Trek släpper fetare Fuel EX
Trek har lanserat en ny variant av sin populära trail-hoj Fuel EX. Trek Fuel EX Plus är designad kring den allt mer populära däcksstorleken 27.5 Plus. Man har också konstruerat ramen med Boost-spacing för naven. En snabb titt över speclistan kring de tre EX Plus-cyklarna som är först ut, ger vid hand följande:
X Ramen är konstruerad för 27.5 x 2.8-tumsdäck. Fuel EX Plus kommer med in-housemärket Bontragers Chupacabra-däck. Alla cyklarna kommer med Plus-däcken monterade på 40 millimeter breda SUNRingle Duroc-fälgar.
X Ramen accepterar också 29-tumshjul utan för stora kompromisser med geometrin. Men Trek varnar för att köra med vanliga 27.5/650b-däck då cykeln riskerar att bli alldeles för låg.
X 140 millimeters slag fram med 130 millimeter bak. En ökning från Fuel EX 120mm slag bak. Treks dämpteknologi som ABP, DCRV-bakdämpare alá Fox Float med Re:aktiv-shimsning är också aktuella.
X Mino Link-geometrijustering mellan ett “Hög”- och “Låg”-läge. I det högre läget är styrvinkeln 67.2 och i det lägre ett djävulusiskt 66.6 grader. Slackt, tryggt och modernt.
X En ny finess som gör debut på Fuel EX Plus är ett system för att hindra gaffelkronan från att krocka med ramens nederrör – Knock Block.
Fuel EX med feta 650b-Plusdäck finns initialt på tre olika prisnivåer:
Trek Fuel EX 9.8 27.5 Plus – OCLV-kolfiberram, 2x Shimano drivlina och Fox 34-gaffel.
Trek Fuel EX 8 27.5 Plus – toppmodellen med aluminiumram kommer med 1x SRAM GX-drivlina och Fox Rythm 34-gaffel.
Trek Fuel EX 5 27.5 Plus – 2x Shimano Deore drivlina med RaceFace-vevar och en RockShox Sektor-framgaffel.
Allt om MTB har nyligen provat 27.5-plushojar och kan intyga att fästet är oerhört bra på den här typen av mountainbike. Vi har alltid gillat Treks Fuel-plattform och tror att den senaste varianten (Plus-cyklarna kommer att säljas parallellt med de “vanliga” Fuel EX-cyklarna) kommer att hitta hem hos de som cyklar både bredare, brantare och kanske också ballare. Vi ser framemot att få prova dem.