En blogg om långa cykelturer, cyklar och äventyr

Daniel
Johansson

Uppdaterad cockpit och pulver till musklerna

22 Jun

Min TREK Boone Cykelsmedjan Edition har varit på service hos Conny på Cykelsmedjan. Jag vill ju att allt är i toppskick inför Transcontinental Race om en dryg månad. Conny fick bygga om framhjulet med en ny dynamo efter att den förra dött tyfondöden under Japanese Odyssey. Jag har säkert kört närmare 2000 mil med den förra dynamon så det kanske var dags för byte. Utöver det så har det bytts lager i bakhjulsnavet, nytt vevlager, ny kedja, ny kassett och ny 34-klinga.

IMG_9617

Utöver det så har jag lagt ner lite tid på cockpiten. Ny 3,2 mm tjock styrlinda från Lizard Skins är monterad. Har kört med den tidigare och gillar känslan skarpt. Den förra var inte direkt sliten men blev lite sönderskavd när jag krockade med gubben i Japan. Jag har även återanvänt lite delar från tempobågen från Profile Design och monterat dem längre fram på pinnarna för att kunna fästa min Garmin Etrex 30 på en bra plats. Jag vill gärna ha fram gps-erna lite längre fram för att kunna se dem även i tempoställning. Jag kör med Zipp alupinnar fast med fjädrande armstöd från Profile för att kunna få in händerna under armstöden. Min plan är att köra med två gps-er. Jag kommer använda min Garmin Edge 1000 med kartvy för navigering och Etrexen kommer användas med datafönster för allehanda info. Tänker att det blir skönt att slippa bläddra i den enheten jag använder och istället ha all info tillgänglig hela tiden. Edgen laddar jag via dynamon och jag kommer fästa kontakten på undersidan med Sugaru då den har en tendens att glappa. Etrexen kör jag på AA litium batterier och brukar kunna få ut 3 dagars cykling ur två batterier. Lyxade även till det med en ringklocka från Spur. Ringklocka är grymt underskattat och när man cyklar genom städer och på cykelbanor vill jag verkligen inte vara utan en bra ringklocka. Den här är både snygg och låter bättre än det mesta. Klistrade dit lite reflexer på ramen också, känns inte som att man kan synas för mycket på vägarna.

IMG_9611 IMG_9612 IMG_9613 IMG_9614 IMG_9615 IMG_9616

Planen är att köra genrep med cykeln nästa helg då La Lepre Stanca bjuder in till en 600 km brevet. Troligtvis kommer jag även testa lite nya sovprylar men det får jag återkomma till. Efter det återstår byte till nya däck och packning.

Jag har dessutom fått förmånen att testa lite kosttillskott i form av Essentiella aminosyror från Svenskt Kosttillskott.

IMG_9673

Min tanke är att köra med det här nu under sista månaden fram till TCR och sannolikt även under loppet. Jag tror att effekten blir större under själva loppet när jag går på energiminus och dessutom i huvudsak håller igång kroppen med skräpmat och godis. Utan att ha kollat så noga på innehållet i en Haribopåse så tror jag att det saknas en hel del nyttigheter. Det behövs bara en liten skopa pulver per dag så även om jag tar med för 13 dagar så blir det inte så mycket volym eller vikt. Jag har än så länge bara hunnit testa smaken på den som heter Juicy Apple och jag kommer inte ha några problem att dricka den om jag blandar lite svagare än vad förpackningen säger.

Min TREK Boone Cykelsmedjan Edition har varit på service hos Conny på Cykelsmedjan. Jag vill ju att allt är i toppskick inför Transcontinental Race om en dryg månad. Conny fick bygga om framhjulet med en ny dynamo efter att den förra dött tyfondöden under Japanese Odyssey. Jag har säkert kört närmare 2000 mil med den förra dynamon så det kanske var dags för byte. Utöver det så har det bytts lager i bakhjulsnavet, nytt vevlager, ny kedja, ny kassett och ny 34-klinga.

IMG_9617

Utöver det så har jag lagt ner lite tid på cockpiten. Ny 3,2 mm tjock styrlinda från Lizard Skins är monterad. Har kört med den tidigare och gillar känslan skarpt. Den förra var inte direkt sliten men blev lite sönderskavd när jag krockade med gubben i Japan. Jag har även återanvänt lite delar från tempobågen från Profile Design och monterat dem längre fram på pinnarna för att kunna fästa min Garmin Etrex 30 på en bra plats. Jag vill gärna ha fram gps-erna lite längre fram för att kunna se dem även i tempoställning. Jag kör med Zipp alupinnar fast med fjädrande armstöd från Profile för att kunna få in händerna under armstöden. Min plan är att köra med två gps-er. Jag kommer använda min Garmin Edge 1000 med kartvy för navigering och Etrexen kommer användas med datafönster för allehanda info. Tänker att det blir skönt att slippa bläddra i den enheten jag använder och istället ha all info tillgänglig hela tiden. Edgen laddar jag via dynamon och jag kommer fästa kontakten på undersidan med Sugaru då den har en tendens att glappa. Etrexen kör jag på AA litium batterier och brukar kunna få ut 3 dagars cykling ur två batterier. Lyxade även till det med en ringklocka från Spur. Ringklocka är grymt underskattat och när man cyklar genom städer och på cykelbanor vill jag verkligen inte vara utan en bra ringklocka. Den här är både snygg och låter bättre än det mesta. Klistrade dit lite reflexer på ramen också, känns inte som att man kan synas för mycket på vägarna.

IMG_9611 IMG_9612 IMG_9613 IMG_9614 IMG_9615 IMG_9616

Planen är att köra genrep med cykeln nästa helg då La Lepre Stanca bjuder in till en 600 km brevet. Troligtvis kommer jag även testa lite nya sovprylar men det får jag återkomma till. Efter det återstår byte till nya däck och packning.

Jag har dessutom fått förmånen att testa lite kosttillskott i form av Essentiella aminosyror från Svenskt Kosttillskott.

IMG_9673

Min tanke är att köra med det här nu under sista månaden fram till TCR och sannolikt även under loppet. Jag tror att effekten blir större under själva loppet när jag går på energiminus och dessutom i huvudsak håller igång kroppen med skräpmat och godis. Utan att ha kollat så noga på innehållet i en Haribopåse så tror jag att det saknas en hel del nyttigheter. Det behövs bara en liten skopa pulver per dag så även om jag tar med för 13 dagar så blir det inte så mycket volym eller vikt. Jag har än så länge bara hunnit testa smaken på den som heter Juicy Apple och jag kommer inte ha några problem att dricka den om jag blandar lite svagare än vad förpackningen säger.

Cykeläventyr med Elise

20 Jun

För någon vecka sedan när yngsta dottern Elise 6 år första gången kröp upp i min hängmatta bestämde vi oss för att ta en natt i skogen på semestern. Elise bestämde att hon skulle sova i hängmattan och jag på marken under. Jag var också sugen på en natt ute och igår när första bästa tillfälle dök upp packade vi cyklarna med sovprylar, mat och lite kläder och trampade till skogs. Vi cyklade de 5 kilometrarna till friluftsområdet Lövhult. Ungefär halvvägs upp i min favoritbacke ligger Friluftsfrämjandets läger med eldstad och vindskydd för de som önskar. Elise trampade på bra på sin lilla Specialized och vi var snart framme och slog läger bland myggen.

IMG_9621 IMG_9629 IMG_9632

Hängmattan från Hennessy Hammocks är en riktig favorit. Det är en allt i ett lösning med hängmatta, myggnät och regnskydd som snabbt sätts upp mellan två träd eller liknade. Jag bäddade med liggunderlag på marken, bivybag, sovsäck och min lilla uppblåsbara kudde.

IMG_9655

IMG_9634 IMG_9635

Elise lekte i skogen och jag gjorde upp eld och grillade korv. Till efterrätt blev det en riktig friluftsklassiker med banan fylld med plopp och ahlgrens bilar som man slår in i grillfolie och låter stå i glöden tills godiset smält.

IMG_9644

IMG_9649

Lite lek och kvällsrutin senare bäddade jag ner Elise i hängmattan, gjorde kaffe på min aeropress och njöt vid brasan. Helt underbart med sommar, semester och ett litet vardagsäventyr.

IMG_9650

IMG_9646

Natten gick utmärkt. Jag vaknade av att det regnade strax efter midnatt men höll mig torr under hängmattan. Elise vaknade strax innan 6 och ville ligga på marken så sista timmen innan vi gick upp och gjorde frukost låg vi bredvid varandra, mös i sovsäckarna och lyssnade på hackspetten.

IMG_9660

Tack Elise för ett grymt äventyr. Det här gör vi om.

För någon vecka sedan när yngsta dottern Elise 6 år första gången kröp upp i min hängmatta bestämde vi oss för att ta en natt i skogen på semestern. Elise bestämde att hon skulle sova i hängmattan och jag på marken under. Jag var också sugen på en natt ute och igår när första bästa tillfälle dök upp packade vi cyklarna med sovprylar, mat och lite kläder och trampade till skogs. Vi cyklade de 5 kilometrarna till friluftsområdet Lövhult. Ungefär halvvägs upp i min favoritbacke ligger Friluftsfrämjandets läger med eldstad och vindskydd för de som önskar. Elise trampade på bra på sin lilla Specialized och vi var snart framme och slog läger bland myggen.

IMG_9621 IMG_9629 IMG_9632

Hängmattan från Hennessy Hammocks är en riktig favorit. Det är en allt i ett lösning med hängmatta, myggnät och regnskydd som snabbt sätts upp mellan två träd eller liknade. Jag bäddade med liggunderlag på marken, bivybag, sovsäck och min lilla uppblåsbara kudde.

IMG_9655

IMG_9634 IMG_9635

Elise lekte i skogen och jag gjorde upp eld och grillade korv. Till efterrätt blev det en riktig friluftsklassiker med banan fylld med plopp och ahlgrens bilar som man slår in i grillfolie och låter stå i glöden tills godiset smält.

IMG_9644

IMG_9649

Lite lek och kvällsrutin senare bäddade jag ner Elise i hängmattan, gjorde kaffe på min aeropress och njöt vid brasan. Helt underbart med sommar, semester och ett litet vardagsäventyr.

IMG_9650

IMG_9646

Natten gick utmärkt. Jag vaknade av att det regnade strax efter midnatt men höll mig torr under hängmattan. Elise vaknade strax innan 6 och ville ligga på marken så sista timmen innan vi gick upp och gjorde frukost låg vi bredvid varandra, mös i sovsäckarna och lyssnade på hackspetten.

IMG_9660

Tack Elise för ett grymt äventyr. Det här gör vi om.

Velochef i Europa

15 Jun

Den här veckan har det p.g.a. jobb inte cyklats en meter. Har varit på västkusten och dykt i strålande väder så det har inte gått någon nöd på mig trots avsaknad av cykling. Förhoppningsvis kan jag klämma in några rundor till helgen. Det är bara 1,5 månad kvar till TCR så det vill väl till att trampa lite. IMG_9584 IMG_9578

För några veckor sedan damp det ner en riktigt trevlig bok i brevlådan. Velochef i Europa är en kokbok med cykeltema och mängder av cykelinspiration. Kocken bakom recepten är Henrik Orre som bl.a. är kock åt Team Sky och fotografierna är tagna av Patrik Engström.

IMG_9594

Boken fokuserar på de fyra cykeldestinationerna Mallorca, Girona, Nice och Lombardiet med recept som har koppling till respektive område. Utöver läckra matrecept bjuds det på förslag på cykelturer, kaffe och historier om cyklister. Boken är riktigt trevlig och de rätter som vi hittills lagat har varit väldigt goda. Bland annat gjorde min fru en jättegod Gazpacho som vi säkert kommer göra igen nu när värmen äntligen verkar komma.

IMG_9598 IMG_9597 IMG_9596 IMG_9595

Är ni sugna på en kokbok passande ert cykelintresse så har ni ett prima exempel i Velochef i Europa.

Den här veckan har det p.g.a. jobb inte cyklats en meter. Har varit på västkusten och dykt i strålande väder så det har inte gått någon nöd på mig trots avsaknad av cykling. Förhoppningsvis kan jag klämma in några rundor till helgen. Det är bara 1,5 månad kvar till TCR så det vill väl till att trampa lite. IMG_9584 IMG_9578

För några veckor sedan damp det ner en riktigt trevlig bok i brevlådan. Velochef i Europa är en kokbok med cykeltema och mängder av cykelinspiration. Kocken bakom recepten är Henrik Orre som bl.a. är kock åt Team Sky och fotografierna är tagna av Patrik Engström.

IMG_9594

Boken fokuserar på de fyra cykeldestinationerna Mallorca, Girona, Nice och Lombardiet med recept som har koppling till respektive område. Utöver läckra matrecept bjuds det på förslag på cykelturer, kaffe och historier om cyklister. Boken är riktigt trevlig och de rätter som vi hittills lagat har varit väldigt goda. Bland annat gjorde min fru en jättegod Gazpacho som vi säkert kommer göra igen nu när värmen äntligen verkar komma.

IMG_9598 IMG_9597 IMG_9596 IMG_9595

Är ni sugna på en kokbok passande ert cykelintresse så har ni ett prima exempel i Velochef i Europa.

Klämdag och #lls300k

6 Jun

Igår var det klämdag och passande nog arrangerade La Lepre Stancas utmärkta randosektion en 30-mils brevet. Jag hade sedan tidigare prickat för den i kalendern och bestämde mig trots sega ben efter torsdagens klättrande för att köra. Vi blev hela åtta cyklister till start, vilket var säsongsbästa.

Samling som vanligt vid Circle K, Österängen i Jönköping. Jag var i god tid och hann dricka kaffe i lugn och ro medan övriga trillade in. Vi rullade iväg klockan 0700, en brokig skara på lika brokiga cyklar. Huvuddelen på kolfiber och aluminium och jag och Benjamin på stål. Två Mason Bokeh, där Tobbe körde på 700×32 och Ulf på 47mm feta 650B. Det gick lugnt till kanotklubben där Paananen och Tobbe började mata på. En efter en släppte tåget och efter ca 4 mil så släppte även jag, Ulf och Benjamin. De borrade hårt i vinden och jag hade långt ifrån ben till att gå med. Inte för att det spelade någon roll men växlarna på min Bob räckte inte heller till när de matade på som värst utför.

IMG_9479

När vi rullade in i Tibro för första stämpling efter drygt 8 mil förstod jag varför de haft så bråttom. Jannes mamma hade dukat upp värsta frukosten på rutig duk, porslinskoppar, kaffe, mackor, bullar, kakor m.m. Det fanns fika till en cykelskyttepluton och vi slog oss ner för att avnjuta lyxen. Det ska ju vara osupportat med Randocykling men så länge fikat erbjuds samtliga så känns det bra i magen. När vi fikat klart, rullade vi fem iväg i samlad trupp igen och lämnade plats åt Tranåsborna vid bordet. Hoppas Sölve fick en kopp kaffe han med när han trampade in i Tibro.

IMG_9480 IMG_9481

Nu väntade riktigt hård motvind via Skövde till Varnhem. Dieselloken borrade hårt i vinden och när jag tittade bakåt såg jag att Ulf och Benjamin släppt. Jag drog inte många meter och hade fullt sjå att bara hänga med. Efter Varnhem blev det mer kantvind när vi svängde söderut förbi Hornborgasjön på väg till pizzastoppet i Falköping efter drygt 14 mil. Jag behövde pausen och det var riktigt skönt att vila benen lite.

IMG_9486 IMG_9494

Efter Falköping blev det banvallsextravaganza i 8 mil och det gick bitvis riktigt fort i kantvinden. I Ulricehamn fick vi ta ett kortare stopp innan vi kunde fortsätta till Tranemo och ännu ett besök på Ica Kvantum för att stämpla igen efter drygt 22 mil.

IMG_9504 IMG_9507

Knappt 8 mil kvar till Jönköping och benen var långt ifrån fräscha. Jag gjorde mitt bästa för att hänga med i tåget men de fick vänta på mig flera gånger. Ingen rolig känsla att inte orka gå med. Jag sa till några gånger att de gärna fick åka och att jag kunde ta mitt tempo hem men de väntade och väntade och till slut var vi åter i Jönköping vid 19.30.

IMG_9509

Det blev en bra cykeldag där jag fick slita lite hårdare än jag tänkt, men det blev säkert bra träning. Nu fattas bara en 600km brevet för att få ihop en full serie även detta år. Planen är att köra 1 Juli och då på min TREK Boone som genrep inför TCR.

Igår var det klämdag och passande nog arrangerade La Lepre Stancas utmärkta randosektion en 30-mils brevet. Jag hade sedan tidigare prickat för den i kalendern och bestämde mig trots sega ben efter torsdagens klättrande för att köra. Vi blev hela åtta cyklister till start, vilket var säsongsbästa.

Samling som vanligt vid Circle K, Österängen i Jönköping. Jag var i god tid och hann dricka kaffe i lugn och ro medan övriga trillade in. Vi rullade iväg klockan 0700, en brokig skara på lika brokiga cyklar. Huvuddelen på kolfiber och aluminium och jag och Benjamin på stål. Två Mason Bokeh, där Tobbe körde på 700×32 och Ulf på 47mm feta 650B. Det gick lugnt till kanotklubben där Paananen och Tobbe började mata på. En efter en släppte tåget och efter ca 4 mil så släppte även jag, Ulf och Benjamin. De borrade hårt i vinden och jag hade långt ifrån ben till att gå med. Inte för att det spelade någon roll men växlarna på min Bob räckte inte heller till när de matade på som värst utför.

IMG_9479

När vi rullade in i Tibro för första stämpling efter drygt 8 mil förstod jag varför de haft så bråttom. Jannes mamma hade dukat upp värsta frukosten på rutig duk, porslinskoppar, kaffe, mackor, bullar, kakor m.m. Det fanns fika till en cykelskyttepluton och vi slog oss ner för att avnjuta lyxen. Det ska ju vara osupportat med Randocykling men så länge fikat erbjuds samtliga så känns det bra i magen. När vi fikat klart, rullade vi fem iväg i samlad trupp igen och lämnade plats åt Tranåsborna vid bordet. Hoppas Sölve fick en kopp kaffe han med när han trampade in i Tibro.

IMG_9480 IMG_9481

Nu väntade riktigt hård motvind via Skövde till Varnhem. Dieselloken borrade hårt i vinden och när jag tittade bakåt såg jag att Ulf och Benjamin släppt. Jag drog inte många meter och hade fullt sjå att bara hänga med. Efter Varnhem blev det mer kantvind när vi svängde söderut förbi Hornborgasjön på väg till pizzastoppet i Falköping efter drygt 14 mil. Jag behövde pausen och det var riktigt skönt att vila benen lite.

IMG_9486 IMG_9494

Efter Falköping blev det banvallsextravaganza i 8 mil och det gick bitvis riktigt fort i kantvinden. I Ulricehamn fick vi ta ett kortare stopp innan vi kunde fortsätta till Tranemo och ännu ett besök på Ica Kvantum för att stämpla igen efter drygt 22 mil.

IMG_9504 IMG_9507

Knappt 8 mil kvar till Jönköping och benen var långt ifrån fräscha. Jag gjorde mitt bästa för att hänga med i tåget men de fick vänta på mig flera gånger. Ingen rolig känsla att inte orka gå med. Jag sa till några gånger att de gärna fick åka och att jag kunde ta mitt tempo hem men de väntade och väntade och till slut var vi åter i Jönköping vid 19.30.

IMG_9509

Det blev en bra cykeldag där jag fick slita lite hårdare än jag tänkt, men det blev säkert bra träning. Nu fattas bara en 600km brevet för att få ihop en full serie även detta år. Planen är att köra 1 Juli och då på min TREK Boone som genrep inför TCR.

8848 höjdmeter senare

4 Jun

Det gick enligt plan i torsdags och jag lyckades med min everesting. Det mesta funkade faktiskt precis som jag tänkt och efter knappt 20 timmar, 32 mil, nästan 9000 höjdmeter och 160 ggr upp och ner för backen var jag klar.

Här är en länk till en liten intervju jag gjorde i lokalradion morgonen efter.

Det var riktigt kul att köra på hemmaplan. Dels så är det här en backe som jag ofta cyklar på väg till jobbet men framförallt så fick jag besök under dagen. Jag började cykla strax innan 04 och efter bara en knapp timme kom Magnus och cyklade med mig i två vändor. Han tränade innan jobbet och passade på att möta solen i Lövhultsbacken. Besöken fortsatte under dagen och det var väldigt uppskattat. Håkan kom förbi två gånger, Tommy hela tre gånger på cykel, Mattias dök upp på fyrhjuling, Joakim cyklade med mig två gånger med barnkärran i släptåg, Martin kom och hejade, min kära fru kom med pizza och vi åt lunch tillsammans, Thomas bjöd på glass och med bara två timmars cykling kvar stod Christer och Frank och hejade i början av backen. Det var ännu fler som var där och tack allihop för stödet.

IMG_9457 IMG_9459 IMG_9461 IMG_9466 IMG_9467 IMG_9470 IMG_9473 IMG_9474

Det gick faktiskt bättre än väntat. Knäna höll ihop bra, jag hade lite ont ett tag men det var ingen fara. Huvudet funkade utmärkt och jag upplevde det aldrig som speciellt tråkigt. Jag varvade musik, ljudbok och podcasts vilket funkade bra. Jag tog ju med min MTB också ifall jag skulle få problem med racern eller behöva lättare utväxling. Den behövdes som väl var inte utan racern funkade klockrent.

Har ni funderingar på att köra så leta upp en lämplig backe och gört.

Starten har gått för Trans Am Bike Race och ni kan följa trackingen här.

Det gick enligt plan i torsdags och jag lyckades med min everesting. Det mesta funkade faktiskt precis som jag tänkt och efter knappt 20 timmar, 32 mil, nästan 9000 höjdmeter och 160 ggr upp och ner för backen var jag klar.

Här är en länk till en liten intervju jag gjorde i lokalradion morgonen efter.

Det var riktigt kul att köra på hemmaplan. Dels så är det här en backe som jag ofta cyklar på väg till jobbet men framförallt så fick jag besök under dagen. Jag började cykla strax innan 04 och efter bara en knapp timme kom Magnus och cyklade med mig i två vändor. Han tränade innan jobbet och passade på att möta solen i Lövhultsbacken. Besöken fortsatte under dagen och det var väldigt uppskattat. Håkan kom förbi två gånger, Tommy hela tre gånger på cykel, Mattias dök upp på fyrhjuling, Joakim cyklade med mig två gånger med barnkärran i släptåg, Martin kom och hejade, min kära fru kom med pizza och vi åt lunch tillsammans, Thomas bjöd på glass och med bara två timmars cykling kvar stod Christer och Frank och hejade i början av backen. Det var ännu fler som var där och tack allihop för stödet.

IMG_9457 IMG_9459 IMG_9461 IMG_9466 IMG_9467 IMG_9470 IMG_9473 IMG_9474

Det gick faktiskt bättre än väntat. Knäna höll ihop bra, jag hade lite ont ett tag men det var ingen fara. Huvudet funkade utmärkt och jag upplevde det aldrig som speciellt tråkigt. Jag varvade musik, ljudbok och podcasts vilket funkade bra. Jag tog ju med min MTB också ifall jag skulle få problem med racern eller behöva lättare utväxling. Den behövdes som väl var inte utan racern funkade klockrent.

Har ni funderingar på att köra så leta upp en lämplig backe och gört.

Starten har gått för Trans Am Bike Race och ni kan följa trackingen här.

Everesting imorgon…

31 Maj

Jag har bestämt mig för att göra ett försök på Everesting imorgon torsdag. Det hela går ut på att man i en och samma backe skall cykla höjden av Mt Everest, dvs. 8848m. Du får välja många repetitioner uppför en liten kulle eller några få uppför ett stort berg, det är helt upp till dig. Alla höjdmetrar måste tas i samma backe och man får inte välja en runda med flera backar. Det finns såklart en hel massa fler regler som ni kan hitta vi länken ovan. När man är klar registrerar man bara sin stravafil på hemsidan och hamnar på Hall of Fame. Kollade precis och det var 5 som hade kört i Sverige hittills. Jag har funderat på att göra det här i drygt ett år och nu får det vara dags att få tummen ur.

Jag kommer köra i en liten backe utanför Nässjö vid motionsanläggningen i Lövhult. Backen mäter hela 56 höjdmeter så det blir 158 gånger för att få ihop ett Everest. Tänker sätta upp en analog räknare vid vändpunkten så jag håller koll och för motivationens skull. Monterade även dubbla Garmins för att vara säker på att få med mig data hem efter dagen. Jag kommer ta med två cyklar så ifall det blir nåt strul med min racer blir det till att byta till MTB. Cykelbyte kan även bli aktuellt om jag känner att jag behöver en lättare utväxling. Tanken är att starta tidigt, förhoppningsvis i gryningen då jag räknar med att behöva ungefär 16 timmars cykeltid. Med lite pauser för mat m.m. så hoppas jag vara klar till midnatt.

IMG_9451

IMG_9455

Matlådan är packad med vatten, sportdryck, bars, drickyoggi, ostkaka, chips, godis, kakor m.m. Kommer fylla på med kaffe, mackor och pastasallad imorgon bitti också för att ha energi så det räcker hela dagen.

IMG_9454

Har ni lust att köra några backar imorgon eller bara komma förbi och heja så vet ni var jag är nånstans.

Jag har bestämt mig för att göra ett försök på Everesting imorgon torsdag. Det hela går ut på att man i en och samma backe skall cykla höjden av Mt Everest, dvs. 8848m. Du får välja många repetitioner uppför en liten kulle eller några få uppför ett stort berg, det är helt upp till dig. Alla höjdmetrar måste tas i samma backe och man får inte välja en runda med flera backar. Det finns såklart en hel massa fler regler som ni kan hitta vi länken ovan. När man är klar registrerar man bara sin stravafil på hemsidan och hamnar på Hall of Fame. Kollade precis och det var 5 som hade kört i Sverige hittills. Jag har funderat på att göra det här i drygt ett år och nu får det vara dags att få tummen ur.

Jag kommer köra i en liten backe utanför Nässjö vid motionsanläggningen i Lövhult. Backen mäter hela 56 höjdmeter så det blir 158 gånger för att få ihop ett Everest. Tänker sätta upp en analog räknare vid vändpunkten så jag håller koll och för motivationens skull. Monterade även dubbla Garmins för att vara säker på att få med mig data hem efter dagen. Jag kommer ta med två cyklar så ifall det blir nåt strul med min racer blir det till att byta till MTB. Cykelbyte kan även bli aktuellt om jag känner att jag behöver en lättare utväxling. Tanken är att starta tidigt, förhoppningsvis i gryningen då jag räknar med att behöva ungefär 16 timmars cykeltid. Med lite pauser för mat m.m. så hoppas jag vara klar till midnatt.

IMG_9451

IMG_9455

Matlådan är packad med vatten, sportdryck, bars, drickyoggi, ostkaka, chips, godis, kakor m.m. Kommer fylla på med kaffe, mackor och pastasallad imorgon bitti också för att ha energi så det räcker hela dagen.

IMG_9454

Har ni lust att köra några backar imorgon eller bara komma förbi och heja så vet ni var jag är nånstans.

Småländska strumpor från Bortom Cycling

21 Maj

Två av mina klubb- och cykelkompisar Calle och Tobias har dragit igång ett kul projekt med merinoullstrumpor för cykling, tillverkade i Småland under namnet Bortom Cycling. Än så länge finns två varianter. En lite tjockare strumpa för lite kallare väder och nu senast en lite tunnare variant som finns i två färger. Jag har haft glädjen att testa strumporna och har nu kört tillräckligt i dem för att kunna skriva lite om vad jag tycker.

Den tjocka varianten Early Bird Winter Sock tycker jag är en riktigt bra vår- och höststrumpa. Den har högt ullinnehåll och är lite tjockare med förstärkningar i tån och under framfoten. Jag körde med strumpan på min 150-mil långa påsktur i Tyskland, Polen och Danmark.

IMG_9105

Samma strumpor vid all cykling i en vecka. Jag bytte bara på nätterna för att ha torra när det skulle sovas. Riktigt sköna, håller formen bra och tack vare ullen så blir de inte sunkiga bara för att man kör med dem flera dagar i rad utan tvätt. Det enda negativa jag har att säga är att de kanade ner lite i skaftet, något som Calle och Tobias också upptäckt och nu åtgärdat till kommande modeller. Strumporna kostar 159kr/par.

Nyligen lanserades den tunnare sommarvarianten Endurance Light Wool som finns i två färger och kostar 149kr/par.

IMG_9336

Skaften är lite högre och strumpan sitter uppe riktigt bra. Även den här modellen består till största delen av merinoull  och är förstärkt under framfoten. Jag körde 40 mil i dem i onsdags och har sedan kört ytterligare 17 mil i helgen.

IMG_9407

Även den här varianten är riktigt skön och funkar bra när det är lite varmare ute. Jag tycker att de är riktigt snygga och den vita varianten gillar jag allra mest. Strumpan kunde gärna fått vara något tjockare i hälen, då hade den varit helt perfekt. Den är ändå så pass skön att den sannolikt kommer sitta på mina fötter under sommarens 390 mil långa tur genom Europa.

Två av mina klubb- och cykelkompisar Calle och Tobias har dragit igång ett kul projekt med merinoullstrumpor för cykling, tillverkade i Småland under namnet Bortom Cycling. Än så länge finns två varianter. En lite tjockare strumpa för lite kallare väder och nu senast en lite tunnare variant som finns i två färger. Jag har haft glädjen att testa strumporna och har nu kört tillräckligt i dem för att kunna skriva lite om vad jag tycker.

Den tjocka varianten Early Bird Winter Sock tycker jag är en riktigt bra vår- och höststrumpa. Den har högt ullinnehåll och är lite tjockare med förstärkningar i tån och under framfoten. Jag körde med strumpan på min 150-mil långa påsktur i Tyskland, Polen och Danmark.

IMG_9105

Samma strumpor vid all cykling i en vecka. Jag bytte bara på nätterna för att ha torra när det skulle sovas. Riktigt sköna, håller formen bra och tack vare ullen så blir de inte sunkiga bara för att man kör med dem flera dagar i rad utan tvätt. Det enda negativa jag har att säga är att de kanade ner lite i skaftet, något som Calle och Tobias också upptäckt och nu åtgärdat till kommande modeller. Strumporna kostar 159kr/par.

Nyligen lanserades den tunnare sommarvarianten Endurance Light Wool som finns i två färger och kostar 149kr/par.

IMG_9336

Skaften är lite högre och strumpan sitter uppe riktigt bra. Även den här modellen består till största delen av merinoull  och är förstärkt under framfoten. Jag körde 40 mil i dem i onsdags och har sedan kört ytterligare 17 mil i helgen.

IMG_9407

Även den här varianten är riktigt skön och funkar bra när det är lite varmare ute. Jag tycker att de är riktigt snygga och den vita varianten gillar jag allra mest. Strumpan kunde gärna fått vara något tjockare i hälen, då hade den varit helt perfekt. Den är ändå så pass skön att den sannolikt kommer sitta på mina fötter under sommarens 390 mil långa tur genom Europa.

400k med start och mål i Skövde

18 Maj

Ledig på 17 maj och i brevetkalendern fanns det en 400km runda med start och mål i Skövde. Jag var sugen på första långturen med min nya Bob Jackson och kollade runt lite om någon mer var sugen. Marcus nappade och vi bestämde oss för att köra. Rutten var inledningsvis en rundtur runt Västergötland men byttes i sista stund av arrangören Ulf till en plattare runda med nästan 20 mil banvall.

IMG_6944

Starten gick 0800 från Billingen så vi kunde åka på morgonen utan att det behövde bli alltför tidigt. Regn väntades under förmiddagen, därefter molnigt och en varm natt med runt 13 grader hela natten. Det regnade vid starten och vi startade med regnjackor på. Första milen norrut var mycket utför och med vinden i ryggen gick det lätt upp mot Töreboda och så småningom första stämpling och vändpunkten i Älgarås efter 78 km. Regnet var bitvis ganska tätt och vi var ganska blöta, som tur var så var det varmt i luften. Skärmarna på cykeln gjorde stor nytta och det var skönt att slippa vattensprut från däcken.

IMG_9348 IMG_9350 IMG_9353

Vi vände söderut och fick motvind tillbaka genom Töreboda och vidare mot Falköping för andra stämpling och en hägrande lunch. Med två mil kvar till Falköping fick jag punktering och vi fick ägna en stund åt att byta slang. Nersmetad med olja blev det långa handskar för att undvika att kleta ner min fina styrlinda. Vi stannade enligt rutin på pizzeria Casa Mia i Falköping. Skönt med stämplingsplatser som kan rutinen när blöta cyklister kommer dragandes med gula stämpelkort. Jag och Marcus beställde likadana pizzor (Chefen) och kämpade hårt med att trycka i oss de gigantiska mängderna mat. En inte helt smart plan skulle det visa sig. Jag har sällan problem med magen och brukar kunna äta både mycket och det mesta men det här blev för mycket. Jag var proppmätt, mådde illa och hade ont i magen i nästan 3 timmar efter matorgien.

IMG_6945

IMG_9356

IMG_6949

IMG_9361

Efter Falköping svängde vi upp på den klassiska banvallen för att cykla 9 mil till Ambjörnarp, vända och cykla 9 mil tillbaka till Falköping igen. Banvallen är fantastisk, mestadels bra asfalt, inga bilar, platt, fin natur men det här blev för mycket och det var rejält segt på slutet. Höjdpunkterna på banvallen var annars en fika i Tranemo, ett kort möte med Ulf i mörkret och en mäktig naturupplevelse med ett vildsvin. I skymningen cyklade vi ikapp ett vildsvin som måste känt sig rejält jagat då svinet i full fart tog ett språng på säkert 5 meter och landade med ett stort plask i vattnet innan den simmade tillbaka till banvallen och sprang vidare.

IMG_9367 IMG_9370 IMG_9371

IMG_6958

IMG_9380

Sista 4 milen efter Falköping cyklade vi i dimma i nattens mörker. Det var skönt att få lite miljöombyte med svängar, korsningar och lite kupering. Strax efter 0200 och efter 18 timmars cykling var det dags för avslutningen och klättringen uppför Billingen. Inget dåligt sätt att avsluta en 40 mils runda.

Vi lastade snabbt, bytte till torra kläder och firade på bästa sätt med två kokta med bröd.

IMG_9385

Ledig på 17 maj och i brevetkalendern fanns det en 400km runda med start och mål i Skövde. Jag var sugen på första långturen med min nya Bob Jackson och kollade runt lite om någon mer var sugen. Marcus nappade och vi bestämde oss för att köra. Rutten var inledningsvis en rundtur runt Västergötland men byttes i sista stund av arrangören Ulf till en plattare runda med nästan 20 mil banvall.

IMG_6944

Starten gick 0800 från Billingen så vi kunde åka på morgonen utan att det behövde bli alltför tidigt. Regn väntades under förmiddagen, därefter molnigt och en varm natt med runt 13 grader hela natten. Det regnade vid starten och vi startade med regnjackor på. Första milen norrut var mycket utför och med vinden i ryggen gick det lätt upp mot Töreboda och så småningom första stämpling och vändpunkten i Älgarås efter 78 km. Regnet var bitvis ganska tätt och vi var ganska blöta, som tur var så var det varmt i luften. Skärmarna på cykeln gjorde stor nytta och det var skönt att slippa vattensprut från däcken.

IMG_9348 IMG_9350 IMG_9353

Vi vände söderut och fick motvind tillbaka genom Töreboda och vidare mot Falköping för andra stämpling och en hägrande lunch. Med två mil kvar till Falköping fick jag punktering och vi fick ägna en stund åt att byta slang. Nersmetad med olja blev det långa handskar för att undvika att kleta ner min fina styrlinda. Vi stannade enligt rutin på pizzeria Casa Mia i Falköping. Skönt med stämplingsplatser som kan rutinen när blöta cyklister kommer dragandes med gula stämpelkort. Jag och Marcus beställde likadana pizzor (Chefen) och kämpade hårt med att trycka i oss de gigantiska mängderna mat. En inte helt smart plan skulle det visa sig. Jag har sällan problem med magen och brukar kunna äta både mycket och det mesta men det här blev för mycket. Jag var proppmätt, mådde illa och hade ont i magen i nästan 3 timmar efter matorgien.

IMG_6945

IMG_9356

IMG_6949

IMG_9361

Efter Falköping svängde vi upp på den klassiska banvallen för att cykla 9 mil till Ambjörnarp, vända och cykla 9 mil tillbaka till Falköping igen. Banvallen är fantastisk, mestadels bra asfalt, inga bilar, platt, fin natur men det här blev för mycket och det var rejält segt på slutet. Höjdpunkterna på banvallen var annars en fika i Tranemo, ett kort möte med Ulf i mörkret och en mäktig naturupplevelse med ett vildsvin. I skymningen cyklade vi ikapp ett vildsvin som måste känt sig rejält jagat då svinet i full fart tog ett språng på säkert 5 meter och landade med ett stort plask i vattnet innan den simmade tillbaka till banvallen och sprang vidare.

IMG_9367 IMG_9370 IMG_9371

IMG_6958

IMG_9380

Sista 4 milen efter Falköping cyklade vi i dimma i nattens mörker. Det var skönt att få lite miljöombyte med svängar, korsningar och lite kupering. Strax efter 0200 och efter 18 timmars cykling var det dags för avslutningen och klättringen uppför Billingen. Inget dåligt sätt att avsluta en 40 mils runda.

Vi lastade snabbt, bytte till torra kläder och firade på bästa sätt med två kokta med bröd.

IMG_9385

Vad hade jag egentligen i väskorna?

1 Maj

Jag fick frågan om vad jag hade med mig för utrustning på påskturen och tänkte försöka mig på att beskriva vad jag hade i väskorna och på cykeln.

Till att börja med så körde jag med min TREK 920 som är en cykel byggd för äventyr. Det är egentligen en 29tums MTB med bockstyre och fäste för pakethållare både fram och bak. Jag har hängt på väskor från Swift Industries på min och har en styrväska och två små panniers vilket räcker gott. På styret som jag bytt till ett Salsa Woodchipper har jag GPS (Garmin Etrex 30) och ringklocka. Belysning kör jag med laddningsbara lampor från Exposure, Sirius fram, Tracer bak och en Joystick på hjälmen.

IMG_9084 IMG_9126

I sadelväskan hade jag:

IMG_9282

Multiverktyg, 2 däckjärn, kedjekolja, trasa, växelöra, kedjelås och ett extra spe-cleat.

Pumpen är en kompakt fotpump från Lezyne gjord för däck med lite större volym. Jag har tröttnat på att försöka pumpa upp däck med mikropumpar. Låset räcker förhoppningsvis tillräckligt för att man skall hinna med ett besök på LIDL eller annan mataffär.

Styrväskan innehöll:

IMG_9283

Hygienartiklar (tandborste, tandkräm, ögondroppar, rumpräddarsalva från Medevi, koffeinpiller, panodil och voltaren), campinglampa, energi i varierande mängd, kaffekopp, benreflexer, tältpinnar till tarpen, liten handduk, regnjacka, regnhandskar, spot3 för tracking och som säkerhet, sked och extra glasögon med slipade glas. På bilden syns även min GPS och lamporna.

På kroppen körde jag större delen av tiden med detta (och ganska ofta regnjackan)

IMG_9284

Rapha Brevet Bibs, Rapha merino arm och knävärmare, Bontrager MTB skor, Bontrager hjälm och Rudy Project fotokromatiska glasögon, Hestra Tracer handskar med windstopper, Bortom strumpor i merinoull, Rapha merino mesh base layer, Rapha Brevet Windblock Jersey, Rapha Insulated Gillet, Bontrager shorts, buff, mössa och keps.

Extra kläder:

IMG_9285

Skoöverdrag i neopren, sovmössa från Haglöfs, flanellskjorta, Aclima kalsonger och långkalsonger i merino, Fjällrävenbyxor (kunde jag lämnat hemma), regnbyxor Haglöfs LIM, Dunjacka Haglöfs LIM, Rapha Merino Mesh Baselayer med lång ärm, ullstrumpor att sova i och ett par extra handskar från Hestra.

Sovutrustning:

IMG_9286

Alpkit Hunka Bivybag, liggunderlag Thermarest Neo Air XS, Tarp från Alpkit (användes ej), uppblåsbar kudde och sovsäck Western Mountaineering Everlite (skulle haft en varmare sovsäck)

Mat och kaffeprylar:

IMG_9287

MSR pocketrocket gasbrännare och titankastrull, gas, frystorkad mat från Outmeals, kaffe, aeropress och kaffekvarn.

Sista påsarna innehöll lite lagningsprylar och elektronik:

IMG_9288

Buntband, diverse laglappar för slangar, däck, liggunderlag och textilier, sykit, 2 slangar, batterier till GPS-en, litet första hjälpen kit med allergimedicin, plåster m.m, powerbank och diverse kablar.

 

Som tur var behövde jag varken använda lagningsprylar eller påsen med första hjälpen. Skulle jag göra samma tur igen i samma väder skulle jag tagit med en varmare sovsäck, liggunderlag av fullängd och lämnat byxor och extra handskar hemma. I övrigt så funkade prylarna bra.

 

Jag fick frågan om vad jag hade med mig för utrustning på påskturen och tänkte försöka mig på att beskriva vad jag hade i väskorna och på cykeln.

Till att börja med så körde jag med min TREK 920 som är en cykel byggd för äventyr. Det är egentligen en 29tums MTB med bockstyre och fäste för pakethållare både fram och bak. Jag har hängt på väskor från Swift Industries på min och har en styrväska och två små panniers vilket räcker gott. På styret som jag bytt till ett Salsa Woodchipper har jag GPS (Garmin Etrex 30) och ringklocka. Belysning kör jag med laddningsbara lampor från Exposure, Sirius fram, Tracer bak och en Joystick på hjälmen.

IMG_9084 IMG_9126

I sadelväskan hade jag:

IMG_9282

Multiverktyg, 2 däckjärn, kedjekolja, trasa, växelöra, kedjelås och ett extra spe-cleat.

Pumpen är en kompakt fotpump från Lezyne gjord för däck med lite större volym. Jag har tröttnat på att försöka pumpa upp däck med mikropumpar. Låset räcker förhoppningsvis tillräckligt för att man skall hinna med ett besök på LIDL eller annan mataffär.

Styrväskan innehöll:

IMG_9283

Hygienartiklar (tandborste, tandkräm, ögondroppar, rumpräddarsalva från Medevi, koffeinpiller, panodil och voltaren), campinglampa, energi i varierande mängd, kaffekopp, benreflexer, tältpinnar till tarpen, liten handduk, regnjacka, regnhandskar, spot3 för tracking och som säkerhet, sked och extra glasögon med slipade glas. På bilden syns även min GPS och lamporna.

På kroppen körde jag större delen av tiden med detta (och ganska ofta regnjackan)

IMG_9284

Rapha Brevet Bibs, Rapha merino arm och knävärmare, Bontrager MTB skor, Bontrager hjälm och Rudy Project fotokromatiska glasögon, Hestra Tracer handskar med windstopper, Bortom strumpor i merinoull, Rapha merino mesh base layer, Rapha Brevet Windblock Jersey, Rapha Insulated Gillet, Bontrager shorts, buff, mössa och keps.

Extra kläder:

IMG_9285

Skoöverdrag i neopren, sovmössa från Haglöfs, flanellskjorta, Aclima kalsonger och långkalsonger i merino, Fjällrävenbyxor (kunde jag lämnat hemma), regnbyxor Haglöfs LIM, Dunjacka Haglöfs LIM, Rapha Merino Mesh Baselayer med lång ärm, ullstrumpor att sova i och ett par extra handskar från Hestra.

Sovutrustning:

IMG_9286

Alpkit Hunka Bivybag, liggunderlag Thermarest Neo Air XS, Tarp från Alpkit (användes ej), uppblåsbar kudde och sovsäck Western Mountaineering Everlite (skulle haft en varmare sovsäck)

Mat och kaffeprylar:

IMG_9287

MSR pocketrocket gasbrännare och titankastrull, gas, frystorkad mat från Outmeals, kaffe, aeropress och kaffekvarn.

Sista påsarna innehöll lite lagningsprylar och elektronik:

IMG_9288

Buntband, diverse laglappar för slangar, däck, liggunderlag och textilier, sykit, 2 slangar, batterier till GPS-en, litet första hjälpen kit med allergimedicin, plåster m.m, powerbank och diverse kablar.

 

Som tur var behövde jag varken använda lagningsprylar eller påsen med första hjälpen. Skulle jag göra samma tur igen i samma väder skulle jag tagit med en varmare sovsäck, liggunderlag av fullängd och lämnat byxor och extra handskar hemma. I övrigt så funkade prylarna bra.

 

Rügen, badhotell och bensinmackar.

26 Apr

Klockan var 1230 annandag påsk och jag rullade ensam norrut mot Jasmund Nationalpark på Rügen. Nu skulle det cyklas stig och njutas av vacker natur. Vägarna på Rügen var jättefina och slingrade sig upp mot nationalparken. IMG_8978Jag stannade till vid Königsstuhl men där var så mycket folk så jag trampade snart vidare ut i skogen. Fina stigar i bokskog som inte riktigt slagit ut och med bara lite vandrare som sällskap. Otroligt vackert och stigarna följde till stor del havet och de vita klipporna.

IMG_8982 IMG_8985 IMG_8988 IMG_8989 IMG_8994

Efter nationalparken fortsatte jag upp på nordligaste delen av Rügen mot Kap Arkona och avnjöt en fisksmörgås med någon lokal varm dryck med honung i. Här var det ganska mycket folk trots att det var kallt och blåste ganska rejält. Under högsäsong lär det knappast vara möjligt att cykla här med någon vidare hastighet.

IMG_9005 IMG_9011 IMG_9014 IMG_9024 IMG_9027 IMG_9038 IMG_9043

Väderprognosen visade 1 plusgrad och regn under natten så när jag i skymningen trampade in i Stralsund var jag inte sen att svänga in vid första lämpliga hostel. Käkade min cup noodles som jag haft i packningen i två dagar och lysade till det med chips och en öl innan dusch och sömn.

Klev upp tidigt för att försöka komma iväg strax efter 0600. Åt frystorkat i pentryt och gjorde kaffe, checkade ut och fick sätta en nål på kartan i entrén över var folk kom ifrån. Tolkade jag nålarna rätt så var jag första smålänning. Morgonen var jättevacker och solen sken när jag lämnade Stralsund. Vinden sköt på fint och jag rullade ganska lätt västerut mot Barth och dagens första fika och en chans att värma kalla, frusna tår. Turen gick via Zingst där jag handlade och fyllde upp matväskan till bredden.

IMG_9081 IMG_9092

Vädret var fortsatt fint, soligt, lätt medvind huvuddelen av tiden. Jag följde havet och cyklade till huvuddel på cykelvägar. Fantastiskt vilken infrastruktur det finns för cykling här. Jag passerade Warnemünde, otaliga badorter och badhotel och under sen eftermiddag nådde jag Wismar. Gjorde en snabb tur i stadskärnan och tittade lite på alla vackra byggnader innan jag körde vidare.

IMG_9096 IMG_9104 IMG_9134 IMG_9144 IMG_9149 IMG_9152

Vädret såg inget vidare ut och jag avslutade dagen efter 21 mils cyklande med att pruta mig till en hotellnatt för mina kvarvarande 35€. Normalpriset var 60€ men jag hade inte mer kontanter och de tog självklart inte kort. Jag förhandlade bort frukost och sedan tror jag mest att de tyckte synd om mig när jag fick nyckeln till rummet.IMG_9154

När jag klev upp för att koka kaffe och fixa en frystorkad frukost på balkongen snöade det. Glad över att ha sovit inne i värmen fixade jag min mat och packade ihop mina prylar. Rullade ut strax efter 0600 även denna morgon och styrde mot Danmark. Snöfallet avtog snabbt och det bli ganska bra väder även denna dag.

IMG_9158

I Travemünde var min planerade gång- och cykelfärja ur drift och jag fick ta en liten omväg via en bilfärja. Här inträffade en av de få incidenterna med bilister under hela veckan. En kärring i en liten bil var bakom mig och när jag sakta rullade fram mot färjan fick hon spel och började tuta vilt, vifta och gasa bakom mig. Det var ju inte direkt bråttom och vi fick ändå vänta i säkert fem minuter innan färjan avgick men hon skulle bestämt ombord fortare och var nästan beredd att köra på mig för att komma på så fort som möjligt. Vad är det för fel på folk så fort de hamnar i ett skal av plåt? Jag blev så klart irriterad och var tvungen att fråga henne vad som var problemet. Nu var hon ju inte så intresserad av att prata utan vevade upp rutan ganska snabbt efter att jag frågat.

IMG_9172

Utöver detta så tycker jag att det var mycket trevligare på vägarna än vad det kan vara i Sverige. Jag stannade till för andra frukost på Mc Donalds innan jag cyklade upp mot Puttgarden och färjan till Danmark. Färjan gick smidigt och jag vinkades fram till första färjan och fick lasta bredvid lastbilarna.

IMG_9179 IMG_9188 IMG_9193 IMG_9214 IMG_9227 IMG_9228

I Danmark körde jag inledningsvis på en banvall och därefter på en lite mer trafikerad väg.

IMG_9234 IMG_9238

Middag blev som så många gånger förr på en bensinmack och jag fyllde på med energi i matväskan för sista gången. I skymningen cyklade jag på en underbar väg bredvid havet och när det nästan var mörkt hittade jag ett mindre naturreservat där jag hittade en perfekt sovplats bakom en trädstam med havsutsikt. Det skulle inte bli någon nederbörd och jag skulle inte sova så många timmar så jag skippade tarpen. Sovsäck, bivy, liggunderlag och så på med alla kläder igen. Jag somnade ganska snart och när jag vaknade första gången var det under en helt sagolik stjärnhimmel. Sista natten blev verkligen den bästa och trots att det som vanligt på den här turen var kallt så njöt jag i fulla drag. När jag vaknade av klockan var det varmare och himlen hade mulnat igen. Tyvärr hade jag inte tid att vara kvar och njuta av soluppgången utan klockan ringde redan 0400.

Sista dagens cykling återstod och jag hade 11 mil kvar till Köpenhamn. Jag hade tur med vinden igen och det rullade på bra.

IMG_9255 IMG_9263

Frukostrutinen med bensinmackskaffe och macka fick fortsätta även denna morgon. När jag körde in i Köpenhamn efter nio var det riktigt skönt väder. Jag svängde förbi Rapha för kaffe och kaka. Passade även på att kolla in nya Brevet Lightweight Jersey som jag är lite sugen på till sommarens äventyr.

IMG_9268

Jag var bjuden på lunch utanför Malmö där stekt falukorv, makaroner och cappuccino stod på menyn så jag tog tåget från centralen till Hyllie. Sjukt smidigt att åka tåg med cykel när det finns vagnar avsedda för detta, hoppas verkligen att det här kan bli verklighet även utanför Öresundsregionen. Lunchen smakade utmärkt och det var grymt trevligt, förhoppningsvis kan det dessutom leda till nåt spännande projekt.

Mätt och belåten cyklade jag sedan de avslutande milen genom Malmö och tillbaka till bilen i Bjärred.

Cykeln och prylarna höll ihop riktigt bra, utöver den avkörda ekern och en för kall sovsäck så hade jag inga missöden. Hjulet höll sig tillräckligt rakt trots nästan 150 mil utan eker. Jag var borta en vecka och det här är ett riktigt kul sätt att få ihop rejält med mil i benen på ett äventyrligt och billigt sätt. Jag spenderade mindre än 1000kr på boende, knappt 500kr på färje- och tågbiljetter, bilresan Nässjö-Bjärred t&r samt en slant på skräpmat. Riktigt billigt för en veckas träningsläger och cykeläventyr. Jag kommer definitivt göra liknande resor igen men kommer vara lite tydligare med mig själv vad jag egentligen vill ha ut av det. Nu körde jag ofta över 20 mil om dagen på varierande vägar och stigar med ganska tung cykel, vilket innebar att det inte blev så mycket tid över till att brygga kaffe, turista, äta hotellfrukost eller bara ha det lite nice. Skall jag hinna med det också så tror jag att 15 mil om dagen kan vara lagom. Är däremot träningen och bensinmacksmys det som lockar passar nog det upplägget jag hade nu.

Klockan var 1230 annandag påsk och jag rullade ensam norrut mot Jasmund Nationalpark på Rügen. Nu skulle det cyklas stig och njutas av vacker natur. Vägarna på Rügen var jättefina och slingrade sig upp mot nationalparken. IMG_8978Jag stannade till vid Königsstuhl men där var så mycket folk så jag trampade snart vidare ut i skogen. Fina stigar i bokskog som inte riktigt slagit ut och med bara lite vandrare som sällskap. Otroligt vackert och stigarna följde till stor del havet och de vita klipporna.

IMG_8982 IMG_8985 IMG_8988 IMG_8989 IMG_8994

Efter nationalparken fortsatte jag upp på nordligaste delen av Rügen mot Kap Arkona och avnjöt en fisksmörgås med någon lokal varm dryck med honung i. Här var det ganska mycket folk trots att det var kallt och blåste ganska rejält. Under högsäsong lär det knappast vara möjligt att cykla här med någon vidare hastighet.

IMG_9005 IMG_9011 IMG_9014 IMG_9024 IMG_9027 IMG_9038 IMG_9043

Väderprognosen visade 1 plusgrad och regn under natten så när jag i skymningen trampade in i Stralsund var jag inte sen att svänga in vid första lämpliga hostel. Käkade min cup noodles som jag haft i packningen i två dagar och lysade till det med chips och en öl innan dusch och sömn.

Klev upp tidigt för att försöka komma iväg strax efter 0600. Åt frystorkat i pentryt och gjorde kaffe, checkade ut och fick sätta en nål på kartan i entrén över var folk kom ifrån. Tolkade jag nålarna rätt så var jag första smålänning. Morgonen var jättevacker och solen sken när jag lämnade Stralsund. Vinden sköt på fint och jag rullade ganska lätt västerut mot Barth och dagens första fika och en chans att värma kalla, frusna tår. Turen gick via Zingst där jag handlade och fyllde upp matväskan till bredden.

IMG_9081 IMG_9092

Vädret var fortsatt fint, soligt, lätt medvind huvuddelen av tiden. Jag följde havet och cyklade till huvuddel på cykelvägar. Fantastiskt vilken infrastruktur det finns för cykling här. Jag passerade Warnemünde, otaliga badorter och badhotel och under sen eftermiddag nådde jag Wismar. Gjorde en snabb tur i stadskärnan och tittade lite på alla vackra byggnader innan jag körde vidare.

IMG_9096 IMG_9104 IMG_9134 IMG_9144 IMG_9149 IMG_9152

Vädret såg inget vidare ut och jag avslutade dagen efter 21 mils cyklande med att pruta mig till en hotellnatt för mina kvarvarande 35€. Normalpriset var 60€ men jag hade inte mer kontanter och de tog självklart inte kort. Jag förhandlade bort frukost och sedan tror jag mest att de tyckte synd om mig när jag fick nyckeln till rummet.IMG_9154

När jag klev upp för att koka kaffe och fixa en frystorkad frukost på balkongen snöade det. Glad över att ha sovit inne i värmen fixade jag min mat och packade ihop mina prylar. Rullade ut strax efter 0600 även denna morgon och styrde mot Danmark. Snöfallet avtog snabbt och det bli ganska bra väder även denna dag.

IMG_9158

I Travemünde var min planerade gång- och cykelfärja ur drift och jag fick ta en liten omväg via en bilfärja. Här inträffade en av de få incidenterna med bilister under hela veckan. En kärring i en liten bil var bakom mig och när jag sakta rullade fram mot färjan fick hon spel och började tuta vilt, vifta och gasa bakom mig. Det var ju inte direkt bråttom och vi fick ändå vänta i säkert fem minuter innan färjan avgick men hon skulle bestämt ombord fortare och var nästan beredd att köra på mig för att komma på så fort som möjligt. Vad är det för fel på folk så fort de hamnar i ett skal av plåt? Jag blev så klart irriterad och var tvungen att fråga henne vad som var problemet. Nu var hon ju inte så intresserad av att prata utan vevade upp rutan ganska snabbt efter att jag frågat.

IMG_9172

Utöver detta så tycker jag att det var mycket trevligare på vägarna än vad det kan vara i Sverige. Jag stannade till för andra frukost på Mc Donalds innan jag cyklade upp mot Puttgarden och färjan till Danmark. Färjan gick smidigt och jag vinkades fram till första färjan och fick lasta bredvid lastbilarna.

IMG_9179 IMG_9188 IMG_9193 IMG_9214 IMG_9227 IMG_9228

I Danmark körde jag inledningsvis på en banvall och därefter på en lite mer trafikerad väg.

IMG_9234 IMG_9238

Middag blev som så många gånger förr på en bensinmack och jag fyllde på med energi i matväskan för sista gången. I skymningen cyklade jag på en underbar väg bredvid havet och när det nästan var mörkt hittade jag ett mindre naturreservat där jag hittade en perfekt sovplats bakom en trädstam med havsutsikt. Det skulle inte bli någon nederbörd och jag skulle inte sova så många timmar så jag skippade tarpen. Sovsäck, bivy, liggunderlag och så på med alla kläder igen. Jag somnade ganska snart och när jag vaknade första gången var det under en helt sagolik stjärnhimmel. Sista natten blev verkligen den bästa och trots att det som vanligt på den här turen var kallt så njöt jag i fulla drag. När jag vaknade av klockan var det varmare och himlen hade mulnat igen. Tyvärr hade jag inte tid att vara kvar och njuta av soluppgången utan klockan ringde redan 0400.

Sista dagens cykling återstod och jag hade 11 mil kvar till Köpenhamn. Jag hade tur med vinden igen och det rullade på bra.

IMG_9255 IMG_9263

Frukostrutinen med bensinmackskaffe och macka fick fortsätta även denna morgon. När jag körde in i Köpenhamn efter nio var det riktigt skönt väder. Jag svängde förbi Rapha för kaffe och kaka. Passade även på att kolla in nya Brevet Lightweight Jersey som jag är lite sugen på till sommarens äventyr.

IMG_9268

Jag var bjuden på lunch utanför Malmö där stekt falukorv, makaroner och cappuccino stod på menyn så jag tog tåget från centralen till Hyllie. Sjukt smidigt att åka tåg med cykel när det finns vagnar avsedda för detta, hoppas verkligen att det här kan bli verklighet även utanför Öresundsregionen. Lunchen smakade utmärkt och det var grymt trevligt, förhoppningsvis kan det dessutom leda till nåt spännande projekt.

Mätt och belåten cyklade jag sedan de avslutande milen genom Malmö och tillbaka till bilen i Bjärred.

Cykeln och prylarna höll ihop riktigt bra, utöver den avkörda ekern och en för kall sovsäck så hade jag inga missöden. Hjulet höll sig tillräckligt rakt trots nästan 150 mil utan eker. Jag var borta en vecka och det här är ett riktigt kul sätt att få ihop rejält med mil i benen på ett äventyrligt och billigt sätt. Jag spenderade mindre än 1000kr på boende, knappt 500kr på färje- och tågbiljetter, bilresan Nässjö-Bjärred t&r samt en slant på skräpmat. Riktigt billigt för en veckas träningsläger och cykeläventyr. Jag kommer definitivt göra liknande resor igen men kommer vara lite tydligare med mig själv vad jag egentligen vill ha ut av det. Nu körde jag ofta över 20 mil om dagen på varierande vägar och stigar med ganska tung cykel, vilket innebar att det inte blev så mycket tid över till att brygga kaffe, turista, äta hotellfrukost eller bara ha det lite nice. Skall jag hinna med det också så tror jag att 15 mil om dagen kan vara lagom. Är däremot träningen och bensinmacksmys det som lockar passar nog det upplägget jag hade nu.