SRAM Red eTap: sladdlöst är framtiden

15 Okt 2015

15_sram_etap_toss_buildNär SRAM lanserade sin landsvägsgrupp Red på marknaden sent under säsongen 2005, så introducerade de också ett nytt sätt att byta växel. ´DoubleTap´ kallades systemet. Finessen var att varje bromshandtag bara hade en spak för att växla med. Både Shimano och Campagnolo hade och har system med en spak för att växla till tyngre och en för att växla till lättare växlar. SRAM:s DoubleTap-system bestod av en spak/knapp som man tryckte in för att växla till tyngre växel bak. För att skifta till en lättare så tryckte man in samma spak dubbelt så långt. Krångligt att beskriva men enkelt att gör på cykeln.

Red eTap

När nu den amerikanska firman (som också äger Sachs, Avid, Truvativ, RockShox, Quarq och Zipp) äntligen lanserar sin elektriska växelgrupp Red eTap på marknaden, så får vi återigen kalibrera om oss själva efter ett nytt sätt att växla. Läser man SRAM:s PR-material så hittar man massor av intressant information. Till exempel finns det redan 250 olika patent om elektrifierade cykelväxlar inregistrerade på patentkontoret. SRAM skrev ut alltsammans och fick en redig hög med papper att läsa. Cirka 20 kilo tung.

Man kan drista sig till att resonera som så att SRAM å ena sidan såg utvecklingen av Red eTap som ett paradigmskifte – ett tillfälle att vända blad och börja carte blanche. Skapa ett enklare sätt att byta utväxlingen på en cykel. En cyniker skulle kanske hävda att den där högen med patentpapper på sätt och vis skapade förutsättningarna för hur SRAM kunde och inte kunde konstruera sin elektriska grupp. Att eTap ser ut som den gör för att andra tillverkare, hobby-ingenjörer och folk med garage fulla med verktyg, utrustning och en massa tid sitter på de bästa patenten över e-växlar. Men det är bara lösa tankar.

SRAM Red eTap är en intressant växelgrupp som både är grundligt utvecklad från scratch och enkel att hantera.

Helt nytt sätt att växla 

Nå. Växlingsschematat är som följer:

Växla till tyngre växel bak med högra bromshandtaget/växelspaken. Växla till lättare växel bak med vänstra bromshandtaget/växelspaken. För att byta mellan de bägge främre kedjehjulen så trycker man på höger och vänster växelspak samtidigt. Enkelt. På papperet iaf. Vi ser framemot att prova SRAM:s e-grupp på testcyklar nästa år. Några av branschens största tillverkare kommer speca gruppen på sina cyklar.

Trådlöst!

En annan unik finess är att bak- och framväxel är trådlöst förbundna med växelreglagen. De sladdar som smygfotades på testcyklar var bara attrapper för att dra den nyfikna massan vid näsan. Protokollet är helt unikt för SRAM och är specialutvecklat enkom för dem.

Fortfarande tidigt

Det har gått några år sedan Shimano introducerade sin första e-grupp på marknaden. Campagnolo som för en tynande tillvaro på OEM-specandets kant, har också klivit upp till bordet med sina EPS-komponenter. Det tisslas och tasslas om andra komponenttillverkare som vill vara med om e-kakan – FSA till exempel. Men det är fortfarande tidigt elektronväxlar och de tillgängliga e-grupperna kommer att ersättas av lättare, mer exakt växlande och pålitligare diton.

Och.

De kommer också sett över ett längre perspektiv vara det enda alternativet att växla på. När skrev du senast på en mekanisk skrivmaskin? Ställde in fokus på din kamera själv? Ok, paradigmskiftet kommer inte att ske lika snabbt och överrumplande som när digitalkamerorna kom och fullständigt drog mattan under kemfotogiganten Kodak, men revolutionen är igång, tro inget annat.

Eller så vill i alla fall de redan övertygade på redaktionen hävda i alla fall. Högljudda är de också.

Andra redaktions-pragmatiker förfäktar det evigt och tidlöst vackra i en cykel vars kedja byter krans på kassetten utan en elmotor, batteri eller datorhjärna i sikte.

Tiden kommer att utvisa vilka som får rätt i sina profetior.

Skillnad mellan mekaniska och elektroniska växlar

Vi på Svenska CyclingPlus och Allt om MTB har med intresse följt diskussionen på sociala medier om Meningen Med Elektriska Växlar ™. Och vi tror oss ha en förklaring!

Med en mekanisk växelgrupp ger du både order om att fram- och bakväxel ska byta växel. Och utför själva arbetet med att dra eller släppa efter växelvajern med hjälp av växelreglaget.

Elektroniska växlar är annorlunda. Du ger order via växelreglaget om att skifta utväxling och sedan utför istället elmotorerna i växlarna jobbet åt dig. I alla väder och med 100%-precision och utan kedjerassel.

Vad detta är värt för dig kan bara du avgöra. Men batteriväxlar är på aggressiv attack. Har man en gång provat så kan de visa sig vara en teknisk utveckling som man med- eller motvilligt vill hänga med på.

Kommer din nästa landsvägscykel vara utrustad med elektriska växlar? 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.