SRAM lanserar billigare 1x-drivlina
Amerikanska SRAM har på några få år ritat om kartan över drivlinor för mountainbike:s. En mountainbike har sedan dess födelse under det tidiga 80-talet i stort sett alltid haft en framväxel, en bakväxel och en minst tre kedjehjul fram. Kring 1990 fanns det faktiskt en mikrotillverkare som i sitt garage tillverkade en adapter för vevarmarna där man kunde montera ett kugghjul från en kassett för att få de där riktigt låga växlarna. 16 x 42 någon?
När SRAM:s XX1 kom ut på marknaden 2012 var det för en hel del cyklister som en skänk från ovan: gruppens breda kassett innebar att man inte längre behövde någon framväxel eller framväxelreglage. Mindre komplexitet och vikt i ett svep. Men elefanten i rummet var den minst sagt rejäla prissättningen. Över de år som gått har SRAM låtit 1x-tekniken rinna ner bland – de mer överkomliga – komponentgrupperna. Där var förra årets GX ett stort steg på vägen.
Men nu har SRAM lanserat en ännu billigare grupp kallad NX. Kassetten på 11-42 är kompatibel med frihjul från Shimano och alltså inte en så kallad XD driver. Det är inte cykelvärldens mest lätta kassett – PG1130 ligger på stadiga 538 gram – men kompatibiliteten med Shimano-nav och det ringa priset borde kompensera detta.
Vi kan alltså förvänta oss att se 1x-drivlinor på fler cyklar – och vid lägre prisnivåer – än tidigare.
Vevarmarna i längder mellan 155 – 165 – 170 och 175 millimeter finns med kedjehjul från 28 tänder och hela vägen upp till 40 i steg med två tänder. Naturligvis stöds de mest populära vevlagerstandarderna.
SRAM erbjuder två olika växelreglage. Ett av modell vridrulle – GripShift – och ett traditionellt pekfinger- och tum-reglage.