En blogg om långa cykelturer, cyklar och äventyr

Daniel
Johansson

Småländska strumpor från Bortom Cycling

21 Maj

Två av mina klubb- och cykelkompisar Calle och Tobias har dragit igång ett kul projekt med merinoullstrumpor för cykling, tillverkade i Småland under namnet Bortom Cycling. Än så länge finns två varianter. En lite tjockare strumpa för lite kallare väder och nu senast en lite tunnare variant som finns i två färger. Jag har haft glädjen att testa strumporna och har nu kört tillräckligt i dem för att kunna skriva lite om vad jag tycker.

Den tjocka varianten Early Bird Winter Sock tycker jag är en riktigt bra vår- och höststrumpa. Den har högt ullinnehåll och är lite tjockare med förstärkningar i tån och under framfoten. Jag körde med strumpan på min 150-mil långa påsktur i Tyskland, Polen och Danmark.

IMG_9105

Samma strumpor vid all cykling i en vecka. Jag bytte bara på nätterna för att ha torra när det skulle sovas. Riktigt sköna, håller formen bra och tack vare ullen så blir de inte sunkiga bara för att man kör med dem flera dagar i rad utan tvätt. Det enda negativa jag har att säga är att de kanade ner lite i skaftet, något som Calle och Tobias också upptäckt och nu åtgärdat till kommande modeller. Strumporna kostar 159kr/par.

Nyligen lanserades den tunnare sommarvarianten Endurance Light Wool som finns i två färger och kostar 149kr/par.

IMG_9336

Skaften är lite högre och strumpan sitter uppe riktigt bra. Även den här modellen består till största delen av merinoull  och är förstärkt under framfoten. Jag körde 40 mil i dem i onsdags och har sedan kört ytterligare 17 mil i helgen.

IMG_9407

Även den här varianten är riktigt skön och funkar bra när det är lite varmare ute. Jag tycker att de är riktigt snygga och den vita varianten gillar jag allra mest. Strumpan kunde gärna fått vara något tjockare i hälen, då hade den varit helt perfekt. Den är ändå så pass skön att den sannolikt kommer sitta på mina fötter under sommarens 390 mil långa tur genom Europa.

Två av mina klubb- och cykelkompisar Calle och Tobias har dragit igång ett kul projekt med merinoullstrumpor för cykling, tillverkade i Småland under namnet Bortom Cycling. Än så länge finns två varianter. En lite tjockare strumpa för lite kallare väder och nu senast en lite tunnare variant som finns i två färger. Jag har haft glädjen att testa strumporna och har nu kört tillräckligt i dem för att kunna skriva lite om vad jag tycker.

Den tjocka varianten Early Bird Winter Sock tycker jag är en riktigt bra vår- och höststrumpa. Den har högt ullinnehåll och är lite tjockare med förstärkningar i tån och under framfoten. Jag körde med strumpan på min 150-mil långa påsktur i Tyskland, Polen och Danmark.

IMG_9105

Samma strumpor vid all cykling i en vecka. Jag bytte bara på nätterna för att ha torra när det skulle sovas. Riktigt sköna, håller formen bra och tack vare ullen så blir de inte sunkiga bara för att man kör med dem flera dagar i rad utan tvätt. Det enda negativa jag har att säga är att de kanade ner lite i skaftet, något som Calle och Tobias också upptäckt och nu åtgärdat till kommande modeller. Strumporna kostar 159kr/par.

Nyligen lanserades den tunnare sommarvarianten Endurance Light Wool som finns i två färger och kostar 149kr/par.

IMG_9336

Skaften är lite högre och strumpan sitter uppe riktigt bra. Även den här modellen består till största delen av merinoull  och är förstärkt under framfoten. Jag körde 40 mil i dem i onsdags och har sedan kört ytterligare 17 mil i helgen.

IMG_9407

Även den här varianten är riktigt skön och funkar bra när det är lite varmare ute. Jag tycker att de är riktigt snygga och den vita varianten gillar jag allra mest. Strumpan kunde gärna fått vara något tjockare i hälen, då hade den varit helt perfekt. Den är ändå så pass skön att den sannolikt kommer sitta på mina fötter under sommarens 390 mil långa tur genom Europa.

400k med start och mål i Skövde

18 Maj

Ledig på 17 maj och i brevetkalendern fanns det en 400km runda med start och mål i Skövde. Jag var sugen på första långturen med min nya Bob Jackson och kollade runt lite om någon mer var sugen. Marcus nappade och vi bestämde oss för att köra. Rutten var inledningsvis en rundtur runt Västergötland men byttes i sista stund av arrangören Ulf till en plattare runda med nästan 20 mil banvall.

IMG_6944

Starten gick 0800 från Billingen så vi kunde åka på morgonen utan att det behövde bli alltför tidigt. Regn väntades under förmiddagen, därefter molnigt och en varm natt med runt 13 grader hela natten. Det regnade vid starten och vi startade med regnjackor på. Första milen norrut var mycket utför och med vinden i ryggen gick det lätt upp mot Töreboda och så småningom första stämpling och vändpunkten i Älgarås efter 78 km. Regnet var bitvis ganska tätt och vi var ganska blöta, som tur var så var det varmt i luften. Skärmarna på cykeln gjorde stor nytta och det var skönt att slippa vattensprut från däcken.

IMG_9348 IMG_9350 IMG_9353

Vi vände söderut och fick motvind tillbaka genom Töreboda och vidare mot Falköping för andra stämpling och en hägrande lunch. Med två mil kvar till Falköping fick jag punktering och vi fick ägna en stund åt att byta slang. Nersmetad med olja blev det långa handskar för att undvika att kleta ner min fina styrlinda. Vi stannade enligt rutin på pizzeria Casa Mia i Falköping. Skönt med stämplingsplatser som kan rutinen när blöta cyklister kommer dragandes med gula stämpelkort. Jag och Marcus beställde likadana pizzor (Chefen) och kämpade hårt med att trycka i oss de gigantiska mängderna mat. En inte helt smart plan skulle det visa sig. Jag har sällan problem med magen och brukar kunna äta både mycket och det mesta men det här blev för mycket. Jag var proppmätt, mådde illa och hade ont i magen i nästan 3 timmar efter matorgien.

IMG_6945

IMG_9356

IMG_6949

IMG_9361

Efter Falköping svängde vi upp på den klassiska banvallen för att cykla 9 mil till Ambjörnarp, vända och cykla 9 mil tillbaka till Falköping igen. Banvallen är fantastisk, mestadels bra asfalt, inga bilar, platt, fin natur men det här blev för mycket och det var rejält segt på slutet. Höjdpunkterna på banvallen var annars en fika i Tranemo, ett kort möte med Ulf i mörkret och en mäktig naturupplevelse med ett vildsvin. I skymningen cyklade vi ikapp ett vildsvin som måste känt sig rejält jagat då svinet i full fart tog ett språng på säkert 5 meter och landade med ett stort plask i vattnet innan den simmade tillbaka till banvallen och sprang vidare.

IMG_9367 IMG_9370 IMG_9371

IMG_6958

IMG_9380

Sista 4 milen efter Falköping cyklade vi i dimma i nattens mörker. Det var skönt att få lite miljöombyte med svängar, korsningar och lite kupering. Strax efter 0200 och efter 18 timmars cykling var det dags för avslutningen och klättringen uppför Billingen. Inget dåligt sätt att avsluta en 40 mils runda.

Vi lastade snabbt, bytte till torra kläder och firade på bästa sätt med två kokta med bröd.

IMG_9385

Ledig på 17 maj och i brevetkalendern fanns det en 400km runda med start och mål i Skövde. Jag var sugen på första långturen med min nya Bob Jackson och kollade runt lite om någon mer var sugen. Marcus nappade och vi bestämde oss för att köra. Rutten var inledningsvis en rundtur runt Västergötland men byttes i sista stund av arrangören Ulf till en plattare runda med nästan 20 mil banvall.

IMG_6944

Starten gick 0800 från Billingen så vi kunde åka på morgonen utan att det behövde bli alltför tidigt. Regn väntades under förmiddagen, därefter molnigt och en varm natt med runt 13 grader hela natten. Det regnade vid starten och vi startade med regnjackor på. Första milen norrut var mycket utför och med vinden i ryggen gick det lätt upp mot Töreboda och så småningom första stämpling och vändpunkten i Älgarås efter 78 km. Regnet var bitvis ganska tätt och vi var ganska blöta, som tur var så var det varmt i luften. Skärmarna på cykeln gjorde stor nytta och det var skönt att slippa vattensprut från däcken.

IMG_9348 IMG_9350 IMG_9353

Vi vände söderut och fick motvind tillbaka genom Töreboda och vidare mot Falköping för andra stämpling och en hägrande lunch. Med två mil kvar till Falköping fick jag punktering och vi fick ägna en stund åt att byta slang. Nersmetad med olja blev det långa handskar för att undvika att kleta ner min fina styrlinda. Vi stannade enligt rutin på pizzeria Casa Mia i Falköping. Skönt med stämplingsplatser som kan rutinen när blöta cyklister kommer dragandes med gula stämpelkort. Jag och Marcus beställde likadana pizzor (Chefen) och kämpade hårt med att trycka i oss de gigantiska mängderna mat. En inte helt smart plan skulle det visa sig. Jag har sällan problem med magen och brukar kunna äta både mycket och det mesta men det här blev för mycket. Jag var proppmätt, mådde illa och hade ont i magen i nästan 3 timmar efter matorgien.

IMG_6945

IMG_9356

IMG_6949

IMG_9361

Efter Falköping svängde vi upp på den klassiska banvallen för att cykla 9 mil till Ambjörnarp, vända och cykla 9 mil tillbaka till Falköping igen. Banvallen är fantastisk, mestadels bra asfalt, inga bilar, platt, fin natur men det här blev för mycket och det var rejält segt på slutet. Höjdpunkterna på banvallen var annars en fika i Tranemo, ett kort möte med Ulf i mörkret och en mäktig naturupplevelse med ett vildsvin. I skymningen cyklade vi ikapp ett vildsvin som måste känt sig rejält jagat då svinet i full fart tog ett språng på säkert 5 meter och landade med ett stort plask i vattnet innan den simmade tillbaka till banvallen och sprang vidare.

IMG_9367 IMG_9370 IMG_9371

IMG_6958

IMG_9380

Sista 4 milen efter Falköping cyklade vi i dimma i nattens mörker. Det var skönt att få lite miljöombyte med svängar, korsningar och lite kupering. Strax efter 0200 och efter 18 timmars cykling var det dags för avslutningen och klättringen uppför Billingen. Inget dåligt sätt att avsluta en 40 mils runda.

Vi lastade snabbt, bytte till torra kläder och firade på bästa sätt med två kokta med bröd.

IMG_9385

Vad hade jag egentligen i väskorna?

1 Maj

Jag fick frågan om vad jag hade med mig för utrustning på påskturen och tänkte försöka mig på att beskriva vad jag hade i väskorna och på cykeln.

Till att börja med så körde jag med min TREK 920 som är en cykel byggd för äventyr. Det är egentligen en 29tums MTB med bockstyre och fäste för pakethållare både fram och bak. Jag har hängt på väskor från Swift Industries på min och har en styrväska och två små panniers vilket räcker gott. På styret som jag bytt till ett Salsa Woodchipper har jag GPS (Garmin Etrex 30) och ringklocka. Belysning kör jag med laddningsbara lampor från Exposure, Sirius fram, Tracer bak och en Joystick på hjälmen.

IMG_9084 IMG_9126

I sadelväskan hade jag:

IMG_9282

Multiverktyg, 2 däckjärn, kedjekolja, trasa, växelöra, kedjelås och ett extra spe-cleat.

Pumpen är en kompakt fotpump från Lezyne gjord för däck med lite större volym. Jag har tröttnat på att försöka pumpa upp däck med mikropumpar. Låset räcker förhoppningsvis tillräckligt för att man skall hinna med ett besök på LIDL eller annan mataffär.

Styrväskan innehöll:

IMG_9283

Hygienartiklar (tandborste, tandkräm, ögondroppar, rumpräddarsalva från Medevi, koffeinpiller, panodil och voltaren), campinglampa, energi i varierande mängd, kaffekopp, benreflexer, tältpinnar till tarpen, liten handduk, regnjacka, regnhandskar, spot3 för tracking och som säkerhet, sked och extra glasögon med slipade glas. På bilden syns även min GPS och lamporna.

På kroppen körde jag större delen av tiden med detta (och ganska ofta regnjackan)

IMG_9284

Rapha Brevet Bibs, Rapha merino arm och knävärmare, Bontrager MTB skor, Bontrager hjälm och Rudy Project fotokromatiska glasögon, Hestra Tracer handskar med windstopper, Bortom strumpor i merinoull, Rapha merino mesh base layer, Rapha Brevet Windblock Jersey, Rapha Insulated Gillet, Bontrager shorts, buff, mössa och keps.

Extra kläder:

IMG_9285

Skoöverdrag i neopren, sovmössa från Haglöfs, flanellskjorta, Aclima kalsonger och långkalsonger i merino, Fjällrävenbyxor (kunde jag lämnat hemma), regnbyxor Haglöfs LIM, Dunjacka Haglöfs LIM, Rapha Merino Mesh Baselayer med lång ärm, ullstrumpor att sova i och ett par extra handskar från Hestra.

Sovutrustning:

IMG_9286

Alpkit Hunka Bivybag, liggunderlag Thermarest Neo Air XS, Tarp från Alpkit (användes ej), uppblåsbar kudde och sovsäck Western Mountaineering Everlite (skulle haft en varmare sovsäck)

Mat och kaffeprylar:

IMG_9287

MSR pocketrocket gasbrännare och titankastrull, gas, frystorkad mat från Outmeals, kaffe, aeropress och kaffekvarn.

Sista påsarna innehöll lite lagningsprylar och elektronik:

IMG_9288

Buntband, diverse laglappar för slangar, däck, liggunderlag och textilier, sykit, 2 slangar, batterier till GPS-en, litet första hjälpen kit med allergimedicin, plåster m.m, powerbank och diverse kablar.

 

Som tur var behövde jag varken använda lagningsprylar eller påsen med första hjälpen. Skulle jag göra samma tur igen i samma väder skulle jag tagit med en varmare sovsäck, liggunderlag av fullängd och lämnat byxor och extra handskar hemma. I övrigt så funkade prylarna bra.

 

Jag fick frågan om vad jag hade med mig för utrustning på påskturen och tänkte försöka mig på att beskriva vad jag hade i väskorna och på cykeln.

Till att börja med så körde jag med min TREK 920 som är en cykel byggd för äventyr. Det är egentligen en 29tums MTB med bockstyre och fäste för pakethållare både fram och bak. Jag har hängt på väskor från Swift Industries på min och har en styrväska och två små panniers vilket räcker gott. På styret som jag bytt till ett Salsa Woodchipper har jag GPS (Garmin Etrex 30) och ringklocka. Belysning kör jag med laddningsbara lampor från Exposure, Sirius fram, Tracer bak och en Joystick på hjälmen.

IMG_9084 IMG_9126

I sadelväskan hade jag:

IMG_9282

Multiverktyg, 2 däckjärn, kedjekolja, trasa, växelöra, kedjelås och ett extra spe-cleat.

Pumpen är en kompakt fotpump från Lezyne gjord för däck med lite större volym. Jag har tröttnat på att försöka pumpa upp däck med mikropumpar. Låset räcker förhoppningsvis tillräckligt för att man skall hinna med ett besök på LIDL eller annan mataffär.

Styrväskan innehöll:

IMG_9283

Hygienartiklar (tandborste, tandkräm, ögondroppar, rumpräddarsalva från Medevi, koffeinpiller, panodil och voltaren), campinglampa, energi i varierande mängd, kaffekopp, benreflexer, tältpinnar till tarpen, liten handduk, regnjacka, regnhandskar, spot3 för tracking och som säkerhet, sked och extra glasögon med slipade glas. På bilden syns även min GPS och lamporna.

På kroppen körde jag större delen av tiden med detta (och ganska ofta regnjackan)

IMG_9284

Rapha Brevet Bibs, Rapha merino arm och knävärmare, Bontrager MTB skor, Bontrager hjälm och Rudy Project fotokromatiska glasögon, Hestra Tracer handskar med windstopper, Bortom strumpor i merinoull, Rapha merino mesh base layer, Rapha Brevet Windblock Jersey, Rapha Insulated Gillet, Bontrager shorts, buff, mössa och keps.

Extra kläder:

IMG_9285

Skoöverdrag i neopren, sovmössa från Haglöfs, flanellskjorta, Aclima kalsonger och långkalsonger i merino, Fjällrävenbyxor (kunde jag lämnat hemma), regnbyxor Haglöfs LIM, Dunjacka Haglöfs LIM, Rapha Merino Mesh Baselayer med lång ärm, ullstrumpor att sova i och ett par extra handskar från Hestra.

Sovutrustning:

IMG_9286

Alpkit Hunka Bivybag, liggunderlag Thermarest Neo Air XS, Tarp från Alpkit (användes ej), uppblåsbar kudde och sovsäck Western Mountaineering Everlite (skulle haft en varmare sovsäck)

Mat och kaffeprylar:

IMG_9287

MSR pocketrocket gasbrännare och titankastrull, gas, frystorkad mat från Outmeals, kaffe, aeropress och kaffekvarn.

Sista påsarna innehöll lite lagningsprylar och elektronik:

IMG_9288

Buntband, diverse laglappar för slangar, däck, liggunderlag och textilier, sykit, 2 slangar, batterier till GPS-en, litet första hjälpen kit med allergimedicin, plåster m.m, powerbank och diverse kablar.

 

Som tur var behövde jag varken använda lagningsprylar eller påsen med första hjälpen. Skulle jag göra samma tur igen i samma väder skulle jag tagit med en varmare sovsäck, liggunderlag av fullängd och lämnat byxor och extra handskar hemma. I övrigt så funkade prylarna bra.

 

Rügen, badhotell och bensinmackar.

26 Apr

Klockan var 1230 annandag påsk och jag rullade ensam norrut mot Jasmund Nationalpark på Rügen. Nu skulle det cyklas stig och njutas av vacker natur. Vägarna på Rügen var jättefina och slingrade sig upp mot nationalparken. IMG_8978Jag stannade till vid Königsstuhl men där var så mycket folk så jag trampade snart vidare ut i skogen. Fina stigar i bokskog som inte riktigt slagit ut och med bara lite vandrare som sällskap. Otroligt vackert och stigarna följde till stor del havet och de vita klipporna.

IMG_8982 IMG_8985 IMG_8988 IMG_8989 IMG_8994

Efter nationalparken fortsatte jag upp på nordligaste delen av Rügen mot Kap Arkona och avnjöt en fisksmörgås med någon lokal varm dryck med honung i. Här var det ganska mycket folk trots att det var kallt och blåste ganska rejält. Under högsäsong lär det knappast vara möjligt att cykla här med någon vidare hastighet.

IMG_9005 IMG_9011 IMG_9014 IMG_9024 IMG_9027 IMG_9038 IMG_9043

Väderprognosen visade 1 plusgrad och regn under natten så när jag i skymningen trampade in i Stralsund var jag inte sen att svänga in vid första lämpliga hostel. Käkade min cup noodles som jag haft i packningen i två dagar och lysade till det med chips och en öl innan dusch och sömn.

Klev upp tidigt för att försöka komma iväg strax efter 0600. Åt frystorkat i pentryt och gjorde kaffe, checkade ut och fick sätta en nål på kartan i entrén över var folk kom ifrån. Tolkade jag nålarna rätt så var jag första smålänning. Morgonen var jättevacker och solen sken när jag lämnade Stralsund. Vinden sköt på fint och jag rullade ganska lätt västerut mot Barth och dagens första fika och en chans att värma kalla, frusna tår. Turen gick via Zingst där jag handlade och fyllde upp matväskan till bredden.

IMG_9081 IMG_9092

Vädret var fortsatt fint, soligt, lätt medvind huvuddelen av tiden. Jag följde havet och cyklade till huvuddel på cykelvägar. Fantastiskt vilken infrastruktur det finns för cykling här. Jag passerade Warnemünde, otaliga badorter och badhotel och under sen eftermiddag nådde jag Wismar. Gjorde en snabb tur i stadskärnan och tittade lite på alla vackra byggnader innan jag körde vidare.

IMG_9096 IMG_9104 IMG_9134 IMG_9144 IMG_9149 IMG_9152

Vädret såg inget vidare ut och jag avslutade dagen efter 21 mils cyklande med att pruta mig till en hotellnatt för mina kvarvarande 35€. Normalpriset var 60€ men jag hade inte mer kontanter och de tog självklart inte kort. Jag förhandlade bort frukost och sedan tror jag mest att de tyckte synd om mig när jag fick nyckeln till rummet.IMG_9154

När jag klev upp för att koka kaffe och fixa en frystorkad frukost på balkongen snöade det. Glad över att ha sovit inne i värmen fixade jag min mat och packade ihop mina prylar. Rullade ut strax efter 0600 även denna morgon och styrde mot Danmark. Snöfallet avtog snabbt och det bli ganska bra väder även denna dag.

IMG_9158

I Travemünde var min planerade gång- och cykelfärja ur drift och jag fick ta en liten omväg via en bilfärja. Här inträffade en av de få incidenterna med bilister under hela veckan. En kärring i en liten bil var bakom mig och när jag sakta rullade fram mot färjan fick hon spel och började tuta vilt, vifta och gasa bakom mig. Det var ju inte direkt bråttom och vi fick ändå vänta i säkert fem minuter innan färjan avgick men hon skulle bestämt ombord fortare och var nästan beredd att köra på mig för att komma på så fort som möjligt. Vad är det för fel på folk så fort de hamnar i ett skal av plåt? Jag blev så klart irriterad och var tvungen att fråga henne vad som var problemet. Nu var hon ju inte så intresserad av att prata utan vevade upp rutan ganska snabbt efter att jag frågat.

IMG_9172

Utöver detta så tycker jag att det var mycket trevligare på vägarna än vad det kan vara i Sverige. Jag stannade till för andra frukost på Mc Donalds innan jag cyklade upp mot Puttgarden och färjan till Danmark. Färjan gick smidigt och jag vinkades fram till första färjan och fick lasta bredvid lastbilarna.

IMG_9179 IMG_9188 IMG_9193 IMG_9214 IMG_9227 IMG_9228

I Danmark körde jag inledningsvis på en banvall och därefter på en lite mer trafikerad väg.

IMG_9234 IMG_9238

Middag blev som så många gånger förr på en bensinmack och jag fyllde på med energi i matväskan för sista gången. I skymningen cyklade jag på en underbar väg bredvid havet och när det nästan var mörkt hittade jag ett mindre naturreservat där jag hittade en perfekt sovplats bakom en trädstam med havsutsikt. Det skulle inte bli någon nederbörd och jag skulle inte sova så många timmar så jag skippade tarpen. Sovsäck, bivy, liggunderlag och så på med alla kläder igen. Jag somnade ganska snart och när jag vaknade första gången var det under en helt sagolik stjärnhimmel. Sista natten blev verkligen den bästa och trots att det som vanligt på den här turen var kallt så njöt jag i fulla drag. När jag vaknade av klockan var det varmare och himlen hade mulnat igen. Tyvärr hade jag inte tid att vara kvar och njuta av soluppgången utan klockan ringde redan 0400.

Sista dagens cykling återstod och jag hade 11 mil kvar till Köpenhamn. Jag hade tur med vinden igen och det rullade på bra.

IMG_9255 IMG_9263

Frukostrutinen med bensinmackskaffe och macka fick fortsätta även denna morgon. När jag körde in i Köpenhamn efter nio var det riktigt skönt väder. Jag svängde förbi Rapha för kaffe och kaka. Passade även på att kolla in nya Brevet Lightweight Jersey som jag är lite sugen på till sommarens äventyr.

IMG_9268

Jag var bjuden på lunch utanför Malmö där stekt falukorv, makaroner och cappuccino stod på menyn så jag tog tåget från centralen till Hyllie. Sjukt smidigt att åka tåg med cykel när det finns vagnar avsedda för detta, hoppas verkligen att det här kan bli verklighet även utanför Öresundsregionen. Lunchen smakade utmärkt och det var grymt trevligt, förhoppningsvis kan det dessutom leda till nåt spännande projekt.

Mätt och belåten cyklade jag sedan de avslutande milen genom Malmö och tillbaka till bilen i Bjärred.

Cykeln och prylarna höll ihop riktigt bra, utöver den avkörda ekern och en för kall sovsäck så hade jag inga missöden. Hjulet höll sig tillräckligt rakt trots nästan 150 mil utan eker. Jag var borta en vecka och det här är ett riktigt kul sätt att få ihop rejält med mil i benen på ett äventyrligt och billigt sätt. Jag spenderade mindre än 1000kr på boende, knappt 500kr på färje- och tågbiljetter, bilresan Nässjö-Bjärred t&r samt en slant på skräpmat. Riktigt billigt för en veckas träningsläger och cykeläventyr. Jag kommer definitivt göra liknande resor igen men kommer vara lite tydligare med mig själv vad jag egentligen vill ha ut av det. Nu körde jag ofta över 20 mil om dagen på varierande vägar och stigar med ganska tung cykel, vilket innebar att det inte blev så mycket tid över till att brygga kaffe, turista, äta hotellfrukost eller bara ha det lite nice. Skall jag hinna med det också så tror jag att 15 mil om dagen kan vara lagom. Är däremot träningen och bensinmacksmys det som lockar passar nog det upplägget jag hade nu.

Klockan var 1230 annandag påsk och jag rullade ensam norrut mot Jasmund Nationalpark på Rügen. Nu skulle det cyklas stig och njutas av vacker natur. Vägarna på Rügen var jättefina och slingrade sig upp mot nationalparken. IMG_8978Jag stannade till vid Königsstuhl men där var så mycket folk så jag trampade snart vidare ut i skogen. Fina stigar i bokskog som inte riktigt slagit ut och med bara lite vandrare som sällskap. Otroligt vackert och stigarna följde till stor del havet och de vita klipporna.

IMG_8982 IMG_8985 IMG_8988 IMG_8989 IMG_8994

Efter nationalparken fortsatte jag upp på nordligaste delen av Rügen mot Kap Arkona och avnjöt en fisksmörgås med någon lokal varm dryck med honung i. Här var det ganska mycket folk trots att det var kallt och blåste ganska rejält. Under högsäsong lär det knappast vara möjligt att cykla här med någon vidare hastighet.

IMG_9005 IMG_9011 IMG_9014 IMG_9024 IMG_9027 IMG_9038 IMG_9043

Väderprognosen visade 1 plusgrad och regn under natten så när jag i skymningen trampade in i Stralsund var jag inte sen att svänga in vid första lämpliga hostel. Käkade min cup noodles som jag haft i packningen i två dagar och lysade till det med chips och en öl innan dusch och sömn.

Klev upp tidigt för att försöka komma iväg strax efter 0600. Åt frystorkat i pentryt och gjorde kaffe, checkade ut och fick sätta en nål på kartan i entrén över var folk kom ifrån. Tolkade jag nålarna rätt så var jag första smålänning. Morgonen var jättevacker och solen sken när jag lämnade Stralsund. Vinden sköt på fint och jag rullade ganska lätt västerut mot Barth och dagens första fika och en chans att värma kalla, frusna tår. Turen gick via Zingst där jag handlade och fyllde upp matväskan till bredden.

IMG_9081 IMG_9092

Vädret var fortsatt fint, soligt, lätt medvind huvuddelen av tiden. Jag följde havet och cyklade till huvuddel på cykelvägar. Fantastiskt vilken infrastruktur det finns för cykling här. Jag passerade Warnemünde, otaliga badorter och badhotel och under sen eftermiddag nådde jag Wismar. Gjorde en snabb tur i stadskärnan och tittade lite på alla vackra byggnader innan jag körde vidare.

IMG_9096 IMG_9104 IMG_9134 IMG_9144 IMG_9149 IMG_9152

Vädret såg inget vidare ut och jag avslutade dagen efter 21 mils cyklande med att pruta mig till en hotellnatt för mina kvarvarande 35€. Normalpriset var 60€ men jag hade inte mer kontanter och de tog självklart inte kort. Jag förhandlade bort frukost och sedan tror jag mest att de tyckte synd om mig när jag fick nyckeln till rummet.IMG_9154

När jag klev upp för att koka kaffe och fixa en frystorkad frukost på balkongen snöade det. Glad över att ha sovit inne i värmen fixade jag min mat och packade ihop mina prylar. Rullade ut strax efter 0600 även denna morgon och styrde mot Danmark. Snöfallet avtog snabbt och det bli ganska bra väder även denna dag.

IMG_9158

I Travemünde var min planerade gång- och cykelfärja ur drift och jag fick ta en liten omväg via en bilfärja. Här inträffade en av de få incidenterna med bilister under hela veckan. En kärring i en liten bil var bakom mig och när jag sakta rullade fram mot färjan fick hon spel och började tuta vilt, vifta och gasa bakom mig. Det var ju inte direkt bråttom och vi fick ändå vänta i säkert fem minuter innan färjan avgick men hon skulle bestämt ombord fortare och var nästan beredd att köra på mig för att komma på så fort som möjligt. Vad är det för fel på folk så fort de hamnar i ett skal av plåt? Jag blev så klart irriterad och var tvungen att fråga henne vad som var problemet. Nu var hon ju inte så intresserad av att prata utan vevade upp rutan ganska snabbt efter att jag frågat.

IMG_9172

Utöver detta så tycker jag att det var mycket trevligare på vägarna än vad det kan vara i Sverige. Jag stannade till för andra frukost på Mc Donalds innan jag cyklade upp mot Puttgarden och färjan till Danmark. Färjan gick smidigt och jag vinkades fram till första färjan och fick lasta bredvid lastbilarna.

IMG_9179 IMG_9188 IMG_9193 IMG_9214 IMG_9227 IMG_9228

I Danmark körde jag inledningsvis på en banvall och därefter på en lite mer trafikerad väg.

IMG_9234 IMG_9238

Middag blev som så många gånger förr på en bensinmack och jag fyllde på med energi i matväskan för sista gången. I skymningen cyklade jag på en underbar väg bredvid havet och när det nästan var mörkt hittade jag ett mindre naturreservat där jag hittade en perfekt sovplats bakom en trädstam med havsutsikt. Det skulle inte bli någon nederbörd och jag skulle inte sova så många timmar så jag skippade tarpen. Sovsäck, bivy, liggunderlag och så på med alla kläder igen. Jag somnade ganska snart och när jag vaknade första gången var det under en helt sagolik stjärnhimmel. Sista natten blev verkligen den bästa och trots att det som vanligt på den här turen var kallt så njöt jag i fulla drag. När jag vaknade av klockan var det varmare och himlen hade mulnat igen. Tyvärr hade jag inte tid att vara kvar och njuta av soluppgången utan klockan ringde redan 0400.

Sista dagens cykling återstod och jag hade 11 mil kvar till Köpenhamn. Jag hade tur med vinden igen och det rullade på bra.

IMG_9255 IMG_9263

Frukostrutinen med bensinmackskaffe och macka fick fortsätta även denna morgon. När jag körde in i Köpenhamn efter nio var det riktigt skönt väder. Jag svängde förbi Rapha för kaffe och kaka. Passade även på att kolla in nya Brevet Lightweight Jersey som jag är lite sugen på till sommarens äventyr.

IMG_9268

Jag var bjuden på lunch utanför Malmö där stekt falukorv, makaroner och cappuccino stod på menyn så jag tog tåget från centralen till Hyllie. Sjukt smidigt att åka tåg med cykel när det finns vagnar avsedda för detta, hoppas verkligen att det här kan bli verklighet även utanför Öresundsregionen. Lunchen smakade utmärkt och det var grymt trevligt, förhoppningsvis kan det dessutom leda till nåt spännande projekt.

Mätt och belåten cyklade jag sedan de avslutande milen genom Malmö och tillbaka till bilen i Bjärred.

Cykeln och prylarna höll ihop riktigt bra, utöver den avkörda ekern och en för kall sovsäck så hade jag inga missöden. Hjulet höll sig tillräckligt rakt trots nästan 150 mil utan eker. Jag var borta en vecka och det här är ett riktigt kul sätt att få ihop rejält med mil i benen på ett äventyrligt och billigt sätt. Jag spenderade mindre än 1000kr på boende, knappt 500kr på färje- och tågbiljetter, bilresan Nässjö-Bjärred t&r samt en slant på skräpmat. Riktigt billigt för en veckas träningsläger och cykeläventyr. Jag kommer definitivt göra liknande resor igen men kommer vara lite tydligare med mig själv vad jag egentligen vill ha ut av det. Nu körde jag ofta över 20 mil om dagen på varierande vägar och stigar med ganska tung cykel, vilket innebar att det inte blev så mycket tid över till att brygga kaffe, turista, äta hotellfrukost eller bara ha det lite nice. Skall jag hinna med det också så tror jag att 15 mil om dagen kan vara lagom. Är däremot träningen och bensinmacksmys det som lockar passar nog det upplägget jag hade nu.

Till Berlin och tillbaka med gott sällskap

24 Apr

Hemma och hyggligt återhämtad igen efter årets första riktiga cykeläventyr. Jag tänkte försöka mig på att sammanfatta 150-milsturen i två inlägg där det första kommer omfatta den delen som jag körde tillsammans med Patch och Philip. Andra inlägget blir om min ensamcykling på Rügen, Östersjökusten och genom Danmark. Det kommer också ett tredje inlägg där jag beskriver utrustningen jag hade med mig och lite tankar kring det eftersom det efterfrågades.

Jag slutade jobba torsdag morgon och drog direkt mot Skåne med bilen, parkerade hos en kompis i Bjärred och samlade ihop de sista detaljerna. Bytte tåvärmare mot ett par riktiga skoöverdrag i neopren och packade ner ett par Fjällrävenbyxor för säkerhets skull innan jag trampade iväg mot Malmö och Musette där jag skulle träffa Patch och Philip.

IMG_8812

Patch hade jag träffat tidigare, men bara under några kortare möten så vi kände inte direkt varandra och Philip skulle bli en ny bekantskap. Grymt kul att Patch nappade på mitt rop på sällskap här på bloggen och att han dessutom fick med sig Philip. Grabbarna trillade in med sina cyklar, Patch med en lätt lastad Canyon och Philip med sin lite tyngre lastade Open U.P. Vi cyklade ut ur Malmö i fint väder och körde fina småvägar till Trelleborg för några varv på utomhusvelodromen och pizza innan färjan till Sassnitz.

IMG_8816 IMG_8818

Färjan tog 4 timmar och det var mörkt när vi rullade av vid 22-tiden. Jag hann inte mer än cykla några kilometer innan en eker i bakhjulet gick av inne vid navet. Tvinnade den runt två andra ekrar, hoppades på det bästa och körde vidare. Några få kilometer senare hittade vi en fin sovplats och slog till. Ett tak med en lägre sarg, tyvärr invid havet och med hårde vindar skulle det visa sig att vi kunde valt en bättre plats. Vi slog läger, blåste upp våra liggunderlag och kröp ner i sovsäckarna. Jag klädde på mig dunjacka och underställsbyxor men var för lite i den tunna sommarsäcken. Natten blev kall och vinden gjorde den ännu kallare. På med mer kläder och ner i sovsäcken igen och försöka vila lite innan den långa etappen till Berlin.

IMG_8822 IMG_8824

Vaknade av alarmet vid 5-tiden. Försökte koka vatten i vinden utan nån större framgång utan vi fick göra frystorkad frukost på ljummet vatten. Vi kom iväg strax efter 6 på morgonen och det var skönt att cykla upp lite värme i kropparna. De 28 milen till Berlin innehöll det mesta. Punktering, klädbytarstopp, asfaltvägar, grusvägar, kullersten, skogsväg, stig, cykelvägar, bensinmackslunch, felkörningar, sol, regn, vind och otaliga kissestopp. Som väl var hade vi vinden mestadels i sida eller i ryggen.

IMG_8825 IMG_8827 IMG_8828 IMG_8833 IMG_8837 IMG_8840 IMG_8852

Det var en riktig fin cykeldag och vi höll hyggligt tempo även om grabbarna fick vänta lite på mig när vi cyklade och jag fick vänta på dem när vi stannade. Vi skulle sova hos Mark och efter lite attackturism via Brandenburger Tor togs vi emot kungligt av Mark med kall öl och en stor skål med varm pasta. Ganska mosiga kröp vi ner i sovsäckar eller på soffan.

IMG_8858

Planen med lördagen var att ta det ganska lugnt, käka brunch, fixa några ärenden och rulla ut under eftermiddagen när det värsta regnvädret dragit över. Jag tog med mitt bakhjul ut och hoppades kunna få det fixat. Vi gick till en cykelaffär som var stängd för påsken innan vi gick och käkade. Efter maten letade jag vidare efter cykelaffärer medan Patch och Philip åkte iväg för att köpa varmare sovsäck och ett par regnbyxor. Jag misslyckades med mitt uppdrag p.g.a. stängda butiker medan de andra två var mer lyckosamma.

IMG_8861

Vid tretiden var vi på rull igen och vi kom inte mer än utanför dörren innan himlen öppnade sig. Vi lämnade Berlin efter att ha fyllt på med mer mat och tog sikte mot nordöst och Polen.

IMG_8864 IMG_8874 IMG_8877 IMG_8885

Efter regnet blev det en riktigt fin kväll och i skymningen hittade vi ett litet Gasthaus där vi beslutade oss för att stanna. Schnitzel, kall öl och en varm säng lockade och det blev en natt inomhus.

IMG_8891 IMG_8892

Innan söndagsmorgonens frukost cyklade vi iväg mot Oder och Polen. Morgonen var kall och när det började regna och snöa blev det riktigt kallt. Bensinmacken kom som en frälsning och vi kunde värma oss med kaffe och varma smörgåsar. Vi valde en lite större väg än de planerade småvägarna till Stettin för att käka lunch. Allt utom bensinmackar och vissa snabbmatsrestauranger höll stängt p.g.a. påsken och vi hittade en öppen Mc Donalds i Stettin där vi fick i oss lite mat.

IMG_8898 IMG_8902 IMG_8908 IMG_8918

Efter Stettin blev det mer äventyrligt med småvägar med grus eller betongplattor över fält och åkrar. Vädret var fortsatt omväxlande men övervägande fint på eftermiddagen.

IMG_8925 IMG_8931 IMG_8932

På kvällen kom vi till Swinemünde där vi laddade med en rejäl middag inför några timmars mörkercykling och en natt ute. Planen var att inte ha mer än runt 10 mil kvar till måndagsförmiddagen då färjan från Sassnitz skulle avgå 1300 och Patch och Philip skulle hem. Vi cyklade in i Tyskland igen och möttes direkt av enorma badhotell vid kusten. Kontrasten till dagen på den Polska landsbygden var stor. Med 11 mil kvar på våra GPSér hittade vi en fin busskur med gott om plats där vi valde att slå läger. Jag klädde på mig allt jag hade och kröp ner i min tunna sommarsovsäck.

IMG_8947

Jag sov hyfsat trots ännu en kall natt. Tror att temperaturen var nere på nollan under natten. Jag hade släpat med mig kaffe, aeropress och kaffekvarn utan att ännu använda det så nu fick det äntligen bli dags för en kopp. Jag malde och bryggde varsin kopp medan vi käkade lite överblivna dumplings från kvällens restaurangbesök. Vi packade ihop våra grejer och trampade iväg i gryningen. Några timmar senare unnade vi oss ännu en bensinmacksfrukost, även denna efter ett rejält kallt morgonregn. Vi käkade huttrande och cyklade vidare mot Sassnitz. Färjan över till Rügen gick planenligt och vi hann med lite turistande vid Prora (en helt enorm semesteranläggning som byggdes 1936-1939 men aldrig blev färdig). Nu pågick en omfattande renovering av anläggningen men stora delar verkade fortfarande vara orörda.

IMG_8956 IMG_8966 IMG_8969 IMG_8973

Vi nådde färjeterminalen med en knapp timme till godo och sa ett snabbt hej då innan grabbarna cyklade ner till terminalen och jag rullade vidare ut mot Jasmunds Nationalpark och ytterligare några dagars cyklande.

Tack Patch och Philip för riktigt trevligt sällskap och en rolig cykeltur.

Fortsättning följer…

Hemma och hyggligt återhämtad igen efter årets första riktiga cykeläventyr. Jag tänkte försöka mig på att sammanfatta 150-milsturen i två inlägg där det första kommer omfatta den delen som jag körde tillsammans med Patch och Philip. Andra inlägget blir om min ensamcykling på Rügen, Östersjökusten och genom Danmark. Det kommer också ett tredje inlägg där jag beskriver utrustningen jag hade med mig och lite tankar kring det eftersom det efterfrågades.

Jag slutade jobba torsdag morgon och drog direkt mot Skåne med bilen, parkerade hos en kompis i Bjärred och samlade ihop de sista detaljerna. Bytte tåvärmare mot ett par riktiga skoöverdrag i neopren och packade ner ett par Fjällrävenbyxor för säkerhets skull innan jag trampade iväg mot Malmö och Musette där jag skulle träffa Patch och Philip.

IMG_8812

Patch hade jag träffat tidigare, men bara under några kortare möten så vi kände inte direkt varandra och Philip skulle bli en ny bekantskap. Grymt kul att Patch nappade på mitt rop på sällskap här på bloggen och att han dessutom fick med sig Philip. Grabbarna trillade in med sina cyklar, Patch med en lätt lastad Canyon och Philip med sin lite tyngre lastade Open U.P. Vi cyklade ut ur Malmö i fint väder och körde fina småvägar till Trelleborg för några varv på utomhusvelodromen och pizza innan färjan till Sassnitz.

IMG_8816 IMG_8818

Färjan tog 4 timmar och det var mörkt när vi rullade av vid 22-tiden. Jag hann inte mer än cykla några kilometer innan en eker i bakhjulet gick av inne vid navet. Tvinnade den runt två andra ekrar, hoppades på det bästa och körde vidare. Några få kilometer senare hittade vi en fin sovplats och slog till. Ett tak med en lägre sarg, tyvärr invid havet och med hårde vindar skulle det visa sig att vi kunde valt en bättre plats. Vi slog läger, blåste upp våra liggunderlag och kröp ner i sovsäckarna. Jag klädde på mig dunjacka och underställsbyxor men var för lite i den tunna sommarsäcken. Natten blev kall och vinden gjorde den ännu kallare. På med mer kläder och ner i sovsäcken igen och försöka vila lite innan den långa etappen till Berlin.

IMG_8822 IMG_8824

Vaknade av alarmet vid 5-tiden. Försökte koka vatten i vinden utan nån större framgång utan vi fick göra frystorkad frukost på ljummet vatten. Vi kom iväg strax efter 6 på morgonen och det var skönt att cykla upp lite värme i kropparna. De 28 milen till Berlin innehöll det mesta. Punktering, klädbytarstopp, asfaltvägar, grusvägar, kullersten, skogsväg, stig, cykelvägar, bensinmackslunch, felkörningar, sol, regn, vind och otaliga kissestopp. Som väl var hade vi vinden mestadels i sida eller i ryggen.

IMG_8825 IMG_8827 IMG_8828 IMG_8833 IMG_8837 IMG_8840 IMG_8852

Det var en riktig fin cykeldag och vi höll hyggligt tempo även om grabbarna fick vänta lite på mig när vi cyklade och jag fick vänta på dem när vi stannade. Vi skulle sova hos Mark och efter lite attackturism via Brandenburger Tor togs vi emot kungligt av Mark med kall öl och en stor skål med varm pasta. Ganska mosiga kröp vi ner i sovsäckar eller på soffan.

IMG_8858

Planen med lördagen var att ta det ganska lugnt, käka brunch, fixa några ärenden och rulla ut under eftermiddagen när det värsta regnvädret dragit över. Jag tog med mitt bakhjul ut och hoppades kunna få det fixat. Vi gick till en cykelaffär som var stängd för påsken innan vi gick och käkade. Efter maten letade jag vidare efter cykelaffärer medan Patch och Philip åkte iväg för att köpa varmare sovsäck och ett par regnbyxor. Jag misslyckades med mitt uppdrag p.g.a. stängda butiker medan de andra två var mer lyckosamma.

IMG_8861

Vid tretiden var vi på rull igen och vi kom inte mer än utanför dörren innan himlen öppnade sig. Vi lämnade Berlin efter att ha fyllt på med mer mat och tog sikte mot nordöst och Polen.

IMG_8864 IMG_8874 IMG_8877 IMG_8885

Efter regnet blev det en riktigt fin kväll och i skymningen hittade vi ett litet Gasthaus där vi beslutade oss för att stanna. Schnitzel, kall öl och en varm säng lockade och det blev en natt inomhus.

IMG_8891 IMG_8892

Innan söndagsmorgonens frukost cyklade vi iväg mot Oder och Polen. Morgonen var kall och när det började regna och snöa blev det riktigt kallt. Bensinmacken kom som en frälsning och vi kunde värma oss med kaffe och varma smörgåsar. Vi valde en lite större väg än de planerade småvägarna till Stettin för att käka lunch. Allt utom bensinmackar och vissa snabbmatsrestauranger höll stängt p.g.a. påsken och vi hittade en öppen Mc Donalds i Stettin där vi fick i oss lite mat.

IMG_8898 IMG_8902 IMG_8908 IMG_8918

Efter Stettin blev det mer äventyrligt med småvägar med grus eller betongplattor över fält och åkrar. Vädret var fortsatt omväxlande men övervägande fint på eftermiddagen.

IMG_8925 IMG_8931 IMG_8932

På kvällen kom vi till Swinemünde där vi laddade med en rejäl middag inför några timmars mörkercykling och en natt ute. Planen var att inte ha mer än runt 10 mil kvar till måndagsförmiddagen då färjan från Sassnitz skulle avgå 1300 och Patch och Philip skulle hem. Vi cyklade in i Tyskland igen och möttes direkt av enorma badhotell vid kusten. Kontrasten till dagen på den Polska landsbygden var stor. Med 11 mil kvar på våra GPSér hittade vi en fin busskur med gott om plats där vi valde att slå läger. Jag klädde på mig allt jag hade och kröp ner i min tunna sommarsovsäck.

IMG_8947

Jag sov hyfsat trots ännu en kall natt. Tror att temperaturen var nere på nollan under natten. Jag hade släpat med mig kaffe, aeropress och kaffekvarn utan att ännu använda det så nu fick det äntligen bli dags för en kopp. Jag malde och bryggde varsin kopp medan vi käkade lite överblivna dumplings från kvällens restaurangbesök. Vi packade ihop våra grejer och trampade iväg i gryningen. Några timmar senare unnade vi oss ännu en bensinmacksfrukost, även denna efter ett rejält kallt morgonregn. Vi käkade huttrande och cyklade vidare mot Sassnitz. Färjan över till Rügen gick planenligt och vi hann med lite turistande vid Prora (en helt enorm semesteranläggning som byggdes 1936-1939 men aldrig blev färdig). Nu pågick en omfattande renovering av anläggningen men stora delar verkade fortfarande vara orörda.

IMG_8956 IMG_8966 IMG_8969 IMG_8973

Vi nådde färjeterminalen med en knapp timme till godo och sa ett snabbt hej då innan grabbarna cyklade ner till terminalen och jag rullade vidare ut mot Jasmunds Nationalpark och ytterligare några dagars cyklande.

Tack Patch och Philip för riktigt trevligt sällskap och en rolig cykeltur.

Fortsättning följer…

Äntligen dags för årets första äventyr

11 Apr

Sedan jag körde Transcontinental Race sommaren 2015 har jag längtat efter lite lugnare cykeltouring, fortfarande med långa dagar i sadeln men med lite mer tid för njutning och kaffepauser. Nu är planerna klara, cykeln är packad och jag är snart redo att ge mig av.

IMG_8795

IMG_8798

På torsdag förmiddag styr jag mot Malmö där turen startar. Inledningsvis kommer vi att vara tre cyklister, jag, Patch och Philip tänker rulla ut ur Malmö på torsdag eftermiddag för att ta färjan från Trelleborg till Sassnitz på kvällen. Väl i land cyklar vi en liten bit innan vi slår läger på lämplig plats. På fredagen cyklar vi till Berlin där vi kommer sova inne på soffa eller golv, förhoppningsvis hinner vi även med att fira långfredagen på lämpligt sätt.

IMG_8799

Lördag, söndag och del av måndagen cyklar vi via Polen tillbaka till Sassnitz. Fredagen och Söndagen blir det drygt 20 mil/dag men övriga dagar finns det lite mer tid för kaffe och mys. Hoppas bara vädret blir hyggligt.

IMG_8800

Patch och Philip tar färjan hem på måndag och jag tänker fortsätta min cykeltur västerut längs med östersjökusten, sedan genom Danmark, via Köpenhamn till Helsingör och sedan tillbaka till Malmö. Totalt blir det en tur på runt 150 mil och jag räknar  med drygt 7 dagar. Tanken är att sova ute så mycket som möjligt men någon natt inomhus utöver den i Berlin är inte omöjligt.

IMG_8801

Cykeln är lastad med lite mer komfort än normalt, lite mer kläder, uppblåsbar kudde, tarp, kaffe, kök,  aeropress, kaffekvarn, bullar, påskgodis m.m.

IMG_8796 IMG_8797

Vill ni följa påskturen så kommer jag använda min instagram @cykeldanne samt att vi förhoppningsvis får igång tracking via min spot. Klicka här för att komma till trackingen.

Glad Påsk på er.

Sedan jag körde Transcontinental Race sommaren 2015 har jag längtat efter lite lugnare cykeltouring, fortfarande med långa dagar i sadeln men med lite mer tid för njutning och kaffepauser. Nu är planerna klara, cykeln är packad och jag är snart redo att ge mig av.

IMG_8795

IMG_8798

På torsdag förmiddag styr jag mot Malmö där turen startar. Inledningsvis kommer vi att vara tre cyklister, jag, Patch och Philip tänker rulla ut ur Malmö på torsdag eftermiddag för att ta färjan från Trelleborg till Sassnitz på kvällen. Väl i land cyklar vi en liten bit innan vi slår läger på lämplig plats. På fredagen cyklar vi till Berlin där vi kommer sova inne på soffa eller golv, förhoppningsvis hinner vi även med att fira långfredagen på lämpligt sätt.

IMG_8799

Lördag, söndag och del av måndagen cyklar vi via Polen tillbaka till Sassnitz. Fredagen och Söndagen blir det drygt 20 mil/dag men övriga dagar finns det lite mer tid för kaffe och mys. Hoppas bara vädret blir hyggligt.

IMG_8800

Patch och Philip tar färjan hem på måndag och jag tänker fortsätta min cykeltur västerut längs med östersjökusten, sedan genom Danmark, via Köpenhamn till Helsingör och sedan tillbaka till Malmö. Totalt blir det en tur på runt 150 mil och jag räknar  med drygt 7 dagar. Tanken är att sova ute så mycket som möjligt men någon natt inomhus utöver den i Berlin är inte omöjligt.

IMG_8801

Cykeln är lastad med lite mer komfort än normalt, lite mer kläder, uppblåsbar kudde, tarp, kaffe, kök,  aeropress, kaffekvarn, bullar, påskgodis m.m.

IMG_8796 IMG_8797

Vill ni följa påskturen så kommer jag använda min instagram @cykeldanne samt att vi förhoppningsvis får igång tracking via min spot. Klicka här för att komma till trackingen.

Glad Påsk på er.

Rapha Brevet Bib Shorts II

8 Apr

Lagom till våren släppte Rapha sin uppdaterade variant av de bästa cykelbyxorna jag hittills provat. Brevet Bib Shorts har blivit Brevet Bib Shorts II. Skillnaderna är inte bara kosmetiska med nya färger även om det kanske är det man ser först.

IMG_8766

Dynan håller fortsatt yppersta klass och passar mig perfekt. Den är lite tjockare och går upp lite längre framtill vilket jag gillar när man cyklar i tempoposition. Dynan är dessutom perforerad vilket gör att den torkar snabbt efter att man tvättat byxorna i duschen eller i en bäck ute på långturen. Perforeringen gör även att dynan inte känns lika tät och varm mot skinnet som andra dynor kan göra och jag upplever det som att det är lättare att hålla sig torr vilket så klart är bra om man vill undvika skav. Jag känner ingen direkt skillnad på dynan mellan de två versionerna av byxan utan den största skillnaden är i hängslena. På de nya byxorna är de gjorda i mesh och är väldigt öppna i ryggen. De är jättesköna och andas bättre än förra varianten som var gjorda i mer traditionell lycra.

IMG_8767

Benavsluten har fått en liten uppdatering och består nu av en bred rand med små silikonpluttar som gör att byxorna sitter på plats bra utan att klämma åt för hårt vid byxbenens kant. Byxbenen har dessutom en reflexrand på sidan av benet tillsammans med en rand i gult, rosa eller grått.

IMG_8768

Jag har kört en hel del i de här byxorna nu och kan inte annat än att säga att bäst har blivit ännu lite bättre. Jag kommer garanterat att köra med de här byxorna under sommarens Transcontinental Race och är du ute efter en riktigt bra cykelbyxa för långa dagar på cykeln så är Rapha Brevet Bib Shorts II ett väldigt bra alternativ.

Lagom till våren släppte Rapha sin uppdaterade variant av de bästa cykelbyxorna jag hittills provat. Brevet Bib Shorts har blivit Brevet Bib Shorts II. Skillnaderna är inte bara kosmetiska med nya färger även om det kanske är det man ser först.

IMG_8766

Dynan håller fortsatt yppersta klass och passar mig perfekt. Den är lite tjockare och går upp lite längre framtill vilket jag gillar när man cyklar i tempoposition. Dynan är dessutom perforerad vilket gör att den torkar snabbt efter att man tvättat byxorna i duschen eller i en bäck ute på långturen. Perforeringen gör även att dynan inte känns lika tät och varm mot skinnet som andra dynor kan göra och jag upplever det som att det är lättare att hålla sig torr vilket så klart är bra om man vill undvika skav. Jag känner ingen direkt skillnad på dynan mellan de två versionerna av byxan utan den största skillnaden är i hängslena. På de nya byxorna är de gjorda i mesh och är väldigt öppna i ryggen. De är jättesköna och andas bättre än förra varianten som var gjorda i mer traditionell lycra.

IMG_8767

Benavsluten har fått en liten uppdatering och består nu av en bred rand med små silikonpluttar som gör att byxorna sitter på plats bra utan att klämma åt för hårt vid byxbenens kant. Byxbenen har dessutom en reflexrand på sidan av benet tillsammans med en rand i gult, rosa eller grått.

IMG_8768

Jag har kört en hel del i de här byxorna nu och kan inte annat än att säga att bäst har blivit ännu lite bättre. Jag kommer garanterat att köra med de här byxorna under sommarens Transcontinental Race och är du ute efter en riktigt bra cykelbyxa för långa dagar på cykeln så är Rapha Brevet Bib Shorts II ett väldigt bra alternativ.

Rapha Brevet Insulated Jacket

6 Apr

För några veckor sedan landade en Rapha Brevet Insulated Jacket i brevlådan för test. Jag har tidigare kört väldigt mycket med västversionen som heter Rapha Brevet Insulated Gillet och utsåg den till bästa cykelplagg jag testat under 2016. Nu har jag kört tillräckligt i jackan för att kunna lämna ett rättvist omdöme. Jag har dessutom sovit ute i den en natt, därav är den både skrynklig i smutsig på mina studiomässiga bilder.

IMG_8764 IMG_8765

Jackan är isolerad med Polartec Alpha som är en isolering som andas väldigt bra, är lättskött och inte speciellt känslig för fukt. Isoleringen är mycket mindre känslig för fukt än t.ex. dun vilket gör att det inte gör lika mycket om man cyklar i jackan och blir varm eller om det kommer ett lättare regn. Isoleringen sitter bara i vissa av panelerna och t.ex. sidorna, baksidan av ärmarna och nederdelen av ryggen saknar isolering. Sidorna och baksidan av ärmarna är sydda i stretchmaterial och även ryggen stretchar över välfyllda ryggfickor. Det vindtäta yttertyget är bra på att stöta bort fukt och regn. Jackan har inga ryggfickor utan är tänkt att använda utanpå en cykeltröja. Jackan har dessutom ett reflexband tvärs över rygg och bröst. Ihoprullad kan man nyttja ett resårband i nacken för att packa jackan så att den får plats i en rymlig ryggficka.

Jag gillar jackan skarpt även om jag inte tycker att den är riktigt lika användbar som västen. Den tar ju självfallet lite mer plats och är inte lika smidig att ta av och på som sin ärmlösa variant. Jackan är väldigt skön och stretchpanelerna gör att den upplevs smidig. Yttertyget håller vad det lovar och stöter bort vatten bra men den klarar ju självklart inte ett rejält regn. De isolerande panelerna sitter placerade på rätt platser och jackans passform är verkligen gjord för cykling. Den är ganska kort fram och tillräckligt lång i ryggen även när du ligger djupt ner i bocken. Det är alltså ingen jacka som dubblerar som vardagsjacka och den känns lite märklig när man inte cyklar. Jackan är varm och tillsammans med lämplig underställströja och en cykeltröja klarar jag lätt några minusgrader.

Rapha ligger verkligen i framkant med plagg för långdistanscyklister med sin Brevetserie och med den här jackan har de en produkt som inte så många andra kan erbjuda. Cyklar du långt, länge och i alla tänkbara väder tycker jag att den här jackan är värd sina 1750kr även om jag skulle satsa på västen i första hand.

För några veckor sedan landade en Rapha Brevet Insulated Jacket i brevlådan för test. Jag har tidigare kört väldigt mycket med västversionen som heter Rapha Brevet Insulated Gillet och utsåg den till bästa cykelplagg jag testat under 2016. Nu har jag kört tillräckligt i jackan för att kunna lämna ett rättvist omdöme. Jag har dessutom sovit ute i den en natt, därav är den både skrynklig i smutsig på mina studiomässiga bilder.

IMG_8764 IMG_8765

Jackan är isolerad med Polartec Alpha som är en isolering som andas väldigt bra, är lättskött och inte speciellt känslig för fukt. Isoleringen är mycket mindre känslig för fukt än t.ex. dun vilket gör att det inte gör lika mycket om man cyklar i jackan och blir varm eller om det kommer ett lättare regn. Isoleringen sitter bara i vissa av panelerna och t.ex. sidorna, baksidan av ärmarna och nederdelen av ryggen saknar isolering. Sidorna och baksidan av ärmarna är sydda i stretchmaterial och även ryggen stretchar över välfyllda ryggfickor. Det vindtäta yttertyget är bra på att stöta bort fukt och regn. Jackan har inga ryggfickor utan är tänkt att använda utanpå en cykeltröja. Jackan har dessutom ett reflexband tvärs över rygg och bröst. Ihoprullad kan man nyttja ett resårband i nacken för att packa jackan så att den får plats i en rymlig ryggficka.

Jag gillar jackan skarpt även om jag inte tycker att den är riktigt lika användbar som västen. Den tar ju självfallet lite mer plats och är inte lika smidig att ta av och på som sin ärmlösa variant. Jackan är väldigt skön och stretchpanelerna gör att den upplevs smidig. Yttertyget håller vad det lovar och stöter bort vatten bra men den klarar ju självklart inte ett rejält regn. De isolerande panelerna sitter placerade på rätt platser och jackans passform är verkligen gjord för cykling. Den är ganska kort fram och tillräckligt lång i ryggen även när du ligger djupt ner i bocken. Det är alltså ingen jacka som dubblerar som vardagsjacka och den känns lite märklig när man inte cyklar. Jackan är varm och tillsammans med lämplig underställströja och en cykeltröja klarar jag lätt några minusgrader.

Rapha ligger verkligen i framkant med plagg för långdistanscyklister med sin Brevetserie och med den här jackan har de en produkt som inte så många andra kan erbjuda. Cyklar du långt, länge och i alla tänkbara väder tycker jag att den här jackan är värd sina 1750kr även om jag skulle satsa på västen i första hand.

RIP Mike Hall

31 Mar

I går kväll drog jag ut på årets första utesovarnatt. Tog min TREK 920 till jobbet lastad med sovsaker, finkaffe med tillbehör och lite varma kläder, jobbade till strax efter åtta på kvällen och sedan cyklade jag ut i skogen. Slog läger vid en liten sjö, avnjöt en liten whiskey och kröp ner i sovsäcken. Som varje kväll sedan knappt två veckor tillbaka avslutade jag dagen med att kolla trackingen från Indian Pacific Wheel Race. Det var inte så långt kvar av de 550 milen och Kristof Allegert såg ohotad ut i ledningen. Mike Halls blåa plutt var stilla på en stabil andraplats. Jag tänkte att Mike säkert tog en lur för att kunna köra vidare.

När jag vaknade såg jag att jag fått ett meddelande från Marcus som sa tråkigt, tråkigt. Öppnade Facebook och möttes direkt av den mycket tråkiga nyheten att Mike Hall hade avlidit efter en kollision med en bil klockan 0620 i Australien. Mike Hall var och kommer att vara en enorm inspiratör och förebild för ultracyklister under lång tid framöver. Han var en av de absolut bästa långdistanscyklisterna och har vunnit bl.a. World Cycle Race, Tour Divide och Trans Am Bike Race. Han var även en otroligt duktig organisatör och drev tillsammans med sin Anna sedan 2013 The Transcontinental Race som utvecklats till det största osupportade cykelracet i världen. Mike levde sin dröm och slutade sitt ”vanliga” jobb som ingenjör för något år sedan för att bara ägna sig åt cyklingen. Mitt internetflöde har verkligen svämmat över idag av inlägg av personer som berörts av det Mike åstadkom och det har visat hur många han verkligen påverkat och hur många som inspirerats av honom.

IMG_8757

Mike var en stor anledning till att jag fastnade för långa cykeltävlingar och det var ingen slump att mitt första race blev just hans eget Transcontinental Race 2015. Före och efter loppet hade jag äran att träffa både Mike och hans Anna. Även Mikes mamma Patricia var involverad i loppet och var vid målet och välkomnade mig till Istanbul. Mina tankar går idag såklart främst till Mikes familj men även till cykelvärlden som idag blev en stor stjärna fattigare. En sak är dock säker, Mike kommer att fortsätta inspirera.

Vill man skänka pengar till Mikes nära så har James Hayden startat en insamling som redan samlat in en bra slant.

Mike Hall blev 35 år

I går kväll drog jag ut på årets första utesovarnatt. Tog min TREK 920 till jobbet lastad med sovsaker, finkaffe med tillbehör och lite varma kläder, jobbade till strax efter åtta på kvällen och sedan cyklade jag ut i skogen. Slog läger vid en liten sjö, avnjöt en liten whiskey och kröp ner i sovsäcken. Som varje kväll sedan knappt två veckor tillbaka avslutade jag dagen med att kolla trackingen från Indian Pacific Wheel Race. Det var inte så långt kvar av de 550 milen och Kristof Allegert såg ohotad ut i ledningen. Mike Halls blåa plutt var stilla på en stabil andraplats. Jag tänkte att Mike säkert tog en lur för att kunna köra vidare.

När jag vaknade såg jag att jag fått ett meddelande från Marcus som sa tråkigt, tråkigt. Öppnade Facebook och möttes direkt av den mycket tråkiga nyheten att Mike Hall hade avlidit efter en kollision med en bil klockan 0620 i Australien. Mike Hall var och kommer att vara en enorm inspiratör och förebild för ultracyklister under lång tid framöver. Han var en av de absolut bästa långdistanscyklisterna och har vunnit bl.a. World Cycle Race, Tour Divide och Trans Am Bike Race. Han var även en otroligt duktig organisatör och drev tillsammans med sin Anna sedan 2013 The Transcontinental Race som utvecklats till det största osupportade cykelracet i världen. Mike levde sin dröm och slutade sitt ”vanliga” jobb som ingenjör för något år sedan för att bara ägna sig åt cyklingen. Mitt internetflöde har verkligen svämmat över idag av inlägg av personer som berörts av det Mike åstadkom och det har visat hur många han verkligen påverkat och hur många som inspirerats av honom.

IMG_8757

Mike var en stor anledning till att jag fastnade för långa cykeltävlingar och det var ingen slump att mitt första race blev just hans eget Transcontinental Race 2015. Före och efter loppet hade jag äran att träffa både Mike och hans Anna. Även Mikes mamma Patricia var involverad i loppet och var vid målet och välkomnade mig till Istanbul. Mina tankar går idag såklart främst till Mikes familj men även till cykelvärlden som idag blev en stor stjärna fattigare. En sak är dock säker, Mike kommer att fortsätta inspirera.

Vill man skänka pengar till Mikes nära så har James Hayden startat en insamling som redan samlat in en bra slant.

Mike Hall blev 35 år

Nytt från Rapha

23 Mar

För ett par dagar sedan damp det ner lite nytt från Rapha i brevlådan som skall bli grymt spännande att testa. Dels var det den uppdaterade versionen av deras Brevet Bibs och dels Brevet Insulated Jacket.

IMG_8696

Jag gillar verkligen Raphas brevet serie. En hel kollektion med fokus på att cykla långt passar mig alldeles utmärkt. Plaggen är innovativa med tilltänkta materialval och är tänkta att användas flera dagar i rad.

Brevet Bib Short II är uppföljaren till Brevet Bibs som är den bästa långfärdsbyxan jag provat hittills. 2016 körde jag både Transatlantic Way Race, Japanese Odyssey och många långa träningsturer i mina. Det skall verkligen bli spännande att se om uppdateringarna har gjort en redan utmärkt byxa ännu bättre.

Brevet Insulated Jacket är jackvarianten av Brevet Insulated Gillet som jag köpte när den lanserades. Jag gillar västen skarpt och har använt den många timmar. Lätt, isolerad, snabbtorkande och lätt att packa ner i ryggfickan eller i en väska gör att den ofta får följa med ut när det väntas lite kyligare väder. Så här innan jag testat så känns jackan kanske lite mindre användbar än västen men jag ska testa den ordentligt innan jag säger för mycket.

Nu ska jag bara köra in plaggen ordentligt innan det dyker upp en mer utförlig recension. Tror jag får börja med en tur i morgon.

Har ni av någon outgrundlig anledning missat Indy Pacific Wheel Race, en 550 mil lång cykeltävling tvärs över Australien med fantastisk bevakning och en riktigt rafflande tätstrid så har ni ytterligare en vecka på er att följa racet. Ledaren Kristof Allegert är ungefär halvvägs i detta nu (torsdag kväll.)

För ett par dagar sedan damp det ner lite nytt från Rapha i brevlådan som skall bli grymt spännande att testa. Dels var det den uppdaterade versionen av deras Brevet Bibs och dels Brevet Insulated Jacket.

IMG_8696

Jag gillar verkligen Raphas brevet serie. En hel kollektion med fokus på att cykla långt passar mig alldeles utmärkt. Plaggen är innovativa med tilltänkta materialval och är tänkta att användas flera dagar i rad.

Brevet Bib Short II är uppföljaren till Brevet Bibs som är den bästa långfärdsbyxan jag provat hittills. 2016 körde jag både Transatlantic Way Race, Japanese Odyssey och många långa träningsturer i mina. Det skall verkligen bli spännande att se om uppdateringarna har gjort en redan utmärkt byxa ännu bättre.

Brevet Insulated Jacket är jackvarianten av Brevet Insulated Gillet som jag köpte när den lanserades. Jag gillar västen skarpt och har använt den många timmar. Lätt, isolerad, snabbtorkande och lätt att packa ner i ryggfickan eller i en väska gör att den ofta får följa med ut när det väntas lite kyligare väder. Så här innan jag testat så känns jackan kanske lite mindre användbar än västen men jag ska testa den ordentligt innan jag säger för mycket.

Nu ska jag bara köra in plaggen ordentligt innan det dyker upp en mer utförlig recension. Tror jag får börja med en tur i morgon.

Har ni av någon outgrundlig anledning missat Indy Pacific Wheel Race, en 550 mil lång cykeltävling tvärs över Australien med fantastisk bevakning och en riktigt rafflande tätstrid så har ni ytterligare en vecka på er att följa racet. Ledaren Kristof Allegert är ungefär halvvägs i detta nu (torsdag kväll.)