Seven lättar titanram Customveteran erbjuder plusmeny för minusvikt

9 Dec 2017

Rob Vandermark på Seven är en av de gamla i spelet. Han började en gång i tiden på legendariska Merlin för att sedan sätta upp sin egna firma runt 1997. Sju stycken anställda var de från början i Seven och därför heter företaget som det gör. Seven:s customramar tillverkade av titan är utsökta, med ramrör som nästan ter sig sydda ihop med varandra. Så nätta är svetsarna. Man arbetar också med kolfiber. Seven:s modell Odonata till exempel. Det var en syndigt superskarp syntes mellan titan och kolfiber. Numera heter den 622SLX:

Skärmavbild 2017-12-09 kl. 14.14.17

Men en utmaning som kommit alltmer i fokus under de senaste åren, är hur man undviker att lägga på mer och mer vikt i takt med att de moderna nyfundigheterna införenas. Några exempel är bredare däck, genomgående axlar och skivbromsar. Teknik som de flesta skulle säga är vettiga och tydliga framsteg. Dessvärre kommer de med ett straff i form av högre vikt. Därför har Vandermark sjösatt en uppgradering som finns tillgängligt för alla Seven:s modeller med genomgående axlar, skivbromsar och modellerna SL och SLX. ”Plusmenyn” kallas XX och består av 11 ändringar som tillsammans kan få ned vikten på en ram mellan 15 till 20 procent.

Hur noggranna har de varit? Så pass att de borrar upp luftningshålen för att pressa grammen. Andra förändringar är asymmetriska bakgaffeländar och kedjestag, en mer utfräst vevlagerhylsa, annan lösning för fastdragning av sadelstolpen, omarbetat fäste för Flat Mount-bromsoket och mer sofistikerad bearbetning av rörens väggtjocklek. En av punkterna på 11-listan ringar ruskigt rätt in hur detaljfokuserade Seven är: genom att låta toppröret luta två (2) grader mer, vinner man en styvare och 18 gram lättare ram…

evergreen-xx xx-brake-mount xx-chainstays xx-seat-clamp

Läs mer på Seven:s hemsida.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.