag får börja med en tur i morgon.

Har ni av någon outgrundlig anledning missat Indy Pacific Wheel Race, en 550 mil lång cykeltävling tvärs över Australien med fantastisk bevakning och en riktigt rafflande tätstrid så har ni ytterligare en vecka på er att följa racet. Ledaren Kristof Allegert är ungefär halvvägs i detta nu (torsdag kväll.)

För ett par dagar sedan damp det ner lite nytt från Rapha i brevlådan som skall bli grymt spännande att testa. Dels var det den uppdaterade versionen av deras Brevet Bibs och dels Brevet Insulated Jacket.

IMG_8696

Jag gillar verkligen Raphas brevet serie. En hel kollektion med fokus på att cykla långt passar mig alldeles utmärkt. Plaggen är innovativa med tilltänkta materialval och är tänkta att användas flera dagar i rad.

Brevet Bib Short II är uppföljaren till Brevet Bibs som är den bästa långfärdsbyxan jag provat hittills. 2016 körde jag både Transatlantic Way Race, Japanese Odyssey och många långa träningsturer i mina. Det skall verkligen bli spännande att se om uppdateringarna har gjort en redan utmärkt byxa ännu bättre.

Brevet Insulated Jacket är jackvarianten av Brevet Insulated Gillet som jag köpte när den lanserades. Jag gillar västen skarpt och har använt den många timmar. Lätt, isolerad, snabbtorkande och lätt att packa ner i ryggfickan eller i en väska gör att den ofta får följa med ut när det väntas lite kyligare väder. Så här innan jag testat så känns jackan kanske lite mindre användbar än västen men jag ska testa den ordentligt innan jag säger för mycket.

Nu ska jag bara köra in plaggen ordentligt innan det dyker upp en mer utförlig recension. Tror jag får börja med en tur i morgon.

Har ni av någon outgrundlig anledning missat Indy Pacific Wheel Race, en 550 mil lång cykeltävling tvärs över Australien med fantastisk bevakning och en riktigt rafflande tätstrid så har ni ytterligare en vecka på er att följa racet. Ledaren Kristof Allegert är ungefär halvvägs i detta nu (torsdag kväll.)

New Bike Day

12 Mar

Idag var det äntligen dags att hämta min nya cykel hos thebikeandthebuilder i Jönköping. Cykeln har varit färdig i någon vecka men det har inte riktigt passat att åka och hämta den. Idag skulle jag ändå in till Jönköping för att hålla ett föredrag för team Rynkeby Jönköping om långdistanscykling och mina erfarenheter. De var nog mellan 30 och 40 som träffats för att jobba vidare med sitt projekt att cykla de 150 milen till Paris i sommar. Det var en riktigt rolig dryg timme med massor av bra frågor och diskussioner. Hoppas att det gav dem något och att det går bra för dem med förberedelserna och genomförandet.

När jag var klar med föreläsningen kom Mattias med cykeln och vi begrundade och beundrade den lite innan jag lastade och åkte hem. Väl hemma var jag ju självklart tvungen att rulla en liten runda trots mängder av grus och snösmältning. Det lilla jag cyklade lovar gott och jag är helt övertygad om att vi kommer ha mycket trevligt ihop, jag och Bob.

IMG_8641 IMG_8643 IMG_8644 IMG_8645 IMG_8647 IMG_8649 IMG_8650 IMG_8653 IMG_8656 IMG_8657

Cykeln är byggd på en Bob Jackson World Tour ram. Den ramen ger plats för lite bredare däck, skärmar, fäste för pakethållare, tre flaskställ m.m.

Hjulen är handbyggda av Öster Cykel. H Plus Son Archetype fälgar, Son dynamonav fram och ett Ambrosionav bak. Belysningen är Son både fram och bak. Växlarna är klassiska sjudelade Shimano 600 med växelreglage på ramen. Styre från Nitto, styrstam och pakethållare från Velo Orange, skärmar från japanska Honjo, sadel och styrlinda i läder från Brooks, Panaracer Pacela 32mm däck, bromsar blev Paul Components Touring med handtag från Dia Compe och styrväskan kommer från franska Gilles Berthoud. Utan väska och pump men i övrigt komplett väger den in på 11,9kg.

Jag tycker att den blev som jag hoppades och delarna passar riktigt snyggt till ramen och färgvalen. Nu ska bara snön smälta på höglandet så att vi kan ta en riktig runda, jag och Bob.

 

Idag var det äntligen dags att hämta min nya cykel hos thebikeandthebuilder i Jönköping. Cykeln har varit färdig i någon vecka men det har inte riktigt passat att åka och hämta den. Idag skulle jag ändå in till Jönköping för att hålla ett föredrag för team Rynkeby Jönköping om långdistanscykling och mina erfarenheter. De var nog mellan 30 och 40 som träffats för att jobba vidare med sitt projekt att cykla de 150 milen till Paris i sommar. Det var en riktigt rolig dryg timme med massor av bra frågor och diskussioner. Hoppas att det gav dem något och att det går bra för dem med förberedelserna och genomförandet.

När jag var klar med föreläsningen kom Mattias med cykeln och vi begrundade och beundrade den lite innan jag lastade och åkte hem. Väl hemma var jag ju självklart tvungen att rulla en liten runda trots mängder av grus och snösmältning. Det lilla jag cyklade lovar gott och jag är helt övertygad om att vi kommer ha mycket trevligt ihop, jag och Bob.

IMG_8641 IMG_8643 IMG_8644 IMG_8645 IMG_8647 IMG_8649 IMG_8650 IMG_8653 IMG_8656 IMG_8657

Cykeln är byggd på en Bob Jackson World Tour ram. Den ramen ger plats för lite bredare däck, skärmar, fäste för pakethållare, tre flaskställ m.m.

Hjulen är handbyggda av Öster Cykel. H Plus Son Archetype fälgar, Son dynamonav fram och ett Ambrosionav bak. Belysningen är Son både fram och bak. Växlarna är klassiska sjudelade Shimano 600 med växelreglage på ramen. Styre från Nitto, styrstam och pakethållare från Velo Orange, skärmar från japanska Honjo, sadel och styrlinda i läder från Brooks, Panaracer Pacela 32mm däck, bromsar blev Paul Components Touring med handtag från Dia Compe och styrväskan kommer från franska Gilles Berthoud. Utan väska och pump men i övrigt komplett väger den in på 11,9kg.

Jag tycker att den blev som jag hoppades och delarna passar riktigt snyggt till ramen och färgvalen. Nu ska bara snön smälta på höglandet så att vi kan ta en riktig runda, jag och Bob.

 

Poddistans

10 Mar

Idag var det distans på schemat. Blöta vägbanor efter de senaste dagarnas snöfall och plusgrader samt en fint regn för att göra det lite extra mysigt under de dryga tre timmarnas trampande.

IMG_8635 IMG_8636

Jag skrev ju tidigare att jag skulle återkomma om mina favoritpodcasts och idag lyssnade jag på två av dem. Jag har dock några fler och framförallt på distanspass eller på långa turer/tävlingar gillar jag verkligen att lyssna på intervjuer med inspirerande/intressanta människor, faktapoddar eller helt enkelt bara något som får mig att skratta en stund. Här kommer några av mina absoluta favoriter:

Husky: Otroligt välgjord med inspirerande människor. Intervjuer eller berättelser om spännande saker. Friluftsliv, äventyr, tävlingar och utmaningar är väl de vanligaste ämnena. Idag klämde jag avsnittet om Sarah Grey och Marathon des Sables vilket var intressant. Mina favoritavsnitt är annars de om Fredrika Ek och om Jonas Wahlström.

Cykelradion: Ett mysigt radioprogram om cykling med Tomas Jennebo och Anders Adamsson. Det här känns mer som ett traditionellt radioprogram då de även kör musik vilket är lite ovanligt. Allt från pendling till proffsklungan. Fantastiskt kul att de följer Fredrika Ek på hennes cykeltur runt jorden. I den här podden gjorde jag även min premiär då jag blev intervjuad av Jennebo på Sweden Bike Expo 2015. Klickar ni på länken så kommer ni till just det avsnittet.

Värvet: Fantastiska intervjuer, vanligtvis på runt en timme med kändisar och berömda personer. Makalöst vad mycket man får veta om en person på en timme när man inte avbryts av reklam, musik eller annat som stjäl fokus. Jag lyssnade på mängder av intervjuer när jag trampade runt Irland i somras och idag lyssnade jag på Hanna Hellquist och Mona Sahlin.

Over The Top Cycling: Nischat program med olika teman. Nutrition, träningslära, cyclocross och ultracykling är de avsnitt jag brukar lyssna på. Många avsnitt om RAAM, PBP och andra spännande lopp men det finns fler ämnen för den som har andra fetischer.

My Dad Wrote A Porno: När jag behöver muntras upp och skratta lite brukar jag klippa ett avsnitt av den här. Precis som titeln antyder så går den ut på att en brittisk kille och två av hans kompisar läser och dissekerar pappans pornografiska novell. Bitvis riktigt underhållande och den var åtminstone tidigare väldigt populär. Länken går till vad svt skriver om den och där kan ni få lite mer info innan ni letar upp den.

Vad har ni för favoriter?

 

Idag var det distans på schemat. Blöta vägbanor efter de senaste dagarnas snöfall och plusgrader samt en fint regn för att göra det lite extra mysigt under de dryga tre timmarnas trampande.

IMG_8635 IMG_8636

Jag skrev ju tidigare att jag skulle återkomma om mina favoritpodcasts och idag lyssnade jag på två av dem. Jag har dock några fler och framförallt på distanspass eller på långa turer/tävlingar gillar jag verkligen att lyssna på intervjuer med inspirerande/intressanta människor, faktapoddar eller helt enkelt bara något som får mig att skratta en stund. Här kommer några av mina absoluta favoriter:

Husky: Otroligt välgjord med inspirerande människor. Intervjuer eller berättelser om spännande saker. Friluftsliv, äventyr, tävlingar och utmaningar är väl de vanligaste ämnena. Idag klämde jag avsnittet om Sarah Grey och Marathon des Sables vilket var intressant. Mina favoritavsnitt är annars de om Fredrika Ek och om Jonas Wahlström.

Cykelradion: Ett mysigt radioprogram om cykling med Tomas Jennebo och Anders Adamsson. Det här känns mer som ett traditionellt radioprogram då de även kör musik vilket är lite ovanligt. Allt från pendling till proffsklungan. Fantastiskt kul att de följer Fredrika Ek på hennes cykeltur runt jorden. I den här podden gjorde jag även min premiär då jag blev intervjuad av Jennebo på Sweden Bike Expo 2015. Klickar ni på länken så kommer ni till just det avsnittet.

Värvet: Fantastiska intervjuer, vanligtvis på runt en timme med kändisar och berömda personer. Makalöst vad mycket man får veta om en person på en timme när man inte avbryts av reklam, musik eller annat som stjäl fokus. Jag lyssnade på mängder av intervjuer när jag trampade runt Irland i somras och idag lyssnade jag på Hanna Hellquist och Mona Sahlin.

Over The Top Cycling: Nischat program med olika teman. Nutrition, träningslära, cyclocross och ultracykling är de avsnitt jag brukar lyssna på. Många avsnitt om RAAM, PBP och andra spännande lopp men det finns fler ämnen för den som har andra fetischer.

My Dad Wrote A Porno: När jag behöver muntras upp och skratta lite brukar jag klippa ett avsnitt av den här. Precis som titeln antyder så går den ut på att en brittisk kille och två av hans kompisar läser och dissekerar pappans pornografiska novell. Bitvis riktigt underhållande och den var åtminstone tidigare väldigt populär. Länken går till vad svt skriver om den och där kan ni få lite mer info innan ni letar upp den.

Vad har ni för favoriter?

 

Årets första brevet.

4 Mar

Igår var det så äntligen dags. Årets första 200km brevet med start i Jönköping. Väderleksprognosen visade midsommarväder så jag packade ned regnjacka, extra mössa, Raphas utmärkta insulated gillet och Biltemas tåvärmare. Det blev tyvärr några avhopp de sista dagarna och vi blev bara tre som samlades på Circle K för en kaffe innan starten klockan 8. Jag, Marcus och Bama rullade iväg på blöta vägbanor men åtminstone inledningsvis utan nederbörd.

IMG_8596 IMG_8599

Bama hade bakat och hade med sig både banankaka och stekt gröt. Han var stark som en oxe hela rundan så vill ni ha recept på godsakerna hittar ni det på hans blogg. Vi fick både regn, snö, snöblandat regn, en liten hagelskur, ganska mycket vind och bitvis lite sol så prognosen stämde alldeles utmärkt. Jag behövde dock aldrig dra på mig regnjackan så det kunde varit avsevärt mycket sämre såhär i början av Mars. Vi körde snabba stämplingar i både Eksjö och Österbymo innan vi vände upp mot vinden över Tranås och mot Ödeshög.

IMG_8600 IMG_8604 IMG_8605

Efter Tranås gick det segt och jag började verkligen längta efter burgaren på 56:ans. Vi möttes dock av en låst dörr och ett stängt hak så med sänkta huvuden rullade vi bort mot torget och tog pausen och näst sista stämplingen där istället. Tyvärr blir det nog inget 56:ans nästa runda heller då det enligt deras Facebook framgår att de valt att stänga.

IMG_8606

Efter kaffe, macka och bulle så vände vi söderut och trampade de avslutande 6 milen tillbaka till Jönköping. Himlen sprack upp, vägbanan torkade till och vi hade riktigt fint väder några mil innan det började regna igen.

IMG_8608 IMG_8613 IMG_8619

Rullade in på Circle K Österängen strax efter  klockan 18.00,  10 timmar och 21 mil med dubbdäck sliter allt en del och efter fredagstacos och en ipa var jag ganska mosig.

Nästa brevet hoppas jag går att köra utan dubbdäck och kanske på min nya Bob.

Igår var det så äntligen dags. Årets första 200km brevet med start i Jönköping. Väderleksprognosen visade midsommarväder så jag packade ned regnjacka, extra mössa, Raphas utmärkta insulated gillet och Biltemas tåvärmare. Det blev tyvärr några avhopp de sista dagarna och vi blev bara tre som samlades på Circle K för en kaffe innan starten klockan 8. Jag, Marcus och Bama rullade iväg på blöta vägbanor men åtminstone inledningsvis utan nederbörd.

IMG_8596 IMG_8599

Bama hade bakat och hade med sig både banankaka och stekt gröt. Han var stark som en oxe hela rundan så vill ni ha recept på godsakerna hittar ni det på hans blogg. Vi fick både regn, snö, snöblandat regn, en liten hagelskur, ganska mycket vind och bitvis lite sol så prognosen stämde alldeles utmärkt. Jag behövde dock aldrig dra på mig regnjackan så det kunde varit avsevärt mycket sämre såhär i början av Mars. Vi körde snabba stämplingar i både Eksjö och Österbymo innan vi vände upp mot vinden över Tranås och mot Ödeshög.

IMG_8600 IMG_8604 IMG_8605

Efter Tranås gick det segt och jag började verkligen längta efter burgaren på 56:ans. Vi möttes dock av en låst dörr och ett stängt hak så med sänkta huvuden rullade vi bort mot torget och tog pausen och näst sista stämplingen där istället. Tyvärr blir det nog inget 56:ans nästa runda heller då det enligt deras Facebook framgår att de valt att stänga.

IMG_8606

Efter kaffe, macka och bulle så vände vi söderut och trampade de avslutande 6 milen tillbaka till Jönköping. Himlen sprack upp, vägbanan torkade till och vi hade riktigt fint väder några mil innan det började regna igen.

IMG_8608 IMG_8613 IMG_8619

Rullade in på Circle K Österängen strax efter  klockan 18.00,  10 timmar och 21 mil med dubbdäck sliter allt en del och efter fredagstacos och en ipa var jag ganska mosig.

Nästa brevet hoppas jag går att köra utan dubbdäck och kanske på min nya Bob.

Häng med på en 20-milare på fredag

1 Mar

På fredag är det äntligen dags att trampa igång randoåret 2017. Några klubbar har ju redan startat men för min och La Lepre Stancas del blir första breveten nu på fredag. Det ska bli kul att cykla långt igen efter ganska mycket intervaller i källaren. Jag ser fram emot snacket, gula stämpelkort, dubbdäcksljudet, kaffe på Gulf i Eksjö, lite snö, lite sol, Österbymo, hamburgare på 56:an i Ödeshög, Gränna, Vättern och en avslutande randokorv på Circle K i Österängen. Det är inte för sent att anmäla sig utan ända till torsdag ska det funka. Läs mer om hur, här. Hoppas vi blir ett bra gäng som tar tillfället i akt.

IMG_4207

Cykelpendlade idag. Nysnö och bitvis riktigt halt på morgonen och blött och regnigt på väg hem. Precis som man kan förvänta sig så här i början av mars. Trots vädret så var det ändå skönt att komma ut och trampa, som vanligt så är det ju oftast det bara man kommer ut utanför dörren.

IMG_8589 IMG_8590

Imorgon blir det att förbereda inför fredagens cykling. Cykeln ska kollas över, lampor kontrolleras, kläder läggas fram och GPS-en ska laddas med batterier och en liten GPX-fil. Så mycket mer behöver egentligen inte göras. Packar ner nån form av energi också så jag klarar mig till Eksjö sedan får det räcka.

På fredag är det äntligen dags att trampa igång randoåret 2017. Några klubbar har ju redan startat men för min och La Lepre Stancas del blir första breveten nu på fredag. Det ska bli kul att cykla långt igen efter ganska mycket intervaller i källaren. Jag ser fram emot snacket, gula stämpelkort, dubbdäcksljudet, kaffe på Gulf i Eksjö, lite snö, lite sol, Österbymo, hamburgare på 56:an i Ödeshög, Gränna, Vättern och en avslutande randokorv på Circle K i Österängen. Det är inte för sent att anmäla sig utan ända till torsdag ska det funka. Läs mer om hur, här. Hoppas vi blir ett bra gäng som tar tillfället i akt.

IMG_4207

Cykelpendlade idag. Nysnö och bitvis riktigt halt på morgonen och blött och regnigt på väg hem. Precis som man kan förvänta sig så här i början av mars. Trots vädret så var det ändå skönt att komma ut och trampa, som vanligt så är det ju oftast det bara man kommer ut utanför dörren.

IMG_8589 IMG_8590

Imorgon blir det att förbereda inför fredagens cykling. Cykeln ska kollas över, lampor kontrolleras, kläder läggas fram och GPS-en ska laddas med batterier och en liten GPX-fil. Så mycket mer behöver egentligen inte göras. Packar ner nån form av energi också så jag klarar mig till Eksjö sedan får det räcka.

Riktigt bra cykeldag

24 Feb

Igår blev det en heldag med cykel. Körde distans på förmiddagen och fick ihop nästan 9 mil med dubbdäcken. Grusvägarna hann faktiskt mjukna lite på slutet och det sög ordentligt efter lunch. Strålande väder, lunchstopp i Eksjö efter 6 mil och en riktigt bra start på dagen. Skönt att köra lugnt ute som kontrast till den senaste tidens hårda umgänge med Monarken.

IMG_8564 IMG_8566 IMG_8567 IMG_8570

Tvättade cykeln, samordnade lite inför påskturen och drog sedan till årsmöte i Jönköping med La Lepre Stanca. Klämde in ett besök i verkstaden hos thebikeandthebuilder för att spana in min nästa cykel. Bob är i princip klar och Matthias väntar bara på någon enstaka kabelsko för att göra klart belysningen. Jag provkörde lite i korridoren och det känns helt klart lovande.

IMG_8578
Foto: thebikeandthebuilder

Efter det var det årsmöte med utdelning av randomedaljer, cykelsnack, pizza och avslutningsvis berättade jag och visade lite bilder från framförallt Irland och Japan. Det var roligt och det var många som ställde frågor och verkade intresserade. Kul när det känns som att man får kontakt med publiken och kul att ge tillbaka lite till en riktigt trevlig förening.

IMG_8579
Foto: Anna Jansson

Igår blev det en heldag med cykel. Körde distans på förmiddagen och fick ihop nästan 9 mil med dubbdäcken. Grusvägarna hann faktiskt mjukna lite på slutet och det sög ordentligt efter lunch. Strålande väder, lunchstopp i Eksjö efter 6 mil och en riktigt bra start på dagen. Skönt att köra lugnt ute som kontrast till den senaste tidens hårda umgänge med Monarken.

IMG_8564 IMG_8566 IMG_8567 IMG_8570

Tvättade cykeln, samordnade lite inför påskturen och drog sedan till årsmöte i Jönköping med La Lepre Stanca. Klämde in ett besök i verkstaden hos thebikeandthebuilder för att spana in min nästa cykel. Bob är i princip klar och Matthias väntar bara på någon enstaka kabelsko för att göra klart belysningen. Jag provkörde lite i korridoren och det känns helt klart lovande.

IMG_8578
Foto: thebikeandthebuilder

Efter det var det årsmöte med utdelning av randomedaljer, cykelsnack, pizza och avslutningsvis berättade jag och visade lite bilder från framförallt Irland och Japan. Det var roligt och det var många som ställde frågor och verkade intresserade. Kul när det känns som att man får kontakt med publiken och kul att ge tillbaka lite till en riktigt trevlig förening.

IMG_8579
Foto: Anna Jansson

Snabbdistans och ljudböcker

18 Feb

Drog av en runda på knappa 6 mil nu i eftermiddags. Det var länge sedan det kändes så här bra i benen och jag lyckades med mina mått mätt hålla ganska bra tryck hela rundan. Bitvis tyckte jag det rullade på riktigt lätt trots dubbdäcken, kan det ha att göra med de nio dagarnas Sufferfestande kanske. Hur som helst så kommer jag försöka köra lite fler hårda pass på Monarken den närmaste tiden och inte vara lika fokuserad på att samla mil i benen.

IMG_8550 IMG_8552

När jag kör distans ensam så kör jag nästan alltid med hörlurar. Oftast lyssnar jag på podcasts eller ljudbok och då och då bryter jag av med lite musik. Jag brukar tänka att på landsvägen så kan man ju inte göra så mycket mer som cyklist än att försöka hålla sig intill kanten och undvika att vingla för mycket. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle höra så värst stor skillnad på en bil som kör om med 1,5 meter till godo än en som kör om med väldigt lite marginal heller. Nu tänkte jag tipsa om den senaste boken jag lyssnade på och även om den jag påbörjade idag som känns lovande. Jag kör Storytel så för er som har den tjänsten så är det bara att leta upp böckerna.

Jag avslutade precis Cycling the Earth av Sean Conway. Den handlar om The World Cycle Race och Seans försök att slå världsrekordet i att cykla de 29000 km som krävs runt jorden. Tävlingen går inte riktigt som tänkt men man får ta del av ett fantastiskt äventyr och Seans upplevelser. Väl investerad tid om man gillar cykling och äventyr.

IMG_8554

Idag påbörjade jag Shut up Legs, en bok som avslöjas av titeln handlar om Jens Voigt. Boken börjar lovande och man får lyssna på en tysk som läser på engelska och berättar om Jens uppväxt i Östtyskland, hur han som 10-åring fick sin första racercykel av märket Diamant av den lokala cykelklubben bara han skrev på att han skulle börja träna och tävla för dem och hur hans proffskarriär så sakteliga tog fart. Så här långt är boken intressant och sämre motivation än att lyssna på en riktig hårdings biografi kan man ju tänka sig.

IMG_8555

Jag hittade flera böcker om framförallt brittiska cyklister och tänker väl spara på några till TCR i sommar.

Jag ska även försöka köra ett litet inlägg om mina favoritpodcasts så småningom, om jag kommer ihåg.

Drog av en runda på knappa 6 mil nu i eftermiddags. Det var länge sedan det kändes så här bra i benen och jag lyckades med mina mått mätt hålla ganska bra tryck hela rundan. Bitvis tyckte jag det rullade på riktigt lätt trots dubbdäcken, kan det ha att göra med de nio dagarnas Sufferfestande kanske. Hur som helst så kommer jag försöka köra lite fler hårda pass på Monarken den närmaste tiden och inte vara lika fokuserad på att samla mil i benen.

IMG_8550 IMG_8552

När jag kör distans ensam så kör jag nästan alltid med hörlurar. Oftast lyssnar jag på podcasts eller ljudbok och då och då bryter jag av med lite musik. Jag brukar tänka att på landsvägen så kan man ju inte göra så mycket mer som cyklist än att försöka hålla sig intill kanten och undvika att vingla för mycket. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle höra så värst stor skillnad på en bil som kör om med 1,5 meter till godo än en som kör om med väldigt lite marginal heller. Nu tänkte jag tipsa om den senaste boken jag lyssnade på och även om den jag påbörjade idag som känns lovande. Jag kör Storytel så för er som har den tjänsten så är det bara att leta upp böckerna.

Jag avslutade precis Cycling the Earth av Sean Conway. Den handlar om The World Cycle Race och Seans försök att slå världsrekordet i att cykla de 29000 km som krävs runt jorden. Tävlingen går inte riktigt som tänkt men man får ta del av ett fantastiskt äventyr och Seans upplevelser. Väl investerad tid om man gillar cykling och äventyr.

IMG_8554

Idag påbörjade jag Shut up Legs, en bok som avslöjas av titeln handlar om Jens Voigt. Boken börjar lovande och man får lyssna på en tysk som läser på engelska och berättar om Jens uppväxt i Östtyskland, hur han som 10-åring fick sin första racercykel av märket Diamant av den lokala cykelklubben bara han skrev på att han skulle börja träna och tävla för dem och hur hans proffskarriär så sakteliga tog fart. Så här långt är boken intressant och sämre motivation än att lyssna på en riktig hårdings biografi kan man ju tänka sig.

IMG_8555

Jag hittade flera böcker om framförallt brittiska cyklister och tänker väl spara på några till TCR i sommar.

Jag ska även försöka köra ett litet inlägg om mina favoritpodcasts så småningom, om jag kommer ihåg.

Äventyr i April?

14 Feb

Sportlovsledig med familjen och vilket otroligt väder vi har. Nästan för bra med 7 grader varmt och strålande sol redan i vecka 7. Varmt, blött och skitigt blev det i alla fall på dagens solskenstur med crossen.

IMG_8536

Körde aktiv vila och slalom med barnen igår efter att jag avslutat Tour of Sufferlandria i söndags kväll. Det blev helt enligt plan 9 dagar i rad med pass i källaren på Monarken, de flesta av dem med rejält hårda intervaller. De två sista etapperna var dessutom 130 respektive 150 minuter långa. Inte utan att jag var lite sliten i benen efter detta. Man kan ha mycket synpunkter på Sufferfest och de ibland lite tramsiga kommentarerna i filmerna men jag försöker skratta åt det och göra mitt bästa för att bli motiverad. Jag tycker oftast att det fungerar och har lättare för att köra hårt med Sufferfest än utan.

IMG_8531

Med solen kommer lusten att dra ut på en längre tur med packväskorna packade. Jag är sugen på en cykeltur i inte allt för högt tempo, där det finns tid för både kaffe, glass och tillräckligt med sömn. Jag tänker mig mellan 150 och 200 km per dag och nånstans mellan 8 och 10 dagar. Jag har möjlighet att vara ledig de två sista veckorna i april så det borde ju gå att klämma in en runda på ungefär 1500km. En fundering är att cykla med Östersjön på höger sida. Starta med färjan från Karlskrona och sedan följa kusten genom Polen, Tyskland, Danmark och slutligen Sverige tillbaka till Karlskrona. Borde kunna bli en fin tur. Tanken är att sova ute huvuddelen av tiden och lyxa till det med några nätter inomhus. Tänker mig att köra med min TREK 920 så grusväg och lite sämre underlag ska inte vara något stort problem.

IMG_8540

IMG_4651

Andra idéen är att köpa en billig flygbiljett och cykla hem längs med nån intressant rutt. Vi får se lite vad det blir av det.

Någon som har något bra förslag på tur eller kanske rent av någon som vill följa med på äventyr??

Sportlovsledig med familjen och vilket otroligt väder vi har. Nästan för bra med 7 grader varmt och strålande sol redan i vecka 7. Varmt, blött och skitigt blev det i alla fall på dagens solskenstur med crossen.

IMG_8536

Körde aktiv vila och slalom med barnen igår efter att jag avslutat Tour of Sufferlandria i söndags kväll. Det blev helt enligt plan 9 dagar i rad med pass i källaren på Monarken, de flesta av dem med rejält hårda intervaller. De två sista etapperna var dessutom 130 respektive 150 minuter långa. Inte utan att jag var lite sliten i benen efter detta. Man kan ha mycket synpunkter på Sufferfest och de ibland lite tramsiga kommentarerna i filmerna men jag försöker skratta åt det och göra mitt bästa för att bli motiverad. Jag tycker oftast att det fungerar och har lättare för att köra hårt med Sufferfest än utan.

IMG_8531

Med solen kommer lusten att dra ut på en längre tur med packväskorna packade. Jag är sugen på en cykeltur i inte allt för högt tempo, där det finns tid för både kaffe, glass och tillräckligt med sömn. Jag tänker mig mellan 150 och 200 km per dag och nånstans mellan 8 och 10 dagar. Jag har möjlighet att vara ledig de två sista veckorna i april så det borde ju gå att klämma in en runda på ungefär 1500km. En fundering är att cykla med Östersjön på höger sida. Starta med färjan från Karlskrona och sedan följa kusten genom Polen, Tyskland, Danmark och slutligen Sverige tillbaka till Karlskrona. Borde kunna bli en fin tur. Tanken är att sova ute huvuddelen av tiden och lyxa till det med några nätter inomhus. Tänker mig att köra med min TREK 920 så grusväg och lite sämre underlag ska inte vara något stort problem.

IMG_8540

IMG_4651

Andra idéen är att köpa en billig flygbiljett och cykla hem längs med nån intressant rutt. Vi får se lite vad det blir av det.

Någon som har något bra förslag på tur eller kanske rent av någon som vill följa med på äventyr??

Cykelbygget är igång.

9 Feb

Nu har bygget av randohojen dragit igång. Jag lastade bilen full med delar i tisdags och åkte till Jönköping och Matthias verkstad. Matthias har hjälpt till med hela projektet och varit till stor hjälp vid val av delar och som smakråd. Han har byggt flera Bob Jacksoncyklar tidigare och är en riktigt duktig mekaniker. Marcus kom förbi och medan Matthias rostskyddade insidan av rören med Dinitrol så käkade Marcus och jag semlor och snackade cykel. Högklassigt gubbdagis om jag får säga det själv.

IMG_8512

Sedan dess har det hänt lite till på bygget och Matthias har skickat lite bilder från hur cykeln växer fram.

IMG_8518 IMG_8520 IMG_8521 IMG_8522 IMG_8523

Skulle ni vara intresserade av ett custombygge men behöver lite hjälp så hittar ni Matthias hemsida med fler bilder här annars så finns The Bike and the Builder både på instagram och Facebook.

I övrigt så krigar jag på för fullt på Monarken och nu återstår bara 3 etapper av Tour of Sufferlandria. Inte utan att det börjar kännas i benen efter 6 dagar i rad med mycket tid på eller över tröskel.

Nu har bygget av randohojen dragit igång. Jag lastade bilen full med delar i tisdags och åkte till Jönköping och Matthias verkstad. Matthias har hjälpt till med hela projektet och varit till stor hjälp vid val av delar och som smakråd. Han har byggt flera Bob Jacksoncyklar tidigare och är en riktigt duktig mekaniker. Marcus kom förbi och medan Matthias rostskyddade insidan av rören med Dinitrol så käkade Marcus och jag semlor och snackade cykel. Högklassigt gubbdagis om jag får säga det själv.

IMG_8512

Sedan dess har det hänt lite till på bygget och Matthias har skickat lite bilder från hur cykeln växer fram.

IMG_8518 IMG_8520 IMG_8521 IMG_8522 IMG_8523

Skulle ni vara intresserade av ett custombygge men behöver lite hjälp så hittar ni Matthias hemsida med fler bilder här annars så finns The Bike and the Builder både på instagram och Facebook.

I övrigt så krigar jag på för fullt på Monarken och nu återstår bara 3 etapper av Tour of Sufferlandria. Inte utan att det börjar kännas i benen efter 6 dagar i rad med mycket tid på eller över tröskel.

Vad lättlurad jag är

6 Feb

Fantastiskt vad enkelt det är att luras till att ta i lite extra. Väldigt många dras med i klassikerloppen, lidingöloppet, hinderbanelopp eller andra överpopulära tillställningar. I dag landade ett litet tygmärke från Rapha i brevlådan. Ett synnerligen tydligt exempel på hur lättlurad eller om man så vill lättmotiverad jag är. Minst 500km cykling från julafton till nyårsafton. 8 dagar som man får disponera hur man vill för att registrera minst 50 mils cykling. Sprider man ut det så blir det lite drygt 6 mil om dagen. En inte helt enkel uppgift om det är snö, is, kyla, julfirande m.m. som skall hanteras. Kör man 500 km får man ett litet tygmärke som bevis och nu fick jag mitt tredje. Det börjar bli en ganska fin tradition som alldeles säkert skulle bli svårare att hålla liv i om det inte vore för just Rapha Festive 500.

FullSizeRender

Idag rev jag av tredje etappen av Tour of Sufferlandria. Nästa exempel på hur enkelt det kan vara att skaffa sig lite extra motivation. 9 dagar i rad med hårda pass på monarken. Tredje etappen var the Omnium. 50 minuter med bancykling och rejält jobbigt. Inte nog med att jag motiverats att köra pass inomhus 9 dagar i rad, filmerna lyckas dessutom motivera mig att ta i lite extra hårt. Det här måste vara bra för formen och jag tror verkligen att jag behöver de här passen som komplement till all distansträning.

587308730

IMG_8509

I morgon blir det en ny omgång med monarken och dessutom är planen att påbörja bygget av min Bob Jackson.

Fantastiskt vad enkelt det är att luras till att ta i lite extra. Väldigt många dras med i klassikerloppen, lidingöloppet, hinderbanelopp eller andra överpopulära tillställningar. I dag landade ett litet tygmärke från Rapha i brevlådan. Ett synnerligen tydligt exempel på hur lättlurad eller om man så vill lättmotiverad jag är. Minst 500km cykling från julafton till nyårsafton. 8 dagar som man får disponera hur man vill för att registrera minst 50 mils cykling. Sprider man ut det så blir det lite drygt 6 mil om dagen. En inte helt enkel uppgift om det är snö, is, kyla, julfirande m.m. som skall hanteras. Kör man 500 km får man ett litet tygmärke som bevis och nu fick jag mitt tredje. Det börjar bli en ganska fin tradition som alldeles säkert skulle bli svårare att hålla liv i om det inte vore för just Rapha Festive 500.

FullSizeRender

Idag rev jag av tredje etappen av Tour of Sufferlandria. Nästa exempel på hur enkelt det kan vara att skaffa sig lite extra motivation. 9 dagar i rad med hårda pass på monarken. Tredje etappen var the Omnium. 50 minuter med bancykling och rejält jobbigt. Inte nog med att jag motiverats att köra pass inomhus 9 dagar i rad, filmerna lyckas dessutom motivera mig att ta i lite extra hårt. Det här måste vara bra för formen och jag tror verkligen att jag behöver de här passen som komplement till all distansträning.

587308730

IMG_8509

I morgon blir det en ny omgång med monarken och dessutom är planen att påbörja bygget av min Bob Jackson.