En blogg om långa cykelturer, cyklar och äventyr

Daniel
Johansson

Un-Lost

12 Dec

fa698c_28d2a140eb9a4c139ed35d64df8ab3d9~mv2

Idag öppnade utställningen Un-Lost i cykelbutiker världen över. Mästerfotografen Camille McMillan har valt ut sina bästa bilder från de tre senaste utgåvorna av The Transcontinental Race och tillsammans med Apidura satt upp utställningen. Bilderna finns för beskådan och för inköp på nätet men även i fysiska butiker. I Sverige är det Urban Bike Wear på söder i Stockholm som har förmånen att hänga fotografier bland cykelprylar under de två månader som utställningen pågår. Bilderna är stämningsfulla och speglar i många fall tävlingarna på ett utmärkt sätt och har ni vägarna förbi Stockholm tycker jag definitivt ni ska besöka utställningen.

fa698c_28d2a140eb9a4c139ed35d64df8ab3d9~mv2

Idag öppnade utställningen Un-Lost i cykelbutiker världen över. Mästerfotografen Camille McMillan har valt ut sina bästa bilder från de tre senaste utgåvorna av The Transcontinental Race och tillsammans med Apidura satt upp utställningen. Bilderna finns för beskådan och för inköp på nätet men även i fysiska butiker. I Sverige är det Urban Bike Wear på söder i Stockholm som har förmånen att hänga fotografier bland cykelprylar under de två månader som utställningen pågår. Bilderna är stämningsfulla och speglar i många fall tävlingarna på ett utmärkt sätt och har ni vägarna förbi Stockholm tycker jag definitivt ni ska besöka utställningen.

Vättern på höghjuling

8 Dec

I samband med mitt besök på Standard HighWheels i Tomelilla pratade jag och P-O om att cykla Vätternrundan på höghjuling. Det skulle vara en riktig utmaning men säkerligen möjligt om man bara tar god tid på sig. Den största svårigheten skulle bli backarna, där både uppför och utför skulle kräva lite extra träning. Rundan är ju ganska platt så förhoppningsvis är det hanterbart. Jag tände på idéen och P-O åtog sig att kontrollera med Vätternrundan för att få dispens då man måste ha frihjul, två bromsar m.m. för att delta i loppet. Tyvärr fick vi ett negativt besked då de inte var sugna på att rucka på reglerna.

IMG_1544

Tråkigt besked, men sjön finns ju där och det går ju alltid att cykla runt den vid ett annat tillfälle om suget blir för stort.

 

I samband med mitt besök på Standard HighWheels i Tomelilla pratade jag och P-O om att cykla Vätternrundan på höghjuling. Det skulle vara en riktig utmaning men säkerligen möjligt om man bara tar god tid på sig. Den största svårigheten skulle bli backarna, där både uppför och utför skulle kräva lite extra träning. Rundan är ju ganska platt så förhoppningsvis är det hanterbart. Jag tände på idéen och P-O åtog sig att kontrollera med Vätternrundan för att få dispens då man måste ha frihjul, två bromsar m.m. för att delta i loppet. Tyvärr fick vi ett negativt besked då de inte var sugna på att rucka på reglerna.

IMG_1544

Tråkigt besked, men sjön finns ju där och det går ju alltid att cykla runt den vid ett annat tillfälle om suget blir för stort.

 

Veckans filmtips

26 Nov

Här har ni ett riktigt guldkorn. Salsa Cycles senaste film om deras Blackborow med specialgjorda väskor, flugfiske, campvibes och gubbar med skägg.

Njut!

Här har ni ett riktigt guldkorn. Salsa Cycles senaste film om deras Blackborow med specialgjorda väskor, flugfiske, campvibes och gubbar med skägg.

Njut!

Ny cykel på gång

25 Nov

Min plan är ju att köra French Divide under 2018. Ett självsupportat race genom Frankrike på dryga 2000km. Loppet går till stor del på stig, vandringsled, grusväg och skogsbilväg så självklart behöver jag en lämplig cykel. Min gamla MTB, en TREK Superfly skulle säkert duga men det är ju roligt med något nytt. Drömmen är ju dessutom att köra Tour Divide så småningom och då finns det ännu större anledning att köpa nytt. Jag har funderat en hel del på olika cykelalternativ men landade in på vad som förmodligen är den vanligaste cykeln på Tour Divide. En Salsa Cutthroat.

Cutthroat_Force_1-1

Bild från www.salsacycles.com

Cykeln är byggd för långa äventyr på grusvägar och otekniska stigar. Det är en stel 29-tums MTB med bockstyre och stor triangel för att få plats med en rejäl frame-bag. I storlek medium och större har den dessutom plats för hela 5 flaskställ. Salsa är ett ganska litet märke i Sverige men tack vare hjälp från Nordic Trade och Öster Cykel så är en ny äventyrsmaskin på väg hem till mig. Salsa är ett klassiskt märke som verkligen tagit sig an äventyrscyklandet och bikepacking.

Det här blir min första hoj med singelklinga, ska bli spännande att se hur jag trivs med det. Har sett bilder på flera Cutthroats från Tour Divide med 2 klingar fram så vi får väl se. Jag kommer fortsätta skriva om hur jag anpassar cykeln till tävlingsmaskin, men det får vi ta längre fram. Nu hoppas jag mest på att den kommer så snart som möjligt så att jag kan börja fixa.

salsa-cutthroat-review-01

Bild från www.bikepacking.com på Jay Petervarys Cutthroat.

Min plan är ju att köra French Divide under 2018. Ett självsupportat race genom Frankrike på dryga 2000km. Loppet går till stor del på stig, vandringsled, grusväg och skogsbilväg så självklart behöver jag en lämplig cykel. Min gamla MTB, en TREK Superfly skulle säkert duga men det är ju roligt med något nytt. Drömmen är ju dessutom att köra Tour Divide så småningom och då finns det ännu större anledning att köpa nytt. Jag har funderat en hel del på olika cykelalternativ men landade in på vad som förmodligen är den vanligaste cykeln på Tour Divide. En Salsa Cutthroat.

Cutthroat_Force_1-1

Bild från www.salsacycles.com

Cykeln är byggd för långa äventyr på grusvägar och otekniska stigar. Det är en stel 29-tums MTB med bockstyre och stor triangel för att få plats med en rejäl frame-bag. I storlek medium och större har den dessutom plats för hela 5 flaskställ. Salsa är ett ganska litet märke i Sverige men tack vare hjälp från Nordic Trade och Öster Cykel så är en ny äventyrsmaskin på väg hem till mig. Salsa är ett klassiskt märke som verkligen tagit sig an äventyrscyklandet och bikepacking.

Det här blir min första hoj med singelklinga, ska bli spännande att se hur jag trivs med det. Har sett bilder på flera Cutthroats från Tour Divide med 2 klingar fram så vi får väl se. Jag kommer fortsätta skriva om hur jag anpassar cykeln till tävlingsmaskin, men det får vi ta längre fram. Nu hoppas jag mest på att den kommer så snart som möjligt så att jag kan börja fixa.

salsa-cutthroat-review-01

Bild från www.bikepacking.com på Jay Petervarys Cutthroat.

#levförfan och planer på vinterutmaningar

19 Nov

I lördags hyllade vi livet i Jönköping. Jag räknade inte men det var säkert en bra bit över hundra personer som samlades för att cykla, gå eller springa ett varv runt Munksjön, hylla vår kämpande vän Janne och samla in pengar till Barncancerfonden via Team Rynkeby Jönköping. Det var ett väldigt fint initiativ och efter lite motionerande samlades de som ville på restaurang Bonarelli för fika och trevligt häng. Jag har inte full koll på insamlingen men över 60.000 kr är insamlat under #levförfan vilket är fantastiskt. Jag passade på att unna mig ett långpass och fick ihop dryga 10 mil i härligt novemberväder.

IMG_1590 IMG_1592

Jag har inte spikat planerna för 2018 än men det lutar mer och mer åt att French Divide blir det stora målet. Det som däremot är klart är lite sköna vinterutmaningar. Först och främst ska jag än en gång vara med och hylla vintercyklingen med ett varv runt Vättern i mellandagarna. Det blir en tredje Abloc Winterchallenge med 35 mil vintercykling komplett med gott sällskap, fika och förhoppningsvis lagom mycket vinter. Sist så längde ju jag, Marcus och Calle så vi fick ihop 50 mil och Rapha Festive 500 i en tur, hur det blir med den saken i år återtar att se. Jag skall vara en av ledarna i snygga gruppen som startar först och förmodligen går i mål sist. Helt enkelt vi som vill vara ute och njuta så länge som möjligt.

Utöver Abloc Winterchallenge så har jag lite planer på att låta trainern gå varm åtminstone ett par tillfällen. Virtual Everesting och att bli Knight of Sufferlandria lockar och kan säkert vara två bra målsättningar när det är blött och ruggigt ute. Virtual Everesting går i korthet ut på att precis som på utomhusvarianten cykla upp och ner för en och samma backe i minst 8848 höjdmeter fast man skall göra det i den virtuella Zwift-världen. Självklart finns det en hel massa regler för att bli godkänd, bl.a. måste man ha kört en everesting utomhus. Knight of Sufferlandria går ut på att man skall köra 10 st Sufferfestträningar i följd med max 10 minuters vila emellan. Passen är ju rejält tuffa var för sig och det är tillåtet att sänka nivån något för att det skall vara genomförbart. Filmerna jag tänker mig är mellan 40 minuter och en dryg timme långa och jag tänker mig att det borde vara rimligt att köra passen på 90%. Det kommer garanterat bli två fina dagar i källaren innan vintern är över.

För övrigt så har jag kört en föreläsning i veckan för ett 70-tal medlemmar i Nässjö Kommuns Fritidsklubb. Det var jättetrevligt och ett stort nöje att få berätta om min stora passion och försöka motivera och inspirera. Efter föreläsningen hade jag nöjet att få lotta ut två fina cyklar och jag hoppas verkligen att vinnarna tar med dem ut på äventyr.

IMG_1582

Sist men inte minst så är resultaten nu klara efter sommarens TCRno5. Det är en lång process att kontrollera alla cyklister och dela ut rimliga straff. Jag klarade mig med en timmes tidstillägg och slutade på en 21:a plats vilket jag är grymt nöjd med.

#fuckcancer

I lördags hyllade vi livet i Jönköping. Jag räknade inte men det var säkert en bra bit över hundra personer som samlades för att cykla, gå eller springa ett varv runt Munksjön, hylla vår kämpande vän Janne och samla in pengar till Barncancerfonden via Team Rynkeby Jönköping. Det var ett väldigt fint initiativ och efter lite motionerande samlades de som ville på restaurang Bonarelli för fika och trevligt häng. Jag har inte full koll på insamlingen men över 60.000 kr är insamlat under #levförfan vilket är fantastiskt. Jag passade på att unna mig ett långpass och fick ihop dryga 10 mil i härligt novemberväder.

IMG_1590 IMG_1592

Jag har inte spikat planerna för 2018 än men det lutar mer och mer åt att French Divide blir det stora målet. Det som däremot är klart är lite sköna vinterutmaningar. Först och främst ska jag än en gång vara med och hylla vintercyklingen med ett varv runt Vättern i mellandagarna. Det blir en tredje Abloc Winterchallenge med 35 mil vintercykling komplett med gott sällskap, fika och förhoppningsvis lagom mycket vinter. Sist så längde ju jag, Marcus och Calle så vi fick ihop 50 mil och Rapha Festive 500 i en tur, hur det blir med den saken i år återtar att se. Jag skall vara en av ledarna i snygga gruppen som startar först och förmodligen går i mål sist. Helt enkelt vi som vill vara ute och njuta så länge som möjligt.

Utöver Abloc Winterchallenge så har jag lite planer på att låta trainern gå varm åtminstone ett par tillfällen. Virtual Everesting och att bli Knight of Sufferlandria lockar och kan säkert vara två bra målsättningar när det är blött och ruggigt ute. Virtual Everesting går i korthet ut på att precis som på utomhusvarianten cykla upp och ner för en och samma backe i minst 8848 höjdmeter fast man skall göra det i den virtuella Zwift-världen. Självklart finns det en hel massa regler för att bli godkänd, bl.a. måste man ha kört en everesting utomhus. Knight of Sufferlandria går ut på att man skall köra 10 st Sufferfestträningar i följd med max 10 minuters vila emellan. Passen är ju rejält tuffa var för sig och det är tillåtet att sänka nivån något för att det skall vara genomförbart. Filmerna jag tänker mig är mellan 40 minuter och en dryg timme långa och jag tänker mig att det borde vara rimligt att köra passen på 90%. Det kommer garanterat bli två fina dagar i källaren innan vintern är över.

För övrigt så har jag kört en föreläsning i veckan för ett 70-tal medlemmar i Nässjö Kommuns Fritidsklubb. Det var jättetrevligt och ett stort nöje att få berätta om min stora passion och försöka motivera och inspirera. Efter föreläsningen hade jag nöjet att få lotta ut två fina cyklar och jag hoppas verkligen att vinnarna tar med dem ut på äventyr.

IMG_1582

Sist men inte minst så är resultaten nu klara efter sommarens TCRno5. Det är en lång process att kontrollera alla cyklister och dela ut rimliga straff. Jag klarade mig med en timmes tidstillägg och slutade på en 21:a plats vilket jag är grymt nöjd med.

#fuckcancer

Besök hos Standard Highwheels

10 Nov

Idag hände det äntligen. Jag provade att cykla höghjuling. Jag har varit sugen på att testa rätt länge och när jag fick syn på att det tillverkades höghjulingar i Tomelilla tilltog suget. Som så mycket annat så blir det inte av men idag skedde det. Känslan av att lära sig cykla på nytt var stark och när jag för egen maskin trampade iväg gick leendet från öra till öra. Per-Olof Kippel som är hjälten bakom satsningen att bygga höghjulingar i Skåne under namnet Standard Highwheels var en utmärkt instruktör och efter knappa 2 timmars träning började det kännas riktigt stabilt, åtminstone på slät asfalt och plan mark. Ett utförligare reportage kommer i pappersutgåvan av Cycling Plus.

IMG_1544 IMG_1548

IMG_2443

Trevlig helg på er

Idag hände det äntligen. Jag provade att cykla höghjuling. Jag har varit sugen på att testa rätt länge och när jag fick syn på att det tillverkades höghjulingar i Tomelilla tilltog suget. Som så mycket annat så blir det inte av men idag skedde det. Känslan av att lära sig cykla på nytt var stark och när jag för egen maskin trampade iväg gick leendet från öra till öra. Per-Olof Kippel som är hjälten bakom satsningen att bygga höghjulingar i Skåne under namnet Standard Highwheels var en utmärkt instruktör och efter knappa 2 timmars träning började det kännas riktigt stabilt, åtminstone på slät asfalt och plan mark. Ett utförligare reportage kommer i pappersutgåvan av Cycling Plus.

IMG_1544 IMG_1548

IMG_2443

Trevlig helg på er

Cykeldanne 2.0

5 Nov

Det har blivit dags att växla upp mitt projekt med äventyrscyklande och tävlande i självsupportade race.

Jag har blivit med företag!

Anledningen är i första hand att kunna erbjuda föreläsningar till företag, föreningar m.m. Jag har kört en del föreläsningar tidigare och tycker att det är jätteroligt. Förhoppningsvis kan jag utveckla det här och jag ska göra mitt bästa för att inspirera och motivera. Första tillfället med Nässjö kommuns fritidsklubb är inbokat och jag filar på presentationsunderlaget så fort jag har tid över. Det känns som att det blir bra och jag har gott om material och upplevelser att använda mig av.

Utöver föreläsningar så tänker jag fortsätta skriva både här på bloggen och i pappersversionen av Cycling Plus om allehanda upptåg och äventyr. Det finns gott om ideér.

Tveka inte att höra av er om ni eller någon ni känner är på jakt efter en föreläsare eller om ni har nån annan spännande idé.

Bjuder på ett ögonblick från Japan som var minst sagt spännande i mörkret.

_DSC2415 _DSC2421 _DSC2424

Nu kör vi!

 

Det har blivit dags att växla upp mitt projekt med äventyrscyklande och tävlande i självsupportade race.

Jag har blivit med företag!

Anledningen är i första hand att kunna erbjuda föreläsningar till företag, föreningar m.m. Jag har kört en del föreläsningar tidigare och tycker att det är jätteroligt. Förhoppningsvis kan jag utveckla det här och jag ska göra mitt bästa för att inspirera och motivera. Första tillfället med Nässjö kommuns fritidsklubb är inbokat och jag filar på presentationsunderlaget så fort jag har tid över. Det känns som att det blir bra och jag har gott om material och upplevelser att använda mig av.

Utöver föreläsningar så tänker jag fortsätta skriva både här på bloggen och i pappersversionen av Cycling Plus om allehanda upptåg och äventyr. Det finns gott om ideér.

Tveka inte att höra av er om ni eller någon ni känner är på jakt efter en föreläsare eller om ni har nån annan spännande idé.

Bjuder på ett ögonblick från Japan som var minst sagt spännande i mörkret.

_DSC2415 _DSC2421 _DSC2424

Nu kör vi!

 

Brevetkalender 2018

3 Nov

Så var den äntligen släppt och jag tänker inte på nya iPhone utan på Brevetkalendern med hela 143 lopp från Malmö i söder till Sundsvall i mitten. Hoppas verkligen ni som ännu inte upptäckt denna härliga cykelform planerar in en 20-milare till våren eller sommaren.

IMG_9726

Hoppas vi ses på en bensinmack under 2018!

Så var den äntligen släppt och jag tänker inte på nya iPhone utan på Brevetkalendern med hela 143 lopp från Malmö i söder till Sundsvall i mitten. Hoppas verkligen ni som ännu inte upptäckt denna härliga cykelform planerar in en 20-milare till våren eller sommaren.

IMG_9726

Hoppas vi ses på en bensinmack under 2018!

Crossfest i Malmö

31 Okt

CK Barriär ställde till med ett riktigt topparrangemang i helgen. Malmöcrossen var precis lika bra som det ser ut på alla bilder ni förmodligen haft svårt att undvika. Hela helgen rådde hårda vindar och klass 1 varning. På topparna av gräskullarna blåste det rejält och man fick hålla i cykeln i byarna. Lördagens race bjöd på en ganska torr bana med bra grepp och bara några blöta partier. Stora delar av banan gick på ett öppet fält med tre gräsbackar med olika utmaningar, där alla innehöll mer eller mindre skråpartier. Efter gräskullarna gick banan ut på ett flackare parti med lite mer buskar och träd med mängder av kurvor och ett avslutande dike att hoppa över. Det kändes ganska bra på träningen och uppvärmningen och jag såg fram emot racet. Lite förseningar men till slut var det dags. Drygt 40 startande i gubbklassen och full gas från start. Jag tog några placeringar innan jag krängde av framdäcket på första gräskullens skråkörning. Drog tillbaka däcket och fortsatte lite mer orolig i kurvorna för att det skulle hända igen. Körde mer försiktigt då jag inte litade på min limning längre. På tredje varvet var det dags igen och denna gång var det bakdäcket som kavlade av från fälgen. Halva tuben satt på sidan av fälgen och även denna gång hände det i princip i stillastående. Fick tillbaka däcket, försökte köra men det vobblade och krängde så jag fick köra alldeles för sakta för att det skulle vara roligt. Efter fyra körda varv med två varv kvar klev jag av. Svårt misslyckad limning av mina nya däck. Jag tyckte att de bet och på träning hade jag inte känt några tendenser till att de skulle kränga av. Det blir omprov och jag kommer limma på ett tygband i mitten av fälgen för att få mer fäste för limmet. Alltid lär man sig något.

IMG_1485 IMG_1489 IMG_1494

Söndagens bana var nästan identisk. Några mindre förändringar av bansträckningen men den största skillnaden var att det hade regnat under natten och det var nu rejält blött, lerigt och halt. Skråpartierna var minst sagt utmanande och det fanns nu ett spännande lerparti där det gällde att ha lite fart för att komma igenom. Jag hade mina tunga kanttrådshjul på men tyckte att jag hade hyggligt fäste i leran. Några partier skulle jag satsa på att springa då det kändes som att det sparade tid jämfört med att försöka cykla. På uppvärmningen strulade ryggen och jag var stel, öm och det var svårt att sträcka ut när jag hoppade av och skulle springa. Vi radade upp oss för start och med få cuppoäng hamnade jag än en gång bland de sista cyklisterna. Full gas igen men lyckades inte ta mig förbi så många i den trånga starten. Kroppen kändes hyfsad och tekniken satt ganska bra. Kämpade mig uppåt i fältet och hittade nya ryggar att jaga. Cross är så grymt kul, hela tiden finns det nya fighter att ta och det är lätt att se längs banan om man tar in eller tappar mot de som är framför eller om man blir ikappkörd bakifrån. Ser man att man tar in är det ju lätt hänt att hornen växer och man får lite mer kraft. Jag hade ett riktigt kul race och lyckades kämpa mig till en 14:e plats. Kanske kan det gå att få lite fart i den gamla långtradarmotorn trots allt.

IMG_1515 IMG_1516 IMG_1519 IMG_1520 IMG_1522

Mer lim och mer intervaller!

CK Barriär ställde till med ett riktigt topparrangemang i helgen. Malmöcrossen var precis lika bra som det ser ut på alla bilder ni förmodligen haft svårt att undvika. Hela helgen rådde hårda vindar och klass 1 varning. På topparna av gräskullarna blåste det rejält och man fick hålla i cykeln i byarna. Lördagens race bjöd på en ganska torr bana med bra grepp och bara några blöta partier. Stora delar av banan gick på ett öppet fält med tre gräsbackar med olika utmaningar, där alla innehöll mer eller mindre skråpartier. Efter gräskullarna gick banan ut på ett flackare parti med lite mer buskar och träd med mängder av kurvor och ett avslutande dike att hoppa över. Det kändes ganska bra på träningen och uppvärmningen och jag såg fram emot racet. Lite förseningar men till slut var det dags. Drygt 40 startande i gubbklassen och full gas från start. Jag tog några placeringar innan jag krängde av framdäcket på första gräskullens skråkörning. Drog tillbaka däcket och fortsatte lite mer orolig i kurvorna för att det skulle hända igen. Körde mer försiktigt då jag inte litade på min limning längre. På tredje varvet var det dags igen och denna gång var det bakdäcket som kavlade av från fälgen. Halva tuben satt på sidan av fälgen och även denna gång hände det i princip i stillastående. Fick tillbaka däcket, försökte köra men det vobblade och krängde så jag fick köra alldeles för sakta för att det skulle vara roligt. Efter fyra körda varv med två varv kvar klev jag av. Svårt misslyckad limning av mina nya däck. Jag tyckte att de bet och på träning hade jag inte känt några tendenser till att de skulle kränga av. Det blir omprov och jag kommer limma på ett tygband i mitten av fälgen för att få mer fäste för limmet. Alltid lär man sig något.

IMG_1485 IMG_1489 IMG_1494

Söndagens bana var nästan identisk. Några mindre förändringar av bansträckningen men den största skillnaden var att det hade regnat under natten och det var nu rejält blött, lerigt och halt. Skråpartierna var minst sagt utmanande och det fanns nu ett spännande lerparti där det gällde att ha lite fart för att komma igenom. Jag hade mina tunga kanttrådshjul på men tyckte att jag hade hyggligt fäste i leran. Några partier skulle jag satsa på att springa då det kändes som att det sparade tid jämfört med att försöka cykla. På uppvärmningen strulade ryggen och jag var stel, öm och det var svårt att sträcka ut när jag hoppade av och skulle springa. Vi radade upp oss för start och med få cuppoäng hamnade jag än en gång bland de sista cyklisterna. Full gas igen men lyckades inte ta mig förbi så många i den trånga starten. Kroppen kändes hyfsad och tekniken satt ganska bra. Kämpade mig uppåt i fältet och hittade nya ryggar att jaga. Cross är så grymt kul, hela tiden finns det nya fighter att ta och det är lätt att se längs banan om man tar in eller tappar mot de som är framför eller om man blir ikappkörd bakifrån. Ser man att man tar in är det ju lätt hänt att hornen växer och man får lite mer kraft. Jag hade ett riktigt kul race och lyckades kämpa mig till en 14:e plats. Kanske kan det gå att få lite fart i den gamla långtradarmotorn trots allt.

IMG_1515 IMG_1516 IMG_1519 IMG_1520 IMG_1522

Mer lim och mer intervaller!

Inomhuscykling 2.0

26 Okt

Jag har ju uppdaterat min paincave med en ny trainer och nu har jag hunnit med att köra några pass. Jag köpte en Tacx Neo och är sjukt nöjd så här långt. Den är grymt tyst och känslan är riktigt bra. Jag har tidigare kört med en Tacx Satori och en gammal Monark. Skillnaden är enorm, cykeln rör sig ganska mycket i sidled vilket känns lite ovant i början men ganska skönt när man börjar vänja sig.

IMG_1457 IMG_1459

Jag har hittills kört både lite Zwift och en del Sufferfest. Sufferfest har jag kört tidigare men då med puls och kadens som sensorer. Riktigt kul att köra med Wattmätaren och jag upplever att vissa pass blir tuffare medan vissa känns lite lättare jämfört med bara puls. Förhoppningsvis ger det bättre effekt nu när jag kan köra med Watt. Jag körde Sufferfests nya test 4DP som är en utveckling av FTP där man utöver den klassiska 20 minutaren även testar kapaciteten över 5 sek, 1 minut och 5 minuter. Testet var sjukt jobbigt men den stora fördelen utöver testvärdena är att de olika träningsfilmerna sedan anpassar sig efter dina testvärden och klarar ut hur tungt du skall köra. Jag gillar Sufferfest trots sitt ibland lite tramsiga språk och kör man appen så får man utöver en massa cykelpass även tillgång till yogapass för cyklister och ett program med mental träning. Största nackdelen än så länge är att det inte finns ett fungerande ERG-mode (där trailern automatsikt anpassar motståndet efter filmen) till iOS, men det skall enligt uppgift förhoppningsvis komma i vinter. Tills vidare får man alltså med växlarna anpassa motståndet.

IMG_1358

Zwift har jag hittills hunnit köra lite mindre än Sufferfest men lite har jag testat. Jag har cyklat runt lite, kört ett race där jag blev avställd ganska tidigt samt kört ett träningspass. På träningspassen funkar tidigare nämnda ERG-mode utmärkt och det är en riktigt bra funktion. Skönt att slippa bry sig om att ställa in motstånd eller växla utan bara köra så hårt som programmet anger. Tävlingar är ju alltid kul och jag kommer definitivt att köra fler race, förmodligen blir det ju bra träning dessutom.

I morgon fredag tänkte jag köra Primers som är ett pass utformat för att väcka kroppen och komma in i racemode för på lördag och söndag smäller det i Malmö. Malmöcrossen står på programmet och det ska bli svinroligt att köra cx i backarna.

Jag har ju uppdaterat min paincave med en ny trainer och nu har jag hunnit med att köra några pass. Jag köpte en Tacx Neo och är sjukt nöjd så här långt. Den är grymt tyst och känslan är riktigt bra. Jag har tidigare kört med en Tacx Satori och en gammal Monark. Skillnaden är enorm, cykeln rör sig ganska mycket i sidled vilket känns lite ovant i början men ganska skönt när man börjar vänja sig.

IMG_1457 IMG_1459

Jag har hittills kört både lite Zwift och en del Sufferfest. Sufferfest har jag kört tidigare men då med puls och kadens som sensorer. Riktigt kul att köra med Wattmätaren och jag upplever att vissa pass blir tuffare medan vissa känns lite lättare jämfört med bara puls. Förhoppningsvis ger det bättre effekt nu när jag kan köra med Watt. Jag körde Sufferfests nya test 4DP som är en utveckling av FTP där man utöver den klassiska 20 minutaren även testar kapaciteten över 5 sek, 1 minut och 5 minuter. Testet var sjukt jobbigt men den stora fördelen utöver testvärdena är att de olika träningsfilmerna sedan anpassar sig efter dina testvärden och klarar ut hur tungt du skall köra. Jag gillar Sufferfest trots sitt ibland lite tramsiga språk och kör man appen så får man utöver en massa cykelpass även tillgång till yogapass för cyklister och ett program med mental träning. Största nackdelen än så länge är att det inte finns ett fungerande ERG-mode (där trailern automatsikt anpassar motståndet efter filmen) till iOS, men det skall enligt uppgift förhoppningsvis komma i vinter. Tills vidare får man alltså med växlarna anpassa motståndet.

IMG_1358

Zwift har jag hittills hunnit köra lite mindre än Sufferfest men lite har jag testat. Jag har cyklat runt lite, kört ett race där jag blev avställd ganska tidigt samt kört ett träningspass. På träningspassen funkar tidigare nämnda ERG-mode utmärkt och det är en riktigt bra funktion. Skönt att slippa bry sig om att ställa in motstånd eller växla utan bara köra så hårt som programmet anger. Tävlingar är ju alltid kul och jag kommer definitivt att köra fler race, förmodligen blir det ju bra träning dessutom.

I morgon fredag tänkte jag köra Primers som är ett pass utformat för att väcka kroppen och komma in i racemode för på lördag och söndag smäller det i Malmö. Malmöcrossen står på programmet och det ska bli svinroligt att köra cx i backarna.