Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Roval CLX 64 – supersnabba aerohjul på test

Jag hade en Colnago en gång i tiden. Kring 1993 eller så. En superfin klassisk italiensk racerhoj vars styrrör pryddes av den klassiska treklövern och vevlagerhylsan matchad med ett urtag med samma form. British Racing Green var den också. Tillverkad av de finaste Columbus SL-rören som gick att uppbringa och pyntad med Campagnolos för tiden finaste grupp, Record. En på det stora hela delikat anrättning.

roval_helahjulet

                                Roval CLX 64 Rapide 2015.  

Som sedan blev snodd på det mest hjärtlösa sätt. I ett fåfängt försök att lura Den Lede Cykeltjuven, så trodde jag mig ha knäckt nöten: “Jag gömmer cykeln på baksidan av Stockholms Universitets huvudingång. Där den inte syns och är dold bakom en massa prunkande buskar! Ingen kommer se den!”. Ja, jag tänkte så här, på riktigt. Sällan har väl en cykeltjuv haft ett enklare byte… Men det är en annan historia. En lärdom är att inte låsa fast era cyklar med en enkel vajer. Denna tar en dålig cykeltjuv 10 sekunder att forcera och en bra… Ja, du hinner inte ens läsa klart den här meningen innan din hoj är borta.

roval_wintunnel

      Den djupa och breda fälgen är helt tillverkad i kolfiber och har aerooptimerats i Specialized:s vindtunnel.

I alla fall. Denna trevliga landsvägsracer rullade på franska Roval-hjul tillverkade av aluminium. Naven tillverkade av Maillard var otroligt lena och snurrade precis hur längre som helst. Framhjulet var solekrat med ett tjugotal platta ekrar och cyklade man i rätt vinkel mot vinden så sjöng de underbart. Som ett kvitto på att nu minsann går det undan. Roval-hjulen var ett tidigt exempel på färdigbyggda aerohjul, med finesser och konstruktionslösningar som fortfarande lever vidare. Numera ägs firman av amerikanska Specialized som utrustar många av sina landsvägshojar och mountainbike:s med Roval.

roval_ceramicspeed

Annons

      Aluminiumnaven – tillverkad av DT Swiss – rullar på keramiska lager från CeramicSpeed. 

Vad har detta att göra med 2015? Svenska CyclingPlus Stockholmsredaktion tog nyligen leverans på ett par moderna Roval-hjul. Roval CLX 64 Rapide heter dem och är utvecklade med hjälp av Specialized:s vindtunnel. “Wintunnel” som de själva med glimten i ögat kallar den för. Ekrarna är fortfarande platta, fälgarna djupa – hela 64 millimeter – och naven oerhört friktionsfria. Fälgarna är rätt igenom tillverkade av kolfiber, utan någon aluminiumyta för bromsarna. Den interna fälgbredden är strax under 21 millimeter och den yttre 30 millimeter på dess tjockaste ställe. Dessutom rullar de på Specialized:s eget gummi – S-works Gripton i en ovanlig bredd: 24mm. Trenden för landsvägscyklar är att man har gått mot bredare däck, också på sådana här hjul som främst är menade för tävling och träning. Oavsett så känns hjulen snabba utav bara den om man så bara snurrar dem hållandes dem i händerna.

Vi ser framemot att få prova de här handbyggda hjulen under hösten och ni kommer att kunna läsa ett test på dem i ett kommande nummer.

 

 

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.