Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

SRAM lanserar billigare 1x-drivlina

Amerikanska SRAM har på några få år ritat om kartan över drivlinor för mountainbike:s. En mountainbike har sedan dess födelse under det tidiga 80-talet i stort sett alltid haft en framväxel, en bakväxel och en minst tre kedjehjul fram. Kring 1990 fanns det faktiskt en mikrotillverkare som i sitt garage tillverkade en adapter för vevarmarna där man kunde montera ett kugghjul från en kassett för att få de där riktigt låga växlarna. 16 x 42 någon?

När SRAM:s XX1 kom ut på marknaden 2012 var det för en hel del cyklister som en skänk från ovan: gruppens breda kassett innebar att man inte längre behövde någon framväxel eller framväxelreglage. Mindre komplexitet och vikt i ett svep. Men elefanten i rummet var den minst sagt rejäla prissättningen. Över de år som gått har SRAM låtit 1x-tekniken rinna ner bland – de mer överkomliga – komponentgrupperna. Där var förra årets GX ett stort steg på vägen.

Men nu har SRAM lanserat en ännu billigare grupp kallad NX. Kassetten på 11-42 är kompatibel med frihjul från Shimano och alltså inte en så kallad XD driver. Det är inte cykelvärldens mest lätta kassett – PG1130 ligger på stadiga 538 gram – men kompatibiliteten med Shimano-nav och det ringa priset borde kompensera detta.

Vi kan alltså förvänta oss att se 1x-drivlinor på fler cyklar – och vid lägre prisnivåer – än tidigare.

1

 

Vevarmarna i längder mellan 155 – 165 – 170 och 175 millimeter finns med kedjehjul från 28 tänder och hela vägen upp till 40 i steg med två tänder. Naturligvis stöds de mest populära vevlagerstandarderna.

3

Annons

 

SRAM erbjuder två olika växelreglage. Ett av modell vridrulle – GripShift – och ett traditionellt pekfinger- och tum-reglage.

4

5

 

6

Läs mer om SRAM:s nya NX-grupp här

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.