En blogg om långa cykelturer, cyklar och äventyr

Daniel
Johansson

Lite info till er som vill följa Transcontinental Race

25 Jul

Bara dagar kvar nu till äventyret startar på fredag 2200 i Geraardsbergen. Några cyklister har redan anlänt till Belgien och jag åker dit imorgon. Cykeln är packad i kartong och nu hoppas jag bara på att det blir en smidig resa där jag utan problem får med cykelkartongen på tåget och sedan att bagagehanterarna tar det någorlunda varligt på flygplatsen.

Vill man följa tävlingen så gör man ju det bäst vid datorn eller mobilen så därför kommer här lite lämpliga länkar. Hunt wheels har skrivit en liten guide till hur man kan följa den här typen av tävlingar. Länk finns här.

  • Trackingsidan hittar ni här. Där kan ni (om det funkar) se alla cyklisters GPS-pluttar. Jag tror jag kommer ha nummer 111.
  • Jag kommer försöka uppdatera på min instagram dagligen. Länk finns till höger i bloggens kolumn. Annars heter jag @cykeldanne på instagram. Hejarop är alltid välkomna. Tänk bara på att det inte är tillåtet med support, det gäller även via sociala media. Ett exempel skulle kunna vara att någon googlar fram adressen till en cykelbutik, arrangerar en reparation och sedan skriver det som kommentar.
  • Min målsättning är även att summera dagarnas cyklande på Outnorth Adventure Teams Facebook.
  • Gillar man hellre Strava så hittar ni min sida här. Om allt funkar och jag kommer ihåg så siktar jag på dagliga uppdateringar.
  • Nästa tips är forumet på happyride som har en tråd om loppet här. Liknande lopp har haft riktigt roliga trådar.
  • Loppets officiella hashtag är #TCRNo5 och varje cyklas uppmanas även tagga sina inlägg med startnummer. Min blir då #TCRNo5cap111. Bara byta ut numret till den man vill följa.

IMG_9984

Det där borde vara tillräckligt för att hålla er sysselsatta kommande veckor. Se upp bara, det kan vara grymt beroendeframkallande.

 

 

Bara dagar kvar nu till äventyret startar på fredag 2200 i Geraardsbergen. Några cyklister har redan anlänt till Belgien och jag åker dit imorgon. Cykeln är packad i kartong och nu hoppas jag bara på att det blir en smidig resa där jag utan problem får med cykelkartongen på tåget och sedan att bagagehanterarna tar det någorlunda varligt på flygplatsen.

Vill man följa tävlingen så gör man ju det bäst vid datorn eller mobilen så därför kommer här lite lämpliga länkar. Hunt wheels har skrivit en liten guide till hur man kan följa den här typen av tävlingar. Länk finns här.

  • Trackingsidan hittar ni här. Där kan ni (om det funkar) se alla cyklisters GPS-pluttar. Jag tror jag kommer ha nummer 111.
  • Jag kommer försöka uppdatera på min instagram dagligen. Länk finns till höger i bloggens kolumn. Annars heter jag @cykeldanne på instagram. Hejarop är alltid välkomna. Tänk bara på att det inte är tillåtet med support, det gäller även via sociala media. Ett exempel skulle kunna vara att någon googlar fram adressen till en cykelbutik, arrangerar en reparation och sedan skriver det som kommentar.
  • Min målsättning är även att summera dagarnas cyklande på Outnorth Adventure Teams Facebook.
  • Gillar man hellre Strava så hittar ni min sida här. Om allt funkar och jag kommer ihåg så siktar jag på dagliga uppdateringar.
  • Nästa tips är forumet på happyride som har en tråd om loppet här. Liknande lopp har haft riktigt roliga trådar.
  • Loppets officiella hashtag är #TCRNo5 och varje cyklas uppmanas även tagga sina inlägg med startnummer. Min blir då #TCRNo5cap111. Bara byta ut numret till den man vill följa.

IMG_9984

Det där borde vara tillräckligt för att hålla er sysselsatta kommande veckor. Se upp bara, det kan vara grymt beroendeframkallande.

 

 

Kläder till två veckors cykeläventyr

23 Jul

På fredag kväll startar PedalEd Transcontinental Race No5 i Geraardsbergen. Jag börjar bli klar med förberedelserna och cykeln är nerpackad i en kartong, nästan redo för flygturen till Bryssel.

Jag tänkte i ett kort inlägg beskriva vad jag tänker ha med mig i klädväg för 400 mils cykling på förhoppningsvis runt 13 dygn. Planen är att sova ungefär hälften av nätterna utomhus i bivybag och resten på hotell, B&B eller liknande.

IMG_0016

I princip hela tiden när jag cyklar kommer jag ha på mig det här:

Cykelbyxa: Rapha Brevet Bibs Shorts II

Baselayer: Rapha Merino. Gammal sliten variant som inte finns längre. Av eller på beroende på hur varmt det är.

Cykeltröja: Rapha Brevet Lightweight Jersey

Strumpor: Bortom Endurance Light Wool

Handskar: Specialized Grail (kommer nog köra mest med bara händer)

Skor. Gamla väl inkörda Giro. Tror modellen heter Privateer.

Hjälm med fäste för lampa. Bontrager Velocis

Glasögon: Rudy Project Agon fotokromatiska

 

Förstärkningsplagg:

IMG_0017

Arm- och knävärmare: Rapha Merino

Gore-tex handskar från Outdoor Research. (skal)

Tåvärmare: Gore

Shorts: Rapha Randoneé shorts (Utanpå bibsen om det blir kallt, sovplagg och resplagg)

Reflexväst

Buff: Merino från Dhb

 

Regnkläder och sovkläder:

IMG_0018

Regnbyxa: Salomon

Regnjacka: Outdoor Research

Kalsonger: Aclima shorts i merino. (sova i)

Dunjacka: Rapha Brevet insulated jacket (sova i eller använda på raster. Kanske rent av cykla i om det blir riktigt kallt uppe i bergen.)

Strumpor: Bortom Early Bird Winter Sock. (En tjockare ullstrumpa att i första hand sova i.)

 

Det där borde räcka gott till två veckor tycker jag. Jag har nog med mig mer kläder än de som kör riktigt minimalistiskt och kanske lite mindre än de som vill ha mer komfort. Blir det blött och kallt i bergen kommer jag vara glad att jag tog med helt regnställ och de extra grammen kan jag leva med att släpa på. Jag har inga extra cykelbyxor eller cykeltröja utan får försöka tvätta upp det jag cyklar i när jag får tillfälle.

 

Åter till förberedelserna…

På fredag kväll startar PedalEd Transcontinental Race No5 i Geraardsbergen. Jag börjar bli klar med förberedelserna och cykeln är nerpackad i en kartong, nästan redo för flygturen till Bryssel.

Jag tänkte i ett kort inlägg beskriva vad jag tänker ha med mig i klädväg för 400 mils cykling på förhoppningsvis runt 13 dygn. Planen är att sova ungefär hälften av nätterna utomhus i bivybag och resten på hotell, B&B eller liknande.

IMG_0016

I princip hela tiden när jag cyklar kommer jag ha på mig det här:

Cykelbyxa: Rapha Brevet Bibs Shorts II

Baselayer: Rapha Merino. Gammal sliten variant som inte finns längre. Av eller på beroende på hur varmt det är.

Cykeltröja: Rapha Brevet Lightweight Jersey

Strumpor: Bortom Endurance Light Wool

Handskar: Specialized Grail (kommer nog köra mest med bara händer)

Skor. Gamla väl inkörda Giro. Tror modellen heter Privateer.

Hjälm med fäste för lampa. Bontrager Velocis

Glasögon: Rudy Project Agon fotokromatiska

 

Förstärkningsplagg:

IMG_0017

Arm- och knävärmare: Rapha Merino

Gore-tex handskar från Outdoor Research. (skal)

Tåvärmare: Gore

Shorts: Rapha Randoneé shorts (Utanpå bibsen om det blir kallt, sovplagg och resplagg)

Reflexväst

Buff: Merino från Dhb

 

Regnkläder och sovkläder:

IMG_0018

Regnbyxa: Salomon

Regnjacka: Outdoor Research

Kalsonger: Aclima shorts i merino. (sova i)

Dunjacka: Rapha Brevet insulated jacket (sova i eller använda på raster. Kanske rent av cykla i om det blir riktigt kallt uppe i bergen.)

Strumpor: Bortom Early Bird Winter Sock. (En tjockare ullstrumpa att i första hand sova i.)

 

Det där borde räcka gott till två veckor tycker jag. Jag har nog med mig mer kläder än de som kör riktigt minimalistiskt och kanske lite mindre än de som vill ha mer komfort. Blir det blött och kallt i bergen kommer jag vara glad att jag tog med helt regnställ och de extra grammen kan jag leva med att släpa på. Jag har inga extra cykelbyxor eller cykeltröja utan får försöka tvätta upp det jag cyklar i när jag får tillfälle.

 

Åter till förberedelserna…

Cykeln till Transcontinental Race

20 Jul

Om en vecka är jag på plats i Geraardsbergen med bara en dag kvar till start. Förberedelserna har rullat på hyggligt. Vi har varit på semester i en dryg vecka utan cykel så jag har istället ägnat mig åt att ruttplanera, äta, vila och springa två orienteringsbanor. Rutten är inte helt enkel att få till och det har varit riktigt svårt att hitta bra vägar i den östra delen av Europa. Min plan är att försöka hinna med att göra det sista med rutten idag för att sedan klippa ner den till dagsetapper och ladda över dem till gps-erna.

Igår var jag och cykeln iväg på en liten filmstund med SVT Jönköping. Förhoppningsvis blir det ett litet inslag imorgon fredag om loppet och mina förväntningar.

Cykeln då. Jag kommer köra på min numera beprövade TREK Boone 9 Cykelsmedjan Edition. Det är en TREK Boone 9 Cyclocrossram från 2015 som Conny på Cykelsmedjan i Eksjö hjälpte mig att bygga ihop till Transcontinental Race 2015.

IMG_9984

IMG_9987

Komponentgrupp: Ultegra Di2 med hydrauliska skivbromsar

Hjul: Handbyggda H Plus Son Archetype med Hope bakhjulsnav och en för året ny Supernova navdynamo fram, däck Continental GP 4 Season 32mm.

IMG_9990

Sadel: Cobb Randeé

Cockpit: Zipp alustyre med gelkuddar och 3,2mm tjock styrlinda, zipp skibend tempopinnar med Profile Designs fjädrande armstöd, en Garmin Edge 1000 och en Garmin eTrex 30, Supernova the Plug i styrstammen för att kunna ladda elektroniken.

IMG_9988

IMG_9986

Belysning: Supernova.

Sadelväska: Apidura Saddle Pack Regular (reservdelar, sovutrustning, kläder)

IMG_9985

Ramväska: Apidura Frame Pack (hygienartiklar, elektronik, förstärkningsplagg)

Topprörsväska: Apidura Top Tube Pack (Extended) (mat m.m.)

Feed bags: Revelate Designs Mountain Feedbag (mat)

Tills i år har jag dessutom flyttat ner ett flaskställ med hjälp av Shimanos di2 adapter så att jag får med större flaskor. Utöver det tänker jag köra med en flaska under tempopinnarna så att jag utan att behöva ha vatten i tröjans fickor får med mig 2 liter.

IMG_9989

Nu hoppas jag bara att min kära cykel kommer fram hel efter flygturen och att den håller hela tävlingen.

Om en vecka är jag på plats i Geraardsbergen med bara en dag kvar till start. Förberedelserna har rullat på hyggligt. Vi har varit på semester i en dryg vecka utan cykel så jag har istället ägnat mig åt att ruttplanera, äta, vila och springa två orienteringsbanor. Rutten är inte helt enkel att få till och det har varit riktigt svårt att hitta bra vägar i den östra delen av Europa. Min plan är att försöka hinna med att göra det sista med rutten idag för att sedan klippa ner den till dagsetapper och ladda över dem till gps-erna.

Igår var jag och cykeln iväg på en liten filmstund med SVT Jönköping. Förhoppningsvis blir det ett litet inslag imorgon fredag om loppet och mina förväntningar.

Cykeln då. Jag kommer köra på min numera beprövade TREK Boone 9 Cykelsmedjan Edition. Det är en TREK Boone 9 Cyclocrossram från 2015 som Conny på Cykelsmedjan i Eksjö hjälpte mig att bygga ihop till Transcontinental Race 2015.

IMG_9984

IMG_9987

Komponentgrupp: Ultegra Di2 med hydrauliska skivbromsar

Hjul: Handbyggda H Plus Son Archetype med Hope bakhjulsnav och en för året ny Supernova navdynamo fram, däck Continental GP 4 Season 32mm.

IMG_9990

Sadel: Cobb Randeé

Cockpit: Zipp alustyre med gelkuddar och 3,2mm tjock styrlinda, zipp skibend tempopinnar med Profile Designs fjädrande armstöd, en Garmin Edge 1000 och en Garmin eTrex 30, Supernova the Plug i styrstammen för att kunna ladda elektroniken.

IMG_9988

IMG_9986

Belysning: Supernova.

Sadelväska: Apidura Saddle Pack Regular (reservdelar, sovutrustning, kläder)

IMG_9985

Ramväska: Apidura Frame Pack (hygienartiklar, elektronik, förstärkningsplagg)

Topprörsväska: Apidura Top Tube Pack (Extended) (mat m.m.)

Feed bags: Revelate Designs Mountain Feedbag (mat)

Tills i år har jag dessutom flyttat ner ett flaskställ med hjälp av Shimanos di2 adapter så att jag får med större flaskor. Utöver det tänker jag köra med en flaska under tempopinnarna så att jag utan att behöva ha vatten i tröjans fickor får med mig 2 liter.

IMG_9989

Nu hoppas jag bara att min kära cykel kommer fram hel efter flygturen och att den håller hela tävlingen.

Sovutrustning till Transcontinental Race

13 Jul

Jag utlovade ju några inlägg om utrustning inför Transcontinental race No5 och tänkte inleda med sovutrustningen som är det som jag gjort störst förändringar på sedan för två år sedan då jag körde tävlingen senast. Det är bara liggunderlaget som kommer följa med på en andra vända genom Europa. Bivybag och sovsäck har jag bytt ut.

Under TCRno3 hade jag en Helium bivybag från Outdoor Research (505 gram) som gick att stänga till helt om det regnade. Den är mer som ett enmanstält än en bivybag med en tältpinne för att få bort väven från överkroppen. Lite för omständig att sätta upp och för tät om man stänger den så jag tycker inte riktigt att den funkar i värmen som jag räknar med. Jag hade även med en sovsäck från Western Mountaineering som heter Everlite. Grymt bra säck, lätt (495 gram) och varm så det räcker även för att sova på högre höjd. Jag tyckte dock att det bara behövdes under någon natt senast när jag valde att sova på 1000 meters höjd. Jag hade däremot mer problem med att den blev blöt i två nattliga regn och då det är dun så torkar den inte jättefort.

Årets sovutrustning blir lite mer spartanskt och lättare. IMG_9884

Jag kommer som sagt att fortsätta använda mitt korta uppblåsbara Neoair Xlite S från Thermarest. 214 gram och tillräckligt för att räcka från höften upp till axlarna. Blir dessutom litet när det är packat så det tar ganska liten plats i sadelväskan.

IMG_9888 IMG_9889

Bivybag blir en Hunka från Alpkit (360 gram). Väldigt enkel men med bra funktion. Andas bra, bara att krypa ner i och den ger lite mer skydd än de allra lättaste överlevnadspåsarna.

För att få lite mer komfort och lite värme kommer jag använda en Whisper Sleep Liner från Western Mountaineering (175 gram). Det blir lite mjukare och lite mysigare än att ligga direkt mot bivybagen.

Jag tar även med ett litet huvudmyggnät ifall det blir mycket kryp. Jag hade en natt i ett snår i Italien sist där det var sjukt mycket mygg så det kan vara värt de få grammen.

IMG_9887

Totalt landar sovutrustningen in på 633 gram och då ingår den vattentäta drybagen. Blir det kallt så får jag väl sova inomhus eller rent av fortsätta cykla tills det blir varmare.

IMG_9890

Planen är dessutom att ta med min Rapha Brevet Insulated Jacket som jag både kan cykla, sova och använda vid matraster. Fördelen med en jacka är ju att den går att använda till mer än en sovsäck som bara funkar när man ska sova.

IMG_9703

Avslutar med trailern för TCRno5. Åter till ruttplanerinen, måste kolla några förbjudna vägar i Italien och i Bulgarien.

Jag utlovade ju några inlägg om utrustning inför Transcontinental race No5 och tänkte inleda med sovutrustningen som är det som jag gjort störst förändringar på sedan för två år sedan då jag körde tävlingen senast. Det är bara liggunderlaget som kommer följa med på en andra vända genom Europa. Bivybag och sovsäck har jag bytt ut.

Under TCRno3 hade jag en Helium bivybag från Outdoor Research (505 gram) som gick att stänga till helt om det regnade. Den är mer som ett enmanstält än en bivybag med en tältpinne för att få bort väven från överkroppen. Lite för omständig att sätta upp och för tät om man stänger den så jag tycker inte riktigt att den funkar i värmen som jag räknar med. Jag hade även med en sovsäck från Western Mountaineering som heter Everlite. Grymt bra säck, lätt (495 gram) och varm så det räcker även för att sova på högre höjd. Jag tyckte dock att det bara behövdes under någon natt senast när jag valde att sova på 1000 meters höjd. Jag hade däremot mer problem med att den blev blöt i två nattliga regn och då det är dun så torkar den inte jättefort.

Årets sovutrustning blir lite mer spartanskt och lättare. IMG_9884

Jag kommer som sagt att fortsätta använda mitt korta uppblåsbara Neoair Xlite S från Thermarest. 214 gram och tillräckligt för att räcka från höften upp till axlarna. Blir dessutom litet när det är packat så det tar ganska liten plats i sadelväskan.

IMG_9888 IMG_9889

Bivybag blir en Hunka från Alpkit (360 gram). Väldigt enkel men med bra funktion. Andas bra, bara att krypa ner i och den ger lite mer skydd än de allra lättaste överlevnadspåsarna.

För att få lite mer komfort och lite värme kommer jag använda en Whisper Sleep Liner från Western Mountaineering (175 gram). Det blir lite mjukare och lite mysigare än att ligga direkt mot bivybagen.

Jag tar även med ett litet huvudmyggnät ifall det blir mycket kryp. Jag hade en natt i ett snår i Italien sist där det var sjukt mycket mygg så det kan vara värt de få grammen.

IMG_9887

Totalt landar sovutrustningen in på 633 gram och då ingår den vattentäta drybagen. Blir det kallt så får jag väl sova inomhus eller rent av fortsätta cykla tills det blir varmare.

IMG_9890

Planen är dessutom att ta med min Rapha Brevet Insulated Jacket som jag både kan cykla, sova och använda vid matraster. Fördelen med en jacka är ju att den går att använda till mer än en sovsäck som bara funkar när man ska sova.

IMG_9703

Avslutar med trailern för TCRno5. Åter till ruttplanerinen, måste kolla några förbjudna vägar i Italien och i Bulgarien.

Mindre än tre veckor till start av TCRno5

9 Jul

Det börjar dra ihop sig och äventyret närmar sig i rasande fart. Starten för Pedal Ed Transcontinental Race No 5 går 22.00 den 28 Juli. Mindre än tre veckor kvar alltså. Jag åker mot Belgien onsdagen den 26:e Juli för att ha lite tid på mig att få ordning på cykeln och komma i stämning. Min plan före loppet är att jag landar i Bryssel onsdag eftermiddag, sätter ihop cykeln på flygplatsen och cyklar de 6-7 milen till boendet. Jag har bokat AirBnB lite utanför Geraardsbergen då det var fullt där. Torsdagen hoppas jag kunna ta det lugnt och hänga lite i Geraardsbergen, träffa cyklister, äta och kanske unna mig nån Belgisk sportdryck. Fredagen åtgår till registrering, briefing och förhoppningsvis lite vila innan starten går på kvällen.

fc2e0ecf-eb9f-46a0-9f24-e3e165aef614

Jag har lite jobb kvar att göra med rutten. I stort sett är det klart, jag ska bara dubbelkolla igen, framförallt i Google Street View så att jag inte valt några förbjudna vägar eller vägar som ser olämpliga ut att cykla på. Sedan skall GPX-filerna klippas ner till 30 mil långa filer och laddas över i mina två GPS-er. I detta nu så är min planerade rutt 3910 km lång och besöker 14 länder. (Belgien, Frankrike, Luxemburg, Tyskland, Österrike, Italien, Slovenien, Ungern, Slovakien, Rumänien, Bulgarien, Serbien, Makedonien och avslutningsvis Grekland.)

IMG_9706

Cykeln är klar efter gårdagens besök i Jönköping där Matthias fixade en uppdatering och justering av växlarna. Jag passade även på att cykla 10 mil på de nya däcken (Continental GP 4 season 32mm) så nu vet jag att de funkar också. Övriga prylar tycker jag att jag har koll på så när som på något sista besök till Apoteket och mataffären för lite piller, solkräm och energi till loppets inledande timmar.

Jag har funderat lite kring målsättningar med loppet och kommit fram till en tredelad målsättning där målen är i prioritetsordning och där mål ett måste uppfyllas innan mål två blir aktuellt.

  1. SÄKERHET! Det här är mitt viktigaste fokus under loppet. Tävlingen är inte så viktig så att jag tänker riskera livet eller allvarliga skador. Det här innebär att jag kommer fokusera på att inte gå ner mig mer än att jag kan fatta rationella beslut. Jag kommer inte cykla på nätterna om det känns riskabelt och om vägarna känns obehagliga kommer jag välja en annan långsammare väg.
  2. Prisutdelningen på lördagkvällen efter 15 dygn. Jag nådde festen under TCRno3 och vill göra det även denna gång. Det innebär att jag måste snitta 26 mil om dagen, något som inte skall vara omöjligt om inga större problem uppstår.
  3. 40 mil dag ett, 35 mil dag två och därefter ett snitt om 3o mil/dag. Klarar jag det så är jag i mål efter 12,5 dygn.

Alla målen utgår från min egen prestation och det som jag själv kan påverka. Jag har inga placeringsmålsättningar utan kommer fokusera på mitt eget lopp. Jag kommer undvika att titta på Trackleaders och fundera på vad de andra cyklisterna gör för att inte bli stressad och för tidigt ryckas in i tävlingshetsen och riskera att pusha för hårt för tidigt.

Innan avresa skall jag försöka hinna med några inlägg om prylar då det brukar vara intressant. Jag tänker mig sovutrustning, kläder, cykeln och övriga småprylar.

Idag genomfördes Ironman 70,3 i Jönköping och vi var och tittade och hejade. Min kompis Johan körde och lyckades kriga sig in under 6 timmar trots en strulande mage. Grymt starkt kämpat. Det var första gången jag besökte en Ironmantävling och det är ju ett minst sagt imponerande spektakel. Tävlingen verkar otroligt välarrangerad och mängder av funktionärer ser till att allt flyter smärtfritt. Personligen så föredrar jag att gå i mål i ensamhet och stillhet framför Ironmans ståhej med dansande speakers, rockmusik och massor med publik, men vi är alla olika och de som sprang i mål såg ut att vara nöjda och glada.

IMG_9878 IMG_9880

 

 

Det börjar dra ihop sig och äventyret närmar sig i rasande fart. Starten för Pedal Ed Transcontinental Race No 5 går 22.00 den 28 Juli. Mindre än tre veckor kvar alltså. Jag åker mot Belgien onsdagen den 26:e Juli för att ha lite tid på mig att få ordning på cykeln och komma i stämning. Min plan före loppet är att jag landar i Bryssel onsdag eftermiddag, sätter ihop cykeln på flygplatsen och cyklar de 6-7 milen till boendet. Jag har bokat AirBnB lite utanför Geraardsbergen då det var fullt där. Torsdagen hoppas jag kunna ta det lugnt och hänga lite i Geraardsbergen, träffa cyklister, äta och kanske unna mig nån Belgisk sportdryck. Fredagen åtgår till registrering, briefing och förhoppningsvis lite vila innan starten går på kvällen.

fc2e0ecf-eb9f-46a0-9f24-e3e165aef614

Jag har lite jobb kvar att göra med rutten. I stort sett är det klart, jag ska bara dubbelkolla igen, framförallt i Google Street View så att jag inte valt några förbjudna vägar eller vägar som ser olämpliga ut att cykla på. Sedan skall GPX-filerna klippas ner till 30 mil långa filer och laddas över i mina två GPS-er. I detta nu så är min planerade rutt 3910 km lång och besöker 14 länder. (Belgien, Frankrike, Luxemburg, Tyskland, Österrike, Italien, Slovenien, Ungern, Slovakien, Rumänien, Bulgarien, Serbien, Makedonien och avslutningsvis Grekland.)

IMG_9706

Cykeln är klar efter gårdagens besök i Jönköping där Matthias fixade en uppdatering och justering av växlarna. Jag passade även på att cykla 10 mil på de nya däcken (Continental GP 4 season 32mm) så nu vet jag att de funkar också. Övriga prylar tycker jag att jag har koll på så när som på något sista besök till Apoteket och mataffären för lite piller, solkräm och energi till loppets inledande timmar.

Jag har funderat lite kring målsättningar med loppet och kommit fram till en tredelad målsättning där målen är i prioritetsordning och där mål ett måste uppfyllas innan mål två blir aktuellt.

  1. SÄKERHET! Det här är mitt viktigaste fokus under loppet. Tävlingen är inte så viktig så att jag tänker riskera livet eller allvarliga skador. Det här innebär att jag kommer fokusera på att inte gå ner mig mer än att jag kan fatta rationella beslut. Jag kommer inte cykla på nätterna om det känns riskabelt och om vägarna känns obehagliga kommer jag välja en annan långsammare väg.
  2. Prisutdelningen på lördagkvällen efter 15 dygn. Jag nådde festen under TCRno3 och vill göra det även denna gång. Det innebär att jag måste snitta 26 mil om dagen, något som inte skall vara omöjligt om inga större problem uppstår.
  3. 40 mil dag ett, 35 mil dag två och därefter ett snitt om 3o mil/dag. Klarar jag det så är jag i mål efter 12,5 dygn.

Alla målen utgår från min egen prestation och det som jag själv kan påverka. Jag har inga placeringsmålsättningar utan kommer fokusera på mitt eget lopp. Jag kommer undvika att titta på Trackleaders och fundera på vad de andra cyklisterna gör för att inte bli stressad och för tidigt ryckas in i tävlingshetsen och riskera att pusha för hårt för tidigt.

Innan avresa skall jag försöka hinna med några inlägg om prylar då det brukar vara intressant. Jag tänker mig sovutrustning, kläder, cykeln och övriga småprylar.

Idag genomfördes Ironman 70,3 i Jönköping och vi var och tittade och hejade. Min kompis Johan körde och lyckades kriga sig in under 6 timmar trots en strulande mage. Grymt starkt kämpat. Det var första gången jag besökte en Ironmantävling och det är ju ett minst sagt imponerande spektakel. Tävlingen verkar otroligt välarrangerad och mängder av funktionärer ser till att allt flyter smärtfritt. Personligen så föredrar jag att gå i mål i ensamhet och stillhet framför Ironmans ståhej med dansande speakers, rockmusik och massor med publik, men vi är alla olika och de som sprang i mål såg ut att vara nöjda och glada.

IMG_9878 IMG_9880

 

 

60 utmärkta mil.

3 Jul

Då var årets brevetserie komplett och i och med helgens 600 km runda kan jag även detta år titulera mig superrandonneur. Tveksamt om det blir några fler breveter 2017 efter TCR men kanske går det klämma in ytterligare någon. I början av veckan såg det ut som att vi skulle få ganska utmanande väder med hårda vindar och mycket regn, som väl var så blev prognosen bättre och bättre ju närmare helgen vi kom och det slutade med att vi klarade oss helt utan regn och med ganska svaga vindar.

IMG_9726

Vi blev nio startande på 60-milaren och fyra som gav sig ut på den vackra 40-milaren. Med vinden i ryggen rullade det på ganska lätt ut ur Jönköping och vi nådde ännu en gång Ica Kvantum i Tranemo efter knappt 10 mil för första stämpling och dagen till ära en glass.

IMG_9728

Utan större stress rullade vi vidare mot Falkenberg via småvägar, lite mer banvall och en kortare bit tråkig väg med en massa bilister påväg till Ullared. Här började det spricka upp lite mer och några körde själva medan några höll ihop i mindre klungor. Jag, Calle och Marcus körde ihop hela tiden. Henrik och Lars från Stancas Stockholmsavdelning körde lite själva men huvuddelen tillsammans med oss. Janne och Tobbe bombade på själva utan övernattning medan Kungälvsparet cyklade tillsammans och utnyttjade tiden väl.

I Falkenberg blev det som vanligt bensinmacksstämpling och mosbricka på väg ut ur staden. Konstigt det där att man tenderar att hamna på samma ställe varje gång.

IMG_9738

lls600k-16

Nu hade vi kört ca. 20 mil och en tredjedel av distansen. Nu vände vi upp mer mot vinden men det var fortfarande ganska svaga vindar. Efter några mil svängde vi in på fantastiska småvägar på Hylteleden och rundans enda grusparti.

IMG_9747
Calle Andersson som tagit de bra bilderna till detta inlägg.

IMG_9759

På tal om att hamna på samma matställe så blev det även denna gång Hamburger Hill utanför Värnamo och ett besök på Max. Även denna gång så var de sista milen in mot Värnamo rejält sega men efter 32 mil så satt det fint med burgare och tredje stämplingen.

Vi handlade lite lördagsmys och lite frukost på macken innan vi cyklade de sista två milen i solnedgång förbi Tånnö ner till vindskyddet.

lls600k-8 lls600k-9

Kvällen var fantastisk, det var varmt och nästan vindstilla. I trevligt sällskap slog vi nattläger på britsarna och i vedboden. Henrik langade fram miniatyrflaskor med Underberg som vi avnjöt tillsammans med en kall mellanöl inköpt 2 mil tidigare innan vi kröp ner i sovsäckar och bivybags för några timmars sömn.

IMG_9772

lls600k-1
#raphavästarisolnedgång

Ett av de viktigaste testen för min del på den här rundan var att se om det räckte med bivybag och liner i kombination med Raphas Brevet Insulated Jacket, arm-, benvärmare, shorts och buff. Det funkade tillräckligt bra och jag kommer skippa sovsäcken på TCR.

0330 ringde alarmen och vi gjorde oss redo, åt lite frukost och lämnade nattlägret strax efter 0400. Nu väntade 10 mils cykling i gryningen innan den hägrande andrafrukosten på Tofta Strand i Växjö. Vi vart lite småsömniga och hade bitvis inget vidare tempo men å andra sidan hade vi ingen brådska heller. Belöningen för den tidiga morgonen skulle bli en frukostbuffé i lugn och ro vilket vi lyckades bra med.

lls600k-12

IMG_9797

Avslutningen med berg- och dalbanan via Tolg, Asa, Hultsjö till Sävsjö är bitvis riktigt tuff där det under ett par mil är konstant upp eller ner och många av de korta backarna är ganska branta. I Bodafors överraskade Marcus med ett stopp för cykelkultur och finkaffe då vi besökte Martin och hans samling av Keirin-, track- och BMX-hojar innan vi klämde de avslutande milen.

Tack grabbar och La Lepre Stanca för ännu ett mycket trevligt Randoår. Jag är fortfarande lika förvånad att det inte är fler som avnjuter cykling med ett litet gult stämpelkort i fickan eller väskan.

Då var årets brevetserie komplett och i och med helgens 600 km runda kan jag även detta år titulera mig superrandonneur. Tveksamt om det blir några fler breveter 2017 efter TCR men kanske går det klämma in ytterligare någon. I början av veckan såg det ut som att vi skulle få ganska utmanande väder med hårda vindar och mycket regn, som väl var så blev prognosen bättre och bättre ju närmare helgen vi kom och det slutade med att vi klarade oss helt utan regn och med ganska svaga vindar.

IMG_9726

Vi blev nio startande på 60-milaren och fyra som gav sig ut på den vackra 40-milaren. Med vinden i ryggen rullade det på ganska lätt ut ur Jönköping och vi nådde ännu en gång Ica Kvantum i Tranemo efter knappt 10 mil för första stämpling och dagen till ära en glass.

IMG_9728

Utan större stress rullade vi vidare mot Falkenberg via småvägar, lite mer banvall och en kortare bit tråkig väg med en massa bilister påväg till Ullared. Här började det spricka upp lite mer och några körde själva medan några höll ihop i mindre klungor. Jag, Calle och Marcus körde ihop hela tiden. Henrik och Lars från Stancas Stockholmsavdelning körde lite själva men huvuddelen tillsammans med oss. Janne och Tobbe bombade på själva utan övernattning medan Kungälvsparet cyklade tillsammans och utnyttjade tiden väl.

I Falkenberg blev det som vanligt bensinmacksstämpling och mosbricka på väg ut ur staden. Konstigt det där att man tenderar att hamna på samma ställe varje gång.

IMG_9738

lls600k-16

Nu hade vi kört ca. 20 mil och en tredjedel av distansen. Nu vände vi upp mer mot vinden men det var fortfarande ganska svaga vindar. Efter några mil svängde vi in på fantastiska småvägar på Hylteleden och rundans enda grusparti.

IMG_9747
Calle Andersson som tagit de bra bilderna till detta inlägg.

IMG_9759

På tal om att hamna på samma matställe så blev det även denna gång Hamburger Hill utanför Värnamo och ett besök på Max. Även denna gång så var de sista milen in mot Värnamo rejält sega men efter 32 mil så satt det fint med burgare och tredje stämplingen.

Vi handlade lite lördagsmys och lite frukost på macken innan vi cyklade de sista två milen i solnedgång förbi Tånnö ner till vindskyddet.

lls600k-8 lls600k-9

Kvällen var fantastisk, det var varmt och nästan vindstilla. I trevligt sällskap slog vi nattläger på britsarna och i vedboden. Henrik langade fram miniatyrflaskor med Underberg som vi avnjöt tillsammans med en kall mellanöl inköpt 2 mil tidigare innan vi kröp ner i sovsäckar och bivybags för några timmars sömn.

IMG_9772

lls600k-1
#raphavästarisolnedgång

Ett av de viktigaste testen för min del på den här rundan var att se om det räckte med bivybag och liner i kombination med Raphas Brevet Insulated Jacket, arm-, benvärmare, shorts och buff. Det funkade tillräckligt bra och jag kommer skippa sovsäcken på TCR.

0330 ringde alarmen och vi gjorde oss redo, åt lite frukost och lämnade nattlägret strax efter 0400. Nu väntade 10 mils cykling i gryningen innan den hägrande andrafrukosten på Tofta Strand i Växjö. Vi vart lite småsömniga och hade bitvis inget vidare tempo men å andra sidan hade vi ingen brådska heller. Belöningen för den tidiga morgonen skulle bli en frukostbuffé i lugn och ro vilket vi lyckades bra med.

lls600k-12

IMG_9797

Avslutningen med berg- och dalbanan via Tolg, Asa, Hultsjö till Sävsjö är bitvis riktigt tuff där det under ett par mil är konstant upp eller ner och många av de korta backarna är ganska branta. I Bodafors överraskade Marcus med ett stopp för cykelkultur och finkaffe då vi besökte Martin och hans samling av Keirin-, track- och BMX-hojar innan vi klämde de avslutande milen.

Tack grabbar och La Lepre Stanca för ännu ett mycket trevligt Randoår. Jag är fortfarande lika förvånad att det inte är fler som avnjuter cykling med ett litet gult stämpelkort i fickan eller väskan.

Cross is coming

30 Jun

Nu i veckan presenterades tävlingsprogrammet för säsongens SWE-cup och CX-pokalen. Om jag tolkar informationen på cykelförbundets sida rätt så är SWE-cup tävlingarna till för eliten och CX-pokalen för oss övriga även om informationen än så länge är knapp. Utöver detta så tillkommer ett SM 11-12 November på ännu så länge okänd plats.

IMG_9722 IMG_9721

Jag skrev ju i höstas efter SM helgen i Eksjö att jag vart sjukt sugen på att köra lite CX-tävlingar till kommande höst och det suget finns kvar även om jag är mitt uppe i förberedelserna för årets huvudmål TCR som startar om 4 veckor. Inte helt samma förmågor som krävs på ett 40 minuters CX-race som på ett 400 mil långt osupportat race. Tiden efter TCR att ställa om kroppen till högintensivt arbete är minst sagt knapp men jag ser crossandet mest som en rolig grej och ett bra sätt att hålla motivationen igång under hösten/vintern. Förhoppningsvis kan vi bli ett bra gäng som åker på några av tävlingarna och njuter av lera, mjölksyra, koskällor och blodsmak.

Lite förberedelser inför CX-säsongen har trots allt gjorts under denna veckan. Min fru hittade en koskälla märkt med NORGE på loppis. Den borde ju definitivt kunna få fart på mina kompisar på tävlingarna.

IMG_9720

Dessutom har jag idag gett min gamla Focus CX lite välbehövlig omsorg med nya däck och ny styrlinda från Cykelkraft.

IMG_9708 IMG_9718 IMG_9719

Grymt snyggt med däcksidor i gumwall om jag får säga det själv. Cykeln ser bra mycket snabbare ut än med de gamla däcken. Styrlindan blev en Zipp CX Service Course där greppet känns så där lagom klibbigt.

I helgen skall det dock cyklas 600km utan vare sig mjölksyra eller blodsmak. Blir fint det.

Trevlig helg

Nu i veckan presenterades tävlingsprogrammet för säsongens SWE-cup och CX-pokalen. Om jag tolkar informationen på cykelförbundets sida rätt så är SWE-cup tävlingarna till för eliten och CX-pokalen för oss övriga även om informationen än så länge är knapp. Utöver detta så tillkommer ett SM 11-12 November på ännu så länge okänd plats.

IMG_9722 IMG_9721

Jag skrev ju i höstas efter SM helgen i Eksjö att jag vart sjukt sugen på att köra lite CX-tävlingar till kommande höst och det suget finns kvar även om jag är mitt uppe i förberedelserna för årets huvudmål TCR som startar om 4 veckor. Inte helt samma förmågor som krävs på ett 40 minuters CX-race som på ett 400 mil långt osupportat race. Tiden efter TCR att ställa om kroppen till högintensivt arbete är minst sagt knapp men jag ser crossandet mest som en rolig grej och ett bra sätt att hålla motivationen igång under hösten/vintern. Förhoppningsvis kan vi bli ett bra gäng som åker på några av tävlingarna och njuter av lera, mjölksyra, koskällor och blodsmak.

Lite förberedelser inför CX-säsongen har trots allt gjorts under denna veckan. Min fru hittade en koskälla märkt med NORGE på loppis. Den borde ju definitivt kunna få fart på mina kompisar på tävlingarna.

IMG_9720

Dessutom har jag idag gett min gamla Focus CX lite välbehövlig omsorg med nya däck och ny styrlinda från Cykelkraft.

IMG_9708 IMG_9718 IMG_9719

Grymt snyggt med däcksidor i gumwall om jag får säga det själv. Cykeln ser bra mycket snabbare ut än med de gamla däcken. Styrlindan blev en Zipp CX Service Course där greppet känns så där lagom klibbigt.

I helgen skall det dock cyklas 600km utan vare sig mjölksyra eller blodsmak. Blir fint det.

Trevlig helg

Snart dags för #lls600k

29 Jun

På lördag morgon startar det 400 och 600 km breveter från Jönköping. Jag har kvar 600 för att få ihop en superrandonneur i år så det får bli 60 mil i helgen. Planen är att köra den som ett genrep inför transcontinental race som startar om mindre än en månad. Jag kommer köra med i princip samma kläder och packning som jag tänker använda på den 400 mil långa attackturismturen genom europa.

600k

Rundan är i stort sett samma som förra året med småvägar och banvallar via Gällstad ner till Falkenberg där sannolikt första lite längre stoppet blir. Inte omöjligt att det blir bensinmacksmat där. Efter Falkenberg viker vi mot nordost och Värnamo för stämpling och kvällsmat på Hamburger Hill. Sedan går turen söderut mot Ljungby och en trolig kortare sovpaus efter ungefär 35 mil. I gryningen cyklar vi vidare till Växjö för frukost innan det blir kuperat över Hultsjö, Sävsjö, Nässjö, Aneby och tillbaka till Jönköping igen.

Klädmässigt så kommer jag testa att byta ut regnbyxorna mot ett par shorts istället. Jag har beställt ett par Raphashorts men om de inte kommer så tar jag ett par andra. Det ska ju regna en hel del så jag hoppas få testa min idé ordentligt. Min tanke är att om det är blött och kallt ska jag kunna dra shortsen över bibsen. Dessutom tänker jag använda shortsen som sovbyxor, om de nu inte är dyngsura… I övrigt blir det inga större förändringar på klädfronten. Har köpt en ny Brevet Lightweight Jersey som jag tror blir perfekt.

IMG_9703

Sovutrustningen tänker jag testa att ändra lite på. Jag har skaffat en sovsäcksliner från Western Mountaineering som egentligen bara är en tunn påse att ha i bivybagen. Den ska ge några graders värme vilket jag hoppas är tillräckligt.

IMG_9704

Planen är att byta ut sovsäcken mot linern och en lätt dunjacka (Brevet Insulated  Jacket) Vikten blir nästan exakt samma då sovsäcken väger 400 gram, liner 170 gram och jacka 260 gram. Fördelen med jackan är ju att den går att använda som förstärkningsplagg även när jag inte ligger i min bivybag. Det kan bli lite kallt om benen kanske men jag hoppas att Bortoms ullstrumpor, benvärmare och ovan nämnda shorts blir tillräckligt.

Navigeringsmässigt har jag ju tidigare skrivit att jag kommer köra med dubbla gps-er och det här får bli första riktiga testet. Min Edge 1000 kommer ha kartfönster med två datafält för batteristatus och distans till destination. Etrexen kommer bara visa datafält med information som klocka, höjd, soluppgång, solnedgång, temperatur, trippmätare, hastighet. Det fina med det här är att jag kommer slippa att växla mellan olika fönster. Jag kommer ladda ner rutten även till etrexen då den är back-up ifall jag får strul med dynamo eller laddning till Edgen.

IMG_9705

Jag ska försöka hinna med att göra lite mer detaljerade inlägg på alla kläder och prylar innan TCR men det får bli lite senare.

Skulle någon av er nu bli sugen på en långtur i helgen så är det säkert möjligt att anmäla sig till La Lepre Stanca.

På lördag morgon startar det 400 och 600 km breveter från Jönköping. Jag har kvar 600 för att få ihop en superrandonneur i år så det får bli 60 mil i helgen. Planen är att köra den som ett genrep inför transcontinental race som startar om mindre än en månad. Jag kommer köra med i princip samma kläder och packning som jag tänker använda på den 400 mil långa attackturismturen genom europa.

600k

Rundan är i stort sett samma som förra året med småvägar och banvallar via Gällstad ner till Falkenberg där sannolikt första lite längre stoppet blir. Inte omöjligt att det blir bensinmacksmat där. Efter Falkenberg viker vi mot nordost och Värnamo för stämpling och kvällsmat på Hamburger Hill. Sedan går turen söderut mot Ljungby och en trolig kortare sovpaus efter ungefär 35 mil. I gryningen cyklar vi vidare till Växjö för frukost innan det blir kuperat över Hultsjö, Sävsjö, Nässjö, Aneby och tillbaka till Jönköping igen.

Klädmässigt så kommer jag testa att byta ut regnbyxorna mot ett par shorts istället. Jag har beställt ett par Raphashorts men om de inte kommer så tar jag ett par andra. Det ska ju regna en hel del så jag hoppas få testa min idé ordentligt. Min tanke är att om det är blött och kallt ska jag kunna dra shortsen över bibsen. Dessutom tänker jag använda shortsen som sovbyxor, om de nu inte är dyngsura… I övrigt blir det inga större förändringar på klädfronten. Har köpt en ny Brevet Lightweight Jersey som jag tror blir perfekt.

IMG_9703

Sovutrustningen tänker jag testa att ändra lite på. Jag har skaffat en sovsäcksliner från Western Mountaineering som egentligen bara är en tunn påse att ha i bivybagen. Den ska ge några graders värme vilket jag hoppas är tillräckligt.

IMG_9704

Planen är att byta ut sovsäcken mot linern och en lätt dunjacka (Brevet Insulated  Jacket) Vikten blir nästan exakt samma då sovsäcken väger 400 gram, liner 170 gram och jacka 260 gram. Fördelen med jackan är ju att den går att använda som förstärkningsplagg även när jag inte ligger i min bivybag. Det kan bli lite kallt om benen kanske men jag hoppas att Bortoms ullstrumpor, benvärmare och ovan nämnda shorts blir tillräckligt.

Navigeringsmässigt har jag ju tidigare skrivit att jag kommer köra med dubbla gps-er och det här får bli första riktiga testet. Min Edge 1000 kommer ha kartfönster med två datafält för batteristatus och distans till destination. Etrexen kommer bara visa datafält med information som klocka, höjd, soluppgång, solnedgång, temperatur, trippmätare, hastighet. Det fina med det här är att jag kommer slippa att växla mellan olika fönster. Jag kommer ladda ner rutten även till etrexen då den är back-up ifall jag får strul med dynamo eller laddning till Edgen.

IMG_9705

Jag ska försöka hinna med att göra lite mer detaljerade inlägg på alla kläder och prylar innan TCR men det får bli lite senare.

Skulle någon av er nu bli sugen på en långtur i helgen så är det säkert möjligt att anmäla sig till La Lepre Stanca.

Uppdaterad cockpit och pulver till musklerna

22 Jun

Min TREK Boone Cykelsmedjan Edition har varit på service hos Conny på Cykelsmedjan. Jag vill ju att allt är i toppskick inför Transcontinental Race om en dryg månad. Conny fick bygga om framhjulet med en ny dynamo efter att den förra dött tyfondöden under Japanese Odyssey. Jag har säkert kört närmare 2000 mil med den förra dynamon så det kanske var dags för byte. Utöver det så har det bytts lager i bakhjulsnavet, nytt vevlager, ny kedja, ny kassett och ny 34-klinga.

IMG_9617

Utöver det så har jag lagt ner lite tid på cockpiten. Ny 3,2 mm tjock styrlinda från Lizard Skins är monterad. Har kört med den tidigare och gillar känslan skarpt. Den förra var inte direkt sliten men blev lite sönderskavd när jag krockade med gubben i Japan. Jag har även återanvänt lite delar från tempobågen från Profile Design och monterat dem längre fram på pinnarna för att kunna fästa min Garmin Etrex 30 på en bra plats. Jag vill gärna ha fram gps-erna lite längre fram för att kunna se dem även i tempoställning. Jag kör med Zipp alupinnar fast med fjädrande armstöd från Profile för att kunna få in händerna under armstöden. Min plan är att köra med två gps-er. Jag kommer använda min Garmin Edge 1000 med kartvy för navigering och Etrexen kommer användas med datafönster för allehanda info. Tänker att det blir skönt att slippa bläddra i den enheten jag använder och istället ha all info tillgänglig hela tiden. Edgen laddar jag via dynamon och jag kommer fästa kontakten på undersidan med Sugaru då den har en tendens att glappa. Etrexen kör jag på AA litium batterier och brukar kunna få ut 3 dagars cykling ur två batterier. Lyxade även till det med en ringklocka från Spur. Ringklocka är grymt underskattat och när man cyklar genom städer och på cykelbanor vill jag verkligen inte vara utan en bra ringklocka. Den här är både snygg och låter bättre än det mesta. Klistrade dit lite reflexer på ramen också, känns inte som att man kan synas för mycket på vägarna.

IMG_9611 IMG_9612 IMG_9613 IMG_9614 IMG_9615 IMG_9616

Planen är att köra genrep med cykeln nästa helg då La Lepre Stanca bjuder in till en 600 km brevet. Troligtvis kommer jag även testa lite nya sovprylar men det får jag återkomma till. Efter det återstår byte till nya däck och packning.

Jag har dessutom fått förmånen att testa lite kosttillskott i form av Essentiella aminosyror från Svenskt Kosttillskott.

IMG_9673

Min tanke är att köra med det här nu under sista månaden fram till TCR och sannolikt även under loppet. Jag tror att effekten blir större under själva loppet när jag går på energiminus och dessutom i huvudsak håller igång kroppen med skräpmat och godis. Utan att ha kollat så noga på innehållet i en Haribopåse så tror jag att det saknas en hel del nyttigheter. Det behövs bara en liten skopa pulver per dag så även om jag tar med för 13 dagar så blir det inte så mycket volym eller vikt. Jag har än så länge bara hunnit testa smaken på den som heter Juicy Apple och jag kommer inte ha några problem att dricka den om jag blandar lite svagare än vad förpackningen säger.

Min TREK Boone Cykelsmedjan Edition har varit på service hos Conny på Cykelsmedjan. Jag vill ju att allt är i toppskick inför Transcontinental Race om en dryg månad. Conny fick bygga om framhjulet med en ny dynamo efter att den förra dött tyfondöden under Japanese Odyssey. Jag har säkert kört närmare 2000 mil med den förra dynamon så det kanske var dags för byte. Utöver det så har det bytts lager i bakhjulsnavet, nytt vevlager, ny kedja, ny kassett och ny 34-klinga.

IMG_9617

Utöver det så har jag lagt ner lite tid på cockpiten. Ny 3,2 mm tjock styrlinda från Lizard Skins är monterad. Har kört med den tidigare och gillar känslan skarpt. Den förra var inte direkt sliten men blev lite sönderskavd när jag krockade med gubben i Japan. Jag har även återanvänt lite delar från tempobågen från Profile Design och monterat dem längre fram på pinnarna för att kunna fästa min Garmin Etrex 30 på en bra plats. Jag vill gärna ha fram gps-erna lite längre fram för att kunna se dem även i tempoställning. Jag kör med Zipp alupinnar fast med fjädrande armstöd från Profile för att kunna få in händerna under armstöden. Min plan är att köra med två gps-er. Jag kommer använda min Garmin Edge 1000 med kartvy för navigering och Etrexen kommer användas med datafönster för allehanda info. Tänker att det blir skönt att slippa bläddra i den enheten jag använder och istället ha all info tillgänglig hela tiden. Edgen laddar jag via dynamon och jag kommer fästa kontakten på undersidan med Sugaru då den har en tendens att glappa. Etrexen kör jag på AA litium batterier och brukar kunna få ut 3 dagars cykling ur två batterier. Lyxade även till det med en ringklocka från Spur. Ringklocka är grymt underskattat och när man cyklar genom städer och på cykelbanor vill jag verkligen inte vara utan en bra ringklocka. Den här är både snygg och låter bättre än det mesta. Klistrade dit lite reflexer på ramen också, känns inte som att man kan synas för mycket på vägarna.

IMG_9611 IMG_9612 IMG_9613 IMG_9614 IMG_9615 IMG_9616

Planen är att köra genrep med cykeln nästa helg då La Lepre Stanca bjuder in till en 600 km brevet. Troligtvis kommer jag även testa lite nya sovprylar men det får jag återkomma till. Efter det återstår byte till nya däck och packning.

Jag har dessutom fått förmånen att testa lite kosttillskott i form av Essentiella aminosyror från Svenskt Kosttillskott.

IMG_9673

Min tanke är att köra med det här nu under sista månaden fram till TCR och sannolikt även under loppet. Jag tror att effekten blir större under själva loppet när jag går på energiminus och dessutom i huvudsak håller igång kroppen med skräpmat och godis. Utan att ha kollat så noga på innehållet i en Haribopåse så tror jag att det saknas en hel del nyttigheter. Det behövs bara en liten skopa pulver per dag så även om jag tar med för 13 dagar så blir det inte så mycket volym eller vikt. Jag har än så länge bara hunnit testa smaken på den som heter Juicy Apple och jag kommer inte ha några problem att dricka den om jag blandar lite svagare än vad förpackningen säger.

Cykeläventyr med Elise

20 Jun

För någon vecka sedan när yngsta dottern Elise 6 år första gången kröp upp i min hängmatta bestämde vi oss för att ta en natt i skogen på semestern. Elise bestämde att hon skulle sova i hängmattan och jag på marken under. Jag var också sugen på en natt ute och igår när första bästa tillfälle dök upp packade vi cyklarna med sovprylar, mat och lite kläder och trampade till skogs. Vi cyklade de 5 kilometrarna till friluftsområdet Lövhult. Ungefär halvvägs upp i min favoritbacke ligger Friluftsfrämjandets läger med eldstad och vindskydd för de som önskar. Elise trampade på bra på sin lilla Specialized och vi var snart framme och slog läger bland myggen.

IMG_9621 IMG_9629 IMG_9632

Hängmattan från Hennessy Hammocks är en riktig favorit. Det är en allt i ett lösning med hängmatta, myggnät och regnskydd som snabbt sätts upp mellan två träd eller liknade. Jag bäddade med liggunderlag på marken, bivybag, sovsäck och min lilla uppblåsbara kudde.

IMG_9655

IMG_9634 IMG_9635

Elise lekte i skogen och jag gjorde upp eld och grillade korv. Till efterrätt blev det en riktig friluftsklassiker med banan fylld med plopp och ahlgrens bilar som man slår in i grillfolie och låter stå i glöden tills godiset smält.

IMG_9644

IMG_9649

Lite lek och kvällsrutin senare bäddade jag ner Elise i hängmattan, gjorde kaffe på min aeropress och njöt vid brasan. Helt underbart med sommar, semester och ett litet vardagsäventyr.

IMG_9650

IMG_9646

Natten gick utmärkt. Jag vaknade av att det regnade strax efter midnatt men höll mig torr under hängmattan. Elise vaknade strax innan 6 och ville ligga på marken så sista timmen innan vi gick upp och gjorde frukost låg vi bredvid varandra, mös i sovsäckarna och lyssnade på hackspetten.

IMG_9660

Tack Elise för ett grymt äventyr. Det här gör vi om.

För någon vecka sedan när yngsta dottern Elise 6 år första gången kröp upp i min hängmatta bestämde vi oss för att ta en natt i skogen på semestern. Elise bestämde att hon skulle sova i hängmattan och jag på marken under. Jag var också sugen på en natt ute och igår när första bästa tillfälle dök upp packade vi cyklarna med sovprylar, mat och lite kläder och trampade till skogs. Vi cyklade de 5 kilometrarna till friluftsområdet Lövhult. Ungefär halvvägs upp i min favoritbacke ligger Friluftsfrämjandets läger med eldstad och vindskydd för de som önskar. Elise trampade på bra på sin lilla Specialized och vi var snart framme och slog läger bland myggen.

IMG_9621 IMG_9629 IMG_9632

Hängmattan från Hennessy Hammocks är en riktig favorit. Det är en allt i ett lösning med hängmatta, myggnät och regnskydd som snabbt sätts upp mellan två träd eller liknade. Jag bäddade med liggunderlag på marken, bivybag, sovsäck och min lilla uppblåsbara kudde.

IMG_9655

IMG_9634 IMG_9635

Elise lekte i skogen och jag gjorde upp eld och grillade korv. Till efterrätt blev det en riktig friluftsklassiker med banan fylld med plopp och ahlgrens bilar som man slår in i grillfolie och låter stå i glöden tills godiset smält.

IMG_9644

IMG_9649

Lite lek och kvällsrutin senare bäddade jag ner Elise i hängmattan, gjorde kaffe på min aeropress och njöt vid brasan. Helt underbart med sommar, semester och ett litet vardagsäventyr.

IMG_9650

IMG_9646

Natten gick utmärkt. Jag vaknade av att det regnade strax efter midnatt men höll mig torr under hängmattan. Elise vaknade strax innan 6 och ville ligga på marken så sista timmen innan vi gick upp och gjorde frukost låg vi bredvid varandra, mös i sovsäckarna och lyssnade på hackspetten.

IMG_9660

Tack Elise för ett grymt äventyr. Det här gör vi om.