En blogg om långa cykelturer, cyklar och äventyr

Daniel
Johansson

Till Berlin och tillbaka med gott sällskap

Idag 17:02

Hemma och hyggligt återhämtad igen efter årets första riktiga cykeläventyr. Jag tänkte försöka mig på att sammanfatta 150-milsturen i två inlägg där det första kommer omfatta den delen som jag körde tillsammans med Patch och Philip. Andra inlägget blir om min ensamcykling på Rügen, Östersjökusten och genom Danmark. Det kommer också ett tredje inlägg där jag beskriver utrustningen jag hade med mig och lite tankar kring det eftersom det efterfrågades.

Jag slutade jobba torsdag morgon och drog direkt mot Skåne med bilen, parkerade hos en kompis i Bjärred och samlade ihop de sista detaljerna. Bytte tåvärmare mot ett par riktiga skoöverdrag i neopren och packade ner ett par Fjällrävenbyxor för säkerhets skull innan jag trampade iväg mot Malmö och Musette där jag skulle träffa Patch och Philip.

IMG_8812

Patch hade jag träffat tidigare, men bara under några kortare möten så vi kände inte direkt varandra och Philip skulle bli en ny bekantskap. Grymt kul att Patch nappade på mitt rop på sällskap här på bloggen och att han dessutom fick med sig Philip. Grabbarna trillade in med sina cyklar, Patch med en lätt lastad Canyon och Philip med sin lite tyngre lastade Open U.P. Vi cyklade ut ur Malmö i fint väder och körde fina småvägar till Trelleborg för några varv på utomhusvelodromen och pizza innan färjan till Sassnitz.

IMG_8816 IMG_8818

Färjan tog 4 timmar och det var mörkt när vi rullade av vid 22-tiden. Jag hann inte mer än cykla några kilometer innan en eker i bakhjulet gick av inne vid navet. Tvinnade den runt två andra ekrar, hoppades på det bästa och körde vidare. Några få kilometer senare hittade vi en fin sovplats och slog till. Ett tak med en lägre sarg, tyvärr invid havet och med hårde vindar skulle det visa sig att vi kunde valt en bättre plats. Vi slog läger, blåste upp våra liggunderlag och kröp ner i sovsäckarna. Jag klädde på mig dunjacka och underställsbyxor men var för lite i den tunna sommarsäcken. Natten blev kall och vinden gjorde den ännu kallare. På med mer kläder och ner i sovsäcken igen och försöka vila lite innan den långa etappen till Berlin.

IMG_8822 IMG_8824

Vaknade av alarmet vid 5-tiden. Försökte koka vatten i vinden utan nån större framgång utan vi fick göra frystorkad frukost på ljummet vatten. Vi kom iväg strax efter 6 på morgonen och det var skönt att cykla upp lite värme i kropparna. De 28 milen till Berlin innehöll det mesta. Punktering, klädbytarstopp, asfaltvägar, grusvägar, kullersten, skogsväg, stig, cykelvägar, bensinmackslunch, felkörningar, sol, regn, vind och otaliga kissestopp. Som väl var hade vi vinden mestadels i sida eller i ryggen.

IMG_8825 IMG_8827 IMG_8828 IMG_8833 IMG_8837 IMG_8840 IMG_8852

Det var en riktig fin cykeldag och vi höll hyggligt tempo även om grabbarna fick vänta lite på mig när vi cyklade och jag fick vänta på dem när vi stannade. Vi skulle sova hos Mark och efter lite attackturism via Brandenburger Tor togs vi emot kungligt av Mark med kall öl och en stor skål med varm pasta. Ganska mosiga kröp vi ner i sovsäckar eller på soffan.

IMG_8858

Planen med lördagen var att ta det ganska lugnt, käka brunch, fixa några ärenden och rulla ut under eftermiddagen när det värsta regnvädret dragit över. Jag tog med mitt bakhjul ut och hoppades kunna få det fixat. Vi gick till en cykelaffär som var stängd för påsken innan vi gick och käkade. Efter maten letade jag vidare efter cykelaffärer medan Patch och Philip åkte iväg för att köpa varmare sovsäck och ett par regnbyxor. Jag misslyckades med mitt uppdrag p.g.a. stängda butiker medan de andra två var mer lyckosamma.

IMG_8861

Vid tretiden var vi på rull igen och vi kom inte mer än utanför dörren innan himlen öppnade sig. Vi lämnade Berlin efter att ha fyllt på med mer mat och tog sikte mot nordöst och Polen.

IMG_8864 IMG_8874 IMG_8877 IMG_8885

Efter regnet blev det en riktigt fin kväll och i skymningen hittade vi ett litet Gasthaus där vi beslutade oss för att stanna. Schnitzel, kall öl och en varm säng lockade och det blev en natt inomhus.

IMG_8891 IMG_8892

Innan söndagsmorgonens frukost cyklade vi iväg mot Oder och Polen. Morgonen var kall och när det började regna och snöa blev det riktigt kallt. Bensinmacken kom som en frälsning och vi kunde värma oss med kaffe och varma smörgåsar. Vi valde en lite större väg än de planerade småvägarna till Stettin för att käka lunch. Allt utom bensinmackar och vissa snabbmatsrestauranger höll stängt p.g.a. påsken och vi hittade en öppen Mc Donalds i Stettin där vi fick i oss lite mat.

IMG_8898 IMG_8902 IMG_8908 IMG_8918

Efter Stettin blev det mer äventyrligt med småvägar med grus eller betongplattor över fält och åkrar. Vädret var fortsatt omväxlande men övervägande fint på eftermiddagen.

IMG_8925 IMG_8931 IMG_8932

På kvällen kom vi till Swinemünde där vi laddade med en rejäl middag inför några timmars mörkercykling och en natt ute. Planen var att inte ha mer än runt 10 mil kvar till måndagsförmiddagen då färjan från Sassnitz skulle avgå 1300 och Patch och Philip skulle hem. Vi cyklade in i Tyskland igen och möttes direkt av enorma badhotell vid kusten. Kontrasten till dagen på den Polska landsbygden var stor. Med 11 mil kvar på våra GPSér hittade vi en fin busskur med gott om plats där vi valde att slå läger. Jag klädde på mig allt jag hade och kröp ner i min tunna sommarsovsäck.

IMG_8947

Jag sov hyfsat trots ännu en kall natt. Tror att temperaturen var nere på nollan under natten. Jag hade släpat med mig kaffe, aeropress och kaffekvarn utan att ännu använda det så nu fick det äntligen bli dags för en kopp. Jag malde och bryggde varsin kopp medan vi käkade lite överblivna dumplings från kvällens restaurangbesök. Vi packade ihop våra grejer och trampade iväg i gryningen. Några timmar senare unnade vi oss ännu en bensinmacksfrukost, även denna efter ett rejält kallt morgonregn. Vi käkade huttrande och cyklade vidare mot Sassnitz. Färjan över till Rügen gick planenligt och vi hann med lite turistande vid Prora (en helt enorm semesteranläggning som byggdes 1936-1939 men aldrig blev färdig). Nu pågick en omfattande renovering av anläggningen men stora delar verkade fortfarande vara orörda.

IMG_8956 IMG_8966 IMG_8969 IMG_8973

Vi nådde färjeterminalen med en knapp timme till godo och sa ett snabbt hej då innan grabbarna cyklade ner till terminalen och jag rullade vidare ut mot Jasmunds Nationalpark och ytterligare några dagars cyklande.

Tack Patch och Philip för riktigt trevligt sällskap och en rolig cykeltur.

Fortsättning följer…

Hemma och hyggligt återhämtad igen efter årets första riktiga cykeläventyr. Jag tänkte försöka mig på att sammanfatta 150-milsturen i två inlägg där det första kommer omfatta den delen som jag körde tillsammans med Patch och Philip. Andra inlägget blir om min ensamcykling på Rügen, Östersjökusten och genom Danmark. Det kommer också ett tredje inlägg där jag beskriver utrustningen jag hade med mig och lite tankar kring det eftersom det efterfrågades.

Jag slutade jobba torsdag morgon och drog direkt mot Skåne med bilen, parkerade hos en kompis i Bjärred och samlade ihop de sista detaljerna. Bytte tåvärmare mot ett par riktiga skoöverdrag i neopren och packade ner ett par Fjällrävenbyxor för säkerhets skull innan jag trampade iväg mot Malmö och Musette där jag skulle träffa Patch och Philip.

IMG_8812

Patch hade jag träffat tidigare, men bara under några kortare möten så vi kände inte direkt varandra och Philip skulle bli en ny bekantskap. Grymt kul att Patch nappade på mitt rop på sällskap här på bloggen och att han dessutom fick med sig Philip. Grabbarna trillade in med sina cyklar, Patch med en lätt lastad Canyon och Philip med sin lite tyngre lastade Open U.P. Vi cyklade ut ur Malmö i fint väder och körde fina småvägar till Trelleborg för några varv på utomhusvelodromen och pizza innan färjan till Sassnitz.

IMG_8816 IMG_8818

Färjan tog 4 timmar och det var mörkt när vi rullade av vid 22-tiden. Jag hann inte mer än cykla några kilometer innan en eker i bakhjulet gick av inne vid navet. Tvinnade den runt två andra ekrar, hoppades på det bästa och körde vidare. Några få kilometer senare hittade vi en fin sovplats och slog till. Ett tak med en lägre sarg, tyvärr invid havet och med hårde vindar skulle det visa sig att vi kunde valt en bättre plats. Vi slog läger, blåste upp våra liggunderlag och kröp ner i sovsäckarna. Jag klädde på mig dunjacka och underställsbyxor men var för lite i den tunna sommarsäcken. Natten blev kall och vinden gjorde den ännu kallare. På med mer kläder och ner i sovsäcken igen och försöka vila lite innan den långa etappen till Berlin.

IMG_8822 IMG_8824

Vaknade av alarmet vid 5-tiden. Försökte koka vatten i vinden utan nån större framgång utan vi fick göra frystorkad frukost på ljummet vatten. Vi kom iväg strax efter 6 på morgonen och det var skönt att cykla upp lite värme i kropparna. De 28 milen till Berlin innehöll det mesta. Punktering, klädbytarstopp, asfaltvägar, grusvägar, kullersten, skogsväg, stig, cykelvägar, bensinmackslunch, felkörningar, sol, regn, vind och otaliga kissestopp. Som väl var hade vi vinden mestadels i sida eller i ryggen.

IMG_8825 IMG_8827 IMG_8828 IMG_8833 IMG_8837 IMG_8840 IMG_8852

Det var en riktig fin cykeldag och vi höll hyggligt tempo även om grabbarna fick vänta lite på mig när vi cyklade och jag fick vänta på dem när vi stannade. Vi skulle sova hos Mark och efter lite attackturism via Brandenburger Tor togs vi emot kungligt av Mark med kall öl och en stor skål med varm pasta. Ganska mosiga kröp vi ner i sovsäckar eller på soffan.

IMG_8858

Planen med lördagen var att ta det ganska lugnt, käka brunch, fixa några ärenden och rulla ut under eftermiddagen när det värsta regnvädret dragit över. Jag tog med mitt bakhjul ut och hoppades kunna få det fixat. Vi gick till en cykelaffär som var stängd för påsken innan vi gick och käkade. Efter maten letade jag vidare efter cykelaffärer medan Patch och Philip åkte iväg för att köpa varmare sovsäck och ett par regnbyxor. Jag misslyckades med mitt uppdrag p.g.a. stängda butiker medan de andra två var mer lyckosamma.

IMG_8861

Vid tretiden var vi på rull igen och vi kom inte mer än utanför dörren innan himlen öppnade sig. Vi lämnade Berlin efter att ha fyllt på med mer mat och tog sikte mot nordöst och Polen.

IMG_8864 IMG_8874 IMG_8877 IMG_8885

Efter regnet blev det en riktigt fin kväll och i skymningen hittade vi ett litet Gasthaus där vi beslutade oss för att stanna. Schnitzel, kall öl och en varm säng lockade och det blev en natt inomhus.

IMG_8891 IMG_8892

Innan söndagsmorgonens frukost cyklade vi iväg mot Oder och Polen. Morgonen var kall och när det började regna och snöa blev det riktigt kallt. Bensinmacken kom som en frälsning och vi kunde värma oss med kaffe och varma smörgåsar. Vi valde en lite större väg än de planerade småvägarna till Stettin för att käka lunch. Allt utom bensinmackar och vissa snabbmatsrestauranger höll stängt p.g.a. påsken och vi hittade en öppen Mc Donalds i Stettin där vi fick i oss lite mat.

IMG_8898 IMG_8902 IMG_8908 IMG_8918

Efter Stettin blev det mer äventyrligt med småvägar med grus eller betongplattor över fält och åkrar. Vädret var fortsatt omväxlande men övervägande fint på eftermiddagen.

IMG_8925 IMG_8931 IMG_8932

På kvällen kom vi till Swinemünde där vi laddade med en rejäl middag inför några timmars mörkercykling och en natt ute. Planen var att inte ha mer än runt 10 mil kvar till måndagsförmiddagen då färjan från Sassnitz skulle avgå 1300 och Patch och Philip skulle hem. Vi cyklade in i Tyskland igen och möttes direkt av enorma badhotell vid kusten. Kontrasten till dagen på den Polska landsbygden var stor. Med 11 mil kvar på våra GPSér hittade vi en fin busskur med gott om plats där vi valde att slå läger. Jag klädde på mig allt jag hade och kröp ner i min tunna sommarsovsäck.

IMG_8947

Jag sov hyfsat trots ännu en kall natt. Tror att temperaturen var nere på nollan under natten. Jag hade släpat med mig kaffe, aeropress och kaffekvarn utan att ännu använda det så nu fick det äntligen bli dags för en kopp. Jag malde och bryggde varsin kopp medan vi käkade lite överblivna dumplings från kvällens restaurangbesök. Vi packade ihop våra grejer och trampade iväg i gryningen. Några timmar senare unnade vi oss ännu en bensinmacksfrukost, även denna efter ett rejält kallt morgonregn. Vi käkade huttrande och cyklade vidare mot Sassnitz. Färjan över till Rügen gick planenligt och vi hann med lite turistande vid Prora (en helt enorm semesteranläggning som byggdes 1936-1939 men aldrig blev färdig). Nu pågick en omfattande renovering av anläggningen men stora delar verkade fortfarande vara orörda.

IMG_8956 IMG_8966 IMG_8969 IMG_8973

Vi nådde färjeterminalen med en knapp timme till godo och sa ett snabbt hej då innan grabbarna cyklade ner till terminalen och jag rullade vidare ut mot Jasmunds Nationalpark och ytterligare några dagars cyklande.

Tack Patch och Philip för riktigt trevligt sällskap och en rolig cykeltur.

Fortsättning följer…

Äntligen dags för årets första äventyr

11 Apr

Sedan jag körde Transcontinental Race sommaren 2015 har jag längtat efter lite lugnare cykeltouring, fortfarande med långa dagar i sadeln men med lite mer tid för njutning och kaffepauser. Nu är planerna klara, cykeln är packad och jag är snart redo att ge mig av.

IMG_8795

IMG_8798

På torsdag förmiddag styr jag mot Malmö där turen startar. Inledningsvis kommer vi att vara tre cyklister, jag, Patch och Philip tänker rulla ut ur Malmö på torsdag eftermiddag för att ta färjan från Trelleborg till Sassnitz på kvällen. Väl i land cyklar vi en liten bit innan vi slår läger på lämplig plats. På fredagen cyklar vi till Berlin där vi kommer sova inne på soffa eller golv, förhoppningsvis hinner vi även med att fira långfredagen på lämpligt sätt.

IMG_8799

Lördag, söndag och del av måndagen cyklar vi via Polen tillbaka till Sassnitz. Fredagen och Söndagen blir det drygt 20 mil/dag men övriga dagar finns det lite mer tid för kaffe och mys. Hoppas bara vädret blir hyggligt.

IMG_8800

Patch och Philip tar färjan hem på måndag och jag tänker fortsätta min cykeltur västerut längs med östersjökusten, sedan genom Danmark, via Köpenhamn till Helsingör och sedan tillbaka till Malmö. Totalt blir det en tur på runt 150 mil och jag räknar  med drygt 7 dagar. Tanken är att sova ute så mycket som möjligt men någon natt inomhus utöver den i Berlin är inte omöjligt.

IMG_8801

Cykeln är lastad med lite mer komfort än normalt, lite mer kläder, uppblåsbar kudde, tarp, kaffe, kök,  aeropress, kaffekvarn, bullar, påskgodis m.m.

IMG_8796 IMG_8797

Vill ni följa påskturen så kommer jag använda min instagram @cykeldanne samt att vi förhoppningsvis får igång tracking via min spot. Klicka här för att komma till trackingen.

Glad Påsk på er.

Sedan jag körde Transcontinental Race sommaren 2015 har jag längtat efter lite lugnare cykeltouring, fortfarande med långa dagar i sadeln men med lite mer tid för njutning och kaffepauser. Nu är planerna klara, cykeln är packad och jag är snart redo att ge mig av.

IMG_8795

IMG_8798

På torsdag förmiddag styr jag mot Malmö där turen startar. Inledningsvis kommer vi att vara tre cyklister, jag, Patch och Philip tänker rulla ut ur Malmö på torsdag eftermiddag för att ta färjan från Trelleborg till Sassnitz på kvällen. Väl i land cyklar vi en liten bit innan vi slår läger på lämplig plats. På fredagen cyklar vi till Berlin där vi kommer sova inne på soffa eller golv, förhoppningsvis hinner vi även med att fira långfredagen på lämpligt sätt.

IMG_8799

Lördag, söndag och del av måndagen cyklar vi via Polen tillbaka till Sassnitz. Fredagen och Söndagen blir det drygt 20 mil/dag men övriga dagar finns det lite mer tid för kaffe och mys. Hoppas bara vädret blir hyggligt.

IMG_8800

Patch och Philip tar färjan hem på måndag och jag tänker fortsätta min cykeltur västerut längs med östersjökusten, sedan genom Danmark, via Köpenhamn till Helsingör och sedan tillbaka till Malmö. Totalt blir det en tur på runt 150 mil och jag räknar  med drygt 7 dagar. Tanken är att sova ute så mycket som möjligt men någon natt inomhus utöver den i Berlin är inte omöjligt.

IMG_8801

Cykeln är lastad med lite mer komfort än normalt, lite mer kläder, uppblåsbar kudde, tarp, kaffe, kök,  aeropress, kaffekvarn, bullar, påskgodis m.m.

IMG_8796 IMG_8797

Vill ni följa påskturen så kommer jag använda min instagram @cykeldanne samt att vi förhoppningsvis får igång tracking via min spot. Klicka här för att komma till trackingen.

Glad Påsk på er.

Rapha Brevet Bib Shorts II

8 Apr

Lagom till våren släppte Rapha sin uppdaterade variant av de bästa cykelbyxorna jag hittills provat. Brevet Bib Shorts har blivit Brevet Bib Shorts II. Skillnaderna är inte bara kosmetiska med nya färger även om det kanske är det man ser först.

IMG_8766

Dynan håller fortsatt yppersta klass och passar mig perfekt. Den är lite tjockare och går upp lite längre framtill vilket jag gillar när man cyklar i tempoposition. Dynan är dessutom perforerad vilket gör att den torkar snabbt efter att man tvättat byxorna i duschen eller i en bäck ute på långturen. Perforeringen gör även att dynan inte känns lika tät och varm mot skinnet som andra dynor kan göra och jag upplever det som att det är lättare att hålla sig torr vilket så klart är bra om man vill undvika skav. Jag känner ingen direkt skillnad på dynan mellan de två versionerna av byxan utan den största skillnaden är i hängslena. På de nya byxorna är de gjorda i mesh och är väldigt öppna i ryggen. De är jättesköna och andas bättre än förra varianten som var gjorda i mer traditionell lycra.

IMG_8767

Benavsluten har fått en liten uppdatering och består nu av en bred rand med små silikonpluttar som gör att byxorna sitter på plats bra utan att klämma åt för hårt vid byxbenens kant. Byxbenen har dessutom en reflexrand på sidan av benet tillsammans med en rand i gult, rosa eller grått.

IMG_8768

Jag har kört en hel del i de här byxorna nu och kan inte annat än att säga att bäst har blivit ännu lite bättre. Jag kommer garanterat att köra med de här byxorna under sommarens Transcontinental Race och är du ute efter en riktigt bra cykelbyxa för långa dagar på cykeln så är Rapha Brevet Bib Shorts II ett väldigt bra alternativ.

Lagom till våren släppte Rapha sin uppdaterade variant av de bästa cykelbyxorna jag hittills provat. Brevet Bib Shorts har blivit Brevet Bib Shorts II. Skillnaderna är inte bara kosmetiska med nya färger även om det kanske är det man ser först.

IMG_8766

Dynan håller fortsatt yppersta klass och passar mig perfekt. Den är lite tjockare och går upp lite längre framtill vilket jag gillar när man cyklar i tempoposition. Dynan är dessutom perforerad vilket gör att den torkar snabbt efter att man tvättat byxorna i duschen eller i en bäck ute på långturen. Perforeringen gör även att dynan inte känns lika tät och varm mot skinnet som andra dynor kan göra och jag upplever det som att det är lättare att hålla sig torr vilket så klart är bra om man vill undvika skav. Jag känner ingen direkt skillnad på dynan mellan de två versionerna av byxan utan den största skillnaden är i hängslena. På de nya byxorna är de gjorda i mesh och är väldigt öppna i ryggen. De är jättesköna och andas bättre än förra varianten som var gjorda i mer traditionell lycra.

IMG_8767

Benavsluten har fått en liten uppdatering och består nu av en bred rand med små silikonpluttar som gör att byxorna sitter på plats bra utan att klämma åt för hårt vid byxbenens kant. Byxbenen har dessutom en reflexrand på sidan av benet tillsammans med en rand i gult, rosa eller grått.

IMG_8768

Jag har kört en hel del i de här byxorna nu och kan inte annat än att säga att bäst har blivit ännu lite bättre. Jag kommer garanterat att köra med de här byxorna under sommarens Transcontinental Race och är du ute efter en riktigt bra cykelbyxa för långa dagar på cykeln så är Rapha Brevet Bib Shorts II ett väldigt bra alternativ.

Rapha Brevet Insulated Jacket

6 Apr

För några veckor sedan landade en Rapha Brevet Insulated Jacket i brevlådan för test. Jag har tidigare kört väldigt mycket med västversionen som heter Rapha Brevet Insulated Gillet och utsåg den till bästa cykelplagg jag testat under 2016. Nu har jag kört tillräckligt i jackan för att kunna lämna ett rättvist omdöme. Jag har dessutom sovit ute i den en natt, därav är den både skrynklig i smutsig på mina studiomässiga bilder.

IMG_8764 IMG_8765

Jackan är isolerad med Polartec Alpha som är en isolering som andas väldigt bra, är lättskött och inte speciellt känslig för fukt. Isoleringen är mycket mindre känslig för fukt än t.ex. dun vilket gör att det inte gör lika mycket om man cyklar i jackan och blir varm eller om det kommer ett lättare regn. Isoleringen sitter bara i vissa av panelerna och t.ex. sidorna, baksidan av ärmarna och nederdelen av ryggen saknar isolering. Sidorna och baksidan av ärmarna är sydda i stretchmaterial och även ryggen stretchar över välfyllda ryggfickor. Det vindtäta yttertyget är bra på att stöta bort fukt och regn. Jackan har inga ryggfickor utan är tänkt att använda utanpå en cykeltröja. Jackan har dessutom ett reflexband tvärs över rygg och bröst. Ihoprullad kan man nyttja ett resårband i nacken för att packa jackan så att den får plats i en rymlig ryggficka.

Jag gillar jackan skarpt även om jag inte tycker att den är riktigt lika användbar som västen. Den tar ju självfallet lite mer plats och är inte lika smidig att ta av och på som sin ärmlösa variant. Jackan är väldigt skön och stretchpanelerna gör att den upplevs smidig. Yttertyget håller vad det lovar och stöter bort vatten bra men den klarar ju självklart inte ett rejält regn. De isolerande panelerna sitter placerade på rätt platser och jackans passform är verkligen gjord för cykling. Den är ganska kort fram och tillräckligt lång i ryggen även när du ligger djupt ner i bocken. Det är alltså ingen jacka som dubblerar som vardagsjacka och den känns lite märklig när man inte cyklar. Jackan är varm och tillsammans med lämplig underställströja och en cykeltröja klarar jag lätt några minusgrader.

Rapha ligger verkligen i framkant med plagg för långdistanscyklister med sin Brevetserie och med den här jackan har de en produkt som inte så många andra kan erbjuda. Cyklar du långt, länge och i alla tänkbara väder tycker jag att den här jackan är värd sina 1750kr även om jag skulle satsa på västen i första hand.

För några veckor sedan landade en Rapha Brevet Insulated Jacket i brevlådan för test. Jag har tidigare kört väldigt mycket med västversionen som heter Rapha Brevet Insulated Gillet och utsåg den till bästa cykelplagg jag testat under 2016. Nu har jag kört tillräckligt i jackan för att kunna lämna ett rättvist omdöme. Jag har dessutom sovit ute i den en natt, därav är den både skrynklig i smutsig på mina studiomässiga bilder.

IMG_8764 IMG_8765

Jackan är isolerad med Polartec Alpha som är en isolering som andas väldigt bra, är lättskött och inte speciellt känslig för fukt. Isoleringen är mycket mindre känslig för fukt än t.ex. dun vilket gör att det inte gör lika mycket om man cyklar i jackan och blir varm eller om det kommer ett lättare regn. Isoleringen sitter bara i vissa av panelerna och t.ex. sidorna, baksidan av ärmarna och nederdelen av ryggen saknar isolering. Sidorna och baksidan av ärmarna är sydda i stretchmaterial och även ryggen stretchar över välfyllda ryggfickor. Det vindtäta yttertyget är bra på att stöta bort fukt och regn. Jackan har inga ryggfickor utan är tänkt att använda utanpå en cykeltröja. Jackan har dessutom ett reflexband tvärs över rygg och bröst. Ihoprullad kan man nyttja ett resårband i nacken för att packa jackan så att den får plats i en rymlig ryggficka.

Jag gillar jackan skarpt även om jag inte tycker att den är riktigt lika användbar som västen. Den tar ju självfallet lite mer plats och är inte lika smidig att ta av och på som sin ärmlösa variant. Jackan är väldigt skön och stretchpanelerna gör att den upplevs smidig. Yttertyget håller vad det lovar och stöter bort vatten bra men den klarar ju självklart inte ett rejält regn. De isolerande panelerna sitter placerade på rätt platser och jackans passform är verkligen gjord för cykling. Den är ganska kort fram och tillräckligt lång i ryggen även när du ligger djupt ner i bocken. Det är alltså ingen jacka som dubblerar som vardagsjacka och den känns lite märklig när man inte cyklar. Jackan är varm och tillsammans med lämplig underställströja och en cykeltröja klarar jag lätt några minusgrader.

Rapha ligger verkligen i framkant med plagg för långdistanscyklister med sin Brevetserie och med den här jackan har de en produkt som inte så många andra kan erbjuda. Cyklar du långt, länge och i alla tänkbara väder tycker jag att den här jackan är värd sina 1750kr även om jag skulle satsa på västen i första hand.

RIP Mike Hall

31 Mar

I går kväll drog jag ut på årets första utesovarnatt. Tog min TREK 920 till jobbet lastad med sovsaker, finkaffe med tillbehör och lite varma kläder, jobbade till strax efter åtta på kvällen och sedan cyklade jag ut i skogen. Slog läger vid en liten sjö, avnjöt en liten whiskey och kröp ner i sovsäcken. Som varje kväll sedan knappt två veckor tillbaka avslutade jag dagen med att kolla trackingen från Indian Pacific Wheel Race. Det var inte så långt kvar av de 550 milen och Kristof Allegert såg ohotad ut i ledningen. Mike Halls blåa plutt var stilla på en stabil andraplats. Jag tänkte att Mike säkert tog en lur för att kunna köra vidare.

När jag vaknade såg jag att jag fått ett meddelande från Marcus som sa tråkigt, tråkigt. Öppnade Facebook och möttes direkt av den mycket tråkiga nyheten att Mike Hall hade avlidit efter en kollision med en bil klockan 0620 i Australien. Mike Hall var och kommer att vara en enorm inspiratör och förebild för ultracyklister under lång tid framöver. Han var en av de absolut bästa långdistanscyklisterna och har vunnit bl.a. World Cycle Race, Tour Divide och Trans Am Bike Race. Han var även en otroligt duktig organisatör och drev tillsammans med sin Anna sedan 2013 The Transcontinental Race som utvecklats till det största osupportade cykelracet i världen. Mike levde sin dröm och slutade sitt ”vanliga” jobb som ingenjör för något år sedan för att bara ägna sig åt cyklingen. Mitt internetflöde har verkligen svämmat över idag av inlägg av personer som berörts av det Mike åstadkom och det har visat hur många han verkligen påverkat och hur många som inspirerats av honom.

IMG_8757

Mike var en stor anledning till att jag fastnade för långa cykeltävlingar och det var ingen slump att mitt första race blev just hans eget Transcontinental Race 2015. Före och efter loppet hade jag äran att träffa både Mike och hans Anna. Även Mikes mamma Patricia var involverad i loppet och var vid målet och välkomnade mig till Istanbul. Mina tankar går idag såklart främst till Mikes familj men även till cykelvärlden som idag blev en stor stjärna fattigare. En sak är dock säker, Mike kommer att fortsätta inspirera.

Vill man skänka pengar till Mikes nära så har James Hayden startat en insamling som redan samlat in en bra slant.

Mike Hall blev 35 år

I går kväll drog jag ut på årets första utesovarnatt. Tog min TREK 920 till jobbet lastad med sovsaker, finkaffe med tillbehör och lite varma kläder, jobbade till strax efter åtta på kvällen och sedan cyklade jag ut i skogen. Slog läger vid en liten sjö, avnjöt en liten whiskey och kröp ner i sovsäcken. Som varje kväll sedan knappt två veckor tillbaka avslutade jag dagen med att kolla trackingen från Indian Pacific Wheel Race. Det var inte så långt kvar av de 550 milen och Kristof Allegert såg ohotad ut i ledningen. Mike Halls blåa plutt var stilla på en stabil andraplats. Jag tänkte att Mike säkert tog en lur för att kunna köra vidare.

När jag vaknade såg jag att jag fått ett meddelande från Marcus som sa tråkigt, tråkigt. Öppnade Facebook och möttes direkt av den mycket tråkiga nyheten att Mike Hall hade avlidit efter en kollision med en bil klockan 0620 i Australien. Mike Hall var och kommer att vara en enorm inspiratör och förebild för ultracyklister under lång tid framöver. Han var en av de absolut bästa långdistanscyklisterna och har vunnit bl.a. World Cycle Race, Tour Divide och Trans Am Bike Race. Han var även en otroligt duktig organisatör och drev tillsammans med sin Anna sedan 2013 The Transcontinental Race som utvecklats till det största osupportade cykelracet i världen. Mike levde sin dröm och slutade sitt ”vanliga” jobb som ingenjör för något år sedan för att bara ägna sig åt cyklingen. Mitt internetflöde har verkligen svämmat över idag av inlägg av personer som berörts av det Mike åstadkom och det har visat hur många han verkligen påverkat och hur många som inspirerats av honom.

IMG_8757

Mike var en stor anledning till att jag fastnade för långa cykeltävlingar och det var ingen slump att mitt första race blev just hans eget Transcontinental Race 2015. Före och efter loppet hade jag äran att träffa både Mike och hans Anna. Även Mikes mamma Patricia var involverad i loppet och var vid målet och välkomnade mig till Istanbul. Mina tankar går idag såklart främst till Mikes familj men även till cykelvärlden som idag blev en stor stjärna fattigare. En sak är dock säker, Mike kommer att fortsätta inspirera.

Vill man skänka pengar till Mikes nära så har James Hayden startat en insamling som redan samlat in en bra slant.

Mike Hall blev 35 år

Nytt från Rapha

23 Mar

För ett par dagar sedan damp det ner lite nytt från Rapha i brevlådan som skall bli grymt spännande att testa. Dels var det den uppdaterade versionen av deras Brevet Bibs och dels Brevet Insulated Jacket.

IMG_8696

Jag gillar verkligen Raphas brevet serie. En hel kollektion med fokus på att cykla långt passar mig alldeles utmärkt. Plaggen är innovativa med tilltänkta materialval och är tänkta att användas flera dagar i rad.

Brevet Bib Short II är uppföljaren till Brevet Bibs som är den bästa långfärdsbyxan jag provat hittills. 2016 körde jag både Transatlantic Way Race, Japanese Odyssey och många långa träningsturer i mina. Det skall verkligen bli spännande att se om uppdateringarna har gjort en redan utmärkt byxa ännu bättre.

Brevet Insulated Jacket är jackvarianten av Brevet Insulated Gillet som jag köpte när den lanserades. Jag gillar västen skarpt och har använt den många timmar. Lätt, isolerad, snabbtorkande och lätt att packa ner i ryggfickan eller i en väska gör att den ofta får följa med ut när det väntas lite kyligare väder. Så här innan jag testat så känns jackan kanske lite mindre användbar än västen men jag ska testa den ordentligt innan jag säger för mycket.

Nu ska jag bara köra in plaggen ordentligt innan det dyker upp en mer utförlig recension. Tror jag får börja med en tur i morgon.

Har ni av någon outgrundlig anledning missat Indy Pacific Wheel Race, en 550 mil lång cykeltävling tvärs över Australien med fantastisk bevakning och en riktigt rafflande tätstrid så har ni ytterligare en vecka på er att följa racet. Ledaren Kristof Allegert är ungefär halvvägs i detta nu (torsdag kväll.)

För ett par dagar sedan damp det ner lite nytt från Rapha i brevlådan som skall bli grymt spännande att testa. Dels var det den uppdaterade versionen av deras Brevet Bibs och dels Brevet Insulated Jacket.

IMG_8696

Jag gillar verkligen Raphas brevet serie. En hel kollektion med fokus på att cykla långt passar mig alldeles utmärkt. Plaggen är innovativa med tilltänkta materialval och är tänkta att användas flera dagar i rad.

Brevet Bib Short II är uppföljaren till Brevet Bibs som är den bästa långfärdsbyxan jag provat hittills. 2016 körde jag både Transatlantic Way Race, Japanese Odyssey och många långa träningsturer i mina. Det skall verkligen bli spännande att se om uppdateringarna har gjort en redan utmärkt byxa ännu bättre.

Brevet Insulated Jacket är jackvarianten av Brevet Insulated Gillet som jag köpte när den lanserades. Jag gillar västen skarpt och har använt den många timmar. Lätt, isolerad, snabbtorkande och lätt att packa ner i ryggfickan eller i en väska gör att den ofta får följa med ut när det väntas lite kyligare väder. Så här innan jag testat så känns jackan kanske lite mindre användbar än västen men jag ska testa den ordentligt innan jag säger för mycket.

Nu ska jag bara köra in plaggen ordentligt innan det dyker upp en mer utförlig recension. Tror jag får börja med en tur i morgon.

Har ni av någon outgrundlig anledning missat Indy Pacific Wheel Race, en 550 mil lång cykeltävling tvärs över Australien med fantastisk bevakning och en riktigt rafflande tätstrid så har ni ytterligare en vecka på er att följa racet. Ledaren Kristof Allegert är ungefär halvvägs i detta nu (torsdag kväll.)

New Bike Day

12 Mar

Idag var det äntligen dags att hämta min nya cykel hos thebikeandthebuilder i Jönköping. Cykeln har varit färdig i någon vecka men det har inte riktigt passat att åka och hämta den. Idag skulle jag ändå in till Jönköping för att hålla ett föredrag för team Rynkeby Jönköping om långdistanscykling och mina erfarenheter. De var nog mellan 30 och 40 som träffats för att jobba vidare med sitt projekt att cykla de 150 milen till Paris i sommar. Det var en riktigt rolig dryg timme med massor av bra frågor och diskussioner. Hoppas att det gav dem något och att det går bra för dem med förberedelserna och genomförandet.

När jag var klar med föreläsningen kom Mattias med cykeln och vi begrundade och beundrade den lite innan jag lastade och åkte hem. Väl hemma var jag ju självklart tvungen att rulla en liten runda trots mängder av grus och snösmältning. Det lilla jag cyklade lovar gott och jag är helt övertygad om att vi kommer ha mycket trevligt ihop, jag och Bob.

IMG_8641 IMG_8643 IMG_8644 IMG_8645 IMG_8647 IMG_8649 IMG_8650 IMG_8653 IMG_8656 IMG_8657

Cykeln är byggd på en Bob Jackson World Tour ram. Den ramen ger plats för lite bredare däck, skärmar, fäste för pakethållare, tre flaskställ m.m.

Hjulen är handbyggda av Öster Cykel. H Plus Son Archetype fälgar, Son dynamonav fram och ett Ambrosionav bak. Belysningen är Son både fram och bak. Växlarna är klassiska sjudelade Shimano 600 med växelreglage på ramen. Styre från Nitto, styrstam och pakethållare från Velo Orange, skärmar från japanska Honjo, sadel och styrlinda i läder från Brooks, Panaracer Pacela 32mm däck, bromsar blev Paul Components Touring med handtag från Dia Compe och styrväskan kommer från franska Gilles Berthoud. Utan väska och pump men i övrigt komplett väger den in på 11,9kg.

Jag tycker att den blev som jag hoppades och delarna passar riktigt snyggt till ramen och färgvalen. Nu ska bara snön smälta på höglandet så att vi kan ta en riktig runda, jag och Bob.

 

Idag var det äntligen dags att hämta min nya cykel hos thebikeandthebuilder i Jönköping. Cykeln har varit färdig i någon vecka men det har inte riktigt passat att åka och hämta den. Idag skulle jag ändå in till Jönköping för att hålla ett föredrag för team Rynkeby Jönköping om långdistanscykling och mina erfarenheter. De var nog mellan 30 och 40 som träffats för att jobba vidare med sitt projekt att cykla de 150 milen till Paris i sommar. Det var en riktigt rolig dryg timme med massor av bra frågor och diskussioner. Hoppas att det gav dem något och att det går bra för dem med förberedelserna och genomförandet.

När jag var klar med föreläsningen kom Mattias med cykeln och vi begrundade och beundrade den lite innan jag lastade och åkte hem. Väl hemma var jag ju självklart tvungen att rulla en liten runda trots mängder av grus och snösmältning. Det lilla jag cyklade lovar gott och jag är helt övertygad om att vi kommer ha mycket trevligt ihop, jag och Bob.

IMG_8641 IMG_8643 IMG_8644 IMG_8645 IMG_8647 IMG_8649 IMG_8650 IMG_8653 IMG_8656 IMG_8657

Cykeln är byggd på en Bob Jackson World Tour ram. Den ramen ger plats för lite bredare däck, skärmar, fäste för pakethållare, tre flaskställ m.m.

Hjulen är handbyggda av Öster Cykel. H Plus Son Archetype fälgar, Son dynamonav fram och ett Ambrosionav bak. Belysningen är Son både fram och bak. Växlarna är klassiska sjudelade Shimano 600 med växelreglage på ramen. Styre från Nitto, styrstam och pakethållare från Velo Orange, skärmar från japanska Honjo, sadel och styrlinda i läder från Brooks, Panaracer Pacela 32mm däck, bromsar blev Paul Components Touring med handtag från Dia Compe och styrväskan kommer från franska Gilles Berthoud. Utan väska och pump men i övrigt komplett väger den in på 11,9kg.

Jag tycker att den blev som jag hoppades och delarna passar riktigt snyggt till ramen och färgvalen. Nu ska bara snön smälta på höglandet så att vi kan ta en riktig runda, jag och Bob.

 

Poddistans

10 Mar

Idag var det distans på schemat. Blöta vägbanor efter de senaste dagarnas snöfall och plusgrader samt en fint regn för att göra det lite extra mysigt under de dryga tre timmarnas trampande.

IMG_8635 IMG_8636

Jag skrev ju tidigare att jag skulle återkomma om mina favoritpodcasts och idag lyssnade jag på två av dem. Jag har dock några fler och framförallt på distanspass eller på långa turer/tävlingar gillar jag verkligen att lyssna på intervjuer med inspirerande/intressanta människor, faktapoddar eller helt enkelt bara något som får mig att skratta en stund. Här kommer några av mina absoluta favoriter:

Husky: Otroligt välgjord med inspirerande människor. Intervjuer eller berättelser om spännande saker. Friluftsliv, äventyr, tävlingar och utmaningar är väl de vanligaste ämnena. Idag klämde jag avsnittet om Sarah Grey och Marathon des Sables vilket var intressant. Mina favoritavsnitt är annars de om Fredrika Ek och om Jonas Wahlström.

Cykelradion: Ett mysigt radioprogram om cykling med Tomas Jennebo och Anders Adamsson. Det här känns mer som ett traditionellt radioprogram då de även kör musik vilket är lite ovanligt. Allt från pendling till proffsklungan. Fantastiskt kul att de följer Fredrika Ek på hennes cykeltur runt jorden. I den här podden gjorde jag även min premiär då jag blev intervjuad av Jennebo på Sweden Bike Expo 2015. Klickar ni på länken så kommer ni till just det avsnittet.

Värvet: Fantastiska intervjuer, vanligtvis på runt en timme med kändisar och berömda personer. Makalöst vad mycket man får veta om en person på en timme när man inte avbryts av reklam, musik eller annat som stjäl fokus. Jag lyssnade på mängder av intervjuer när jag trampade runt Irland i somras och idag lyssnade jag på Hanna Hellquist och Mona Sahlin.

Over The Top Cycling: Nischat program med olika teman. Nutrition, träningslära, cyclocross och ultracykling är de avsnitt jag brukar lyssna på. Många avsnitt om RAAM, PBP och andra spännande lopp men det finns fler ämnen för den som har andra fetischer.

My Dad Wrote A Porno: När jag behöver muntras upp och skratta lite brukar jag klippa ett avsnitt av den här. Precis som titeln antyder så går den ut på att en brittisk kille och två av hans kompisar läser och dissekerar pappans pornografiska novell. Bitvis riktigt underhållande och den var åtminstone tidigare väldigt populär. Länken går till vad svt skriver om den och där kan ni få lite mer info innan ni letar upp den.

Vad har ni för favoriter?

 

Idag var det distans på schemat. Blöta vägbanor efter de senaste dagarnas snöfall och plusgrader samt en fint regn för att göra det lite extra mysigt under de dryga tre timmarnas trampande.

IMG_8635 IMG_8636

Jag skrev ju tidigare att jag skulle återkomma om mina favoritpodcasts och idag lyssnade jag på två av dem. Jag har dock några fler och framförallt på distanspass eller på långa turer/tävlingar gillar jag verkligen att lyssna på intervjuer med inspirerande/intressanta människor, faktapoddar eller helt enkelt bara något som får mig att skratta en stund. Här kommer några av mina absoluta favoriter:

Husky: Otroligt välgjord med inspirerande människor. Intervjuer eller berättelser om spännande saker. Friluftsliv, äventyr, tävlingar och utmaningar är väl de vanligaste ämnena. Idag klämde jag avsnittet om Sarah Grey och Marathon des Sables vilket var intressant. Mina favoritavsnitt är annars de om Fredrika Ek och om Jonas Wahlström.

Cykelradion: Ett mysigt radioprogram om cykling med Tomas Jennebo och Anders Adamsson. Det här känns mer som ett traditionellt radioprogram då de även kör musik vilket är lite ovanligt. Allt från pendling till proffsklungan. Fantastiskt kul att de följer Fredrika Ek på hennes cykeltur runt jorden. I den här podden gjorde jag även min premiär då jag blev intervjuad av Jennebo på Sweden Bike Expo 2015. Klickar ni på länken så kommer ni till just det avsnittet.

Värvet: Fantastiska intervjuer, vanligtvis på runt en timme med kändisar och berömda personer. Makalöst vad mycket man får veta om en person på en timme när man inte avbryts av reklam, musik eller annat som stjäl fokus. Jag lyssnade på mängder av intervjuer när jag trampade runt Irland i somras och idag lyssnade jag på Hanna Hellquist och Mona Sahlin.

Over The Top Cycling: Nischat program med olika teman. Nutrition, träningslära, cyclocross och ultracykling är de avsnitt jag brukar lyssna på. Många avsnitt om RAAM, PBP och andra spännande lopp men det finns fler ämnen för den som har andra fetischer.

My Dad Wrote A Porno: När jag behöver muntras upp och skratta lite brukar jag klippa ett avsnitt av den här. Precis som titeln antyder så går den ut på att en brittisk kille och två av hans kompisar läser och dissekerar pappans pornografiska novell. Bitvis riktigt underhållande och den var åtminstone tidigare väldigt populär. Länken går till vad svt skriver om den och där kan ni få lite mer info innan ni letar upp den.

Vad har ni för favoriter?

 

Årets första brevet.

4 Mar

Igår var det så äntligen dags. Årets första 200km brevet med start i Jönköping. Väderleksprognosen visade midsommarväder så jag packade ned regnjacka, extra mössa, Raphas utmärkta insulated gillet och Biltemas tåvärmare. Det blev tyvärr några avhopp de sista dagarna och vi blev bara tre som samlades på Circle K för en kaffe innan starten klockan 8. Jag, Marcus och Bama rullade iväg på blöta vägbanor men åtminstone inledningsvis utan nederbörd.

IMG_8596 IMG_8599

Bama hade bakat och hade med sig både banankaka och stekt gröt. Han var stark som en oxe hela rundan så vill ni ha recept på godsakerna hittar ni det på hans blogg. Vi fick både regn, snö, snöblandat regn, en liten hagelskur, ganska mycket vind och bitvis lite sol så prognosen stämde alldeles utmärkt. Jag behövde dock aldrig dra på mig regnjackan så det kunde varit avsevärt mycket sämre såhär i början av Mars. Vi körde snabba stämplingar i både Eksjö och Österbymo innan vi vände upp mot vinden över Tranås och mot Ödeshög.

IMG_8600 IMG_8604 IMG_8605

Efter Tranås gick det segt och jag började verkligen längta efter burgaren på 56:ans. Vi möttes dock av en låst dörr och ett stängt hak så med sänkta huvuden rullade vi bort mot torget och tog pausen och näst sista stämplingen där istället. Tyvärr blir det nog inget 56:ans nästa runda heller då det enligt deras Facebook framgår att de valt att stänga.

IMG_8606

Efter kaffe, macka och bulle så vände vi söderut och trampade de avslutande 6 milen tillbaka till Jönköping. Himlen sprack upp, vägbanan torkade till och vi hade riktigt fint väder några mil innan det började regna igen.

IMG_8608 IMG_8613 IMG_8619

Rullade in på Circle K Österängen strax efter  klockan 18.00,  10 timmar och 21 mil med dubbdäck sliter allt en del och efter fredagstacos och en ipa var jag ganska mosig.

Nästa brevet hoppas jag går att köra utan dubbdäck och kanske på min nya Bob.

Igår var det så äntligen dags. Årets första 200km brevet med start i Jönköping. Väderleksprognosen visade midsommarväder så jag packade ned regnjacka, extra mössa, Raphas utmärkta insulated gillet och Biltemas tåvärmare. Det blev tyvärr några avhopp de sista dagarna och vi blev bara tre som samlades på Circle K för en kaffe innan starten klockan 8. Jag, Marcus och Bama rullade iväg på blöta vägbanor men åtminstone inledningsvis utan nederbörd.

IMG_8596 IMG_8599

Bama hade bakat och hade med sig både banankaka och stekt gröt. Han var stark som en oxe hela rundan så vill ni ha recept på godsakerna hittar ni det på hans blogg. Vi fick både regn, snö, snöblandat regn, en liten hagelskur, ganska mycket vind och bitvis lite sol så prognosen stämde alldeles utmärkt. Jag behövde dock aldrig dra på mig regnjackan så det kunde varit avsevärt mycket sämre såhär i början av Mars. Vi körde snabba stämplingar i både Eksjö och Österbymo innan vi vände upp mot vinden över Tranås och mot Ödeshög.

IMG_8600 IMG_8604 IMG_8605

Efter Tranås gick det segt och jag började verkligen längta efter burgaren på 56:ans. Vi möttes dock av en låst dörr och ett stängt hak så med sänkta huvuden rullade vi bort mot torget och tog pausen och näst sista stämplingen där istället. Tyvärr blir det nog inget 56:ans nästa runda heller då det enligt deras Facebook framgår att de valt att stänga.

IMG_8606

Efter kaffe, macka och bulle så vände vi söderut och trampade de avslutande 6 milen tillbaka till Jönköping. Himlen sprack upp, vägbanan torkade till och vi hade riktigt fint väder några mil innan det började regna igen.

IMG_8608 IMG_8613 IMG_8619

Rullade in på Circle K Österängen strax efter  klockan 18.00,  10 timmar och 21 mil med dubbdäck sliter allt en del och efter fredagstacos och en ipa var jag ganska mosig.

Nästa brevet hoppas jag går att köra utan dubbdäck och kanske på min nya Bob.

Häng med på en 20-milare på fredag

1 Mar

På fredag är det äntligen dags att trampa igång randoåret 2017. Några klubbar har ju redan startat men för min och La Lepre Stancas del blir första breveten nu på fredag. Det ska bli kul att cykla långt igen efter ganska mycket intervaller i källaren. Jag ser fram emot snacket, gula stämpelkort, dubbdäcksljudet, kaffe på Gulf i Eksjö, lite snö, lite sol, Österbymo, hamburgare på 56:an i Ödeshög, Gränna, Vättern och en avslutande randokorv på Circle K i Österängen. Det är inte för sent att anmäla sig utan ända till torsdag ska det funka. Läs mer om hur, här. Hoppas vi blir ett bra gäng som tar tillfället i akt.

IMG_4207

Cykelpendlade idag. Nysnö och bitvis riktigt halt på morgonen och blött och regnigt på väg hem. Precis som man kan förvänta sig så här i början av mars. Trots vädret så var det ändå skönt att komma ut och trampa, som vanligt så är det ju oftast det bara man kommer ut utanför dörren.

IMG_8589 IMG_8590

Imorgon blir det att förbereda inför fredagens cykling. Cykeln ska kollas över, lampor kontrolleras, kläder läggas fram och GPS-en ska laddas med batterier och en liten GPX-fil. Så mycket mer behöver egentligen inte göras. Packar ner nån form av energi också så jag klarar mig till Eksjö sedan får det räcka.

På fredag är det äntligen dags att trampa igång randoåret 2017. Några klubbar har ju redan startat men för min och La Lepre Stancas del blir första breveten nu på fredag. Det ska bli kul att cykla långt igen efter ganska mycket intervaller i källaren. Jag ser fram emot snacket, gula stämpelkort, dubbdäcksljudet, kaffe på Gulf i Eksjö, lite snö, lite sol, Österbymo, hamburgare på 56:an i Ödeshög, Gränna, Vättern och en avslutande randokorv på Circle K i Österängen. Det är inte för sent att anmäla sig utan ända till torsdag ska det funka. Läs mer om hur, här. Hoppas vi blir ett bra gäng som tar tillfället i akt.

IMG_4207

Cykelpendlade idag. Nysnö och bitvis riktigt halt på morgonen och blött och regnigt på väg hem. Precis som man kan förvänta sig så här i början av mars. Trots vädret så var det ändå skönt att komma ut och trampa, som vanligt så är det ju oftast det bara man kommer ut utanför dörren.

IMG_8589 IMG_8590

Imorgon blir det att förbereda inför fredagens cykling. Cykeln ska kollas över, lampor kontrolleras, kläder läggas fram och GPS-en ska laddas med batterier och en liten GPX-fil. Så mycket mer behöver egentligen inte göras. Packar ner nån form av energi också så jag klarar mig till Eksjö sedan får det räcka.